Jesús Herrada na veroveren leiderstrui: “Het is een eer”

Jesús Herrada na veroveren leiderstrui: “Het is een eer”
donderdag 6 september 2018 om 18:25

Jesús Herrada ging voor de etappezege, maar kreeg aan het einde van de twaalfde etappe van de Vuelta a España de rode leiderstrui overhandigd. De renner van Cofidis was na afloop dan ook zielsgelukkig. “Het is een eer om deze trui te dragen”, zo liet hij verstaan in het flashinterview.

De Spanjaard begon de etappe met een achterstand van 5:45 op leider Simon Yates, maar kreeg onderweg naar Faro de Estaca de Bares maximaal elf minuten cadeau. De 28-jarige renner hield deze voorsprong vast tot de finish, waardoor hij in het klassement nu een voorsprong heeft van ruim drie minuten op zijn naaste belagers Yates en Valverde.

“Aan het begin dacht ik vooral aan de ritzege”, steekt Herrada van wal. “De leiderstrui kwam pas later, toen ik besefte dat winst er niet meer in zat. De kopgroep was erg sterk, en ik heb de laatste dagen al diep in mijn krachtenarsenaal getast. Ik ben daarom heel erg blij met deze uitkomst.”

“Trui zo lang mogelijk proberen te behouden”
Herrada werd aan de finish zelfs overmand door emoties. “Ik moest denken aan al het harde werken, aan mijn familie, mijn vrienden.” De verwachting is niet dat Herrada de Vuelta zal winnen, maar de Spanjaard is niet van plan zijn leiderstrui zomaar af te geven. “Madrid is nog ver, en er komen nog hele zware etappes aan.”

“We zullen het dag per dag bekijken, maar het doel is om de trui zo lang mogelijk te houden”, zo stelt hij ambitieus.

Dit artikel delen:

27 Reacties

Retro Lex 6 september 2018 om 18:32

Van mij mag Herrada de Vuelta winnen.
Misschien nog een wisselstruc uithalen met Jose, rugnummers abusievelijk omwisselen ofzo en dan opnieuw mee in de kopgroep …….

Wielerfan1987 6 september 2018 om 18:35

Echt belachelijk dat Mitchelton de leiding zo makkelijk uit handen geeft, totale minachting voor de eer van het dragen van de leiderstrui.

Dat ze maar naar huis gereden mogen worden de rest van deze Vuelta

Mwielerfan 6 september 2018 om 21:32

Pff wat een opgeblazen en belachelijke beschuldiging voor zoiets gangbaars

Stofzuigert 7 september 2018 om 09:19

Leren van de Giro misschien?

castelinni 6 september 2018 om 18:36

Twee honden vechten om een been ,Herrada gaat ermee heen hahah.

Canabliz 6 september 2018 om 18:37

Wel leuke Vuelta voor deze ploeg zo. Ritwinst, nu rode trui. Denk wel dat hij sterk genoeg is om hem even te houden.

Mathieu Moller 6 september 2018 om 20:09

En Mate is intussen aardig ver uitgelopen op de rest in het bergklassement.

Birdheart 6 september 2018 om 18:46

Als yates hem niet wil, waarom doet ie dan mee? Had niets anders te doen en had geen zin om thuis te zitten?

Geflitst 6 september 2018 om 19:15

Ik denk dat de rode trui na 21 dagen volstaat, wat tussen dag 1 en 21 gebeurt is dan niet zo van belang.

kielabokki 6 september 2018 om 18:56

Ik ga keihard supporteren voor hem in ieder geval. Wordt een lastig verhaal, maar toch.

peterwinnen 6 september 2018 om 18:57

Yates is niet gek jongens…..die was in de Giro zo ongeveer twee weken lang elke dag in de aanval tot ie ineens op was. Dat wil hij, volkomen terecht lijkt me, dit keer maar eens zien te voorkomen. En dus houdt hij zich nu in om volgende week nog wat over te hebben. Daar lijkt me nou niet zo veel mis mee eerlijk gezegd.

Johnny7 6 september 2018 om 19:02

Wel grappig dat hij dan in de eerste etappe die bergop ging deze Vuelta direct weer in de aanval ging.

maklukzat 6 september 2018 om 19:16

Het is toch een ongeschreven regel dat de ploeg van de leider verantwoordelijkheid neemt. Dus wat betreft is er wel wat mis met deze ploeg. Laat dan lopen. Kan Movistar controleren.

thijs1984 6 september 2018 om 19:25

Mitchelton had het gat ook een paar minuten kleiner kunnen houden. Als ze het gedurende de rit op 6 min tov de kop hadden gehouden, had dat echt niet veel meer kracht gekost.

Mwielerfan 6 september 2018 om 21:35

Ongeschreven regels zijn niet officieel dus gelden alleen als iedereen meewerkt.
Leiderstruien worden zo vaak weggegeven, de ploeg van de leider rijdt regelmatig niet op kop in veel wedstrijden per jaar.

Wildebert 6 september 2018 om 19:26

Yates dus duidelijk aan de acculader. Zodat hij straks wel genoeg Watjes over heeft. Leuk voor Herrada en Cofidis, fijne ronde voor hen so far. Stiekum ook wel een beetje supporter voor deze underdog.

kielabokki 6 september 2018 om 19:28

Dat is het joh. Tuurlijk begrijpelijk dat Yates een andere tactiek hanteert dan in de Giro, maar in de leiderstrui nadrukkelijk geen verantwoordelijkheid nemen en dat begeleiden met een hoop kuluitspraken.. Dat is niet zoals het hoort.
Gelukkig is wielrennen die heerlijk conservatieve sport die dat soort Angelsaksische geintjes wel even zelf rechtzet. Simon gaat deze Vuelta echt niet winnen.

Mwielerfan 6 september 2018 om 21:37

Opvallend om dit Angelsaksisch te noemen terwijl sky juist het tegenovergestelde doet. Ook armstrong en zn Angelsaksische ploeg gaven erg vaak de leiderstrui weg trouwens, net zoals regelmatig andere ploegen afgelopen jaren. Dus waarom je Dit nieuw vindt?

Romāns Vainšteins 6 september 2018 om 19:29

Ik heb er niet zo veel problemen mee dat Scott het gat heeft laten vallen, hebben we er weer een leuk spelelement bij deze vuelta. Herrada is een taaie knakker hoor, in de aanval met kleinere groepen vaak tot de beteren behorend en nu mag hij in de wielen blijven zitten.

Los ervan nog gun ik deze knakker die rode trui aan de muur enorm, ondanks zijn taaiheid grijpt hij standaard steeds naast die ritten en dan is dit een fijne compensatie.

Mwielerfan 6 september 2018 om 21:39

Hehe gelukkig ook weer een commentaar van iemand die een leuke koers waardeert ipv maf gebla over eer van mensen die kennelijk ook nauwelijks langer dan twee maanden de koers volgen

LutsenkoFan 6 september 2018 om 20:08

Heeft al veel koersen gereden dit jaar, zou me niet verbazen dat hij er flink door heen zakt.

Jan Blokland 6 september 2018 om 20:10

Waarom zou Yates zich nu te pletter rijden om de trui te behouden. Hij heeft zijn lesje geleerd in de Giro. Normaal gesproken komt de trui vanzelf weer in beeld als het goed gaat. Herada gaat echt de Vuelta niet winnen.
Het zal toch echt gaan tussen Quintana, Yates, Kelderman, Angel Lopez, Uran en hopelijk Kruiswijk. Natuurlijk zegt Movistar wel dat Yates zijn ploeg moet rijden, maar Yates leert snel, en laat zich niet gek maken.

Djoop 6 september 2018 om 20:38

Het is juist de arrogantie van het ‘die gaat de Vuelta niet winnen’ dat je hoopt dat de man stand houdt.

Grobbel 7 september 2018 om 07:36

Hij is al wel eens twaalfde geweest in de Vuelta sowieso; dat wordt nog wel eens vergeten omdat ie in de jaren daarop vooral veel moest knechten.

Joachim Agostinho 6 september 2018 om 21:19

Niet zo verwonderlijk dat er vandaag in slow motion gereden werd.
Gisteren een monsterrit, vanaf morgen een zware klim drie-daagse, het zou natuurlijk een openbaring zijn als Jesús wonderen verricht.

Agos-Vidalos 6 september 2018 om 21:38

Ongeschreven regel lees ik en anders is het wel een traditie. Maar waar hebben deze conservatieve wielerliefhebbers het nou daadwerkelijk over? De heren beoefenen topsport, dat is hun werk en dan telt alleen het eindresultaat. Kan je leuk de traditie eer aandoen of gewoon heel gedurfd een extra pion welkom heten op het Spaanse strijdtoneel. Vamos Jesús!

Queso 7 september 2018 om 08:20

Ik vind het heerlijk om te zien dat Michelton zich een keer niet aan die belachelijke ongeschreven ‘regel’ houdt om zinloos op kop te rijden. Waarom je ploeg helemaal oproken?

En ook goed om te zien dat we nu een leuke rode trui drager hebben die ze er eerst nog maar eens uit moeten zien te krijgen.

Kortom, alleen maar winnaars!

Behalve die laffe Movistars die lopen te zeuren….