Wielerploegen 2018: LottoNL-Jumbo
Voorafgaand aan het nieuwe seizoen bespreken we traditioneel alle WorldTour-teams. We zijn alweer aanbeland bij de laatste WorldTour-ploeg. Laat dat nu net het team zijn dat vanuit Nederlands perspectief het meest interessant is: LottoNL-Jumbo.
Land: Nederland
Sponsor: Een Nederlandse loterij (De Lotto) en een Nederlandse supermarktketen (Jumbo)
Sinds: 1996 (als Rabobank, Blanco en Belkin)
UCI-code: TLJ
Fietsen: Bianchi
Tenue 2018:
Aantal overwinningen 2017: 26
WorldTour-ranking 2017: 16e met 4846 punten
CQ-ranking 2017: 11e met 8085 punten
Website: http://www.teamlottojumbo.nl/
Facebook: /TeamLottoNLJumboCycling
Twitter: @LottoJumbo_road
Youtube: /Team LottoNL-Jumbo
2017
Met de terugkeer van Lars Boom, het aantrekken van groot talent Amund Grøndahl Jansen en een extra sprintoptie met Juan José Lobato, probeerde LottoNL-Jumbo begin 2017 het verlies van onder anderen Wilco Kelderman, Sep Vanmarcke, Mike Teunissen en Moreno Hofland op te vangen. Scorebordjournalistiek-technisch zou je zeggen dat dit gelukt is. De Nederlandse ploeg boekte in 2016 negentien seizoenszeges; afgelopen jaar waren dat er 26. De stijgende lijn na het magere jaar 2015 zette de ploeg zodoende voort, al liegt de eindnotering in de WorldTour-ranking voor ploegen niet: zestiende van de achttien formaties. Alleen FDJ en Dimension Data scoorden minder punten.
De sprinttrein rondom Dylan Groenewegen had de vaart er direct in. In de Abu Dhabi Tour werd de 24-jarige Amsterdammer gelijk tweede in het eindklassement, maar winnen was er nog niet bij. Ook in de Volta ao Algarve strandde hij op de dichtste ereplaats. Daar boekte Primož Roglič wel de eerste eindzege van de ploeg in een rittenkoers, nadat Victor Campenaerts met een tijdritzege in de Ruta del Sol al de nul van de tabellen had geveegd. In maart trakteerde Jos van Emden de ploeg dan weer op bubbels na afloop van de Ronde van West-Vlaanderen. In Tirreno-Adriatico leek daar een tweede overwinning voor de Zuid-Hollander bij te komen, ware het niet dat Rohan Dennis hem die in extremis afsnoepte.
De eerste belangrijke periode van het jaar brak vervolgens aan voor het team. De Vlaamse klassiekers waren voor LottoNL-Jumbo voorafgaand aan het seizoen een belangrijke afspraak. Die periode baarde echter een muis. Kopman Lars Boom haalde niet het gewenste niveau en was in de finales niet aan het front van de koers te zien. Ook in de Amstel Gold Race was de ploeg quasi onzichtbaar. Lobato was op plek elf het kortst genoteerde geelhemd. Tijdens de Waalse klassiekers konden de troepen van teammanager Richard Plugge niet voor een verrassing zorgen. In de Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik was dat echter ingecalculeerd, omdat de ploeg daar niet de renners voor in huis had.
Ondertussen was Roglič wel op dreef. Hij won twee etappes in de Ronde van het Baskenland, om aan het einde van april ook de individuele tijdrit in de Ronde van Romandië op zijn naam te schrijven. In de Zwitserse WorldTour-koers werd hij bovendien knap derde in het eindklassement. Ook Groenewegen mocht in april zijn eerste seizoenszege noteren, door de openingsrit in de Tour of Yorkshire te winnen. Met Steven Kruijswijk als kopman trok LottoNL-Jumbo vervolgens naar de Giro d’Italia met de ambitie om deze te winnen. De Brabander echter geen moment in de buurt van de roze trui, in tegenstelling tot een jaar eerder. De gifbeker moest zelfs helemaal leeg, toen hij in het slotweekend ziek moest opgeven. Hij stond op dat moment tiende in het klassement.
Draaide de Giro dan uit op een fiasco? Nee. Jos van Emden zorgde met zijn fraaie tijdritzege op de slotdag voor een goede afsluiter. Bovendien verzachtten zeges van Groenewegen (twee ritten in de Tour of Norway), Timo Roosen (rit in Tour des Fjords) en een heel knappe eindzege van George Bennett in de Tour of California (WorldTour) eerder die maand de pijn. De maand juni was daarna dermate goed, dat de Giro snel vergeten was. Zo mocht jonkie Koen Bouwman na berewerk van ploeggenoot Alexey Vermeulen het zegegebaar maken in de derde rit van het Critérium du Dauphiné. Roglič en Groenewegen (twee keer) wonnen dan weer ritten in de Ster ZLM Toer.
In de Tour de France ging de ploeg op zoek naar ritzeges. Groenewegen kwam in eerste instantie net tekort ten opzichte van de allerbeste sprinters ter wereld, maar de jongeling won uiteindelijk in Parijs misschien wel de mooiste rit die er is voor een spurter. Vooral de manier waarop was indrukwekkend. Datzelfde kan men zeggen van de solo die Roglič opvoerde in de Alpen, een paar dagen eerder. De 28-jarige Sloveen ging al vroeg in de etappe mee in de vlucht, maar vond het aan de voet van de slotklim niet hard genoeg gaan. Eigenhandig reed hij weg bij onder meer Alberto Contador, toch niet de eerste de beste. Aan het eind van de rekening een zeer geslaagde Tour voor LottoNL-Jumbo, al was het wegvallen van Robert Gesink (die daags voordien tweede werd) en de opvallend sterke Bennett een serieuze aderlating.
In het najaar boekte Campenaerts met de Europese titel tijdrijden misschien wel de grootste zege in zijn carrière, maar toen was al duidelijk dat hij de ploeg ging verlaten. Boom eiste dan weer een hoofdrol voor zichzelf op. Zowel sportief, als in de media. De Vlijmenaar wilde graag de Vuelta a España rijden, maar daar dacht de ploegleiding anders over. In zijn gewonnen rit tijdens de BinckBank Tour liet Boom zijn emoties daarom de vrije loop, maar later zette hij zijn woede om in resultaten. Middels een sterke tijdrit kroonde hij zich tot eindwinnaar van de Tour of Britain. In diezelfde ronde was ook Groenewegen aan het feest; Lobato sprintte in de Tour de l’Ain dan weer naar zijn eerste overwinning van het jaar. Kruijswijk reed met de Vuelta a España zijn tweede grote ronde van het jaar, waarin hij genoegen moest nemen met plek negen in het eindklassement.
Grøndahl Jansen reed in de laatste maanden van het jaar een sterke serie wedstrijden in België, maar winst zat er voor hem nog niet in. Roosen en Groenewegen sloten het seizoen af met zeges in respectievelijk de Tacx Pro Classic en de Tour of Guangxi. Al bij al was het voor de ploeg – zeker wanneer je naar het budget kijkt – geen onaardig jaar. Hoewel LottoNL-Jumbo de doelstelling in de Vlaamse klassiekers en Giro-winst niet wist waar te maken, zette de sprinttrein behoorlijke stappen. Waar er aan het begin van het traject in 2016 werd ingezet op een ritzege in de Tour van 2018, lukte dit een jaar eerder al. Ook de investering in het tijdrijden was in 2017 goed terug te zien. Bovendien kun je met ritzeges in de Giro, de Tour (twee keer), de gewonnen eindklassementen in de Tour of California en de Tour of Britain, niet spreken van een slecht jaar. Zeker niet als je 26 overwinningen hebt geboekt.
Transfers
LottoNL-Jumbo hield zich redelijk koest op de transfermarkt. Het zag Campenaerts vertrekken naar Lotto Soudal, terwijl Steven Lammertinks contract niet verlengd werd. Hij vond onderdak bij het nieuwe Vital Concept. Martijn Keizer, Alexey Vermeulen en Twan Castelijns kregen hetzelfde slechte nieuws als Lammertink, maar zij wisten geen nieuwe werkgever te vinden. Laatstgenoemde stopte er daarom maar helemaal mee. Jurgen Van den Broeck deed dat ook, al nam hij die beslissing tijdens het lopende seizoen zelf. De voormalig podiumklant in de Tour de France 2010 werd gehaald als meesterknecht van Kruijswijk, maar de Belg bracht niet het gewenste resultaat. Die conclusie maakte hijzelf ook, waardoor hij zijn fiets inmiddels aan de wilgen heeft gehangen.
In eerste instantie vertrokken er dus zes renners, maar rond de jaarwisseling kwam daar een zevende bij. Na het slaapmiddelen-incident tijdens het trainingskamp in Spanje, kwam Lobato in opspraak. Hij zou in bezit zijn van producten die niet door de ploeg waren voorgeschreven, waardoor de ploegleiding in onderling overleg met de Spanjaard besloot om zijn contract te ontbinden. Met de 24-jarige Danny van Poppel had de ploeg echter al een extra sprinter aan boord gehaald. Hij komt over van Sky en zal de tweede sprinter met dienst zijn, na Groenewegen. Een directe versterking die er meteen kan staan. In het verleden won Van Poppel in het shirt van Trek Factory Racing onder andere een rit in de Vuelta a España. Hij gaat zich bij LottoNL-Jumbo vooralsnog volledig focussen op het sprinten. Hij krijgt een vaste trein, met Robert Wagner als lead out-man.
De andere drie versterkingen maken allemaal hun profdebuut in 2018. Met Neilson Powless verzekerde de Nederlandse ploeg zich van een waar toptalent. De 21-jarige Amerikaan staat te boek als een beloftevol ronderenner. Het voorbije seizoen liet Powless in het U23-circuit echter zien over meer kwaliteiten te beschikken, met een tiende plek in de Ronde van Vlaanderen en een zesde stek in La Doyenne. Sepp Kuss is op zijn beurt een jongen die pas anderhalf jaar serieus op de weg fietst. Daarvoor was hij vooral actief op de mountainbike. De 23-jarige Amerikaan is een rasklimmer, maar zal het komende jaar vooral veel moeten leren. Dat geldt ook voor Pascal Eenkhoorn. Onze 20-jarige landgenoot beschikt over een sterke tijdrit, maar de renner uit Genemuiden moet nog ontdekken waar zijn kracht precies ligt. Zijn start was met zijn interne schorsing naar aanleiding van het slaapmiddelen-incident echter niet helemaal vlekkeloos. Sportief directeur Merijn Zeeman legt in de onderstaande video uit wat het plan met de drie jonge heren is.
In
Pascal Eenkhoorn (BMC Development)
Sepp Kuss (Rally Cycling)
Danny van Poppel (Sky)
Neilson Powless (Axeon Hagens Berman)
Uit
Victor Campenaerts (Lotto Soudal)
Twan Castelijns (gestopt)
Martijn Keizer (n.n.b.)
Steven Lammertink (Vital Concept)
Juan José Lobato (ontslagen/n.n.b.)
Jurgen Van den Broeck (gestopt)
Alexey Vermeulen (n.n.b.)
Renners voor 2018
Er staat Plugge en consorten een belangrijk jaar te wachten. De contracten met sponsoren De Lotto en Jumbo Supermarkten gaan tot 31 december van dit jaar. Ook van zestien van de 25 huidige renners lopen de verbintenissen eind 2018 af, waaronder die van Kruijswijk, Gesink, Boom en Bennett. De onlangs aangekondigde contractverlengingen van Paul Martens, Tom Leezer, Bouwman, Roglič en Groenewegen tot en met 2019 en 2020 voorspellen echter goede berichten over het voortbestaan van de ploeg. Sportief zal het wel allemaal iets beter moeten gaan, met het oog op het promotie/degradatie-systeem dat de UCI vanaf 2019 wil invoeren. LottoNL-Jumbo eindigde in 2017 als zestiende in de WorldTour, twee plekken boven de virtuele degradatieplek. Dat het ene jaar het andere niet is, bewezen de collega’s van Sunweb. Zij werden in 2016 nog zestiende, maar besloten 2017 als vierde team in de WorldTour.
De doelstellingen van LottoNL-Jumbo voor 2018 zijn nagenoeg dezelfde als vorig jaar. De sprinttreinen rondom Groenewegen en Van Poppel moeten verder groeien. Daarnaast mikt de ploeg wederom op de Vlaamse klassiekers, al houdt het nog een kleine slag om de arm. Beoogd kopman Boom kampte met hartritmestoornissen. Daar is hij inmiddels aan geholpen, maar het is nog onduidelijk hoe zijn herstel zal verlopen. Een plan B voor het voorjaar is nog niet voor handen, maar met Roosen, Grøndahl Jansen en Gijs Van Hoecke staat er wel een aantal jonge jongens klaar voor het geval dat Boom toch niet tijdig fit genoeg raakt. In de Waalse klassiekers koestert de ploeg geen hoge verwachtingen. “We hebben simpelweg niemand in onze ploeg die daar de status van topfavoriet heeft”, legt Zeeman uit. Gesink gaat in ieder geval de Amstel Gold Race, de Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik aandoen.
In de grote rondes moet Gesink bovendien voor etappezeges zorgen. Hij is vanaf heden eigenlijk ronderenner af. Ook Roglič mag zich richten op dagsuccessen. De ploegleiding hoopt bovendien dat de voormalig schansspringer kan meedoen om eindzeges in rondes van een week of langer, bij voorkeur die uit de WorldTour. Bennett zal op zijn beurt het kopmanschap in de Giro mogen dragen, terwijl Kruijswijk het eens in de Tour gaat proberen. De Noord-Brabander mikt op een plek bij de eerste vijf in het eindklassement. Voor de Vuelta is er nog geen concrete invulling, behalve dat Kruijswijk en ook Van Poppel al min of meer zeker zijn van een selectie. Die laatste zal ook de sprints voor zijn rekening nemen in de Giro. Groenwegen mag zich net als het voorbije jaar smijten in de Tour. Daarnaast is het interessant om de ontwikkeling te volgen van mannen als Powless, Grøndahl Jansen, Kuss, Daan Olivier en Antwan Tolhoek. Meer over de planning en doelen zie en hoor je in de onderstaande video’s.
Selectie LottoNL-Jumbo 2018
Enrico Battaglin
George Bennett
Lars Boom
Koen Bouwman
Stef Clement
Floris De Tier
Pascal Eenkhoorn
Jos van Emden
Robert Gesink
Dylan Groenewegen
Amund Grøndahl Jansen
Steven Kruijswijk
Sepp Kuss
Tom Leezer
Bert-Jan Lindeman
Paul Martens
Daan Olivier
Danny van Poppel
Neilson Powless
Primož Roglič
Timo Roosen
Bram Tankink
Antwan Tolhoek
Gijs Van Hoecke
Robert Wagner
Maarten Wynants
Totaal: 26 renners
Toch mag er volgende jaar wel wat vers bloed bij van mij. Tankink stopt en ik vind dat er ook wel eens afscheid mag worden genomen van minimaal 2 van de 3 mannen Martens, Wagner en Wynants. De toegevoegde waarde van die renners beperkt zich nu toch wel tot een minimum. Ook de contracten van Bennett, Gesink, Kruijswijk en Boom lopen na het lopende seizoen af.
Ben benieuwd of de ploeg daarin scherpe keuzes maakt mochten de prestaties van bijvoorbeeld Boom en Gesink niet overtuigend zijn. En hoe wordt dit dan eventueel opgevangen met nieuwe kopmannen? Daarnaast zou ik met name in de sub-top laag van deze ploeg (dus buiten de kopmannen) ook graag nog een wat bredere schil zien.
Met Van Poppel, een constante Gesink en Boom krikken ze die zegeteller vast en zeker op.
Ik noemde eerder vooral individuele zeges en het is vooral zaak voor de ploeg om het pelotonrijden en de lead out flink te verbeteren.
Het voelde minder waardeloos afgelopen jaar, moet ik zeggen.
Hopelijk dit jaar beter - zou jammer zijn als de laatste Nederlandse ploeg ook uit het peloton verdwijnt.
Deze ploeg heeft dus eigenlijk alleen maar te winnen.
Ik ben het helemaal met jou eens, Jansen zou zomaar eens de revelatie van TLJ kunnen worden
Inzetten op sprints,... tja, is een keuze die hopelijk uitwerkt. Echter vind ik daar weinig aan qua spektakel, dus mij bereik je daar neit mee als sponsor.
Budget zou wellicht kunnen worden opgeschroefd door de schaatstak af te stoten.
Verder vind ik het een leuke ploeg die op elk terrein uit de voeten kan. Alleen hebben ze vaak maar 1 pijl op hun boog, en als er dan een renner om welke reden dan ook niet presteert op 'zijn' niveau (zoals Boom vorig jaar in de klassiekers), dan is er weinig tweede lijn om het op te vangen.
Kennelijk werkte dat niet goed genoeg, omdat ook Lammertink en Vermeulen moesten vertrekken.
De oude Rabo-ploeg was natuurlijk heel erg klassementsgericht. Dat is opgegeven voor etappe-overwinningen, niet alleen door de komst van Groenewegen, maar ook omdat ze Kelderman hebben laten gaan, en Top Tien Ak-zekerheidje Gesink tot rittenkaper aan het omscholen zijn, en ook Roglic zich op ritten mag richten.
Persoonlijk vind ik dat jammer. Ik vind een drieweekse strijd om een top tien plek AK (zelfs al is het negende of tiende plek) mooier om te volgen dan het gelukzoeken van de rittenkapers. Maar goed, ik ben in een minderheid, want hier op WF hoor je ook steeds dat AK plaatsen worden vergeten, maar etappewinst nooit.
Sunweb verandert dan weer van sprintploeg in AK ploeg.
Je gaat daarbij wel erg kort door de bocht.
Je gaat zomaar voorbij aan het feit dat de ploeg zowel Mollema als Kelderman graag had willen behouden, maar dat deze twee beiden zelf vertrokken (met 2 jaar ertussen meen ik) omdat zij van andere ploegen een lucratiever aanbod kregen.
Dat kun je de leiding van TLJ moeilijk kwalijk nemen.
En ja, Kruijswijk ging in 2016 naar de Giro waardoor een Tourstart uitgesloten was, die Giro won hij zowaar bijna ware het niet dat hij ten val kwam op een cruciaal moment.
Voor de Tour moesten zij toen met een nieuw plan komen en dat leidde ertoe dat men Dylan (zeer groot talent) de kans gaf zijn ding te doen met zijn trein.
Nadat Kruijswijk die bewuste Giro bijna won waren zowel de ploeg als hijzelf overtuigd van zijn mogelijkheden en was men het er over eens dat hij meer ondersteuning verdiende, waar dus ook naar gehandeld werd.
Stel ze hadden die ondersteuning voor Steven niet aangetrokken en hij was in 2017 in winnende positie gekomen in de Giro maar kwam daar ondersteuning tekort, dan hadden criticasters als jij daar nu over van de daken geschreeuwd.
En voor wat betreft de voorjaarsklassiekers.
De grote voorjaarsklassiekers (WT) is men als WT ploeg verplicht te rijden, dan kun je in die wedstrijden niet aankomen met een ploeg vol klimmers met als gevolg dat die de voor hun belangrijke wedstrijden missen door valpartijen op de kasseien.
Boom is derhalve gehaald in de hoop enigszins het gemis van de vertrekkende Vanmarcke op te vangen (overigens weten wij inmiddels dat die een even belabberd voorseizoen als Boom reed vorig jaar)
Verder is er in die voorjaarskoersen nagenoeg niet geinvesteerd buiten eventueel Jansen en van Hoecke die in de eerste plaats ter ondersteuning van Groenewegen gehaald zijn.
Waar jij TLJ dus ervan beschuldigd dat er geen beleid is en dat men van de hak op de tak springt is dat absoluut niet waar.
De ploeg heeft enkele jaren geleden helaas twee grote renners/talenten in de vorm van Mollema en Kelderman verloren en heeft toen om het vertek van hun sprinter Bos Dylan Groenewegen aangetrokken.
De weg die toen ingeslagen is, namelijk een focus op grote en kleine ronde klassementen en daarnaast een sprintkern met aanvankelijk 1 en nu dus 2 sprinters is de lijn die nog steeds gevolgd wordt, echter wordt er nog altijd (zoals bij elke andere ploeg als je ze stuk voor stuk bekijkt) geschaafd aan de tweede lijn en de ondersteuning.
Renners die niet brengen wat men verwacht of die niet voldoen aan de objectieven vertekken en worden vervangen door anderen waarvan de verwachting is dat zij wel aan die eisen voldoen.
Dat is de realiteit
De resultaten waren mooi vorig jaar, maar die etappezeges in Giro en Tour leveren minder WT-punten op dan wanneer Kruijswijk en Bennett de finish halen. Of zit ik er nu naast?