Giro 2020: Koersdirecteur Mauro Vegni verdedigt coronaprotocol
Mauro Vegni - foto: Cor Vos
vrijdag 16 oktober 2020 om 09:52

Giro 2020: Koersdirecteur Mauro Vegni verdedigt coronaprotocol

In de Giro d’Italia gaat het de laatste dagen vooral over COVID-19 en de ‘aangetaste’ wielerbubbel. Organisator RCS Sport en de UCI hebben de veiligheidsmaatregelen inmiddels opgeschroefd, maar EF Pro Cycling is een voorstander van het vroegtijdig beëindigen van de rittenkoers.

De Ronde van Italië is in de ban van het coronavirus, nadat drie renners (Simon Yates, Michael Matthews en Steven Kruijswijk) de ronde moesten verlaten na een positieve PCR-test. Ook meerdere stafleden zijn positief getest en donderdag kwam naar buiten dat maar liefst zeventien politieagenten uit de Giro-karavaan in quarantaine zijn geplaatst na een positieve test.

De brief van EF Pro Cycling
Mitchelton-Scott en Jumbo-Visma besloten eerder al uit de Giro te stappen en het is maar de vraag of de Giro er dit jaar in slaagt om Milaan te halen. EF Pro Cycling maakt zich ernstig zorgen en heeft de UCI en andere belangrijke instanties binnen de wielersport een brief gestuurd, met daarin het verzoek om de Giro d’Italia na twee weken te beëindigen.

De internationale wielerunie heeft het verzoek om de Giro vroegtijdig te beëindigen naast zich neergelegd, maar volgens de Amerikaanse formatie is er na meerdere positieve coronagevallen sprake van een aangetaste wielerbubbel. “We kunnen beter op een overzichtelijke manier stoppen, anders zullen ploegen zelf uit de Giro stappen”, zo klinkt het.

De renners van Jumbo-Visma moesten de Giro verlaten – foto: Cor Vos

Vegni aan het woord
Organisator RCS Sport bevindt zich met andere woorden in het oog van de storm. Reden genoeg om koersdirecteur Mauro Vegni aan het woord te laten en zijn kant van het verhaal te laten doen. Vegni weigert de handdoek te gooien en hoopt met de Giro nog altijd Milaan te bereiken. “In andere wielerwedstrijden werden dezelfde maatregelen genomen”, zo laat hij na de twaalfde etappe weten aan de verzamelde pers.

“Ik ga niet mee in het verhaal dat het in de Giro allemaal slechter is geregeld. We hadden op de eerste rustdag acht positieve gevallen. Hoeveel positieve gevallen waren er op andere plekken? Het is oktober, we zien overal een stijgende trend qua aantal besmettingen. Vandaag (donderdag, red.) zijn er in Italië weer meer dan 9.000 besmettingen bijgekomen.”

“We moeten doorgaan”
“Het moge duidelijk zijn dat er nu wel wat meer stress is dan in augustus. Maar ik herhaal nog maar eens: het is niet dat we het virus gisteren hebben ontdekt. Het bestaat al een tijdje en we zullen er volgend jaar waarschijnlijk ook nog mee moeten dealen. Het is belangrijk om nu moed te tonen, zowel in de wielersport als in de samenleving. We moeten doorgaan en met opgeheven hoofd naar de toekomst kijken.”

Halen de renners Milaan? – foto: Cor Vos

Vegni heeft de afgelopen dagen niet gesproken met Jonathan Vaughters, de teammanager van EF Pro Cycling. “Ik denk dat die brief geschreven is voor de andere ploegen en wellicht ook de UCI. Ik heb wel wat dingen ontvangen, maar ben Vaughters nog niet tegengekomen. De mensen binnen de ploeg wisten ook niks van de brief. Dat zegt wel genoeg…”

Jonathan Vaughters (EF Pro Cycling): “De UCI neemt onze zorgen niet serieus”

EF Pro Cycling heeft de UCI en andere belangrijke instanties binnen de wielersport dus een brief gestuurd, met daarin het verzoek om de Giro d’Italia na twee weken te beëindigen. De Amerikaanse formatie kreeg echter nul op het rekest, tot frustratie van teammanager Jonathan Vaughters. De oud-renner reageert in gesprek met Cyclingnews.

“Het antwoord van de UCI is onbevredigend, aangezien het niet ingaat op onze suggestie om de wedstrijd vroegtijdig te beëindigen. De UCI neemt onze zorgen dus niet erg serieus. We wilden samen met de andere teams kijken naar de optie om de Giro eerder te laten finishen. Het betekent niet dat wij zomaar uit de Giro stappen.”

“We vragen alleen maar aan de overige teams en de RCS om met een alternatief plan te komen, aangezien het beter is om de Giro op een georganiseerde en waardige manier te laten eindigen. Anders krijgen we een situatie waarin sommige teams vertrekken en andere ploegen de afweging maken om te blijven. We hadden liever een gezamenlijke aanpak gezien.”

EF Pro Cycling – foto: Cor Vos

“We zeggen overigens niet dat de Giro onveilig is, maar wel dat het wellicht een onveilige situatie is en kan zijn. We weten het zelf ook niet. De organisatie zal de komende dagen echter nog meer testen en het is afwachten of de wedstrijd onveilig is of niet.”

De ploeg blijft voorlopig wel in koers. “De renners willen de Giro niet verlaten en voelen zich denk ik ook niet onveilig, maar wij handelen in het belang van onze sporters. We willen alleen maar dat alle scenario’s in ogenschouw worden genomen. Dat we ook naar het grotere plaatje kijken.”

De volledige brief van EF Pro Cycling

Dear RCS, UCI, Stakeholders and Teams,

Thank you for your efforts to produce a safe and compelling Giro d’Italia. We have enjoyed our team at the race so far.

Unfortunately, given the news of:

• Reportedly 11 positive tests across four teams within the peloton ‘bubble’

• Estimated positivity rate of ~2%, which feels too high in a population that should be protected, asymptomatic, and with an extremely low positivity rate

• An outbreak across teams within the peloton

With a clearly compromised bubble and an expected lag between exposure and symptoms/positives, it must be expected that further illness will result. This is not a given, but the precautionary principle would suggest we act responsibly and adopt a conservative approach

For the health and safety of riders, staff, and the communities through which we race, we recommend that the Giro be stopped early. We believe it would be better for the Giro and the UCI World Tour should this be done in a systematic, holistic way versus a chaotic withdrawal on a team by team basis. The second rest day seems a natural break in the race to declare winners and a successful 2020 Giro d’Italia. In the meantime, we support the idea of:

• At least two systematic Covid tests before that rest day and an earlier close to the race if additional tests return positive prior to the rest day

• Properly sealing off the team paddocks in both the start and finish areas and to reinforce safety of the teams in the hotels.

While we hope to remain in the race until an official early finish, should anyone on our team test positive or should the riders and staff grow uncomfortable with the situation, we will leave the race at that time and would, of course, give you as much notice as possible.

Thank you for your consideration and continued attention to this situation.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.