Giro 2017: Wilco Kelderman breekt vinger bij botsing met motor
foto: Sirotti (archief)
zondag 14 mei 2017 om 22:10

Giro 2017: Wilco Kelderman breekt vinger bij botsing met motor

De Giro d’Italia is in de aanloop naar de slotklim van de Blockhaus opgeschrikt door een massale valpartij. Wilco Kelderman botste op 15 kilometer van de finish vol op een stilstaande motard, waarna ook Geraint Thomas, Mikel Landa en Adam Yates ten val kwamen. Ook andere Sky-renners kwamen ten val.

Update 16.30 uur
Wilco Kelderman is afgestapt na zijn valpartij. Sunweb meldt dat hij weer de vinger gebroken heeft, die hij ook al in de Strade Bianche brak. Hij gaat voor onderzoek naar het ziekenhuis om dit te bevestigen.

Update 20.46 uur
Kelderman zal opnieuw onder het mes moeten om de vinger te behandelen, geeft ploegdokter Mannes Naeff aan in een persbericht. “Over een paar dagen zal hij geopereerd worden in Nederland. Daarna heeft hij minstens vier tot zes weken nodig om te herstellen.”

“Het is heel frustrerend om op deze manier uit te vallen. We kozen onze positie links aan kop van de groep en we moesten een motor die op de weg stond ontwijken. Tom wist er nog omheen te gaan, maar ik bleef haken met mijn stuur. Dit is een grote teleurstelling voor mij. Ik voelde mij echt sterk en het is een klap dat ik niet in staat ben om Tom verder te helpen bij zijn geweldige resultaat van vandaag”, zegt een uiterst teleurgestelde Kelderman.

“Tot zover ging de Giro heel goed voor de ploeg”, blikt hij terug. “Er heerst een goede sfeer en spirit. Ik heb de laatste maanden heel hard gewerkt om mijn niveau zo hoog te krijgen en het is heel droevig dat ik dat nu niet kan laten zien.”

Visbeek: “We zijn op een missie”
Ploegleider Aike Visbeek zit met dubbele emoties. “De ploeg deed goed werk, Tom en Wilco voelden zich heel goed. Toen Wilco viel, was het meteen duidelijk dat de Giro over was. Het is teleurstellend om hem te verliezen. We zijn hier op een missie en we zullen hier op de meest positieve manier mee omgaan. Tom reed geweldig en liet zijn kracht zien”, aldus Visbeek in het persbericht.

Ten Dam: “Misschien hebben we komende week wat te verdedigen”
Laurens ten Dam reageerde ook verslagen op het uitvallen van Kelderman. “Het is zwaar klote dat die motor daar even stil gaat staan in de aanloop naar de klim”, zegt hij tegen het Algemeen Dagblad. “We verliezen een supersterke pion, iemand die van onschatbare waarde is. Zeker als je ziet hoe sterk Tom rijdt, want dat is erg goed. Het is balen voor Wilco, balen voor de ploeg.”

De derde plaats van zijn kopman had Ten Dam niet aan zien komen. “Dat is beter dan ik had gehoopt”, klinkt het. “Op dertig seconden van Quintana, dat is super. Het maakt het extra zuur voor Wilco, want misschien hebben we de komende week wat te verdedigen. Ik ben goed, maar niet zo goed als Wilco, moet ik eerlijk zeggen.”

https://twitter.com/W1lcokelderman/status/863812407810035713

RIDE Magazine
96 Reacties
Sorteer op:
14 mei 2017 23:36
Thomas gaf in zijn postrace interview ook aan dat hij niet snapte wat die motor daar deed. En dat is niet iemand die een gekleurde Sunwebreactie zal geven. 't Is gewoon enorm zuur. Voor ons kijkers dat er favorieten hierdoor sneuvelen voor het klassement, voor Tom die zo'n sterke knecht nodig heeft in zijn strijd voor het roze of in elk geval het podium, maar bovenal voor Wilco zelf. Die komt nu weer wat tegen. 'Pech' blijft zich maar opstapelen voor hem. Hoop dat hij straks in augustus/september heel blijft en dan een heel mooie Vuelta rijdt. Dat verdient ie.
14 mei 2017 23:51
@jdclimber
Het nieuwe wielrennen waarschijnlijk, tegenstanders op de kant zetten. Ze moesten wel tegen de witte streep aanrijden, werden volledig in het nauw gedrukt terwijl de rechter weghelft volledig vrij was. In dat opzicht gaat de motard redelijk vrij uit, ze hadden daar niks te zoeken.
Misschien kan xistnc wat nader speurwerk verrichten ter plaatse.
14 mei 2017 23:59
@Chefspijker; Wat jij schrijft is de spijker op de kop wat mij betreft. Die jongen verdient een echt eens succes en zeker niet de kritiek die hij hier en daar te verduren krijgt. En hij moet al helemaal niet zoals Cheng_Ji zegt’; “onder zijn ballen getrapt worden”. Wat een misplaatste opmerking, en al helemaal in deze context! Een beetje meer respect voor wielrenners zou hier en daar wel op zijn plek zijn. En soms misschien even afwachten wat er aan de hand is voor je een oordeelt velt of iemand ‘verder kan fietsen’ en mogelijk te weinig mentale kracht of doorzettingsvermogen heeft... Wat een dag zeg, pfff
15 mei 2017 04:22
Ik vind het tweeledig. Enerzijds moet de motor rechts gaan staan. Kelderman kan er sowieso niks aan doen. Anderzijds zoekt het peloton wel de risico's op. De weg is enorm breed en de motor kon ook niet veel verder anders ligt ie in een geul (stond er waarschijnlijk in opdracht van en om het peloton even voorbij te laten gaan). Bovendien kan het zo zijn dat Kelderman hem niet ziet maar de jongens voorop wel. Die hadden moeten waarschuwen want hadden hem al van ver aan kunnen zien komen.

We kunnen de risico's die de renners zelf opzoeken ook niet negeren.
15 mei 2017 07:27
Pff flink balen hoor, dat gun je hem toch niet, reed zo lekker :(
15 mei 2017 07:38
Beelden nog eens herbekeken... degene die voor Kelderman zit, dumoulin. Ziet het zeker van een afstand aankomen. Hij rijdt iets meer links van de trein van Sunweb. Maar het is inderdaad door de renners rechts, dat ze niet echt kunnen uitwijken.
15 mei 2017 07:45
@schipperaar & @Slaro
Dus jullie zeggen dat het peloton rekening moet houden met waar een motor staat/kan gaan staan. Volgens mij staat de weg in dienst van de wedstrijd en als je als renner rekening moet gaan houden met waar dan wel of niet een motor zou kunnen staan bekijk je de situatie in mijn ogen compleet van de verkeerde kant. Die motor dient een veilige plek op te zoeken en rekening te houden met het gebrek aan zicht van renners midden in het peloton, niet andersom.

Blijf me er elke rit, in elke ronde aan ergeren dat er zoveel auto's/motors rondom de renners zijn. Zo ook gisteren die neutrale auto die op het smalle gedeelte van de Blockhaus even Mollema voorbij wilde, gaat er dan achter rijden en begint te toeteren. Mollema is daar met een topinspanning bezig en moet dan niet bezig zijn met een auto achter hem die erlangs wil. Frustrerend om te zien.
15 mei 2017 08:53
Er zijn verschillende dingen die hier fout gaan.
- Iedereen in koers moet eigenlijk weten dat stoppen aan de linkerkant sowieso niet de bedoeling is. Ook in renner in geval van pech mag volgens reglementen alleen aan de rechterkant gedepanneerd worden.
- Aan de linkerkant mag dus sowieso niet gestopt worden. Niet door renners, niet door volgwagens en niet door motoren. Rechts mag dit wel.
- Als renner moet je echter nog steeds opletten want vaak staat er tegemoetkomend normaal verkeer in de linkerkant geparkeerd.
- Betekent niet dat als de motor rechts stond een andere renner hem niet geraakt zou hebben. De voorste sunweb renner moet misschien de hele trein van sunweb verder naar rechts piloteren. Jammer genoeg rijdt daar team sky die ze niet echt de ruimte geven. Als renners een beetje meer ruimte aan elkaar geven is t wel te doen om hem te ontwijken.
15 mei 2017 08:59
@Paling. Dat kan maar er zijn nu eenmaal obstakels op een weg waar je ook rekening mee moet houden. Het feit dat er veel auto's en motors omheen cirkelen is er een van. Dat betekent niet dat onverantwoordelijke risico's die we wel degelijk vaak zien van de 'aanhang' (journalisten + teamwagens) verantwoord kunnen worden. Verre van. Maar deze politiemotor stond stil, niet plotseling midden in het peloton, maar aan de zijkant van de weg.

Hoezo is dat dan anders dan een middenberm, vluchtheuvel, of zelfs lantaarnpaal? Ik zou bijna zeggen dat een motor langs de weg beter te zien zou moeten zijn dan veel andere obstakels. Het is nogmaals niet zo dat de motor plotseling voor het peloton werd gegooid.

Laten we het vooral niet te nauw nemen in deze (en dat staat nog steeds los van de zaak dat de motor eigenlijk aan de andere kant van de weg had moeten staan).
15 mei 2017 09:10
Die politiemotor(!) had daar niks te zoeken! Hoe verder je achterin zit, hoe minder je kunt zien. En dan heb je het al over de 6e/7e rij waar het zicht problematisch wordt. Kelderman kan die motor nooit hebben zien staan. Pas op het moment dat Dumoulin uitwijkt ziet 'ie die motor en dat is te laat, al probeert ie nog wel met zijn lichaamsgewicht om die motor heen te sturen.

Je kunt die Kelderman echt niet kwalijk nemen. Wel kun je het die politieagent kwalijk nemen en renners op de eerste rijen die niet signaleren, wat wel zou moeten in een situatie als deze!
15 mei 2017 09:23
Ter verduidelijking. Kelderman valt niets kwalijk te nemen die kon de motor nooit zien aankomen. Met het peloton generaliseer ik maar verwijs ik vooral naar renners op de eerste rij die het in principe best hadden mogen zien van zo'n afstand.
15 mei 2017 10:28
Het is ultiem triest dat renners zich telkens moeten verdedigen in zo'n situatie, terwijl organisatoren en volgers vrijuit blijven gaan. Wielrennen wordt nooit een wereldsport door dergelijk amateurisme.
15 mei 2017 10:54
De organisatie mag je hier natuurlijk ook wel een groot verwijt maken. Eerder deze week stond een seingever op een plek waar de weg zich splitste, de renners konden deze seingever maar ternauwernood ontwijken. In eerste instantie dienen renners natuurlijk zelf rekening te houden met obstakels, al kun je onverwachte moves etc. niet voorzien, dan komt het aan op reflexen.
Op de blockhaus reden ook weer teveel motoren en auto's hinderlijk dicht in de buurt van de renners en dan heb je ook nog de meerennende toeschouwers. Teveel zaken waar je al renner op moet anticiperen. Hier moet de organisatie in samenspraak met o.a. de ploegleiders toch proberen een oplossing te vinden.
15 mei 2017 11:04
Inderdaad bizar, kijk de ruimte in de berm voor die motard om zn motor neer te zetten, of aan de rechterkant een zee van ruimte. Waarom op de weg parkeren!?!?!
15 mei 2017 11:11
Dit is wel echt zuur :(
15 mei 2017 11:40
Arme motard dacht ik ga links staan dan sta ik niet in de weg, was ook een bizarre actie van een nog redelijk peleton dat uitwijken naar links.
15 mei 2017 11:57
Diegene die de renners de schuld geven zijn echt %^%$#$^% Blijkbaar nooit in een peletonnetje gefietst met een aantal mensen voor je met 50 per uur. Hoe meer naar achter, hoe moeilijker de reactie op dit soort dingen. Precies de reden waarom de toprenners in een sprint de laatste jaren vooraan rijden
15 mei 2017 13:40
Hier kun je de halve minuut voor de valpartij bekijken. Dan zie je dat de renners, zoals Chad Haga aangaf, uit een lange bocht kwamen. Maar ook dat de motor best nog een stuk na de bocht staat. De voorste renners zouden dit dan zeker op tijd hebben moeten zien. Tenzij de motor vrij plots is gaan stilstaan.

De Sunweb-trein probeert links naar voren te komen op het moment dat er ruimte is. Sky beweegt naar links... maar houdt wel in op het moment dat Sunweb daar eenmaal zit. Het is vervolgens Movistar dat van rechts naar iets links van het midden van de weg stuurt, waardoor BMC naar links moet opschuiven en Sunweb in het gedrang komt. Je kunt Movistar moeilijk de schuld geven maar die beweging zorgde er wel voor dat het linkerdeel van het peloton in de verdrukking kwam t.o.v. die motor.

De reden dat de voorste renners van met name Sunweb zo verrast leken is mogelijk dat ze verwachtten vanwege het obstakel wat ruimte te krijgen van de renners rechts van hen.

De motard had beter rechts kunnen gaan staan, waar een brede uitloopstrook lag. Vervolgens was het een samenloop van omstandigheden in de dynamiek van het peloton waardoor het tot een botsing kwam.
15 mei 2017 15:42
Nou, als dat zo is heeft Movistar wel schuld. Als je een object in de berm ziet staan geef je collega's de ruimte. Dat is normaal gesproken de dynamiek in het peloton. Iedereen schikt even in. Dan ga je niet in tegengestelde richting.
15 mei 2017 16:11
Je kunt ook van BMC zeggen dat die niet zo ver naar links hadden hoeven gaan. Ze hadden Movistar wat meer mogen opvangen in plaats van juist daar de ruimte te geven. Achteraf is het uiteraard gemakkelijk analyseren hoe het wel had gemoeten of gekund. De teams waren volop aan het positioneren.

Naast BMC was nog nauwelijks ruimte voor nog een rij renners links en zeker geen twee zoals daarachter het geval was met de 'ritsende' teams van Sunweb en Sky. Dumoulin kan nog net het vege lijf redden. Had hij achter Kelderman gereden i.p.v. andersom dan was hij de pineut geweest. De derde renner van de Sky-trein zat ook nog eens wat extra naar links en dus Kelderman ook.
15 mei 2017 18:10
Goede analyse andriesw. Kelderman kom geen kant op

Om te reageren moet je ingelogd zijn.