UCI blijft manieren ontwikkelen om mechanische doping op te sporen
foto: Cor Vos
donderdag 6 juni 2019 om 10:23

UCI blijft manieren ontwikkelen om mechanische doping op te sporen

De UCI blijft zich hard maken voor het uitbannen van technologische fraude in het wielrennen. Tijdens de Giro d’Italia zijn bijna 1.500 controles uitgevoerd op motortjes en de wielerunie wil in 2020 een nieuwe manier introduceren om mechanische doping op te sporen.

In de Giro heeft de UCI op twee manieren diverse fietsen onderworpen aan onderzoeken. In totaal zijn 1.312 fietsen met een tablet magnetisch gescand. Daarnaast is 113 keer de röntgentechnologie ingezet, waarbij de fiets in een wagen wordt gezet om vervolgens met röntgenfoto’s te kijken of er fraude wordt gepleegd. Dagelijks werden vier tot twaalf fietsen op deze manier getest, waaronder die van ritwinnaars en die van de roze trui. Er zijn geen motortjes aangetroffen, laat de UCI weten.

Nieuwe updates
De internationale wielerunie ontwikkelt ook nieuwe manieren om fietsen te testen op technologische fraude. Samen met gespecialiseerde bedrijven wil de UCI in 2020 een tracker gebruiken die op elke fiets past. Die tracker kan op elk moment in de wedstrijd een motor detecteren. In de voorbije Tour de France is dit idee al met succes getest. Daarnaast komt volgend jaar een update van de magnetische scanners via de tablets. De nieuwe versie is krachtiger, geeft betere resultaten en kost minder geld.

“Onze onderzoeken blijven doorgaan en zorgen dat we uitgerust te zijn met nieuwe technologieën, die apparatuur op elk moment in de wedstrijd kunnen monitoren”, zegt UCI-president David Lappartient. “We willen ervoor zorgen dat de mensen vertrouwen in de prestaties van de renners.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.