Johan Vansummeren beste stof- en kasseienvreter in de Hel
zondag 10 april 2011 om 16:30

Johan Vansummeren beste stof- en kasseienvreter in de Hel

foto: Sirotti

Parijs-Roubaix 2011 heeft met Johan Vansummeren een verrassende winnaar gekregen. De 30-jarige Belg van Garmin-Cervélo reed op het Carrefour de l’Arbre, op vijftien kilometer van de streep, weg uit een kopgroep met outsiders en soleerde daarna, ondanks een leeglopende achterband in de slotkilometers, naar de grootste triomf uit zijn carrière. Topfavoriet Fabian Cancellara won de sprint voor de tweede plaats, voor de Nederlander Maarten Tjallingii, die de hele dag in de aanval had gereden.

Schifting in het Bos van Wallers
Tien leiders, onder wie Tjallingii en ook Koen de Kort (Skil-Shimano), begonnen met een tweetal minuten voorsprong aan het Bos van Wallers, de mythische kasseistrook op 85 kilometer van de streep die traditioneel de finale inluidt. Daar maakte Lars Boom in het peloton indruk door solo even voor de favorieten gaan uit te rijden. Minder goed verging het favoriet Tom Boonen: hij kende pech in het Bos en moest opvallende lang wachten op bijstand.

Vlak na het Bos ging een groepje met outsiders op zoek naar de leiders: Jürgen Roelandts, Lars Bak, Johan Vansummeren, Baden Cooke, Matthew Hayman, Manuel Quinziato en Frédéric Guesdon. Lars Boom zat daar ook bij, maar viel weg met een lekke band. Door enkele valpartijen, waarbij vooral Quick Step werd getroffen, was het veld achter de vluchters helemaal uit elkaar geslagen. Boonen raakte niet meer voorin en stapte later gedesillusioneerd van de fiets.

Samensmelting voorin, achtervolging in de kiem gesmoord
Op 65 kilometer van het einde smolten de vluchters, de tegenaanvallers en nog vier andere tegenaanvallers met daarbij ook Tom Leezer, samen tot een kopgroep van zo’n twintig man. Daarachter kwam het op ruim 55 kilometer van Roubaix wel tot een hergroepering, maar werd er gewoon afgewacht. Het was wachten op de zware kasseistrook van Mons-en-Pévèle, bij het ingaan van de laatste 50 kilometer, voor de grote mannen zich dan toch roerden.

Fabian Cancellara, Thor Hushovd, Juan Antonio Flecha en Alessandro Ballan gingen op zoek naar de kopgroep, die twee minuten voorop lag. Voor Flecha ging het echter te snel, hij moest de drie anderen laten gaan. Die leken de kloof snel te gaan dichten, maar doordat Hushovd en Ballan niet overnamen omdat ze ploegmaats voorin hadden, wilde ook Cancellara niet doorgaan. De drie hielden de benen stil, de kloof met de koplopers liep weer op en de andere grote namen kwamen weer aansluiten.

Vansummeren solo
Op de kasseien van Camphin-en-Pévèle, de laatste strook voor Carrefour de l’Arbre, sprongen Vansummeren, Rast, Bak en beresterke Tjallingii weg uit de kopgroep. Op het Carrefour gooiden Cancellara en Hushovd nog eens alle kaarten op tafel, maar ze werden gehinderd door de motoren: de strijdbijl leek definitief begraven. Bij de vier voorin was Vansummeren de sterkste: hij plaatste tot twee maal toe een versnelling en reed de anderen los uit het wiel.

Achter Vansummeren bleek Tjallingii de betere van Rast en Bak. De Fries hield de Belg lange tijd in het vizier door de kloof op een kwart minuut te houden, maar hoewel hij weigerde het hoofd te buigen, verloor hij veel terrein op de voorlaatste kasseistrook, in Hem. Cancellara waagde zich in de laatste drie kilometer aan nog solo een wanhoopspoging en raapte de vluchters één na één op, maar Vansummeren was buiten schot en mocht genieten bij het binnenrijden van de Vélodrôme van Roubaix.

Parijs-Roubaix 2011 (258 km – 1.WT)
1. Johan Vansummeren (België/Garmin-Cervélo) 6u07m28s
2. Fabian Cancellara (Zwitserland/Team Leopard-Trek) + 19s
3. Maarten Tjallingii (Nederland/Rabobank) z.t.
4. Gregory Rast (Zwitserland/Team RadioShack)
5. Lars Ytting Bak (Denemarken/HTC-Highroad) + 21s
6. Alessandro Ballan (Italië/BMC Racing Team) + 36s
7. Bernhard Eisel (Oostenrijk/HTC-Highroad) + 47s
8. Thor Hushovd (Noorwegen/Garmin-Cervélo) z.t.
9. Juan Antonio Flecha (Spanje/Sky ProCycling)
10. Matthew Hayman (Australië/Sky ProCycling)

Volledige uitslag

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.