Parcours New Energy Tour bekend
vrijdag 17 februari 2017 om 09:40

Parcours New Energy Tour bekend

De organisatie van de New Energy Tour heeft de exacte route van de nieuwe Nederlandse wedstrijd geopenbaard. Vanuit startplaats Capelle aan den IJssel rijden de renners in een grote lus van 190 kilometer over de Zuid-Hollandse eilanden om vervolgens in Alblasserdam te finishen.

“We gaan grotendeels over de parcoursen die bekend zijn van de World Ports Classic en de Tour van 2010 en 2015, over onder andere Goeree Overflakkee, terug naar het noorden en de finish is in Alblasserdam”, vertelde koersdirecteur Koos Moerenhout eerder deze week. Naast Roompot-Nederlandse Loterij en Lotto Soudal heeft inmiddels ook Quick-Step Floors haar komst bevestigd. Met LottoNL-Jumbo is de organisatie nog in gesprek.

In het parcours ontbreekt een passage door Rotterdam. In de havenstad werd onvoldoende draagvlak gevonden voor de plannen. De nieuwe UCI 1.1-wedstrijd staat gepland voor zaterdag 20 mei en wordt gecombineerd met de Dag van de Fiets. Op de dag van de wedstrijd worden er allerlei festiviteiten in de gemeenten langs het parcours georganiseerd.
RIDE Magazine
13 Reacties
Sorteer op:
17 februari 2017 09:48
heuj! eindelijk een koers door Sliedrecht. Dat wordt natuurlijk wel even kijken :)
17 februari 2017 10:48
Boring...
17 februari 2017 10:56
@wheeliewillie het hoeft niet saai te worden hoor. Het stukje polderlandschap waar doorheen gefietst wordt zijn voornamelijk flinke open vlaktes waar vaak erg veel wind staat (ik spreek uit ervaring aangezien ik hier veel fiets). Mocht er inderdaad wind staan, zouden ze de koers hier toch echt wel eens helemaal op zijn kop kunnen gooien
17 februari 2017 11:00
2 punten:
1- misschien wil je zo'n koers niet laten eindigen met gegarandeert wind mee. dus finishen diep in zeeland lijkt me veel beter: design een zich zag parcours dat gaat als een zeilboot die een stuk tegenwind moet overwinnen. (waaiers)
2 - Mei is meestal prima weer - koersen in nederland is alleen interessant voor de TV met slecht weer dus: koersen als deze moeten in het voorjaar of najaar georganiseerd worden.
17 februari 2017 11:24
@knightbiker
1- een finish diep in zeeland had misschien interessant kunnen zijn, maar volgens mij was het met deze koers juist de bedoeling zuid-holland te laten zien.
2- wat betreft het weer heb je misschien wel gelijk, en wat betreft de plek op de agenda zal deze koers nu inderdaad ook niet heel populair zijn (Giro en californie zijn tegelijkertijd), daar hadden ze misschien wel wat beter naar kunnen kijken inderdaad
17 februari 2017 11:43
Nieuwe waaierkoers?

Bij windkracht 4 of minder dan ook het extreme weather protocol laten gelden?
17 februari 2017 12:00
Gaan ze echt met een pontje over in de eerste kilometers? Lachwekkend!
17 februari 2017 13:00
@ Piet Lut, Heel ludiek juist, nou ja ik wilde er een grap over maken tot ik zag dat het waarschijnlijk nog zo is ook. Ach aan het begin van de koers en het is weer eens wat anders dan een gesloten overweg.
In mei kan het ook spoken hoor wat dat betreft. Maar ook met mooi weer lijkt mij dit een aardige koers.
17 februari 2017 13:36
@jhv93
Ah - dat het puur zuid-holland moest zijn was me even ontgaan... (er is nogal een groot stuk zuid-holland boven de rivieren dat hier wordt overgeslagen, maar dat ter zijde want het is niet zo evident om daar een koers te organiseren)
17 februari 2017 13:47
Als er iets is wat een waaierkoers tot rust kan brengen, dan is het wel tegenwind.
17 februari 2017 14:41
laat ze dat deel lekker met de waterfiets afleggen:)
17 februari 2017 20:07
Leuk dat er een koers door de Drechtsteden gaat. Wie weet ga ik er nog kijken ook.
26 april 2017 19:22
wat googlen leert me dat er wel degelijk werkzaamheden op het parcours zijn en wel aan de finish, maar geen meter er voor:
http://www.alblasserdamsnieuws.nl/wordpress/2015/12/09/werkzaamheden-langs-dijk-lopen-nog-verder-uit/
maar ik zie met geen mogelijkheid waarom de wedstrijd hierdoor geannuleerd zou moeten worden. de finish iets eerder leggen of uitwijken naar een andere finishstraat lijkt me een fluitje van een cent. dus ik denk dat het een drogreden is. de echte reden zal wel een begrotingsprobleem zijn.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.