‘De Lotto en Jumbo lichten optie en gaan door tot einde 2018’
Volgens De Telegraaf heeft teammanager Richard Plugge een akkoord bereikt met hoofdsponsors Jumbo Supermarkten en de nationale Lotto om tot en met het seizoen 2018 door te gaan. De toekomst was door derde sponsor BrandLoyalty al verzekerd, maar nu gaan alle partijen door.
De laatste weken werd er druk onderhandeld. Zo wil Jumbo een iets prominentere plek in het sponsorschap krijgen, omdat De Lotto het budget voor de schaats- en wielerploeg in totaal terugschroeft van 5,3 miljoen euro naar 4,5 miljoen euro. De kans bestaat dat na het lopende seizoen de wielertenues opnieuw een andere invulling krijgen, omdat Jumbo naar verhouding iets meer ruimte wil voor haar logo. Ook de nieuwe Raad van Commissarissen moest men nog keuren. Met de goede prestaties in de huidige Giro d’Italia van Steven Kruijswijk, kan de enige Nederlandse WorldTour-formatie zich nu gaan bezighouden met het verlengen van aflopende contracten. De verbintenissen van renners als Sep Vanmarcke, Wilco Kelderman, Enrico Battaglin, Moreno Hofland, Mike Teunissen, Bram Tankink, Jos van Emden en Kruijswijk zelf lopen na 2016 allemaal af.
Blijft Bianchi aan boord?
De onderhandelingen – in het huidige contract staat er een optie om tot en met 2017 door te gaan – met Bianchi lopen daarentegen nog, liet de ploeg eerder deze week nog weten aan WielerFlits. Volgens de Nederlandse formaties is Bianchi ook in gesprek met het Bahrein-project en Astana, waardoor de gemelde interesse van de Kazachse ploeg in wereldkampioen Peter Sagan – Astana rijdt op Specialized, dat Sagan vooral wil behouden – ook zo goed als zeker de prullenmand in kan. Het Italiaanse fietsenmerk levert naast het materiaal ook nog eens twee miljoen euro aan het budget van LottoNL-Jumbo. Bianchi is tevreden over Kruijswijks optreden in deze Giro; woensdag reed hij in het roze nog langs het hoofdkantoor van de fietsenbouwer.
Plugge proactief op zoek naar nieuwe fietsensponsor
Na het wegvallen van Vacansoleil-DCM was Bianchi in de running om voor vier miljoen als hoofdsponsor van de Nederlandse ploeg door te gaan. Die deal ketste af, omdat de mogelijk tweede sponsor Descente – een Japans sportkledingmerk – uiteindelijk afhaakte. Een tweede WorldTour-team dat op Bianchi gaat rijden, hoeft het sponsorschap met LottoNL-Jumbo mogelijk niet te bijten. Naast het Bahrein-project en Astana, noemt De Telegraaf ook Movistar als mogelijk nieuwe partner voor de fietsenconstructeur. Plugge heeft op zijn beurt al bij andere fietsfabrikanten geïnformeerd naar de mogelijkheden, weet Nederlands grootste krant.
Ik ga er dan wel vanuit, dat het deze keer de ploeg is die op de proppen komt met de uitspraak 'dat de voorwaarden voor de sponsoren iets worden aangescherpt'.
Bianchi ... is wel tevreden over Kruijswijks optreden in de Giro
WTF, staat dat er echt? Je kunt het op twee manieren lezen, maar beide manieren lijken me onzin.
De eerste TT-fiets van Bianchi was slecht, hebben meerdere renners al eens gezegd. Sinds de Aquila CV er sinds eind 2014/begin 2015 is, zijn de tijdritprestaties - én mede door de training van Mathieu Heijboer - vooruit gegaan.
Leuke opmerking verder Polotim, als je dat 2 jaar geleden gezegd had dan werd je opgenomen, maar nu klopt het als een bus
Ik hoop het ook ja. Maar ik denk dat het kiezen wordt tussen Sep en Steven als je in de breedte nog sterker wilt worden. Dan zie ik persoonlijk liever een Nederlander dan een Belg die, met alle respect, alleen in de klassiekers mee doet en dan ook nog eens het openingsweekend links laat liggen. Ik ben echt wel fan van Sep hoor. Geweldige renner met een heerlijke aanvalslust. Maar voor een team met het budget van TLJ is het misschien net te veel vh goede als je ook je 3 ronde kopmannen wilt behouden.
Op Giant reed (toen nog) Rabo/Blanco ook goede tijdritten hoor, nog beter dan nu. Misschien is het wel gewoon de ploeg die verantwoordelijk is voor de goede TT-resultaten...
Ik zie een patroon: bij Giant vond iedereen die fietsen ook helemaal niks, tot bleek dat er hele goede resultaten op werden behaald. Bij Bianchi nu idem dito. Het zal wel aan de Nederlandse zeurcultuur liggen
Heb Boogerd wel eens horen zeggen dat in zijn tijd de Giants veruit de beste TT fietsen waren. Zelfs toen ze destijds op een Frans(?) merk reden hadden ze gewoon Giants overgespoten voor de TT's.
De enige die voordeel had bij de deal van Giant in Het Rabobank tijdperk is Erik Dekker.
Die is er financieel op vooruit gegaan.
Erik was de grote animator achter deze "deal".
Dus of dit als een kwalitatief goede keuze kan worden uitgelegd, lijkt me niet.
Eerder de afstelling van de fiets, ongeacht het merk.
Dumoulin rijdt nu op dezelfde tijdritfiets, de Giant Trinity. Gaat best goed toch? Jongens als Boom, Kelderman, Gesink reden op dat ding ook hele goede tijdritten.
Ik ben het met je eens dat het moeilijk is te beoordelen hoe groot aandeel daarin de fietsenfabrikant heeft.