Van ‘minder erg’ tot ‘nog gevaarlijker’: Verdeeldheid in peloton over chicane voor Bos van Wallers
Een chicane in aanloop naar het Bos van Wallers, is het nu wel of geen goed idee? Het is de laatste dagen een hot item. De organisatie van Parijs-Roubaix heeft enkele dagen voor de wedstrijd aangekondigd er een op te nemen. In het wielerpeloton is er verdeeld op gereageerd.
Met de chicane doet de organisatie van Parijs-Roubaix een poging de snelheid van het peloton in aanloop naar de kasseienstrook van het Bos van Wallers te verlagen. Doordat deze weg in dalende lijn ligt en er ook nog eens wordt gestreden om een goede positie aan de kop van het peloton, ligt de snelheid hier jaarlijks enorm hoog, wat tot nare valpartijen kan leiden. De aanpassing van het parcours doet de organisatie na een verzoek van rennersvakbond CPA.
Op social media circuleren er inmiddels beelden van de nu al beruchte passage. Of het ommetje er zo zal uitzien op zondag, is nog niet bevestigd, maar het lijkt erop dat het peloton (in plaats van één rechte lijn richting het Bos van Wallers) nu een scherpe bocht naar rechts maakt, gevolgd door een scherpe chicane naar links. De snelheid zal bij aanvang van de strook dus beduidend lager liggen.
Ecco la chicane introdotta all’ingresso della foresta di #Arenberg, appena ufficializzata per la #ParisRoubaix @RaiSport pic.twitter.com/9cJ4p2Omxa
— Stefano Rizzato (@stefanorizzato) April 3, 2024
Declercq is voor
Maar wat vinden de renners eigenlijk zelf van de nieuwe aanloop naar het Bos van Wallers? Tim Declercq is een duidelijke voorstander. “Ik was een van de renners die bij ASO hebben gevraagd om in te grijpen”, laat hij weten aan Het Laatste Nieuws. “Het is gekkenwerk, het Bos van Wallers ligt er jaar na jaar slechter bij. Er zijn al zoveel carrières op gebroken. Er moest iets veranderen.”
“Iedereen zegt: het wielrennen moet veiliger. Maar zodra iemand met een voorstel komt, wordt op de nadelen daarvan gewezen. Dat is ook typisch wielrennen. Met een chicane gaat de snelheid waarmee het peloton het Bos van Wallers in gaat naar 30 of 35 km/u. Ik ga niet zeggen dat er geen valpartijen meer zullen zijn, maar de gevolgen zullen minder erg zijn. Dat is een groot verschil met de 70 km/u die we nu halen. En waarbij je bijna zeker bent dat ergens tussen positie tien en veertig een valpartij gaat gebeuren.”
Tim Merlier weet niet of een chicane nu de gouden oplossing is. “Met een chicane verplaats je misschien het gevaar. Waar het om gaat is dat er geen valpartijen gebeuren als we de kasseien opdraaien, zoals vorig jaar. Dan is het iets veiliger, want je komt erop met 65 km/h en nu met de tubeless banden, waar iedereen tegenwoordig mee rijdt, dat helpt ook al.”
Vanmarcke dan weer tegen
Ex-renner Sep Vanmarcke, een specialist als het aankomt op het rijden over kasseien, is dan weer geen fan van de nieuwe aanloop naar het Bos van Wallers. “Chicanes zullen het nog gevaarlijker maken. Ze moeten gewoon kijken naar het stratenplan en zo een andere weg vinden. Als je voor het Bos van Wallers van de zijkant komt en je neemt de bocht naar rechts, is het al veilig. Ze moeten mij maar bellen, ik toon het wel.”
Ook op sociale media hebben renners, ploegleiders en andere belangrijke figuren binnen de wielersport al gereageerd. In een bericht op X lijkt topfavoriet Mathieu van der Poel zijn onvrede te uiten over de chicane. “Is dit een grap?”, schrijft hij bij een video van de route-aanpassing. Een andere oud-winnaar van de Hel van het Noorden, Dylan van Baarle, lijkt de beslissing juist wel toe te juichen. En ook Visma | Lease a Bike-teambaas Richard Plugge is enthousiast.
Great work @HansenAdam! Discussions in SafeR helps, united to get safety for our sport to a higher level. https://t.co/jdoUCt45tx
— Richard Plugge (@RichardPlugge) April 3, 2024
Om te reageren moet je ingelogd zijn.