Cookson: “Motoren hebben bepaalde functie, zonder hen geen koers”
foto: Sirotti
woensdag 30 maart 2016 om 15:04

Cookson: “Motoren hebben bepaalde functie, zonder hen geen koers”

UCI-voorzitter Brian Cookson heeft in een open brief gereageerd op de dood van Antoine Demoitié en alle commotie die daarna volgde. “Ik neem deze commentaren serieus en voel dat ik de plicht heb om te antwoorden”, schrijft hij op de website van het wielerorgaan.

Wachten op feiten
De Britse preses verzekert dat de UCI lessen trekt uit het specifieke voorval waarbij Demoitié om het leven kwam, maar ook aan alle voorgaande situaties waarbij renners de voorbije maanden gewond raakten. “Het is hierbij belangrijk geen conclusies te trekken zonder alle feiten te kennen. Op basis van de eerste verslagen blijkt dit incident niet zo eenvoudig te zijn zoals velen lijken te denken. Laten we wachten tot alle feiten bekend zijn voordat we een individu of organisatie als schuldige aan te wijzen.” De beschuldigende vinger ging de voorbije dagen vooral naar de grote motorkaravaan in een wielerkoers, die de UCI volgens menigeen drastisch moet inkorten.


[poll id=”205″]


Foutieve constateringen
“Complexe problemen hebben complexe oplossingen”, gaat Cookson verder. “Wegwielrennen kan niet plaatsvinden zonder motoren, auto’s en andere voertuigen, vaak in de buurt van grote menigtes. Zij zijn er met een bepaalde functie. Zoveel mensen hebben hun mening geventileerd na de recente tragedie, waarbij men gelooft dat de motard in kwestie voor televisie werkte of een fotograaf bij zich had. Dat was niet het geval. Het betrof ook niet een onervaren motard of een bestuurder die roekeloos inhaalde. Als je oplossingen probeert te vinden, moet je het probleem goed omschrijven. Dat is het punt dat ik probeer te maken.”

Nalatenschap van Demoitié
Cookson onderstreept vervolgens het belang van veiligheid voor de renners. Volgens de Brit staat dit hoog op de agenda bij het grootste mondiale wielerorgaan. “De komende weken zal de UCI zijn werk voortzetten, met het oog op veiligheid bij het koersen. Ik verwacht dat er reglementaire veranderingen en andere aanbevelingen voor het gedrag van de betrokkenen zullen volgen. Maar regels en aanbevelingen kunnen alleen maar menselijk gedrag beïnvloeden. We dragen allen de verantwoordelijkheid voor de veiligheid van onszelf en van de mensen om ons heen. Misschien zal onze sport op die manier een nalatenschap hebben die Antoine Demoitié verdient.”

RIDE Magazine
26 Reacties
Sorteer op:
30 maart 2016 15:07
Wat een nietszeggende reactie van Cookson.
30 maart 2016 15:10
Quote:
haroldvc - 30 maart 2016 om 15:07

Wat een nietszeggende reactie van Cookson.


Zonder enige onderbouwing of argumentatie roepen dat iets een nietszeggende reactie is. De ironie. Veel nietszeggender kan het niet.
30 maart 2016 15:18
Ik vind dit een heel goede en sterke reactie van Cookson. Als we meteen dingen zouden aanpassen wanneer men op de daken staat te schreeuwen dan is het einde zoek. Precies ook de reden dat ' Power to the People ' een waardeloos idee is, net als een dictatuur daarentegen. Het gaat allemaal om de balans, afwegingen maken tussen verschillende intenties en partijen en proberen de gulde middenweg te vinden.
30 maart 2016 15:26
Vind het eigenlijk wel een aardige reactie. Zeker gebaseerd op dit ongeval. Er moet wat gebeuren ja, maar wel doordacht en niet zonder na te denken over de gevolgen. Hoe triest het ook is.
30 maart 2016 15:30
Uiteraard moet je alle gevallen individueel beoordelen. Maar mr Cookson kan toch niet ontkennen dat de motards alleen al afgelopen jaar wel heeeel vaak negatief in het nieuws waren.

En dan nu zeggen dat er waarschijnlijk wel regels komen, ik vind het wat mager.
30 maart 2016 15:38
Ik ken persoonlijk de motard en weet dat die een zeer lange tijd van dienst heeft en altijd zeer voorzichtig handelt. Vandaar dat ik geloof dat dit een tragische samenloop van omstandigheden is. Als organisator moeten wij (helaas) beroep doen op ervaren motards om al het hedendaags straatmeubilair ed te signaleren. Toen ik 36j geleden begon als koersdirecteur, had ik geen enkele gele vlag van doen. Nu rijden er 25 mee met duo (=50 man) om gevaarlijke punten aan te geven. Misschien moet men bij de overheid ook eens durven kijken of al die bloembakken, paaltjes,etc wel nodig zijn ?
30 maart 2016 15:44
Keurige reactie, al is het even afwachten wat de door hem beloofde regelgeving gaat worden en wanneer het ingevoerd gaat worden.
30 maart 2016 15:55
@Arry1337

Toch even de bedenking maken dat het hier niet zomaar gaat om "meteen dingen aanpassen". Er zijn de jongste tijd meerdere incidenten geweest met motards. Men kon hier al veel langer over nagedacht hebben. Zoals iemand deze week al opperde kon men deze winter toch al met de UCI en betrokkenen aan tafel gaan zitten om te kijken waar de grootste knelpunten zitten ? Cookson spreekt over "werk voortzetten". Ik herinner me deze winter geen update of melding dat men concreet met een plan/voorstel bezig was. Correct me if I'm wrong. Ik zou het heel graag weten als ik iets over het hoofd heb gezien of niet gelezen heb deze winter. Het is bijv. zo'n acht maanden geleden dat Van Avermaet van zijn fiets werd gereden in San Sebastian. Acht maanden! En nogmaals, dit was niet het enige, recente incident.
30 maart 2016 16:03
Quote:
"Als je oplossingen probeert te vinden, moet je het probleem goed omschrijven. Dat is het punt dat ik probeer te maken¨


Dit, precies dit en nog eens dit. Als men dit eens zou overnemen, in álle vlakken van de maatschappij, dan zouden we van een hoop rondroepende klok-horen-luiders af zijn en zou alles er een stuk beter uit zien.

Prima reactie. Hoop wel dat er daad bij het woord gevoegd gaat worden.
30 maart 2016 16:04
Gewoon een prima reactie, die niet mee gaat in de massahysterie.

Guyremgabdel, want voor die ene dag in het jaar moet de hele infrastructuur aangepast worden aan het wielrennen? De veiligheid van de wielrenners op één dag weegt meer dan verkeersveiligheid van ons allen het hele jaar door?
30 maart 2016 16:07
@bertvd
Waar ontkent hij dat dan?
30 maart 2016 16:09
Ik ben geen groot fan van de man maar dit is een verstandige reactie. De koers bestaat uit meer dan renners alleen. Bij het noodlottige ongeval van Demoitié en de valpartij van Broeckx waren motoren betrokken die wezenlijk deel uitmaken van de koers (wedstrijdcommissaris en dokter). Het valt niet uit te sluiten dat bij een kleiner aantal motoren –en daar moet toch zeker naar gekeken worden- deze ongelukken ook zouden zijn gebeurd. Wel is noodzakelijk dat de instructies die aan de motards worden gegeven nog eens grondig worden geëvalueerd.
30 maart 2016 16:12
De titel van dit artikel vat de opmerkingen van Cookson wel ongeveer samen, maar het wordt nu weergegeven alsof het een citaat is en dat is het niet. Daarnaast wordt er in dit betreffende gedeelte van de vertaling ook een deel weggelaten zonder dit duidelijk te maken. Het valt me nu toevallig op, maar als dit altijd zo wordt gedaan dan is het beter om alleen de originele bron te lezen.

Origineel: Complex problems require complex solutions. The fact is that road racing as we know it and love it could not take place without motorcycles, cars and other vehicles, often in close attendance. They are there to carry out a function, and that function relates directly to how and where they are in the race.

Vertaling: “Complexe problemen hebben complexe oplossingen”, gaat Cookson verder. “Wegwielrennen kan niet plaatsvinden zonder motoren, auto’s en andere voertuigen, vaak in de buurt van grote menigtes. Zij zijn er met een bepaalde functie."

Leidt tot titel: Cookson: “Motoren hebben bepaalde functie, zonder hen geen koers”
30 maart 2016 17:10
Ben ook geen fan van Cookson maar ik kan me prima vinden in zijn nuances, een stuk beter dan de nu overal grommend twitterende renners.
30 maart 2016 17:52
Het is een reactie die nietszeggend is in deze zin:

- Iedereen weet wat er gebeurt is met de motoren en aanrijdingen
- Alles moet eerst bestudeerd worden en de partijen moeten hun standpunten naar voren brengen
- Hij zegt noch of hij iets van plan is, noch dat hij niets van plan is, noch dat hij een commissie opstart om deze problematiek na te gaan.
- Het enige dat echt blijkt is dat hij verder zal gaan zoals de UCI bezig is (= richtlijnen uitvaardigen die 2/3 niet worden nageleefd)
30 maart 2016 18:07
In theorie heeft de man gelijk, maar in de praktijk is het anders. Dat zou hij toch moeten weten. iedere journalist van een regionaal sufferdje krijgt een plaats in een volgwagen en een eigen fotograaf op een motor. De directie van een sponsorbedrijf claimt niet alleen tribuneplaatsen, maar mag ook een deel van het parkoers meerijden in een auto van de organisatie, dan wel als het een motorliefhebber is, krijgt hij een licentie om 1 dag in een etappewedstrijd in zijn eigen omgeving mee te rijden. Met alle gevolgen vandien want wat is er leuker dan in je eigen omgeving rond te scheuren met je motor met stickers van de wedstrijd erop, zodat iedereen langs de kant jou ook toejuicht ? Resumerend: de UCI en vooral de organisaties van wedstrijden (o.a. de jury) moeten veel kritischer handelen bij het verstrekken van accreditaties voor de grote koersen. Er moet een einde komen aan de al jarenlang bestaande wegpiraterij van onbekwame chauffeurs in de koers. Dan maar minder vrije nieuwsgaring. Een idee: stuur vier motoren met fotografen mee in de koers, die na afloop voor al het fotomateriaal zorgen. Dan verminder je het aantal motoren al met 40% !
30 maart 2016 18:09
Wegwielrennen kan niet plaatsvinden zonder de renners, zonder hen geen koers...beste heer Cookson? De renners moeten het vertrekpunt zijn van elke evaluatie, afweging of welk mooi weer woord dan ook.... #eerstziendangeloven
30 maart 2016 18:36
@ Coldeportes / sooike

Heb professionele wielrennen bestaat bij de gratie dat er mensen (sponsors) zijn die er voor willen betalen.
30 maart 2016 19:03
@haanaf
Jij hebt last van een bobo/bestuurdersbril. Als er geen sporters zijn, is er geen sport en valt er niks te sponsoren.
30 maart 2016 19:10
Wijze reactie van Cookson. Geen paniekvoetbal, geen incidentenpolitiek, maar een gericht onderzoek naar de oorzaak, met daarna (hopelijk) aanbevelingen om de veiligheid te verbeteren.
30 maart 2016 19:18
Volgens mij vergeten er een hoop dat de wereld om geld draait. Zolang dat zo is, gaat dat voor de belangen van de renners, want ook voor de renners is het van belang dat er geld wordt verdiend. Het is allemaal actie - reactie, en het lijkt alsof er een hoop zijn die alleen maar actie willen zien zonder na te denken over de reactie (consequenties).

Laat het wel duidelijk wezen dat ik ook het idee heb dat er meer motoren rond rijden dan nodig. (het idee, ik weet het niet zeker, waarschijnlijk heb ik het zelfs fout omdat ik lang niet alle info heb).
Mocht ik op basis van mijn mening, zonder onderbouwing, beslissen dat de helft van de motards niet meer in koers zullen zijn in een volgend jaar zullen de renners blij zijn. Jippie minder motoren!!
Dan komt de uitzending en gaat iedereen lopen zeuren dat de achtervolgers niet in beeld kunnen worden gebracht, en na de wedstrijd lees en hoor je niets meer in het nieuws buiten Sporza en de NOS. Over 3 jaar blijkt dat de kijkcijfers ook teruglopen omdat mensen er niet meer aan herinnerd worden om de tv aan te zetten, dan is er geen geld meer om de koers te organiseren en is er voor de renners nog een dag om te trainen en aangereden te worden door een vrouwtje dat op de verkeerde weghelft rijdt ...

Moraal van het verhaal -> analyseer, bespreek met alle partijen, bedenk nieuwe mogelijkheden (Drones? Minder renners?), en dan beslis je of er iets gaat veranderen. Misschien zelfs om niets te veranderen... Als dat het beste devies blijkt op de lange termijn, dan is dat heel vervelend voor de mensen die nu problemen hebben met die motoren (renners/kijkers etc) maar dan is dat niet anders.
30 maart 2016 19:46
Coldeportes, zoek de overeenkomst!

"Jij hebt last van een bobo/bestuurdersbril. Als er geen sporters zijn, is er geen sport en valt er niks te sponsoren".

En:

Jij hebt last van een ........ Als er geen sponsoren zijn, is er geen betaalde topsport en valt er niks te wielrennen.

Kortom: het één is niet belangrijker dan het ander. Sporter en sponsor zijn met elkaar verbonden. Zonder het een, bestaat het ander niet. De oplossing van dit probleem zal dus ook in overleg moeten en over de volledige breedte gedragen moeten worden.

Edit: zoals Arry juist verwoord!
30 maart 2016 20:10
@klootje krikilion : neen, men moet niet voor 1 dag de straat herinrichten. Alleen moeten we allemaal eens voor de spiegel durven staan en ons afvragen waarom al dat straatmeubilair nodig is. Omdat minstens de helft van de bestuurders of de wegcode niet kent / toepast , of die toch minstens negeert. Hebben wij nog de nodige discipline in het verkeer ?
Zelf hebben wij gepleit om terug de oortjes in te voeren omwille precies van de veiligheid voor de renners. Zo kunnen wij hen waarschuwen voor onverwachte hindernissen.
30 maart 2016 20:54
Ik heb wat moeite om de directe relatie tussen die twee te zien, denk niet dat heel veel verkeersdeelnemers daar aan denken of dat heel belangrijk vinden. Evenals de wegbeheerder trouwens. En er zijn ook altijd nog meer mensen die niet van wielrennen houden dan wel, helaas voor de koers en veiligheid van de renners dan. Maar wel prima dat een koersdirecteur zich daar druk om maakt hoor. Denk alleen niet dat het een prioriteit is of bepalende factor waar rekening mee gehouden wordt in de besluitvorming van zaken zoals het plaatsen van een paaltje of bloembak.
31 maart 2016 08:57
Klootje, klopt ergens wat je zegt. Ik weet niet precies hoe de situatie in nederland is, maar hier bij ons in belgie zijn we er zeker van dat enkele firma's heel veel geld verdienen aan die drempels en bloembaktoestanden.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.