Verkoopdagen bij profploegen: “Om fans de kans te bieden een kijkje bij ons te nemen”
foto: Bram Berkien
Ties Wijntjes
vrijdag 1 december 2023 om 13:03

Verkoopdagen bij profploegen: “Om fans de kans te bieden een kijkje bij ons te nemen”

Materiaalzone Dit weekend staan bij Jumbo-Visma verkoopdagen op de planning; verschillende materialen worden tijdens een ouderwetse garage sale met stevige kortingen van de hand gedaan. Dat is niet de eerste keer, want Jumbo-Visma deed het al eerder en ook andere wielerploegen gingen ze voor. Maar, wat kan je verwachten tijdens een dergelijke verkoopdag? Om een antwoord op die vraag te vinden, sprak WielerFlits met Jasper Saeijs van Jumbo-Visma.

Saeijs is marketing manager bij Jumbo-Visma en zodoende ook verantwoordelijk voor de organisatie van de verkoopdagen. “Dit is niet de eerste keer dat we het doen, maar wel de eerste keer in ons nieuwe pand”, vertelt Saeijs. Gedurende twee dagen kunnen fans het High Performance Center van Jumbo-Visma bezoeken en de nodige wielermaterialen tegen stevig gereduceerde prijzen bemachtigen.

foto: Bram Berkien

Maar de dag staat in het teken van meer dan alleen producten verkopen. “Ons doel is ook om zoveel mogelijk fans de ruimte en mogelijkheid te bieden om een kijkje bij ons te komen nemen. We krijgen daar vaak verzoeken toe en dit is een mooie mogelijkheid dat eens te doen”, legt Saeijs uit.

“Mensen komen binnen bij ons High Performance Center en daar valt van alles te zien. Speciale fietsen in de kleuren van de Giro d’Italia, Tour de France en Vuelta a España, tal van trofeeën en natuurlijk de service course an sich. We proberen iedereen ook wat uitleg te geven over de ploeg en hoe het bij ons op kantoor allemaal werkt. En natuurlijk is er aan het einde de garage sale waar mensen werkelijk van alles kunnen kopen: kleding, fietsen, onderdelen, noem het maar op. ”

Die producten zijn soms gebruikt en soms ongebruikt, maar vrijwel allemaal gaan ze met een stevige korting over de toonbank. “Dat verschilt enorm per product, maar het is wel een goede manier om relatief goedkoop aan fraai materiaal te komen. Het zijn allemaal producten van merken waar wij mee samenwerken, dus er zit ook een bepaalde garantie van kwaliteit op”, stelt Saeijs.

Saeijs benadrukt dat het dus enerzijds een verkoopdag is, maar ook een soort fandag. “Mensen zijn super enthousiast, vooral over de benaderbaarheid. Dat willen we vandaag ook echt: dat mensen iedereen vragen kan stellen en dat ze met al onze medewerkers een praatje kunnen maken. Of dat nou Richard Plugge, of een mecanicien die in de service course aan een fiets aan het sleutelen is. Het dient niet alleen een commercieel doel – om spullen te verkopen – maar het is ook heel leuk om met de hele organisatie hier onze schouders onder te kunnen zetten.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.