Nooit meer zadelpijn met de zadels van Selle San Marco
foto's: Selle San Marco
zondag 7 mei 2023 om 11:02

Nooit meer zadelpijn met de zadels van Selle San Marco

Materiaalzone Met de overname door Selle Italia heeft de legendarische bouwer van de Rolls en de Concor weer nieuwe adem gekregen. Een portret van Selle San Marco.

Dit artikel was eerder te lezen in de najaarseditie van RIDE Magazine. Crossen, gravelen, bikepacken: het komt allemaal aan bod in de najaarseditie van RIDE Magazine.
Bestel nu deze editie online en krijg ‘m binnen enkele dagen thuisbezorgd.

Terug van weggeweest: Selle San Marco. Gelukkig, want wie al een tijdje meedraait kent de legendarische modellen van Selle San Marco. In de jaren ‘80 en ‘90 waren de Concor en de Rolls absoluut marktleider als het om zadels gaat. De in 1935 gestarte zadelmaker uit Casella d’Asolo is na die jaren een beetje weggedeemsterd. De overname door Selle Italia heeft het bedrijf weer nieuw elan gegeven, zo lijkt het.

En zadels: je kunt er geen genoeg van krijgen. Nu ja, op de fiets soms wel, als na een lange rit het zaakje een beetje overbelast raakt. Het lijkt wel of wielrenners gek zijn op pijn. Voor een deel klopt dat ook wel. Een stevig intervalblok of een Alpenklim doen zeer. Maar dat is aangename pijn, die komt met groei en beter fietsen.

Zadelpijn is geen aangename pijn en voor een groot deel ook vermijdbaar. Het juiste zadel voor jou speelt daarin een cruciale rol. Toen je je racefiets kocht, zat er natuurlijk een zadel op. Maar wist jij op dat moment dat dat zadel het ideale zadel voor jou was, of rijd je er gewoon op omdat je niet beter weet?

Drie contactpunten
Zadels zijn er in verschillende soorten en maten. Drie fysieke eigenschappen hebben grote invloed op de manier waarop je op je zadel zit en welk zadel voor jou het meest ideale is. Om je beter op je zadel te zetten heeft Selle San Marco de IDMatch ontwikkeld. IDMatch is een merk binnen het merk en gespecialiseerd in het customizen van zadels, zooltjes en complete bikefits. 

Die drie contactpunten bepalen voor een groot deel hoe aangenaam je fietsbeleving is. Het zadel speelt daarin natuurlijk een cruciale rol, vooral omdat daar de grootste gevoeligheden liggen. Met drie simpele vragen kom je uit bij je ideale zadel. Het begint met het meten van de afstand tussen de zitbotten en de omvang van je dijbenen. Die bepalen welke breedtemaat je moet hebben. Daarnaast is je heupflexibiliteit van belang. Hoe flexibeler je heupen, hoe meer en hoe makkelijker je voorover kunt buigen op je zadel. Dat maakt je zitpositie aerodynamischer, vandaar dat heupflexibiliteit een punt van aandacht is voor sportieve rijders. 

Maar hoe dieper je zit, hoe meer druk er komt op het zachte weefsel daar van onder. Om daar een beetje de druk weg te halen, snijden zadelbouwers tegenwoordig een stuk uit het midden van het zadel. Dat deel is nergens voor nodig; als je goed gepositioneerd bent zit je immers op de plekken die de druk een stuk makkelijker kunnen weerstaan. 

Voor elk wat wils
De resultaten van de metingen kun je vervolgens vertalen naar de zadel van jouw keuze. Daarin valt ook wat te kiezen: wil je een gewoven zadeldek? Een carbon shell of toch polyester? Welke padding bevalt je het best? Pak je de luxe carbon rails? Veel van de antwoorden op de vragen zullen afhangen van je persoonlijke voorkeur en budget. Maar hoe dan ook: Selle San Marco heeft voor elk wat wils in de lineup. 

De modellen Rolls en Concor hebben een herintroductie gekregen een decennium of wat geleden, maar de huidige tijd stelt andere eisen aan zadels. Selle San Marco gaat daarin mee, zo laat het huidige topmodel Aspide en vooral de Shortfit zien. Dat laatste model is, zoals de naam al aangeeft, superkort en breed. Gebaseerd op alle beschikbare fittingdata blijkt dat bredere zadels voor de hele fietspopulatie aanbevolen zijn. Kortere zadels zorgen er vooral voor dat snelle rijders hun buiging voorover beter kwijt kunnen dan op de lange zadels van weleer. Daar hield de punt nogal wat tegen, om het zo maar uit te drukken.

De Shortfit is er in diverse varianten en prijsklasses, maar top of the bill is natuurlijk het 3D geprinte model. Niet uniek, want ook andere merken hebben zo’n versie, maar wel vet om te zien. En om te rijden. Het zadel biedt echt een stuk meer comfort en wordt daarbij geholpen doordat je de punt een graadje extra naar beneden kunt zetten, zonder van het zadel af te glijden. En dat graadje verlaagt de druk weer.

De manier waarop oprichter Luigi Girardi zo veel jaar geleden zijn zadels maakte is natuurlijk niet meer van deze tijd. Maar niet alles was vroeger beter, zal ook de oude meester beamen. 

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.