Kelderman na vierde plek: “Blij met mijn prestatie”
Foto: Marcel Koch
zondag 21 februari 2016 om 18:33

Kelderman na vierde plek: “Blij met mijn prestatie”

Wilco Kelderman kijkt met een goed gevoel terug op de Ruta del Sol. De kopman van LottoNL-Jumbo werd in de slotrit zevende, wat hem een vierde plaats in het algemeen klassement opleverde. Het stemt hem tevreden. “Ik ben wel blij met mijn prestaties hier in de Ruta”, vertelt hij op de site van zijn ploeg.

Zijn optreden was voor Kelderman een teken dat hij goed uit de winter is gekomen. “Vandaag stonden er meer dan 4.000 hoogtemeters op het programma en als je dan in je eerste koers zo mee kan dan weet je dat je goed uit de winter gekomen bent. Ik heb afgelopen winter stap voor stap opgebouwd. Eerst veel aandacht gegeven aan mijn rug, waar ik vorig jaar nogal last van had, en toen hard getraind. Dat het nu zo lekker loopt, geeft vertrouwen.”

Ook ploegleider Addy Engels is tevreden “Het was volgens mij een eerlijke strijd”, geeft hij aan. “Dat is op dit moment het niveau van Wilco Kelderman. Toen Valverde aanzette kon niemand echt mee. Maar als je in je eerste koers van het jaar 4e kan worden in zo’n deelnemersveld ben je goed bezig.”

Kelderman keert terug in competitie tijdens Parijs-Nice op 6 maart. “Ik kijk wel uit naar Parijs-Nice. Straks nog wat puntjes op de i zetten in de trainingen. Je merkt hier dat sommige anderen net iets beter zijn en ik voel dat ik nog wel kan verbeteren. Dan ben ik ook klaar voor Parijs-Nice”, geeft hij aan.

RIDE Magazine
41 Reacties
Sorteer op:
22 februari 2016 11:33
@ MvdMS

Misschien even alleen naar de 'Koninginneritten' kijken in Oman, Andalucie en Algarve.
Steeds zie ja daar een mooie top-5 met daarna de subtoppers die gewoon een niveau lager fietsen.
De toppers rijden verspreid, dus binnen de top-10 klimmen is dan relatief eenvoudig voor renners die dit al bewezen hebben in een GT en nu in vorm zijn.

Dumoulin zat in die top-5.
Dumoulin verloor 18 seconden op Nibali.

Kelderman zat op plek 7.
Verloor in 7 km 1:16 op Valverde en in 4 km een halve minuut op Van Garderen.

Ze eindigen allebei op plek 4 in het eindklassement, maar Dumoulin deed dat zonder zijn joker (de tijdrit) uit te kunnen spelen.

Dat Dumoulin daarom méér vertrouwen geniet van vele volgers in binnen en buitenland, is rationeel verklaarbaar.
22 februari 2016 12:07
Ja, want die bergen zijn goed vergelijkbaar en ook de rest van de koers, temperatuur en tegenstand komen precies overeen. Dumoulin zit gewoon in de lift waar Kelderman reeds een kutjaar achter de rug heeft.
22 februari 2016 12:30
Klopt. Wat is dan het probleem dat dit benoemd wordt?
22 februari 2016 12:50
@Orakel wat wil je nu precies zeggen... dit is toch appels met peren vergelijken. Kelderman en Dumoulin gaan beide naar Parijs-Nice, dan kunnen we kijken wie waar staat.
22 februari 2016 13:16
@rahimns, appels, peren, appels, peren, als Dumoulin niks tegenkomt durf ik nav deze openingskoersen wel met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te stellen dat Dumoulin mee doet voor de overwinning en Kelderman niet.
22 februari 2016 13:22
@Scotty: ik durf met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te zeggen dat ze beide geen podium rijden. Ook Dumoulin is niet van het niveau Froome, Contador, Porte en Bardet.
22 februari 2016 13:25
@Orakel

Ik schat het deelnemersveld in de ruta wel hoger in dan in oman. anders komt een Hagen niet als 10e boven.

Maar kelderman wint ook bijna 30 sec. op Poels. Dus die kan er al helemaal niets van?
22 februari 2016 13:26
Contador was gisteren wel erg sterk. Ik denk niet dat er een Nederlander is die daar bij in de buurt kan komen. Maar ja, buiten Froome en misschien nog een Porte in topvorm zal niemand daartoe in staat zijn. Dumoulin en Kelderman liggen dichter bij elkaar, dan bij de topfavorieten.
22 februari 2016 13:41
@Hakkie2, Porte? Bardet?

Ik snap dat mensen vinden dat de 4de plek van Dumoulin gehyped wordt, ik snap ook dat mensen zeggen dat de 4de plek van Kelderman tekort wordt gedaan, maar om nu te stellen dat Dumoulin en Kelderman op een gelijkwaardig niveau zitten, vind ik echt totale onzin.

We kunnen stellen dat beide het toch moeten hebben van hun tijdrit.

Dumoulin wordt 4de op 40sec zonder tijdrit. Waarbij ook nog wat tijdverlies door boni's.
Kelderman wordt 4de 56 sec met een vrij lange tijdrit, zonder boni's.
22 februari 2016 13:44
@Scotty: ja, die Porte die vorig jaar in de koersen van een week verreweg de beste renner van de wereld was. En de Bardet die in Oman Dumoulin al makkelijk versloeg.

Dumoulin wordt hier wel enorm gehyped als je hem beter dan die 2 in gaat schatten.
22 februari 2016 13:59
Ach Kelderman is de ideale kopman voor de calvinistische ploeg. Past prima in het rijtje Gesink, Mollema, Kruijswijk, Ten Dam, Rasmussen, Menchov, Leipheimer. Het straalt echt helemaal niets uit. En dat zegt alles over de ploeg.
22 februari 2016 14:04
@Hakkie2, ik heb het over dit jaar. Porte reed als een dweil in Oman. Bovendien is Porte dit jaar de uitgesproken kopman voor BMC, ook maar eens kijken hoe dat uitpakt. Bardet die Dumoulin makkelijk versloeg met wel 9 sec verschil.

En als we het dan toch over in het verleden behaalde resultaten hebben, ik heb zowel Bardet als Porte, met over het algemeen veel betere ondersteuning (bergop), nog niet op een haar na een drieweekse ronde zien winnen. Om over Kelderman nog maar te zwijgen.
22 februari 2016 14:12
@Scotty: ik ook Dumoulin niet. Ik heb hem wel zevende zien worden in een bijna vlakke Vuelta.
22 februari 2016 14:19
Romain Bardet heeft de afgelopen twee Tours toch laten zien top tien te kunnen rijden en Porte heeft Down Under gewonnen en neemt nu wat gas terug zegt hij zelf...
22 februari 2016 20:10
Scorebordjournalistiek hier. Jammer. Ik ben blij dat we zoveel nederlanders hebben die mee kunnem doen om een mooie klassering. Dit is wel eens anders geweest. Wie het verste komt zal de toekomst uitwijzen.
23 februari 2016 10:26
Idd mooi dat ze allemaal zo goed zijn momenteel (slagter, dumoulin, kelderman, poels, mollema, groenewegen). Kelderman en dumoulin hun uitslagen vergelijken is een beetje lastig gewoon, Valverde is echt geen slechte en rijdt in tegenstelling tot velen het hele jaar op een extreem hoog niveau. Dus dat hij zo een gat trekt kan ook wat over Nibali zn vorm tov dumoulins vorm zeggen. Het is maar hoe je het bekijkt en daarmee gewoon een lastige discussie met teveel variabelen en onbekenden. Hebben jullie al de W/kg erbij gehaald op die laatste klim? Misschien dat je daar een wat betere vergelijk uithaalt tussen beide heren.

Ik ben vooral blij dat we bij steeds meer ploegen nederlanders hebben die zich in de kijker rijden. En ik kan dit soort uitspraken van kelderman wel waarderen. Liever zo dan het braafste mannetje van de klas. Want aanvallen heeft die knul in het verleden ook wel vaker gedaan, dus zo kleurloos is hij niet.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.