Argentijn Richeze wint lastige massasprint in Champagne
foto: Sirotti
dinsdag 14 juni 2016 om 18:03

Argentijn Richeze wint lastige massasprint in Champagne

De Argentijn Ariel Maximiliano Richeze heeft de vierde etappe in de Ronde van Zwitserland gewonnen. De renner van Etixx-Quick-Step verwees in een massasprint, die extreem lastig was door een scherpe bocht op 150 meter van de finish, zijn ploeggenoot Fernando Gaviria naar de tweede plaats. Peter Sagan werd in het Zwitserse Champagne derde, maar behoudt wel de gele trui. Antwan Tolhoek blijft leider in het bergklassement.

Roompot opnieuw mee in vroege vlucht
Net als de voorbije dagen was Roompot Oranje Peloton vertegenwoordigd in de vlucht van de dag. Deze keer was het Nick van der Lijke die wel zin bleek te hebben in een avontuur. Hij reed samen met Lukas Jaun (Roth) toe naar Frederic Maison (FDJ) en Matthew Brammeier (Dimension Data), die al bij kilometerpaal 0 waren ontsnapt.

De vier reden bijna de hele dag tegen de wind in, wat ervoor zorgde dat er een halfuur achterstand werd opgelopen op het langzaamste tijdschema. Het peloton maakte zich intussen niet al te druk. De voorsprong werd onder controle gehouden en pas met nog 25 kilometer te gaan, ging de gashendel open.

Richeze wint, Van Poppel bijna ten val
Jaun was de eerste van het kwartet die sneuvelde. De Zwitser, op twee na laatste in het algemeen klassement, kon het tempo in de finale niet meer volgen. De andere drie hielden stand tot op vier kilometer van de finish, maar moesten er toen ook aan geloven. Van der Lijke raapte onderweg wel wat bergpunten op en beschermde daarmee de blauwe trui van Antwan Tolhoek, die morgen als bergkoning begint aan de eerste zware klimmersrit.

Etixx-Quick-Step en Orica-GreenEDGE gooiden in de nauwe straatjes van Champagne het tempo nog verder de hoogte in. Richeze en Gaviria schatten de gevaarlijke bocht vlak voor de finish het beste in en werden eerste en tweede. Danny van Poppel vloog bijna uit de bocht, bleef ternauwernood overeind, maar kon fluiten naar een mooie klassering. Beste Nederlander werd daardoor Raymond Kreder op de zevende plaats.

RIDE Magazine
59 Reacties
Sorteer op:
14 juni 2016 23:29
Ik las een tweet van Thomas dat Van Poppel is gediskwalificeerd wegens roekeloos rijden. Die bocht lag daar omdat rechtdoor, op het centrale plein, te weinig ruimte was voor de VIP-tent... Bron: ad
14 juni 2016 23:29
@GwtB

Uitdagend is iets anders dan gevaarlijk.
14 juni 2016 23:30
Zo is het GwtB. Ik kan nauwelijks wachten op de eerste springschansen op zo'n meter of 100 van de finish. Worden die vlakke etappes toch nog leuk!
14 juni 2016 23:33
Van Popppel teruggezet. Wat een belachelijke beslissing. Ze kunnen beter die parcourbouwer eens aan de tand voelen. Wie vezint er nou zo'n aankomst. Levensgevaarlijk. Stel je eens voordat hier een peloton aan sprintes was geweest met het kaliber Bouhanni, Kristoff, Kittel, Greipel, Cavendish. Je moet er niet aan denken.
14 juni 2016 23:38
Eigenlijk ben ik het wel eens dat van Poppel teruggezet wordt. Wat was hij van plan om daar ineens de binnenbocht te pakken? Geen ruimte en zijn snelheid was veel te hoog. Hij had hier Sagan kunnen lanceren en een enorme valpartij kunnen veroorzaken. Sagan blijft gelukkig recht na het beuken van Danny. Maar ze zaten elkaar bij bocht ervoor ook al dwars. Stuyven zei na de race ook dat Sagan en Danny gek aan het doen waren.
Los hiervan is het natuurlijk wel een gevaarlijke bocht, maar daar moet dan rekening mee gehouden worden.
14 juni 2016 23:44
Het is echt belachelijk dat Van Poppel wordt teruggezet, hij doet precies waarop de parcoursbouwer hoopt, namelijk vol risico door die bocht.
14 juni 2016 23:52
Volgens mij is het verstandiger om in massasprintetappes geen haakse bochten in de laatste 500 meter te leggen.
15 juni 2016 00:03
Van Poppel teruggezet omdat hij teveel risico nam? Degene die verantwoordelijk is voor het neerleggen van die bocht zal dan wel zonder toetje naar bed zijn gestuurd.
15 juni 2016 09:06
@rv volgens mij is beter om de massasprints helemaal af te schaffen - veel te gevaarlijk tegenwoordig met al die kamikaze piloten zonder respect voor elkaar, zelfs in een rechte lijn rijden ze mekaar bijkans nog in de hekken. Kortom verantwoording ligt voornamelijk bij de wielrenners in deze. Parkoers is vooraf bij iedereen bekend en goedgekeurd.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.