Meer onverharde wegen in Dwars door het Hageland

donderdag 27 april 2017 om 15:37
Meer onverharde wegen in Dwars door het Hageland

foto: photopress

Het parcours van Dwars door het Hageland is opnieuw aangepast. De wedstrijd die onderdeel is van de Napoleon Games Cycling Cup is verrijkt met nog meer onverharde wegen en kasseistroken.


“We wilden niet raken aan het karakter van de wedstrijd en de sleutelpunten”, zegt koersdirecteur Nick Nuyens bij Sporza. “De historische Grote Markt van Aarschot en de prachtige Citadel van Diest blijven de ideale start- en aankomstplaats voor onze koers.”

“Onderweg krijgt het peloton niet minder dan 25 kasseistroken voor de wielen geschoven, aangevuld met 7 hellingen op de glooiende asfaltwegen in het Hageland. Dat allemaal resulteert in ruim 25 kilometer onverharde wegen en 5 kilometer kasseien. En dat allemaal voorzien van een kleine 2.000 hoogtemeters.”

“Vorig jaar lag de wedstrijd al vrij snel in een beslissende plooi en was er een hele dag oorlog in alle geledingen van het peloton. Dit jaar hebben we ervoor gekozen om een lange aanloopzone van zo’n 90 kilometer zonder hindernissen te nemen. Daardoor zullen de renners rustiger naar de finale kunnen toeleven, zodat alle mogelijke scenario’s op tafel kunnen liggen. De finale met alle cruciale stroken zit nu in de laatste 100 kilometer.”

De wedstrijd zal dit jaar op 5 augustus worden verreden. Vorig jaar was de overwinning na een spannende strijd voor Niki Terpstra.

Dit artikel delen:

10 Reacties

KnightBiker 27 april 2017 om 16:38

Dat zijn wel korte kasseien stroken als er 25 kasseien stroken zijn en de totale lengte aan kasseien is maar vijf kilometer…
Verder lijkt het me wel leuk om te doen, is er ook een cyclo van?

nederbelg 27 april 2017 om 16:41

Volgend jaar: extra obstakels. Naamsverandering naar Dwars door de Hagen-land.

Verweggistan 27 april 2017 om 16:52

Dwars door het Graanveld was dit toch?

Tuubke 27 april 2017 om 17:37

Hè gelukkig: de finale zit in de laatste 100 kilometer.

nederbelg 27 april 2017 om 18:14

@tuubke
En het ongeluk zou in een klein hoekje zitten (vreemd genoeg niet de Haaghoek…)

ronddraaien 27 april 2017 om 19:13

Volgend jaar misschien balkjes en een trap op het parcours. Daarna kunnen ze denken aan een kunstmatig gecreëerde zandbak, een passage via een deathride of aan een glijbaan in volle finale. Blijkbaar zijn ze voor de editie van 2020 aan het kijken hoe ze de renners eerst 3.86km kunnen laten zwemmen om hun fietsen te bereiken, dan 180km over onverharde wegen en daarna zou je een marathon moeten lopen om te kijken wie nu echt de meest all-round renner is.

Polleke 27 april 2017 om 19:18

Inderdaad Ronddraaien…het moet niet gekker worden met die ‘wij gaan ook over onverharde paden’ trend… veldrijden of mountainbiken bestaan al als onderdeel van de wielersport…

stijnlah 27 april 2017 om 23:46

@verweggistan dat was de schaal Sels.

minento 28 april 2017 om 00:21

In wielerjargon noemen ze dat een chasse patat: andere bouwers van extremere parcours willen volgen, maar weten dat je beter in het peloton was blijven zitten. Normaal doen is een uitzondering geworden als het op parcours bouwen aankomt. Jammer …

Romāns Vainšteins 28 april 2017 om 09:32

Alles zijn voor- en tegenstanders. Persoonlijk zie ik veel liever Strade Bianche, Tro Bro Leon, Paris Roubaix, Schaal Sels en Slag om Norg (allemaal mooie koersnamen btw) dan afgezette playstation-bagger op retestrak asfalt. Misschien moeten we eens een harmonieus gospelkoortje opzetten zodat we allemaal met elkaars voorkeur kunnen leven ?

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.