Geen verf op fietsen Circus-Wanty Gobert om gewicht te besparen

vrijdag 17 januari 2020 om 12:11
Geen verf op fietsen Circus-Wanty Gobert om gewicht te besparen

foto: Circus-Wanty Gobert

Alles draait om gewicht in het wielrennen. Bij Circus-Wanty Gobert hebben ze op verzoek van de renners besloten om zo min mogelijk lak op de fietsen te spuiten. Al snel een gewichtsbesparing van vierhonderd gram.

Dit jaar dus geen geel, blauw en wit gekleurd frame, maar matzwart met het carbon zichtbaar. De Waalse ploeg beschikt dit jaar alleen over de Cube Litening C68, een nieuw aerodynamisch model van de Duitse fietsconstructeur. Dit frame in combinatie met schijfremmen maakt het totale gewicht met 7,8 kilo een stuk zwaarder dan de fiets van vorig seizoen en precies een kilo zwaarder dan het door de UCI bepaalde minimum gewicht van 6,8 kg.

En dat is niet in het voordeel van de klimmers. Op hun verzoek is de ploeg gaan kijken naar manieren om het gewicht naar beneden te krijgen. De oplossing? Zo min mogelijk verf gebruiken. “Dat bespaart al snel drie á vierhonderd gram”, zegt Xandro Meurisse, een van de kopmannen die zich hard maakte voor een lichtere fiets. “Dat gewicht komt overeen met een volle bidon. In vergelijking met onze fiets van vorig jaar is het verschil al een volle bidon. Als je dan bedenkt dat we aan de voet van een klim al een drinkbus weggooien om gewicht te besparen, zouden we vanaf nu zonder bidons aan een klim moeten beginnen. Dat is ook niet de bedoeling. En als je weet dat je fiets zoveel zwaarder is dan die van de concurrenten, begin je mentaal al op achterstand aan de klim, met de gedachte: wanneer gaan we hier lossen?”

De nieuwe ongelakte fiets zal uitkomen op een gewicht van 7,3 kilogram. Een acceptabel gewicht volgens Meurisse, maar het liefst blijft hij rijden op het model van vorig jaar. Helaas voor hem maakt Cube deze frames niet meer.

Dit artikel delen:

5 Reacties

JVD 17 januari 2020 om 18:02

Serieus? Ik zou als (professioneel) klimmer denk ik echt gek worden als mijn fiets boven de 7 kg zou zitten. Oei, oei, oei, hoe die deal er ook uit ziet, geen beste beurt voor Cube.

Samlambeej 17 januari 2020 om 22:16

Zet er dan velgremmen op, joh dom Cube.

Quote:
"…,helaas voor hem maakt Cube deze fiets niet meer."

Er staat vast nog een onberoerde 54 bij een verdeler voor Xandro.
De sponsor wil gewoon hun nieuwste fietsie verkopen.

Merlinappa 18 januari 2020 om 15:45

Dat willen ze inderdaad, en zo werkt sponsoring. Dit zijn ook zaken die al lang vantevoren vast liggen normaal gesproken, dus je weet waar je aan begint. Zal als ik hun was maar eens bij Fulcrum kijken of ze nog een setje 20 of 30mm velgen hebben liggen, krijg je er zo weer 300 gram af.

Samlambeej 19 januari 2020 om 16:15

@Merlinappa
Ik zeg het zelf dat de sponsor zo denkt.
Sommige merken hobbelen met vertraging achter Specialized en Trek aan.
Je zag in december ook weer 2 teams verplicht overschakelen.
Het kan best zijn dat de renners dat maar in december wisten wanneer hun contract al getekend was.
Daar heeft de ploeg of renner niks tegen in te brengen maar het is gewoon dom als de renner minder presteert omdatie niet graag of mankelieke schijfremmen heeft.

Wielerfan1987 18 januari 2020 om 18:35

Ik neem aan dat ze voor bergetappes lage velgen zullen hebben net als vrijwel alle andere ploegen.

Maar ik ben het er mee eens, het had voor profrenners met klimmen als specialisme wel fijn geweest om een fiets met velgremmen te hebben i.v.m. het gewicht

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.