Sebastian Langeveld voorstander nog kleiner peloton
foto: Sirotti
maandag 12 maart 2018 om 09:46

Sebastian Langeveld voorstander nog kleiner peloton

Sebastian Langeveld is content met de kleinere ploegen in het peloton. Volgens de renner van EF Education First-Drapac komt het vooral de spanning in de koers ten goede.  “Hoe minder renners, hoe moeilijker de koers te controleren is”, zegt Langeveld na afloop van Parijs-Nice tegenover de NOS.

Sinds het begin van dit jaar is er de nieuwe UCI-regel dat ploegen niet meer met acht, maar met zeven renners mogen starten. Deze regel is in het leven geroepen om de veiligheid van het peloton te verbeteren. Volgens Langeveld is dit effect direct merkbaar. “Het komt natuurlijk ook de veiligheid ten goede. Zeker als je met zeven man per se bij elkaar wilt blijven rijden”, constateert de Leidenaar.

Naast de verbeterde veiligheid komt er volgens Langeveld ook een nieuwe ploegentactiek bij kijken. “In het peloton merk je dat de ploegen meer moeten nadenken over hoe ze hun manschappen neerzetten”, stelt de 33-jarige Langeveld. Qua tactiek ziet Langeveld het graag nog wel wat ingewikkelder worden. “Van mij mag het naar zes man”, aldus de renner van EF Education First-Drapac.

RIDE Magazine
48 Reacties
Sorteer op:
12 maart 2018 09:52
In de koersen die ik dit jaar heb gezien, heb ik eerlijk gezegd niet veel verschil gemerkt met voorgaande jaren.
12 maart 2018 09:57
Vallen voor mijn gevoel alleen maar meer mensen.
12 maart 2018 10:04
Helemaal mee eens, ook mbt de veiligheid.
12 maart 2018 10:09
Totdat het Sebas zelf zijn baan kost.
12 maart 2018 10:11
Nog kleiner en hij zelf werkeloos dan ?
Het veiligheidsaspect wordt zwaar overdreven. Kelderman ligt minstens nog net zo vaak op de grond als voorheen;)
Ik heb wel aantrekkelijke koersen gezien, maar geloof niet dat dat toe te schrijven is aan 1 mannetje minder.
12 maart 2018 10:17
Ik merk eigenlijk weinig verschil, en dat is ook prima. Misschien dat er ergens data wordt bijgehouden over het aantal valpartijen, maar ik heb niet het idee dat het minder is ofzo. Langeveld vergeet even dat als er nog een renner af gaat dat waarschijnlijk kleinere ploegen op gaat leveren en dus meer werklozen. Renners die thuis zitten zijn wel extra veilig natuurlijk
12 maart 2018 10:40
minder renners per ploeg kan + evt. meer ploegen kan m.i. inderdaad positief uitpakken in de wedstrijden.
Echtequa veiligheid heb ik mijn bedenkingen.
12 maart 2018 10:51
Hoeveel kleiner moeten we de ploegen maken om te voorkomen dat vooral die NDL renners blijven vallen :-)
12 maart 2018 10:53
Ik denk dat je toch al wel een beetje de invloed van een renner minder kan zien. In Parijs-Nice gingen er ritten naar Hivert en Cousin bijvoorbeeld, en ook in de laatste ritten was er telkens weinig controle. In de Strade Bianche was er ook weinig achtervolging meer - ook mede door het weer - waardoor de aanval loonde. In de echte kasseikoersen zal de invloed wel duidelijk worden denk ik.
12 maart 2018 10:59
@imbatido
De rit die cousin won was er vooral chaos. Er was geen ploeg die gewoon op kop kwam terwijl ze er wel renners voor hadden. Michelton-scott en quickstep bijv. Ik denk eigenlijk niet dat je dat kunt toeschrijven aan een man minder.
12 maart 2018 11:00
Ik weet niet of ik het zelf heb gemerkt, maar de observaties van iemand die er middenin zit lijkt me sowieso waardevol. Zeker die van een verstandige gast als Langeveld.
12 maart 2018 11:07
@reusjen, renners die thuis zitten zijn veilig hahaha +1. Vooral TLJ en Sunweb namen de kleinere ploegen wel erg serieus ;-)
Maar volgens mij bedoeld Langeveld in dit interview toch meer de spanning en onvoorspelbaarheid door gebrek aan controle, dan de veiligheid.
Ik heb volgens mij ook meer renners zien vallen dan andere jaren. Maar ik heb geen statistieken om dit te staven.
Spanning was er in mijn ogen dan wel weer meer.
12 maart 2018 11:07
Beetje voorbarig dit nu te roepen. Ik ben van mening dat kleinere ploegen alleen maar meer gesloten koers opleveren. Het probleem zit hem ook totaal niet in de ploeggrootte.

Als je met 6 start in bijv de tour neemt elke ploeg een sprinter mee en een paar klimmers. Gaan die klimknechten dan nog in de aanval? Nee, want dan heeft de kopman straks een man minder in de finale en het resultaat telt in deze tijd waarin er bizarre budgetten zijn voor WT ploegen. De belangen zijn door de budgetgroei alleen maar groter. Ploegen worden afgerekend op winst, niet op amusementsgehalte.

In de sprint zal het idem gaan. Kleine ploegen kiezen nu nog voor de grote vlucht van de dag, maar elke ploeg heeft ook een sprinter die misschien wel top 5 kan rijden. Mannetje maar niet meer vooruit schuiven dan want de leadout kan anders nog maar door 1 gedaan worden.

Ook het veiligheidsaspect zit hem in die grote belangen. De prestatiedruk wordt alleen maar groter naarmateer meer geld in iets om zal gaan.
12 maart 2018 11:13
Quote:
De rit die cousin won was er vooral chaos. Er was geen ploeg die gewoon op kop kwam terwijl ze er wel renners voor hadden. Michelton-scott en quickstep bijv. Ik denk eigenlijk niet dat je dat kunt toeschrijven aan een man minder.

Wie hadden ze bij QS extra op kop kunnen zetten en welke kaart had Michelton moeten trekken op het moment dat het duidelijk was dat Greipel en Viviani ook in die groep zatten? Ik denk dat die rit (een tussenrit) een goed voorbeeld kan zijn van de invloed van een mannetje minder bij de ploegen die willen controleren.
12 maart 2018 11:18
Quote:
Gaan die klimknechten dan nog in de aanval? Nee, want dan heeft de kopman straks een man minder in de finale en het resultaat telt in deze tijd waarin er bizarre budgetten zijn voor WT ploegen.

Mannetjes vooruit sturen kan tactisch prima uitpakken. Ik zou niet weten waarom er met een mannetje minder opeens alleen nog rond de kopman zou worden gereden? De ploegen die dat nu al bijna altijd doen, en dat zijn er al genoeg, hebben in ieder geval een mannetje minder. Dat kopgroepen in bergritten kleiner worden hebben we ook nog niet waar kunnen nemen. Verwacht ook niet dat dat gaat gebeuren.

Quote:
Kleine ploegen kiezen nu nog voor de grote vlucht van de dag, maar elke ploeg heeft ook een sprinter die misschien wel top 5 kan rijden.

Ploegen die momenteel de aanval kiezen in die ritten hebben helemaal geen sprinter van dat niveau. Die blijven gewoon de aanval kiezen.
12 maart 2018 11:27
heft meneer Langeveld het door dat een wijziging naar renners gevolgen gaat hebben voor hem en zijn collega's mbt contracten etc. en daarnaast waren er nog steeds veel valpartijen dus ik zie het verschil niet
12 maart 2018 11:28
(-) Vallen minstens zo veel mensen
(-) kost veel mensen hun baan
(??) controle ih peloton, misschien moet de vlucht dan gecontroleer worden door 4 ploegen. Lijkt me ook niet zo handig.
12 maart 2018 11:30
Het openingsweekend in de Vlaamse koersen en de races daarna hebben vooral bewezen dat de attractiviteit minder is geworden. Terug naar 8 en op termijn 10 renners per ploeg zou de meest verstandige keuze zijn als we puur naar het sportieve aspect kijken.
12 maart 2018 11:54
Nu te zien in de Tireno : Minder renners wordt opgevangen door meer motoren.
Niks geen betere veiligheid voor de renners , maar bezuinigingen voor de organisaties.
12 maart 2018 11:55
@Mathieu Moller
Ik denk dat het voor kijkers een stuk moeilijker het verschil op te merken dan voor wielrenners die daadwerkelijk in het peleton rondrijden.

@Frits des Jeux
Klimkechten van de de kopmannen die hoog in het klassement staan gingen in het recente verleden ook alleen in de aanval om later in de etappe hun kopman bij te kunnen staan en niet om voor eigen succes te rijden. Verder stuurden ploegen met sprinters in vlakke etappes sowieso bijna nooit een mannetje mee in de aanval.
12 maart 2018 12:05
@vlek
Het gaat niet zozeer om meer mensen, maar nu reed er telkens een ploeg een halve kilometer op kop en dan waren ze weer weg. Als de ploegen gewoon hadden samengewerkt had de vlucht geen schijn van kans gehad. Door er een harde koers van te maken had Trentin op deze aankomst een kans gehad.
12 maart 2018 12:17
Ze hebben het toch geprobeerd voor Trentin? Ze hadden alleen niet genoeg man om dat door te zetten, of ze hadden ook hun klassementsmannen op kop moeten zetten. QS en Lotto hebben daarna ook even de koers in handen genomen, maar hadden beide elk slechts een man om echt te knechten. Ik zou hetgeen je hebt waargenomen, niet direct los zien van de grote van de ploegen.
12 maart 2018 12:17
Misschien ook eens de hand in eigen boezem steken daar sommigen zelden vallen. Er zijn legio clinics maar waarschijnlijk voelen ze zich daar te allround voor, als prof zit je nu eenmaal op het allerhoogste nivo. Wie zet druk op de pédalen tijdens het remmen on de kans op slippen te verminderen?
12 maart 2018 12:19
Voor ons al kijkers zal er niet veel verschil waarneembaar zijn idd. De renners zelf zullen het natuurlijk eerder voelen.

Ben benieuwd naar Sebas in het voorjaar, weer podium ergens zou top zijn.
12 maart 2018 12:21
Het bij elkaar rijden van teams met 8-9 is volgens hem het grootste probleem als ik het zo lees. Niet de grootte van het peloton zelf.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.