UCI wil dat Giro klassement voor beste daler intrekt
dinsdag 2 mei 2017 om 21:24

UCI wil dat Giro klassement voor beste daler intrekt

De UCI is niet blij met de plannen van de Giro d’Italia om een klassement te introduceren voor de beste daler. De internationale wielerunie heeft met organisator RCS Sport contact opgenomen met het verzoek om de competitie te schrappen. Dat vertelt Tom van Damme, voorzitter van de wegcommissie van de UCI, aan CyclingTips. “Renners op deze manier in gevaar brengen, is niet de beste manier om de wielersport te promoten”, aldus Van Damme.

“Iedereen weet dat afdalen erg gevaarlijk kan zijn”, geeft hij aan.”Mensen zullen risico’s nemen. Waarschijnlijk de renners van de kleine ploegen. Maar zij kunnen op een gegeven moment ook anderen in gevaar brengen”, voorspelt hij.

“En wat doen ze wanneer het bijvoorbeeld regent”, vraagt de Belg zich af. “Gaat het dan nog steeds door? Ik denk dat het niet het beste idee is. Wat mij betreft zou de UCI het moeten verbieden. Veiligheid is voor renners het belangrijkste. Dat alleen al is voor de Giro een reden om te vragen om ervan af te zien.”

[poll id=”497″]

RIDE Magazine
35 Reacties
Sorteer op:
2 mei 2017 21:30
Prima actie van UCI.
2 mei 2017 21:31
Helemaal mee eens, ga er ook van uit dat de organisatie hierin meegaat. Gewoon niet doen.
2 mei 2017 21:36
Ze hebben nu al meer publiciteit behaald dan verwacht.
2 mei 2017 21:38
Op zich helemaal eens met dit stukje. Toch voelt het wel een beetje dubbel. Voor het klassement is de afdaling ook zo vaak mede bepalend en er zijn ook in iedere grote ronde etappes met een finish na een stevige afdaling. Vooral dat laatste zou dan toch ook moeten worden voorkomen?
2 mei 2017 21:42
@ Koffiemolen,
Groot gelijk een afdaling vlak voor de finish gaat er toch ook
om welke renner het snelste/risicovolste daalt.
2 mei 2017 21:56
Het gevaar met dit plan zit hem helemaal niet in de favorietengroep die als een gek daalt > die rijden voor het AK, doen daar alles voor en geven geen moer om de daaltrui.
Het grote probleem is dat men in het achterveld wellicht de meest achterlijke capriolen uit gaat halen waarmee 'de bus' versnippert en er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan, dat moet je niet willen.
2 mei 2017 21:57
Op zich goed natuurlijk, maar behoort het niet tot de taken van de UCI dat ze zo'n rondeboek al gelezen zouden moeten hebben?
2 mei 2017 22:12
Belachelijk dit. Zéér jammer. Hopelijk komen ze nog tot een vergelijk en kunnen we van deze vernieuwende competitie genieten.
2 mei 2017 22:12
Zie het gevaar eigenlijk niet, geen coureur die sneller daalt als ie kan, parcourskennis is een eerste vereiste om onbesuisd naar beneden te vliegen en de busrenners beschikken daar niet zo over lijkt het, blijven knusjes bij elkaar.
Benieuwd welk uci lid ooit een afdaling deed aan 100 per uur en waarom willen ze het minimum gewicht nog eens naar beneden, lijkt weer met twee maten meten.
2 mei 2017 22:14
Vanaf nu misschien elke afdaling neutraliseren? Lijkt me vanuit de gedachtengang van de uci verstandig...
2 mei 2017 22:19
Enigszins volkomen begrijpelijk. Het is al gevaarlijk genoeg, en de limiet opzoeken in een afdaling kan levensgevaarlijk zijn. Een bocht missen met 100km/u kan behoorlijk verkeerd aflopen.
Anderzijds...het gevaar wordt zo vaak opgezocht, is dit zoveel erger dan?
Massasprints gaan vaker fout dan goed. Een peloton over (natte) kasseien sturen is ook vragen om valpartijen. 'Gewone' afdalingen worden ook vaak loeihard omlaag gefietst. Bergetappes waar geen dranghekken zijn en idioot volk meerent. Om nog maar te zwijgen over parcoursen met onnoemelijk veel rotondes, haakse bochten op 100m van de streep, of een heel peloton motoren dat vaak mee/tussendoor rijdt.
Waarom mag dit ineens niet doorgaan?

@Verweggistan
Eens.
2 mei 2017 22:51
@romain

dat moeten de meesten in het achterveld sowieso al doen om hun treintje bij de bus aan te haken/ op tijd binnen te komen dus zoveel verschil maakt het ook niet uit. tijdslimiet dan ook maar afschaffen zodat de gelosten er een toerritje van kunnen maken.. ik vind de reacties persoonlijk een beetje overtrokken. laat de renners vrij om hier eventueel aan mee te doen.
ik vind het wel een mooi idee voor een apart kampioenschap. wk afdalen of zo.
lijkt me in ieder geval leuker dan de hammer series.......
2 mei 2017 22:52
@Schipperaar
Over het feit dat iedereen zo snel daalt als hij kan, ben ik het volledig met je eens. Maar er moet er maar eentje toch iets te veel risico's nemen en dan is er het probleem dat hij anderen kan meenemen in zijn val.

Ik ben ook 100% zeker dat dit enkel in het achterveld zal gebeuren en ik ben heel erg benieuwd naar wie nu uiteindelijk het snelst daalt. Maar het spektakel kan deze prijs toch niet verhogen? We gaan hier geen beelden van zien, want het zal in de achterhoede gebeuren.

Daarom lijkt het mij wat om een individuele tijdrit bergaf te organiseren, die tijdrit de Poggio bergaf wat de meesten compleet belachelijk vinden, vond ik nog niet zo'n slecht idee. Enige voorwaarde is dat je de tijden van de afdaling niet laat meetellen voor het Algemeen klassement, zo kiezen de renners zelf of ze voor etappewinst gaan. Het lijkt me zelfs beter als de renners op voorhand zeggen of ze deelnemen of niet, als er 25 meedoen en je laat ze om de 5 minuten starten, heb je al 2 uur spektakel op tv.

Voor 75% van het peloton zal dit een extra rustdag zijn, dus lijkt het me wel wat om zo'n tijdrit bergaf in te voeren in plaats van die derde rustdag, die er nu vaak is omdat de Giro al op vrijdag start. Misschien lijkt het eerder een stunt dan een Giro etappe, maar het lijkt me wel wat om het wielrennen te vernieuwen en meer kijkers te lokken.
2 mei 2017 23:01
@puffin
Wat je zegt, in een afdaling onderuit gaan levert vaak veel minder schade op dan een verkeersheuvel aftasten omdat je vrij uit door kan glijden, soms iets te ver maar er zijn nog weinig doden uit het ravijn opgevist.
2 mei 2017 23:05
De redenaties die hier worden geconstrueerd om dit giro-idee goed te praten: heel creatief! Misschien een WF-prijs voor de mooiste drog-redenering?
2 mei 2017 23:14
@sagan
De voorste gaat meestal niet onderuit, degenen die willen maar eigenlijk niet kunnen volgen en met geknepen bikken en klappertandend naar beneden komen. En ja de uci komt weer als mosterd na de maaltijd achter de feiten aan.
Mooiste afdaling zelf vond ik de Galibier richting Telegraaf en de Ventoux richting Malaucene. Ardennen vond ik veel linker en onvoorspelbaarder.
2 mei 2017 23:19
Afdaling Wanne is verschrikkelijk
2 mei 2017 23:30
Wanneer de organisatie dit leuke maar toch gevaarlijk idee voor zichzelf had gehouden en de prijs voor de beste afdaler in de 100ste Giro aan het eind gewoon had gegeven was er niks aan de hand geweest. Dan waren renners niet op de hoogte geweest, de pers niet en de wielerliefhebbers niet. Was toch wel een mooi toetje geweest op hopelijk al een fantastische 100ste Giro.
2 mei 2017 23:34
Inderdaad, dit zou eigenlijk een oeuvreprijs moeten zijn en niet alleen moeten gaan om snelheid maar ook de manier waarop.
2 mei 2017 23:53
Wat een nutteloze discussie voor een zeker mooie prijs. Maar de regelgeving zou niet met tijd moeten maken maar zoiets als de strijdlustprijs. Gewoon na elke daarvoor toegediende etappe een prijs geven voor de beste of mooiste daler. Dus iemand die zich door een snelle afdaling weer in de favorietengroep nesteld of in de kopgroep terecht komt. Denk bijvoorbeeld aan een amador
3 mei 2017 00:16
@RV
De Wanneranval bedoel je? Zeker, omdat je ook nog 3 keer weer stukjes omhoog moet. Als klim ook vreselijk, laatste stuk geeft alleen het zicht op de kerktoren van Wanne enige moed om die laatste 300 ellendige meters te overbruggen.
3 mei 2017 00:37
Er zijn genoeg factoren die wielrennen gevaarlijk maken, hier ook genoemd. Laten we er niet nog een aan gaan toevoegen, maar liever iets doen aan andere onveilige situaties.
3 mei 2017 01:28
Hands up for the UCI, ik vind dat ze het dit jaar stukken beter doen dan anders. Het is aan hen om hun verantwoordelijkheid op te nemen in een kwestie zoals deze, en dat doen ze ook. Prima!
3 mei 2017 02:41
Ik vind zo'n bij competitie helemaal niet erg. Maar om dit in een grote ronde te introduceren, zonder dat dit zorgvuldig is getest, is vragen om problemen. Kijk eerst eens in een kleine rittenkoers of zelfs een ééndagskoers hoe zoiets verloopt. En dan, bij positieve ervaring, kun je het ook inbrengen in een grote koers, met het te verwachten spektakel dat erbij hoort. Dusss, en jammer dat de UCI ingrijpt (moet ingrijpen) en jammer dat dit zo geïntroduceerd wordt.
3 mei 2017 06:37
Schipperaar, "iedereen daalt zo snel hij kan," stel je. Maar heb je dan vorig jaar Barguil gemist? Nog maar 6 jaar geleden stierf Weylandt tijdens een afdaling in nota bene de Giro zelf.

Bij een snelle afdaling is nauwelijks nog te anticiperen en je kunt tonnen parcourskennis hebben, op de context heb je geen invloed.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.