UCI sluit deal met Wanda Sports: nieuwe WorldTour-koers in 2017
donderdag 1 december 2016 om 08:34

UCI sluit deal met Wanda Sports: nieuwe WorldTour-koers in 2017

De UCI heeft in een persbericht naar buiten gebracht dat zij intensief gaat samenwerken met Wanda Sports, om zo het wielrennen in China verder te ontwikkelen. Een onderdeel van het akkoord is het organiseren van een nieuwe WorldTour-koers voor mannen en vrouwen.

Tour of Guangxi
De nieuwbakken wedstrijd heet de Tour of Guangxi. De rittenkoers bestaat uit zes dagen en is door de UCI op de kalender gezet in oktober 2017. Op dezelfde dagen als de mannen, vindt er ook een editie plaats voor de vrouwen. Deze wedstrijd maakt nog geen deel uit van de Women’s WorldTour, maar zij heeft voor 2018 een aanvraag gedaan. Tijdens beide koersen organiseert men ook op allerlei amateurniveau’s wedstrijden. Ook is in de deal opgenomen dat er dagelijks 150 minuten zendtijd met Engels commentaar op televisie is te zien. De regio Guangxi in het zuiden van China is een van de meest toeristische gebieden van het Aziatische land.

UCI Gala en opleidingsinstituut
De baanbrekende overeenkomst, zoals de UCI het zelf noemt, bevat nog meerdere onderdelen. Zo verhuist het jaarlijkse UCI Gala van Abu Dhabi naar China. Dit evenement vindt plaats in het bergstadje Giulin, waar ook de finish is van de laatste rit in de Tour of Guangxi. Bovendien organiseer China van 2017 tot en met 2019 het WK Urban wielrennen. Dat is een nieuwe discipline, waarin Cross-Country (mountainbike-onderdeel), Trials (mountainbike-onderdeel) en BMX Freestyle Park samenkomen. Tot slot bouwt Wanda Sports een opleidingsinstituut, dat als satelliet van het UCI World Cycling Centre dient. Van die opleiding is onder andere Daniel Teklehaimanot een product.

Wanda Sports genereerde de voorbije jaren bekendheid binnen de wielersport, omdat de investeerdersgroep en haar CEO Wang Jianlin plannen hadden om de drie grote rondes op te kopen.

RIDE Magazine
32 Reacties
Sorteer op:
1 december 2016 09:07
Cookson keek in zijn portemonee, en zag dat het goed was.
mocht ik trouwens ooit de loterij winnen, dan schaf ik mezelf ook zo'n World Tour koers door mijn achtertuin aan. :)
1 december 2016 09:10
Dat is nog eens een goed begin van de dag.
1 december 2016 09:50
@achtpuntzes: Te gemakkelijk. Het is daar niet zo als in AbuDhabi, Dubai en Qatar waar de koers een speeltje is van de oliesjeik. China wil als land, de overheid, sporten en gezond leven bevorderen en doet dat op allerlei manieren. Er wordt echt getracht daar het wielrennen van amateurniveau op poten te zetten. En als profs halen door een koers en gala te organiseren daarbij kan helpen, waarom niet. Prachtig gebied, zoveel beter en mooier dan de oliestaten, hopelijk ook goed in de uitvoering.
Giulin is met 150m hoogte niet echt een bergstadje, hoewel er erg mooie bergen (en karstpukkels) omheen liggen. Ik ben vooralsnog positief.
1 december 2016 10:24
Zijn de renners al geïnformeerd over deze 'ruwe diamant'? ;) Ik heb vooralsnog
weinig vertrouwen in de Aziatische WT ontwikkelingen, maar ook daar maken ze vast goede stappen. We zullen het eind volgend jaar wel zien ...

Edit: @ Duh
Een vergelijking die je WEL zou kunnen maken is de manier waarop deze landen wielrennen stimuleren: top-down. Ik ben van mening dat dit geen succes gaat opleveren wanneer je als land nog geen handvol renners hebt die met de grote jongens mee kunnen doen. Veel meer charme en potentieel zie ik in de Afrikaanse projecten, waar de nadruk veel meer ligt op het creëeren van wielerpassie vanuit de samenleving.
1 december 2016 10:51
@Sebas

Afrika wil wel maar die hebben de pegels niet om UCI over te halen
1 december 2016 10:58
@Sebas: In de golfstaten is geen sprake van stimuleren, dus ook geen top-down. Enkel top als speeltje, geen ambitie om wielrennen daar te ontwikkelen, kan ook niet, gezien klimaat en instelling van de bevolking.
In China valt het best mee met die top-down stimulans. Er zijn daar in China al 11 continental teams, enkel België heeft er meer, en 7 koersen in de AsiaTour en vele koersen op clubniveau. Er wordt zeker gekoerst, alleen de publieke belangstelling is nog niet groot, zo ook in oost-Europa. Een WT koers organiseren is dan idd misschien niet nodig als er weinig publiek op af komt, maar het is meteen ook promotie voor de regio en een stimulans voor diegene die wel koersen daar.
Afrika is natuurlijk een ander verhaal. De dronebeelden van Kigali waren een eye-opener voor velen. Dat komt ook, maar in een ander tempo omdat er geen geld is.
1 december 2016 11:06
Ik ben meer nieuwsgierig naar het parcours, veelal stedelijk geneuzel / sprints of echte mooie wegen ? Daarnaast > beter iets van een leuke 4-daagse (sprint-selectief-klim-tijdrit) en vervolgens 1 rustdag om met een klapstuk-eendaagse af te sluiten (iets tofs van 250 km waar de winnaar zo'n chinese, met bladgoud belegd, wigwamhoed krijgt)
1 december 2016 11:20
Ik denk dat we redelijk op één lijn zitten. Mijn beeld is, en dat bevestig je al enigzins met je analyse van het toch al ver ontwikkelde Chinese circuit, dat je wel met zestig WT koersen in China neer kunt strijken, maar als er geen lokale toppers zijn die mee kunnen doen op het hoogste niveau .. blijft het een natte scheet. Investeer voorlopig verder in de jeugd.
1 december 2016 11:25
Dat wordt weer lekker door de smog peddelen.
1 december 2016 11:45
@RV: De bergen gaan niet heel hoog, en tijdrit is vaak organisatorisch complex, dus die zal waarschijnlijk weer ontbreken. Maar enkele goede heuvelritten met toppen tot 1000m moet kunnen, mooi segment ook 8km a 6% naast de hoofdplaats Xianshang. Daarnaast zal Yangshuo zeker op het programma staan. Aankomst berg/heuvelop en verder veel sprinten met uitgedund peloton.
@Sebas: idd
@TykkeThor: Nee, landelijk gebied.
1 december 2016 12:12
Je weet er van af Duh. Ik hoop in ieder geval dat dit niet door gaat. Vreselijk land: luidruchtig, smerig en hard. En ik ben totaal niet geïnteresseerd in Cheng of Chong. Laat staan Qin.
1 december 2016 12:36
@Duh
“China wil als land, de overheid, sporten en gezond leven bevorderen”

Maar als overheid ernstig in gebreke blijven om iets te doen aan de enorme milieuverontreiniging waarvan miljoenen inwoners schadelijke gevolgen voor hun gezondheid ondervinden.
1 december 2016 12:49
Zelfs veel Chinofielen (is dat een woord) zijn naast hun liefde voor het land ook heel hard over het land.
1 december 2016 12:59
Heeft het huidige wielrennen in de toekomst het land China nodig om wedstrijden van dat niveau te organiseren? Ik heb daar zo mijn twijfels over en China heeft veel geld want dat heeft er natuurlijk ook meemaken. M.a.w. ik heb er geen zo een goed gevoel bij.
1 december 2016 12:59
Als we dan toch zo bezig zijn wil ik wel weten of Fu Jung Hai dan wel Babi pangang het streekgerecht bij uitstek is hiero.
1 december 2016 13:15
@ RV:
Nanning specialiteiten hebben een unieke lokale smaak, vaak gemaakt met rijstnoedels. We eten vis gekookt in bamboe bladeren, kip in folie, de geroosterde speenvarken, enz. Sommige lokale gerechten zijn: acht schatten noedels, noedels voor een oude vriend, verschillende soorten pap en augurken. Verschillende etnische groepen bieden ook hun gerechten: thee olie Dong, kleefrijst cakes Zhang, kip gekookt in bamboe Yao, gebakken rundvlees op een ijzeren plaat van Maio.

Guilin specialiteiten vaak gebruik van de beroemde Guilin saus, het mengen van verse pepers, knoflook en gefermenteerde sojabonen. Het wordt beschouwd als een van de drie schatten van de stad. De andere twee schatten uit diverse liquor gedistilleerd uit rijst en ingeblikt tofu. De rijst noedels, bekend om hun verfijnde smaak, gebruiken bij het ontbijt. Andere specialiteiten zijn de noedels met paardenvlees en zongzi, kleefrijst cakes en bonen pasta verpakt in bamboe of bananenblad.
1 december 2016 13:18
En dat eet je traditioneel uit zo'n omgekeerde hoed toch ?
1 december 2016 13:24
RV, Babi Pangang is een Indo. Selamat Makan.
1 december 2016 13:25
Het is wel zo dat het fietsen meer en meer leeft hier in Azië, ook in Thailand dus. Qua gewicht van de renners is er weinig verschil met Colombianen. Er zijn veel rijkelui's gasten uit Bangkok die op fietsen rijden die ik niet kan betalen. Omdat de wegen over het algemeen slecht zijn is er een voorkeur voor ATB'en, het (toer)rijden op de weg speelt zich af op de autosnelwegen zo vroeg mogelijk. Het zal mij niet verbazen als Thailand eerdaags volgt.
1 december 2016 13:26
@ RV:
zo goed ben ik nu ook weer niet ingelicht. wel weet ik dat je tijdens en na het eten flink moet boeren anders beledig je degene die het klaargemaakt heeft.
1 december 2016 13:27
Dat is waar Sunrider. Maar laat ze dan in godsnaam naar Maleisië of Japan trekken. Waar je ook op en top gesoigneerde rennertjes rond ziet rijden. Ook daar leeft het. En het is is er ietsjes schoner en prettiger zullen we maar zeggen.
1 december 2016 13:38
@klootje
Een sinofiel. Bijna goed ;)

Ik vind het wel mooi dat de UCI blijft proberen om in China voet aan de grond te krijgen, daar zit veel geld. Maar doe het dan niet onder het mom van 'ontwikkeling', als je dat echt wil moet je een WT-ronde in Afrika houden.
1 december 2016 14:01
Ik zie hier de luchtverontreiniging voorbij komen. Dan kun je er zoveel geld, mankracht en ideeën naartoe gooien .. Maar zolang die smog in de lucht hangt, wordt je de zin in een rondje fietsen wel ontnomen. Niet dat OVERAL smog hangt, maar in de grote steden zal dit vast en zeker invloed hebben.
1 december 2016 14:10
Ik ga pas weer een poging ondernemen om de WT serieus te nemen als er op dat niveau een koers in Afrika op de kalender komt. Ik zag laatst beelden op de site van La Gazzetta van de Tour du Rwanda: enthousiast, rijendik publiek.
1 december 2016 14:22
mondialisering van de wielersport is niet slecht.
daarmee komt er ook meer geld binnen...
maar ook betere renners uitdie gebieden??
meer geld betekent niet altijd beter voor de sport.
maar ja, er is nu eenmaal een strijd om de macht tussen de aso en uci.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.