Data Velon te zien tijdens Italiaanse koersen
Foto: ANSA/CLAUDIO PERI
woensdag 8 maart 2017 om 12:14

Data Velon te zien tijdens Italiaanse koersen

Velon is een samenwerking aangegaan met RCS Sport, de organisator van onder meer Tirreno-Adriatico en de Giro d’Italia. Het samenwerkingsverband van tien WorldTour-ploegen meldt dat de komende twee jaar wielerfans tijdens de Italiaanse wedstrijden live-data van renners kunnen volgen.

Tirreno-Adriatico is de eerste wedstrijd waarin de twee partijen samenwerken. Ook tijdens Milaan-San Remo, de Giro d’Italia, Milaan-Turijn en de Ronde van Lombardije wordt er live-data zoals positie, snelheid, vermogen, hartslag, trapfrequentie en acceleratie verstrekt. Tijdens de Giro zou voor het eerst het complete peloton (ook de niet Velon-teams) aangesloten worden.

[poll id=”448″]

RIDE Magazine
18 Reacties
Sorteer op:
8 maart 2017 12:32
Ik snap echt niet op welke momenten ik het interessant zou vinden om vermogen, hartslag, trapfrequentie en acceleratie te zien. De keren dat het al langs kwam in beeld tijdens (volgens mij de Tour Down Under) vroeg ik me echt af wat het nu toevoegde.

Het belangrijkste zou zijn dat er een live tracker van de locatie van elke renner op elk moment van de wedstrijd is. Zodat het voor volgers ten aller tijden mogelijk is om zijn of haar favoriet te volgen, en precies te weten met wie hij zich waar in de wedstrijd bevind. Ongeacht of er een camera op staat of niet.
Ik persoonlijk stoor me eraan dat ze niet veel vaker een split screen geven, of de mogelijkheid creëren om met een Smart-TV zélf de regisseur te kunnen uithangen indien gewenst. Dat zou pas echt een verschil maken in de beleving van de koers.
8 maart 2017 12:43
@Arry: Op beklimmingen zou hartslag wel leuk zijn, weet je ongeveer wie er in het rood zit. Al zal dat wel nooit gebeuren. Zou voor de concurrentie iets te makkelijk zijn.
8 maart 2017 12:44
@Arry
Volgens het artikel wordt er live-data zoals positie, snelheid etc verstrekt. Dat wil jij toch?
8 maart 2017 12:54
Over het algemeen vind ik de extra informatie wel interessant. Zij is echter alleen van toegevoegde waarde als de data ook echt klopt. Te vaak zie ik waardes die niet overeenkomen met de renner in beeld of van renners die geen prominente rol spelen in de koers.

Dat van je eigen koers regisseren lijkt mij ook wel gaaf, voor in de nabije toekomst.
8 maart 2017 13:00
Als het vermogen en max hartslag van je concurrenten bekend is zou je als ploegleider kunnen doorgeven om die concurrent die al in het rood zit aan te vallen.
8 maart 2017 13:06
(Let wel, ik spreek vanuit mijn persoonlijke oogpunt. Zie graag redenen waarom het wel interessant is om te gebruiken.)

@Jowinho
Je weet alleen wanneer iemand dan ook in het rood rijdt als je zijn omslagpunt kent. Dat gaan ze ons echt niet geven, dus is ook die informatie moeilijk te gebruiken voor mij.


@Wheely
Positie zou handig zijn wanneer het ook precies klopt. (Dus op plaats 84, en niet 'in groep Contador';) Ben benieuwd of ze dat ook precies kunnen geven, met een exacte persoonlijke afstand op de kop van de koers. Dan juich ik het zeker toe.

In het geval er een bergetappe is, en ze zien elkaar rijden is snelheid zeker interessant. Op een vergelijking van kopgroep / peloton met nog 3 minuten verschil is het redelijk nietszeggend. Vooral in wedstrijden waarbij het wegdek glooiend is, want dan zegt het verschil in snelheid erg weinig. (stel kopgroep begint aan de klim, en het peloton is nog aan het dalen).
8 maart 2017 13:28
Ik vind het een mooie toevoeging, maar het is volgens mij met name een opstapje voor een nog betere beleving. Met name de precieze locatie van een wielrenner kan interessant zijn en is een toevoeging waar ik al tijden op hoopte. Het zou nog meer toevoegen als je achteraf de positie van een wielrenner gedurende een klim kan terugkijken. De camera staat meestal op de kop van de koers en een paar achtervolgende groepjes, maar wat daar achter gebeurt lijkt mij, op dit moment, ook bijzonder interessant om te kunnen volgen.

Wat mij overigens ook een interessant innovatie zou kunnen zijn is het gebruik van drones ipv helicopters. Ik krijg graag naar reisprogramma's waarbij ze drones gebruiken en dat levert vaak ontzettend mooie beelden op. Moet je nagaan wat voor beelden het oplevert als een drone wordt gebruikt tijdens een bergetappe in de Alpen. Dat kan een helicopter niet benaderen. Drones zijn veel mobieler. Daarnaast is het misschien ook een verbetering voor wielrenners, dan hebben ze dat oeverloze geluid van een helicopter die boven hen hangt ook niet. Al weet ik niet of wielrenners zich daar aan storen. Heeft iemand een idee of dit mogelijk is? Ik ben verder niet bekend met het gebruik van drones en de regels daaromtrent.
8 maart 2017 13:33
@Petros
Ik ben het helemaal met je eens!

Verder kan ik me indenken dat drones niet een camera kunnen dragen met de capaciteiten van de camera in de helikopter. Al denk ik meteen dat de kwaliteit van de kleine camera's tegenwoordig zo snel verbeterd. Daarnaast verwacht ik ook dat het bereik van drones een probleem kunnen vormen.

Mocht het gewicht van de camera geen probleem zijn lijkt het me mooi om het eens te proberen op een bergop aankomst, waarbij de drones vanaf halverwege de berg bestuurd kunnen worden en op die manier het bereik hebben.

Met het toevoegen van (meerdere drones) kunnen ze ook een stap dichter naar eigen keuze van beelden gaan. Ik hoop dat soort veranderingen snel te zien, dan word wielrennen ook voor jonger publiek steeds interessanter!
8 maart 2017 13:42
het tonen welke positie de renner zich bevindt vindt ik zeker wel een toevoeging. De rest lijkt mij een leuk speeltje aan het begin maar waar ik snel op uitgekeken zal zijn wanneer het nieuwe eraf is.
8 maart 2017 13:44
Maar je hoeft tegenwoordig drones helemaal niet meer te besturen hoor, je kunt ze gewoon koppelen aan een zender en dan in relatie tot de topografie ter plaatse die zender laten volgen. Dit soort drones heb je tegenwoordig al in een mini uitvoering en die vliegen gewoon met je mee. De actieradius van de drones is ook niet echt een probleem, dan heb je gewoon genoeg extra drones om altijd het gewenste aantal drones in de lucht te kunnen hebben. Misschien niet heel goedkoop, maar in vergelijking tot een helicopter misschien ook wel.

Wat betreft de data, ik zou graag de relatieve data willen zien wat betreft de positie van renners. De hartslag, cadans en snelheid zijn momentopnamen die nietszeggend zijn als je geen idee hebt hoe de situatie rond de renner is (in een groepje of alleen, veel wind of in de beschutting etc etc). Wat mij wel interesseert is dat ik zelf vergelijkingen kan opstellen tussen bepaalde renners en weten: komt de een dichterbij of zakt hij juist weg. De informatie waar je op zit te wachten als het op een klim ontploft en de commentatoren ook geen idee hebben wie waar zit en hoe de wedstrijd zich verder ontvouwd. Zou mooi zijn om dat zelf te kunnen volgen.
8 maart 2017 14:01
haalt te veel informatie ook niet de spanning uit een wedstrijd? Wanneer je ziet dat iemand al in het rood rijdt weet je ook meteen of hij het redt. Mij lijkt het ook juist een stukje spanning weg te nemen wat het kijken juist zo mooi maakt
8 maart 2017 14:11
Vooralsnog is de enige waarheid ... de uitslag aan de meet.... hebben al zoveel verhalen gehoord over fenomenale wattages maar uiteindelijk zijn het toch dezelfde 10 % die 90 % van de koersen winnen...
8 maart 2017 15:14
Zo krijgt men het wel druk: de koers vooraan volgen, luisteren naar de commentator van dienst, de posities volgen van al die knechten van je favoriete team, berichtjes tikken in het volgtopic en nu nog al die data tijdens de wedstrijd lezen en proberen te interpreteren.

Data bekijken na de koers is nog wel aardig voor de nerd, tijdens de koers leidt het alleen maar af en je koopt er niks voor. Van veel meer waarde is om de onderling verwijtende blikken van de koplopers te zien, de grimas van de achtervolger, het schokschouderen van die jonge Franse klimmer en het cazzo-makende gebaar van Italiaanse knecht die een gelletje mist van de verzorger.
8 maart 2017 16:23
Als statistiekenfreak kan ik dit niet anders dan toejuichen. Maar het gaat erom wat je met die informatie kunt én doet. Iedere renner heeft andere omslagpunten, hartritmes... Uiteindelijk zal het helaas niet meer worden dan appels met peren vergelijken.
8 maart 2017 19:42
Wel interessant voor ploegleiders etc van concurrerende ploegen. Als volger vind ik dit meestal een overload aan informatie. Als je natuurlijk op een finale col zit met twee kanshebbers op zeg maar de girozege, het overslagpunt, etc van beiden kent, wordt het wel weer extra dimensie - zowel voor de volgers als de ploegleiders.
8 maart 2017 19:43
Ik juich het toe, perfect is het nog niet, maar zien hoe snel iemand rijd, je kan zien wat ze doen als ze een waaier trekken, etappe 2 van parijs nice had me reuze boeiend geleken om ook trapfreq en hartslag te zien van verschillende groepen. Wie stoempt er, wie zit al gelijk heel diep etc.

Drones zijn leuk, maar moeten hele scherpe regels hebben: achter het peleton of ernaast, nooit! ervoor of erboven bijv.
8 maart 2017 21:24
Kan misschien de bedriegers aan het licht brengen die bij dezelfde hartslag opeens 120 watt( er boven op doen.
9 maart 2017 07:50
Ik vind het een topplan. Hoe meer info hoe meer vreugd. Zeker in bergetappes en klassiekers wil ik graag weten wie waar rijdt op welk
Moment. Het duurt meestal te lang voor de commentatoren door hebben wat de exacte samenstelling van een groep is, en welke favoriet hoe ver voor/achter ligt. Wat dacht je van Demare in San Remo vorig jaar. Daarnaast zou ik het een leuke extra vinden om hartslagen na afloop terug te kunnen lezen, dat hoeft van mij niet per se real-live

Om te reageren moet je ingelogd zijn.