Rojas kaatst de bal terug naar Van Garderen: “Je mag je helm niet afzetten!”
foto: Sirotti (archief)
donderdag 23 maart 2017 om 21:49

Rojas kaatst de bal terug naar Van Garderen: “Je mag je helm niet afzetten!”

De vele protesten van BMC aan het adres van Movistar na afloop van de ploegentijdrit in de Ronde van Catalonië zitten nog hoog in het Spaanse kamp. José Joaquin Rojas heeft vanavond in een Twitter-bericht Tejay van Garderen erop gewezen dat hij zijn helm niet af mag zetten. Het incident waar de Spanjaard op wijst gebeurde vandaag en was te zien op tv.

“Tejay, je helm afzetten tijdens de wedstrijd is niet toegestaan! Regels zijn voor iedereen gemaakt!”, schrijft Rojas, die een video bijvoegt waarin het voorval met de Amerikaanse klassementsleider te zien is. Daarnaast vermeldt de Spanjaard de UCI-regel die stelt dat op het afzetten van je helm diskwalificatie staat. “En als je de regel niet kent, hier is hij.” Precies zo’n reactie plaatste Van Garderen op het medium Instagram na de ploegentijdrit.

Saillant detail is dat Movistar en BMC deze avond in hetzelfde hotel verblijven tijdens de Ronde van Catalonië. Sky is daar ook en Geraint Thomas reageert met een knipoog op de ‘koude oorlog’ tussen de andere ploegen.

Movistar was het niet eens met de straf
Na de ploegentijdrit maakten meerdere BMC-renners openlijk bezwaar tegen het duwen van Movistar. Uiteindelijk leidde dat tot een algehele tijdstraf voor de Spaanse formatie. De ploeg gaf daarna duidelijk aan het oneens te zijn met die sanctie. “Het is een straf voor een overtreding die niet heeft plaatsgevonden. De renner duwt zijn ploeggenoten niet, maar raakt ze met zijn rechterhand op de rug om aan te geven dat ze zijn plek in de formatie in moeten nemen. Dat heeft geen invloed op het resultaat van deze ploegentijdrit”, schreef Movistar eerder al in een persbericht.

RIDE Magazine
54 Reacties
Sorteer op:
23 maart 2017 22:59
Hoop alleen voor de mensen in en om de koers (andere ploegen en ons kijkers) dat ze niet gaan meppen naast de koers. Ik hoop dat dit een conflict is dat kan zorgen voor sensatie in de koers. Alhoewel dit natuurlijk wel een beetje 'matennaaien' is. Regels moeten natuurlijk wel gevolgd worden. Maar vecht dit uit in de sprints en heuvel op ;).
23 maart 2017 23:08
En die zitten vanavond in hetzelfde hotel :p
23 maart 2017 23:10
Op de één of andere manier vind ik dit wel een geinige zet van Rojas.
23 maart 2017 23:13
Mooi van rojas. Publiek verwennen hoort erbij. Revanche gaan ze ook nemen, die van movistar zullen er alles aan doen om valverde deze ronde te laten winnen. Maar voor winst zal hij toch met contador en thomas moeten afrekenen en niet met tejay.
23 maart 2017 23:16
Terugbetalen met gelijke munt, ik geef movistar groot gelijk en de regels moeten gevolgd worden.
Off topic hetzelfde geld voor de renners in dwars Door Vlaanderen die levensgevaarlijke situaties veroorzaken Door toch de stoep te gebruiken.
Tuurlijk dan ben je 1/4 van het peleton kwijt maar dan hebben de renners wel duidelijkheid en zal dit uiteindelijk niet meer gebeuren
23 maart 2017 23:24
@ panter het gaat ze niet om de winst van een kleine ronde, ze zijn (terecht) zwaar op hun pik getrapt en willen/gaan bmc hier de rekening voor presenteren met rente!
Als contador/froome . .. hun helm hadden afgezet hadden ze dit niet gepost denk ik.
Ps weet iemand waarom cimolai toch mocht starten vanmorgen?
23 maart 2017 23:52
Een domme twitter om echt helemaal niets van een gefrustreerd rennertje kan door een zgn. onrechtmatige actie van diezelfde frustie nu worden gebruikt door de ten onrechte gedupeerde(n).
Inderdaad leuk voor de fora, maar een wielerliefhebber besteed hier niet veel aandacht aan. Ook ons vermaak in deze op dit forum en elders duurt minder langer als gewenst.
Toch is het uiteraard goed dat hier de jury en UCI worden geconfronteerd met hun eigen belachelijke regels. Diversen hier spelen de professor Clavan en weten precies hoe het moet.
We gaan het zien of de UCI dit ook onderhand gaat beseffen en iets wielerminded gaan ondernemen.
Laat het een aanzet zijn dat de vele domme regeltjes verdwijnen en serieus noodzakelijke regels worden toegevoegd en nog belangrijker ook worden toegePAST!
24 maart 2017 00:07
Terecht of onterecht, hopelijk rijdt niemand van de kopmannen van BMC lek in een bergetappe in een grote ronde want ik twijfel er niet aan dat Movistar even doortrekt. En dan met zo een mooie non uitleg komt als: 'we reden al op kop om de koers hard te maken' of 'we zagen niet dat er iemand lek reed'. Beetje strijd, ik hou er wel van, ook al is dit getwitter wat kinderachtig. Maar ja dat is Twitter zo vaak.
24 maart 2017 04:32
TJ disqualificeren even als Cimolai. UCI moet of hun regels her zien en ze flexibeler maken of ze gewoon fatsoenlijk naleven. Een scheidsrechter wordt ook uitgekaffered als hij iets mist. Laat staan als hij iets duidelijk ziet en er niks mee doet. Zelfde binnen de F1.

Oftewel mijn probleem is niet met het soort overtreding maar met het feit dat de UCI eens constant hun regels moet toepassen en niet bij willekeur.

Voor de rest: Het boeit niet of TJ er sneller door gaat of niet. Stel dat er iemand zou zijn gevallen in dat moment, dan heb je 1)geen handen aan het stuur-->minder wendbaar minder remmen en 2) een grotere kans op hoofdletsel.
24 maart 2017 04:55
heeft TJ zelf al een reactie gegeven?
24 maart 2017 06:56
Wat Rojas niet meteen lijkt door te hebben, is dat zijn eigen overtreding iets is waar je een tijdstraf voor geeft en dat de overtreding van Van Garderen eerder iets is waar je een boete voor geeft.
24 maart 2017 07:11
Haha hilarisch dit.
24 maart 2017 07:14
@Gebruikersnaam: diskwalificatie zelfs volgens de regels
24 maart 2017 07:16
@ gebruikersnaam:

Er staat toch duidelijk diskwalificatie.
24 maart 2017 07:21
Kinderachtig of niet, Rojas heeft gewoon gelijk. En de UCI/Jury maakt het zichzelf heel moeilijk met her selectief handhaveb van vage regels.

Weg met sneue TJ.
24 maart 2017 07:34
Dat je je helm niet af mag zetten is op zich trouwens een logische regel in de huidige tijd. Als er daardoor een ernstig ongeluk zou gebeuren dan was de wereld te klein en zou iedereen woedend reageren dat de UCI daarover niets in hun regels had staan. Ze dekken zich dus logischerwijze in. Zeker met de hele "safety first" obsessie die er momenteel heerst.

Ook op dit forum zijn er enorm veel mensen die zoals gisteren als er een rit ingekort wordt wegens een paar sneeuwvlokjes voorop staan om te zeggen dat het prima is en dat de veiligheid boven alles gaat. Die tendens is al een tijdje gaande en vertaald zich dus in dergelijke regels.

Uiteraard houden renners zich er niet altijd aan en let de jury er niet altijd op, maar niemand wil achteraf de schuld toegespeeld krijgen als er ergens iets misgegaan is dus timmert men regels zo veel als mogelijk dicht. Als je die allemaal tot achter de komma zou toepassen, dan halen er maar heel weinig renners het einde van welke ronde dan ook.

Zie hier het gevolg: Een paar volwassen mannen die zich als een stel kleuters via twitter over elkaar gaan beklagen en een organisatie die gevangen door hun eigen regels daardoor beslissingen moet nemen die ernstig afbreuk doen aan de intentie van een wielerwedstijd. Beslissingen van achter de groene tafel die de uitslag beinvloeden laten toch vaak een onprettige bijsmaak achter.
24 maart 2017 07:38
Er is toch nog ook altijd iets als de "geest vd wet". Zonder me uit te laten over de beslissing van de jury in deze ronde, vind ik dat er ruimte moet zijn voor interpretatie door de wedstrijdcommisaris van dienst.
24 maart 2017 08:22
Ik denk dat Rojas hier de plank toch wel een beetje mis slaat. Er zijn diverse regels die niet altijd strikt volgens de letter worden geïnterpreteerd, anders kun je zo'n beetje elke koers wel diverse renners uitsluiten of een boete opleggen. Het gaat om de geest van de regel/overtreding en de interpretatie hiervan door de jury. De actie van Van Garderen levert hem geen voordeel op en brengt alleen hemzelf in gevaar, wat dom is, maar een tijdstraf of diskwalificatie zou onlogisch zijn. De actie van Movistar werd door de jury geïnterpreteerd als een bewuste handeling om (tijd)voordeel mee te behalen. Dan is een tijdstraf dus wel logisch. Al met al niet erg handig van de BMC'ers om Movistar tegen zich in het harnas te jagen, want de sportieve rekening zullen ze ongetwijfeld nog wel betaald krijgen. Aan de andere kant zorgt Rojas met het verder opstoken van het vuurtje dat het omgekeerde ook wel het geval zal zijn.
24 maart 2017 08:49
Er wordt hier wel erg serieus gereageerd, maar ik hoop dat Rojas niet echt wil dat TJ een DQ krijgt, maar gewoon met een kwinkslag reageert, want dan is dit gewoon vrij hilarisch!
24 maart 2017 08:52
@josi, "brengt hij alleen hemzelf in gevaar"? Ik vind van niet. Een helm afzetten betekent twee handen van het stuur en de focus op de helm. Wat als er nu plotseling geremd moest worden of wat als Sky renner iets naar binnen kneep? Verder eens dat het geen voordeel met zich meebrengt, dus een boete?
24 maart 2017 09:06
@BAM, Ja, daar heb je wel een punt natuurlijk. Een boete zou ik een logische straf vinden.
@Leukefans, Als het als kwinkslag was bedoeld had hij er wel een knipoogje of iets dergelijks aan mogen toevoegen om dat duidelijk te maken. Nu komt het toch over alsof hij het serieus meent, vandaar dat er ook serieus op wordt gereageerd. Maar goed, misschien is het wel Spaanse humor.
24 maart 2017 09:35
Kreiger: "geest van de wet" betekent meestal dat er een alternatieve straf komt. Dus enkel een financiele boete. Of gewoon de tijd die je normaal hiervoor zou moeten stilstaan. Dat zou ook prima zijn hoor, maar niks doen bij zowel Cimolai en TJ is gewoon slap als je wel doet alsof die konttikjes wat uitmaakten voor Movistar.
24 maart 2017 09:37
Zoals"Leukefans" schrijft, een tweet met een uitgestoken tong en lange neus, maar ook een met een belofte richting BMC, " jullie komen nog aan de beurt"......
24 maart 2017 09:49
@sephiroth: geest van de wet betekent dat de rechter/commisaris de wet interpreteert naar de bedoeling ervan en niet letterlijk doet wat er staat. Dus gegeven de regel en de bedoeling ervan en de specifieke omstandigheden oordelen en indien nodig een billijke straf opleggen. Dit hoeft geen (alternatieve) straf te zijn, de rechter kan ook oordelen dat de geest van de regel niet overtreden werd.
24 maart 2017 09:55
Net goed dat de UCI kromlijnig is; soms de regels toepassen, soms niet, heeft zijn charmes. De koers is ook onvoorstelbaar. En het gaat snel. Beslissingen maken voor de jury moeilijk. Koers is koers zou je zeggen. Maar elke koers elke rit heeft een ander metaniveau. Een ander context. Is een ander gegeven. Heerlijk!

Om te reageren moet je ingelogd zijn.