Review: de DT Swiss C1800 Spline crosswielen
foto's: Joris Knapen
Ties Wijntjes
maandag 13 november 2023 om 15:30

Review: de DT Swiss C1800 Spline crosswielen

Materiaalzone Voor veel wielrenners staat de winter in het teken van een andere tweewieler: de crosser. Gravelbiken wordt steeds populairder, maar toch zijn er – zeker in de lage landen – iedere winter nog talloze veldritten die met veel enthousiasme door de lokale coureurs worden betwist. Dat vereist ook specifiek materiaal, zoals de juiste wielset. WielerFlits test de veelzijdige DT Swiss C1800 Spline crosswielen.

Een nieuwe set wielen monteren, is een makkelijke manier om iedere fiets van een upgrade te voorzien: aerodynamische velgen voor je wegfiets, een meer comfortabele set wielen op de gravelfiets of een stijver setje wielen op de crosser.

Dat kan een dure exercitie worden want hoogwaardige wielsets gaan al gauw voor prijzen van vier cijfers over de toonbank, maar dat hoeft niet zo te zijn. Dat bewijst ook DT Swiss, met de C1800 Spline wielset voor crossfietsen. Met de vraagprijs van €429,80,- kunnen we dit gerust bestempelen als een betaalbare wielset.

De C1800 Spline wielset heeft een interne velgbreedte van 22 millimeter; vier millimeter breder dan de P1800 Spline wielset, zijn broertje voor de wegfiets. Dit zorgt ervoor dat je bredere banden kan monteren, wat dan weer bijdraagt aan de comfort maar vooral de stabiliteit van de wielset.

De wielen zijn opgebouwd uit 23 millimeter diepe aluminium velgen en 24 spaken aan zowel de voor- als achterzijde. Naast de uitgave met een 23 millimeter diepe velg, is er ook een model met een 32 millimeter diepe velg. Deze is op papier wat stijver, maar zal daardoor ook wat minder comfortabel zijn. De spaken zijn zogenaamde straightpull spaken, welke op papier net iets langer mee gaan en iets meer te kunnen verduren dan J-bend spaken. Handig, helemaal voor een set crosswielen die wel wat klappen te verduren kan krijgen.

Die spaken zijn van DT Swiss’ zogenaamde Pro Lock-technologie voorzien. Dit is een proces waarbij een speciale 2-componenten lijmvloeistof in de nippeldraad wordt geïnjecteerd, waardoor volgens DT Swiss duurzamere wielcontructies mogelijk zijn. Ook als de lijm is uitgehard kan het wiel gewoon worden gesteld door de spaakspanning te wijzigen, terwijl de borgfunctie dan maar minimaal afneemt. Volgens DT Swiss zou dit de spaakspanning en duurzaamheid van de wielen tot wel 20 keer verbeteren, vergeleken met wielen zonder Pro Lock nippels.

De naaf is een DT Swiss 370 naaf, welke een 3-pawl systeem heeft. Dit betekent dat de naaf aan de binnenkant drie pootjes heeft die het wiel ‘vastgrijpen’ zodra je kracht levert op de pedalen. Een voordeel aan dat systeem is dat het betrekkelijk makkelijk te onderhouden is, anderzijds vereist het ook wat meer onderhoud omdat de afdichting niet optimaal is.

Allround
De DT Swiss C1800 Spline wielset is kort gezegd bijzonder degelijk. Een fijne dosis reactiviteit, goede stijfheid en fraaie wendbaarheid zijn enkele eigenschappen die deze wielset typeren.

Te beginnen bij het stuurgedrag, wat als uiterst wendbaar en reactief beschreven kan worden. Als ik voor het eerst op de fiets stap met de nieuwe wielen gemonteerd, valt me op dat ze behoorlijk stijf zijn en daardoor ook erg reactief. Ook met relatief brede banden en lage bandenspanning reageren de wielen uiterst snel op stuurbewegingen; ze zijn in positieve zin snedig.

Korte krappe bochtjes gaan met de DT Swiss C1800 Spline wielen erg soepel

Vooral op kleine stuurbewegingen of een kleine correctie reageren de wielen uitermate goed. Insturen in bochten doen de wielen erg gecontroleerd, al ontbeert het ze op hoge snelheid aan een klein beetje agressiviteit. Voor een set crosswielen is dat geen schande, want daarmee zal je juist vaak op lage snelheid bochten ingaan.

Die reactiviteit lijkt dus deels door de stijfheid te komen, dat heeft natuurlijk ook weer een klein nadeel, want de wielset is niet altijd even comfortabel. Op smalle bandjes over bospadden crossen zal nooit écht comfortabel zijn, maar klappen van ruwe ondergrond of hobbels komen op de DT Swiss C1800 wielset behoorlijk hard door.

Ook de 3-pawl naaf doet het goed: hij grijpt de wielen snel aan, wat fijn is in een cross, waar je regelmatig je benen stil zal houden om daarna weer keihard aan te zetten. De wielset weegt 1757 gram, waarmee het als een middenmoter gezien kan worden: niet uitzonderlijk laag, maar ook absoluut geen bijzonder hoog gewicht.

Ook klimmen doen de wielen goed, door de degelijke stijfheid

Daarnaast zijn de wielen behoorlijk veelzijdig. Door de interne velgbreedte van 22 millimeter kan je namelijk ook gravelbanden tot maar liefst 61 (!) millimeter monteren, of brede wegbanden, vanaf 30 millimeter. Zo kan je de wielset bijvoorbeeld ook handig gebruiken als reservewielset, voor verschillende fietsen.

Al met al ben ik positief verrast door de DT Swiss C1800 Spline wielset. De wielen presteren op verschillende vlakken goed en blinken vooral in wendbaarheid en reactiviteit uit: ideaal voor een set crosswielen. Zeker gezien de milde prijs van €429,80,- (online vind je de wielen nog wel wat goedkoper zelfs), is het een uiterst aantrekkelijke upgrade.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.