Eddy Merckx over extreme hitte: “We spreken hier niet van onmogelijke omstandigheden”
foto: Sirotti
maandag 10 oktober 2016 om 17:21

Eddy Merckx over extreme hitte: “We spreken hier niet van onmogelijke omstandigheden”

Eddy Merckx vindt de hoge temperaturen op het WK wielrennen in Doha niet onoverkomelijk. “In Californië koersten de renners al in een temperatuur die boven de 40 graden lag en ik denk dat het ook het geval was in de Vuelta”, zegt de Belgische wielerlegende in gesprek met Gazzetta dello Sport.

“Hier is het zelfs minder dan veertig graden. De temperatuur zal tussen nu en zondag ook nog eens lichtjes dalen en Qatar is een schiereiland, dus er zal altijd wel wind zijn. Nee, we spreken hier niet van onmogelijke omstandigheden.”

De Belg koestert een voorliefde voor Qatar. Hij is onder meer als ambassadeur verbonden aan de Ronde van Qatar. De extreme hitte in Doha is het onderwerp van gesprek in de wielerwereld. Bij extreme weersomstandigheden kan aanstaande zondag de lengte van de wegrit drastisch worden ingekort.

RIDE Magazine
68 Reacties
Sorteer op:
11 oktober 2016 09:26
@Hakkie2 Jij zou echt een goede voor de UCI zijn. Ik ben het totaal oneens met jouw constante goedpraten van dit WK. Maar je weet precies de nieuwsberichten te vinden die in jouw voordeel spreken. De dames dachten namelijk compleet anders over dit wk en de tendens in de media is ook niet positief. Ik zou een sollicitatie naar Zwitserland opsturen. Grote kans dat je met open armen ontvangen wordt ;)
11 oktober 2016 11:17
@Hakkie2

Wat ben jij een ongelooflijke lobbyist van alles wat fout is.
Jij schrijft "Specialisten hebben er goed naar gekeken" , wie zijn die specialisten ? Renners of ingehuurde wetenschappers of is Traksel ineens een specialist.

Jij schreef in het topic van Wiggins iets over een schending van mensenrechten als je geen medicijnen mag nemen , ik zou maar vlug mijn mond houden over mensenrechten daar in Qatar , daar doen ze niks anders als mensenrechten schenden.

Een jaar of wat geleden schreeuwde je rond om in Afrika een WT wedstrijd te organiseren ergens in de hoorn van Eritrea, Ethiopië en Somalië . Het is nergens zo onveilig in de wereld op Syrië na als de strook tussen Nigeria en Somalië. En zo kan ik een boek vullen met alles wat jij goed vindt.
Jij praat over dat het Westen net zo corrupt is als die zandbakken , ik zou maar eerst is bij mezelf te rade gaan , met je verhaal niet te kunnen werken maar wel op een sportschool zitten en moeder de vrouw te laten werken.
11 oktober 2016 11:27
@US: ik heb de zin "specialisten hebben er goed naar gekeken", niet geschreven... Sterker nog: het enige wat ik in dit topic heb gedaan is een wat mij betreft relevante link toevoegen met de mening van de atletencommissie. En die heb ik niet eens voorzien van een waardeoordeel.

En commentaar op mijn leven zou ik maar achterwege laten als je de situatie niet kent. Ik kan inderdaad niet werken, gelukkig mijn vrouw wel. Ik vang daarvoor geen cent uitkering oid. En ik zit op een sportschool via fysiosport, juist vanwege mijn ziekte.
11 oktober 2016 11:36
Hakkie2

Tussen de regels door keur jij het goed , anders verwijs je niet naar die link , of je geeft die link en met je mening erbij , niet proberen de zaak te redden en springen als een kat die in het nauw zit. Die link plaatste jij in het kader van het is goed.
11 oktober 2016 11:41
@US: nee, echt niet. Die link plaatste ik vooral omdat ik Traksel en zijn strijd voor rechten in het peloton erg hoog heb zitten. Dat Traksel het goed keurt geeft mij wel de overtuiging dat het blijkbaar wel kan.

Als Traksel had gezegd dat het niet kon had ik de link 100% zeker ook geplaatst.
11 oktober 2016 11:44
ik ben het gedeeltelijk met US eens, goedpraterij is een van de stokpaardjes van Hakkie2, een van de weinige leden die het WK in de zandbak gewoonweg geweldig vindt.
maar over zijn persoonlijke situatie kan en zal ik geen uitspraken doen, want die ken ik niet.
11 oktober 2016 11:50
@achtpuntzes: ik heb nooit beweerd dat de zandbak geweldig is. De voorbereidingskoersen in het voorjaar daar zijn wel mooi en in een ideale temperatuur. En ik vind gewoon dat elk deel van de wereld een WK moet kunnen organiseren als ze zich er voor aanmelden. Wielrennen al decennia niet iets specifiek europees, oid.

Ik heb alleen steeds gezegd dat de gemiddelde temperatuur rond deze tijd in Qatar 35 graden is (het is nu helaas warmer dan gemiddeld) en dat 35 graden volgens mij wel gaat.

En commentaar over publiek: ook bij andere WKs stond er bij junioren, beloften en dameskoersen gewoon geen publiek, al ben ik wel ook bang dat hier zondag geen publiek is.


Maar deze link plaatste ik heel bewust zonder commentaar, gewoon ter info. Dat moet toch kunnen? Of is de redacteur die het artikel over Mercks plaatste ook plots een groot fan van de zandbak?
11 oktober 2016 11:51
@8.6 eens, maar het is van Hakkie ook niet slim om zijn persoonlijke situatie af en toe aan te halen. Voegt niets toe aan een wielerdiscussie wat mij betreft en je lokt er reacties als die van US mee uit omdat het in dit land gewoon een gevoelig onderwerp is. Dezzogenoemde uitketingstrekkers.

Overigens ben ik het met de schetsen van US over mensenrechten wel eens. Prima een WK in Afrika, maar wel in een veilig leef en werkklimaat. En een land dat de mensenrechten niet schendt.
11 oktober 2016 11:53
@ Hakkie2:
wel typisch dat als je echt niet kan werken door ziekte je niet (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt bent verklaard, want hier heb je dan gewoon recht op. je ziekte wordt nu dus niet erkend door de overheid en dat zou eventueel nog wel eens problematisch kunnen worden in de toekomst.
overigens dacht ik dat je bewust huisman was en je vrouw carriere maakt, maar goed.
11 oktober 2016 11:58
@achtpuntzes: inderdaad, mijn ziekte bestaat niet volgens de overheid. Net zoals vele vormen van reuma, bijvoorbeeld. En allerlei andere ziektes waardoor mensen zelfs in een rolstoel terecht komen. Al die ziektes zijn wegbezuinigd. Maar dat is hier offtopic (net als de hele persoonlijke aanval van US, trouwens).
11 oktober 2016 12:05
@ Hakkie2:
sorry maar daar geloof ik werkelijk waar helemaal niks van. het is niet de overheid die bepaalt of je wel of niet ziek bent maar medisch gekwalificeerde artsen, en de overheid dient dat gewoon over te nemen.
wegbezuinigde ziektes, tuurlijk!
11 oktober 2016 12:10
@achtpuntzes: en toch kan ik met mijn verklaring uit het ziekenhuis dat ik ziek ben bij het UWV geen cent krijgen... Mensen bij het UWV geven zelf aan dat mijn ziekte volgens de overheid niet bestaat, terwijl er alleen in Nederland al 10.000en het hebben. En in het ziekenhuis werd ik gewoon onderzocht door iemand die afgestudeerd is op deze ziekte, dan bestaat de ziekte dus wel.

Er is echt heel veel leed daar bij het UWV, dat wil je niet weten.
11 oktober 2016 12:11
@achtpuntzes & @Hakkie2

Het UWV kijkt sinds 2004 niet meer naar wat je niet kunt maar wat je wel kan , als ze bij het uwv ( na de medische testen ) zeggen je kan werken aan de balie van een wasserij moet je naar dat soort werk soliciteren , het uwv zegt er ook bij dat het niet zeker is dat er vacatures zijn voor dat soort werk en dan kom je in de ww en daarna in de bijstand.
11 oktober 2016 12:24
@ US en Hakkie2:
ik ben zelf ervaringsdeskundige want inmiddels 100% afgekeurd en daar heb ik geen enkele moeite voor hoeven te doen, en ik ben nooit tegengewerkt door het UWV. als je echt ziek bent doen ze daar echt niet zo moeilijk. als het UWV vindt dat er niks aan de hand is ben ik eigenlijk altijd geneigd het UWV te geloven.
een verklaring van het ziekenhuis dat je ziek bent? nooit van gehoord. wel van je medisch dossier waar de UWV dus inzage in heeft (moet je wel toestemming voor geven), en aan de hand van dat dossier en het onderzoek van de medisch specialist van het UWV worden er dus beslissingen genomen. hoe ziek ben je, wat kan je nog betekenen voor de arbeidsmarkt. als het UWV stelt dat je gewoon 100% arbeidsgeschikt bent zal het met de ziekte wel meevallen, lijkt me.

maar goed, we dwalen verschrikkelijk af. fietsen in die hitte is niet gezond is mijn mening, wat de door de organisatie betaalde zogenaamde 'specialisten' daar ook van zeggen.
11 oktober 2016 12:31
@achtpuntzes

En zo komen we toch een beetje uit de discussie die helemaal offtopic ontaarde. ;)
11 oktober 2016 14:22
offtopic: Prachtig en raak stuk van Frank Heinen. Puur qua gevoel kan ik het bijna niet met hem oneens zijn. Toch wat kanttekeningen:

Sec gezien denk ik dat het wielrennen in deze hitte wel gewoon kan. Het is een kwestie van aanpassen, voorbereiden en ook toch ook een kunst om niet over je limiet te gaan. Ook als team.

Als er een heuvel in het parkoers had gezeten, je rijdt met 5 klimmers volle bak omhoog, dan gaat de 6de niet klimmer op den duur ook scheel kijken en moet waarschijnlijk lossen. De hitte geeft dan inderdaad net dat laatste zetje.

De grootste doodzonde, daarin ben ik het eens met Heinen, is dat er gewoon geen publiek is daar. Waar doet je het dan voor? Er is blijkbaar nul draagvlak behalve geld. Dat is eeuwig zonde. Geld moet er echter wel altijd zijn. Dus om geld nu als grote boosdoener te bestempelen? Nee, onzin. Het is niet voor niks dat er nooit een WK in Moldavie, Haiti of Bangladesh wordt georganiseerd. Er is daar gewoon geen geld voor. Wellicht wel draagvlak, maar ook alleen dat is niet genoeg.

Afgelopen WK in Valkenburg schijnt ook miljoenen te hebben gekost, toch zie ik dat niet als een probleem, zolang het hele parcours maar vol staat enthousiaste fans.

De mensenrechten in het land blijft een lastig item. Moet je daar als sport serieus wat mee? Of helpen dit soort evenementen niet juist om landen tot elkaar te brengen? Relaties te verbeteren etc. Ik weet het niet. Totaal boycotten van landen lijkt me ook niet wenselijk.
12 oktober 2016 11:44
Rijden in deze hete zandbak voor twee kamelen en een hoofddoek is goed te doen? Ja hoor $$$Eddy.
13 oktober 2016 09:50
Ik schrik hier voor de uitspraak van Eddy! De wegkoersen beginnen hier vandaag en
ik ben er niet gerust in en hoop dat hij gelijk heeft....

Om te reageren moet je ingelogd zijn.