Dumoulin kwaad op Zwitserse organisatie na gevaarlijke finale
vrijdag 19 juni 2015 om 09:04

Dumoulin kwaad op Zwitserse organisatie na gevaarlijke finale

Tom Dumoulin heeft zijn ongenoegen geuit over de finale van de zesde etappe in de Ronde van Zwitserland. De Limburger, die al vier dagen in de leiderstrui reed, vond de slotkilometers te gevaarlijk.

“Ik heb wat tijd gehad om erover na te denken, maar serieus Ronde van Zwitserland, deze finale? Fijn dat jullie de klassementsrenners de volgende keer nog meer risico laten nemen”, plaatste Dumoulin op Twitter. Hij bleef zelf nipt overeind, maar zag menig collega tegen het asfalt gaan op wegen die door regenval spekglad waren geworden. Dumoulin verloor wat seconden op diverse concurrenten, maar blijft ze in het zicht houden voor de tijdrit.

Dumoulin staat momenteel zevende in het algemeen klassement, op 1 minuut en 32 seconden van leider Thibaut Pinot.

RIDE Magazine
29 Reacties
Sorteer op:
19 juni 2015 09:12
Waren een hele gare laatste 10 km, allemaal bochten met hoogteverschil, de één na andere rotonde, paaltjes midden op de weg etc etc, duidelijk niet ontworpen om hard te fietsen daar.
19 juni 2015 09:18
Overigens wel opvallend dat renners vooral pas kwaad zijn als er een concreet nadeel zoals tijdverlies is opgetreden. Als het allemaal net goed gaat (met even gevaarlijk parcours), stappen ze zonder commentaar in de bus.
19 juni 2015 09:36
Nu weet Tom hoe het voelt om klassementsrenner te zijn. Niet zo zeuren jongen, je komt net kijken
19 juni 2015 09:45
Over tijdverlies zeuren is inderdaad onzinnig, dat hoort erbij, maar hij heeft wel een punt. Het parcours leek nergens op de laatste 2 km, zeker niet als het nat is. Goed sturen hoort erbij, maar het bewust risicovol maken vind ik respectloos richting renners. Waar wie ben ik...
19 juni 2015 09:54
goed dat hij zeurt, maar het zou vaker mogen (ook als het in je voordeel werkt)
19 juni 2015 10:08
Dat parcours is toch al vooraf bekend ?
19 juni 2015 10:21
Hij zeurt ook niet over tijdverlies. Hij zegt wel dat er volgende keer nog meer klassementsrenners op de eerste rij zullen willen zitten, om niet achter een valpartij te zitten. Dat gedrang zorgt vervolgens weer voor meer valpartijen.
@ikbenprocycling
Ja op papier, maar dit soort aankomsten in Zwitserland wordt door 99% van het peloton natuurlijk niet verkend, hooguit de dag van te voren.
19 juni 2015 10:26
@allen Er werd mede geklaagd door EQS en Sagan gaf te kennen dat hij op een bmx parcours reed...
Dat er alleen geklaagd wordt door verliezers is ook niet helemaal terecht dus. In de rit die Cavendish vorig jaar won, kloeg Lefevere voordat cav won. Heb het idee dat zwitserland heel extreem hierin is!

ZLM Tour was trouwens niet beter hoor de ik.
19 juni 2015 10:28
Gevaar viel hier reuze mee. Beetje overtrokken reactie. Als we dit al niet meer willen, dan moeten we dus voortaan alleen nog finishen op snelwegen, startbanen of circuits.
19 juni 2015 10:36
@salvasl
kloeg?
19 juni 2015 10:39
Niet janken, gewoon sturen en fietsen. Is makkelijk genoeg.
19 juni 2015 10:41
@dikkechaap .... In dat laatste wat je zegt zit 'm precies de crux
19 juni 2015 10:46
Hij wijt inderdaad zijn tijdverlies hier niet aan, moet ook niet, hij had er gewoon bij moeten zitten.
Maar hij heeft zeker een punt, echter zolang er niemand ernstig te barsten valt, vinden vele dat een renner niet moet zeuren, is het wel ernstig, dan komen de krokodillentranen...!
19 juni 2015 10:47
@Wheely, ik kon een glimlach niet onderdrukken. Ik vind niet dat hij zeurt, het is gewoon een constatering waar veel andere renners het mee eens zijn. Verder vraag ik me af waarom er niet eens iets bedacht wordt voor de finale van vlakke etappes waardoor er geen gevaarlijke situaties optreden, en diegenen die echt voor etappewinst willen gaan het onderling uitmaken
19 juni 2015 10:58
@Wheely
Kloeg, dat is die grensrechter die Wamberto, die 2 meter buitenspel stond in de 16, niet buitenspel vlagde in de bekerfinale van Ajax – FC Utrecht. Kan me er nog kwaad om maken…
19 juni 2015 11:01
De laatste kilometer sloeg natuurlijk ook nergens op met die bochten, daarvoor viel het toch best nog wel mee.
Tijdverlies is er volgens Dumoulin doordat hij veel plaatsen verloor in het peleton toen hij werd aangereden door een andere renner in de laatste kilometers.
19 juni 2015 11:09
Ja ze hebben allemaal een punt, maar dat punt telt niet echt als je het pas achteraf maakt. De renners weten dan misschien niet persé wat ze te verduren krijgen (hoewel, ze kijken heus wel sochtends naar de finale), maar de ploegleiders zouden het wel mogen weten.

Als er nou eens iemand vantevoren al over begint, dan gebeurt er misschien iets. Dit achteraf geklaag, zeker als je tijd verloren hebt, is veel minder sterk.
19 juni 2015 12:43
Tsjongejongejonge, het gezeur neemt hier per dag toe, hij heeft volkomen gelijk. Maar natuurlijk gaan we weer op zoek naar wat kleine dingetjes zodat we weer even kunnen zeiken
19 juni 2015 12:53
Pffff nee toch... Al genoeg renners van zoete koek tegrnwoordig.
19 juni 2015 13:04
Haha 'kloeg'

hoe verzin je het, niveau stijgt naar beneden :p
19 juni 2015 13:15
Niveau stijgt naar beneden... hoe verzin je het?
19 juni 2015 13:54
@bazz
Kloeg is gebruikelijk in Belgie net als ervoer bij ons, niks mis mee dus.
19 juni 2015 13:56
Het niveau daalt omhoog! Kloeg is gewoon het Vlaamse woord voor klaagde!!!
19 juni 2015 13:59
@schipperaar
Het feit dat iets gebruikelijk is betekent niet dat er niks mis mee is.
19 juni 2015 14:02
Ik snap ook niet goed waarom Dumoulin kwaad zou moeten zijn op de Zwitserse organisatie.
Vermoedelijke frustratie door zijn tijdverlies en het bijna onderuit gaan in een bocht.
De route is vantevoren al bekend, dus doe dan je beklag voor de start.
In bijna elke finale met kansen op een massasprint is het gevaarlijk. Dit gevaar wordt voornamelijk door de renners zelf veroozaakt, die risico's nemen. Dit kan je de organisatie
dus niet verwijten. Is onderdeel van de sport/wedstrijdelement.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.