Giro 2019: Voorbeschouwing bergetappe over Mortirolo
foto: Cor Vos
dinsdag 28 mei 2019 om 08:00

Giro 2019: Voorbeschouwing bergetappe over Mortirolo

De koninginnenrit kreeg een flinke aderlating te verwerken: de geplande passage van de Gavia – het dak van de ronde – moest worden geschrapt omwille van de sneeuw. Maar met de Mortirolo blijft er nog wel een monsterklim over, en ook het verwachte weer maakt het er niet makkelijker op! WielerFlits blikt vooruit op de zestiende Giro-etappe.

[unibet title=”Wie wint de etappe over de Mortirolo?” link=”http://unibet.me/wielerflits”]

[/unibet]
[toto link=”https://rebrand.ly/toto_giro” title=”Wie wint de etappe over de Mortirolo?”]

[/toto]


Parcours

Dit had de koninginnenrit van de Giro d’Italia moeten worden, een etappe over maar liefst vier cols. De eerste twee – de Passo della Presolana en de Croce di Salven – zouden slechts de aanloop vormen voor de laatste twee beklimmingen. Met name voor de Passo Gavia was een prominente rol weggelegd. De monsterklim zou dit jaar de hoogste top van de ronde hebben en was daarom de zogeheten Cima Coppi. Daarna volgde nog de verschrikkelijke Mortirolo.

Sleep de witte balk van links naar rechts om de parcourswijziging te bekijken

De weergoden bepaalden anders. Dagenlang werd de Passo Gavia geteisterd door winterse weersomstandigheden en temperaturen ver onder het vriespunt, waardoor vraagtekens werden geplaatst bij een passage over de beruchte bergpas. Giro-organisator Mauro Vegni had vorige dinsdag nog alle vertrouwen dat de klim in het parcours zou blijven; met man en macht werd er gewerkt aan het sneeuwvrij maken van de route.

Zondag werd dan gecommuniceerd dat een streep was gezet door de passage van de Passo Gavia. De aanhoudende slechte weersomstandigheden gaven de doorslag. “We kozen ervoor om vroeg de knoop door te hakken, zodat we zeker weten wat er allemaal gaat gebeuren. We wilden alsnog een vergelijkbare etappe hebben, maar zonder de Gavia is het duidelijk niet hetzelfde.” De eretitel Cima Coppi verhuist nu naar de Passo Manghen in etappe 20.

De route is weliswaar stevig ingekort van 226,0 naar 194,0 kilometer, en met de 2.618 meter hoge Gavia is een echte Alpenreus weggevallen, maar met 4800 hoogtemeters en beklimmingen van de Aprica en de Mortirolo blijft meer dan genoeg klimwerk over. Renners die rustdagen normaal gesproken slecht verteren, zullen dan ook met lood in de schoenen aan de start staan van etappe 16 (Lovere – Ponte di Legno, 194,0 km).

Direct vanuit de start in Lovere, ten noorden van het Iseo-meer, gaat de weg al de hoogte in. Via Rovetta, de geboorteplaats van tweevoudig Girowinnaar Paolo Savoldelli, rijden de renners naar de Passo della Presolana, die direct voor een schifting zal zorgen. Via een korte maar technische afdaling komen zij aan bij de voet van de Croce di Salven. Daarna wordt opnieuw afgedaald, ditmaal naar de vallei Val Camonica.

Daar doorkruist het peloton onder meer Capo di Ponte, dat duizenden jaren geleden al bevolkt werd. De rotstekeningen die de Camunni hebben achtergelaten, werden in 1979 opgenomen op de Werelderfgoedlijst van Unesco. De renners rijden dan niet door naar aankomstplaats Ponte di Legno, waar volgens de oorspronkelijke plannen na 112,7 kilometer voor het eerst de finish werd doorkruist.

In plaats daarvan wordt kort voor de bevoorrading de Cevo (10,6 km aan 5,9%) beklommen. Deze klim bestaat uit een tweetrapsraket, waarvan met name de eerste vier kilometer (aan 6,8%) met een uitschieter naar 10% lastig is. Na de bevoorrading wordt in Edolo na 110 kilometer de eerste tussensprint gehouden. De weg loopt dan al omhoog naar de Aprica, de volgende klim op de route. Daarvan ligt de top na 128,2 kilometer.

De Aprica vormt de aanvliegroute naar de tweede tussensprint in Mazzo di Valtellina, waar de oorspronkelijke route weer wordt opgepakt. Deze plaats ligt aan de voet van de Passo del Mortirolo (11,9 km aan 10,9%), door het wegvallen van de Passo Gavia de absolute scherprechter. Deze klim is bijzonder steil met stijgingspercentages tot 18%. In 1990 werd de klim voor het eerst aangedaan en sindsdien verschijnt deze met enige regelmaat in het parcours.

Vanaf de top is het dan nog 28 kilometer rijden naar de finish, waarvan elf kilometer in dalende lijn. De laatste zeventien kilometer gaan dan vies omhoog aan drie à vier procent naar Ponte di Legno, dat sinds het begin van de twintigste eeuw een populaire vakantiebestemming is. Ook in de slotkilometers is het nog opletten geblazen in de bochtige, smalle straten in aanloop naar de bredere wegen, waarop wordt gefinisht.


Start: 11.40 uur in Lovere
Finish: 16.52-17.36 uur in Ponte di Legno


Favorieten

Wordt het aan de vluchters in de rit naar Ponte di Legno of gaan de klassementsrenners strijden om de etappezege? Veel aanvallers zullen de lastige beginfase willen aangrijpen om een mooie voorsprong bijeen te rijden, want op de Mortirolo gaan de klassementsrenners zich op zeker roeren. Hoewel de Gavia is geschrapt, wordt de rit immers wel als een beslissende gezien. En dan zullen zelfs de beste aanvallers moeten inbinden.

Simon Yates – foto: Cor Vos

Winnen, dat deed Simon Yates nog niet in deze Giro d’Italia. Maar dat zijn topvorm eraan komt, liet hij wel zien in de afgelopen etappes. Na een tweede plek in Courmayeur volgde een derde in Como, nadat hij de nodige vechtlust had getoond. De Brit van Mitchelton-Scott staat na vijftien etappes achtste op bijna vijfenhalve minuut van leider Richard Carapaz en kan zich dus wellicht iets meer vrijheid permitteren dan de mannen die voor hem staan.

Lijstaanvoerder in de Giro is na vijftien etappes Richard Carapaz. De Ecuadoriaan sloeg zaterdag een indrukwekkende dubbelslag door op 28 kilometer van de streep ten aanval te trekken en naar de winst te soleren in Courmayeur. Zijn voorsprong in het klassement bedraagt al 0:47 op Primož Roglič en 1:47 op Vincenzo Nibali, waarmee hij opeens een belangrijke kandidaat is voor eindwinst. Hij won al twee ritten en is gezien zijn huidige vorm een grote kanshebber voor de ritzege in Ponte di Legno.

Ook Vincenzo Nibali mag in het rijtje favorieten niet ontbreken. De tweevoudig Girowinnaar viel aan in de etappe naar Como, waarin hij uiteindelijk overbleef in een groepje met roze trui Carapaz, Yates en Hugh Carthy. Zij wonnen veertig seconden op de gevallen Primož Roglič en 25 seconden op een groepje met Miguel Ángel López en Mikel Landa. Als meesterdaler zou Nibali wel eens belangrijke tijd kunnen pakken in de lastige afzink van de Mortirolo.

Richard Carapaz – foto: Cor Vos

Mikel Landa kan profiteren van het overwicht van Movistar. De ploeg heeft met Richard Carapaz de rozetruidrager aan boord, maar ook de Spanjaard staat netjes in de top-5. Hij eindigde in de bergrit naar Ceresole Reale al als derde. Ook van andere belangrijke klassementsmannen als Miguel Ángel López en Primož Roglič mag worden verwacht dat ze zich van voren mengen. Vooral de Sloveen zal extra gebrand zijn op succes na zijn pechdag kort voor de rustdag.

Tot slot zijn er nog de mannen van de tweede rij die in aanmerking komen voor de dagzege. De pas 24-jarige Hugh Carthy eindigde in de rit naar Como tussen de favorieten, waardoor hij opklom naar de veertiende plaats in het klassement. Hoe houdt hij zich staande in de zware beproeving over de Mortirolo? Giulio Ciccone is na vijftien ritten de onbetwiste bergkoning van de Giro. Zijn marge in het bergklassement is riant. Kan de Italiaan nog eens meespringen in de vlucht en standhouden?

Twee andere renners die een goede kans maken op het dagsucces vanuit de vroege vlucht, maken nog altijd deel uit van de top-20 maar staan inmiddels op zo’n achterstand dat ze ongevaarlijk zijn voor het klassement. Denk hierbij aan Davide Formolo; de Italiaan van BORA-hansgrohe staat twaalfde, maar wel al op ruim acht minuten. Hetzelfde geldt voor Mikel Nieve; de Spanjaard is zestiende op een veilige marge van 23:28.

Vincenzo Nibali – foto: Cor Vos

Favorieten volgens WielerFlits
**** Simon Yates
*** Richard Carapaz, Vincenzo Nibali
** Mikel Landa, Miguel Ángel López, Primož Roglič
* Hugh Carthy, Giulio Ciccone, Davide Formolo, Mikel Nieve

Giro 2019: Deelnemerslijst (WielerFlits)


[unibet title=”Wie wint de etappe over de Mortirolo?” link=”http://unibet.me/wielerflits”]

[/unibet]
[toto link=”https://rebrand.ly/toto_giro” title=”Wie wint de etappe over de Mortirolo?”]

[/toto]


Weer en tv

Aan de start in Lovere wordt regen verwacht. Met name rond het middaguur neemt de kans op neerslag stevig toe. Aan een temperatuur van 18 °C is het alvast niet koud. Gedurende de etappe wordt het niet veel beter en ook de passage van de Mortirolo wordt vermoedelijk onder natte omstandigheden afgelegd. Daarnaast is de finish in Ponte di Legno wellicht in de regen.

De koers is live te volgen op Eurosport. Op Eurosport 1 begint om 13.00 uur de voorbeschouwing, waarin Sander Kleikers en Bobbie Traksel vooruitblikken op de etappe naar Ponte di Legno. Daarop aansluitend volgt om 13.15 uur het rechtstreekse verslag van deze zestiende rit met commentaar van Jeroen Vanbelleghem en Karsten Kroon.


RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.