Kelderman start met speciale tijdritfiets
Een primeur voor Wilco Kelderman. De kopman van LottoNL-Jumbo begint vandaag op een speciale racefiets aan de afsluitende klimtijdrit van Parijs-Nice. Als enige van de ploeg zal hij rijden op een ongelakt Bianchi-frame.
Het Italiaanse fietsenmerk heeft bij hoge uitzondering ingestemd een nagenoeg blanco Oltre XR2-frame te leveren. Het team hoopt daarmee extra gewicht te besparen. De nieuwe fiets weegt daardoor bijna 6,8 kilogram, het door de UCI bepaalde minimale gewicht. Het weglaten van de kenmerkende Bianchi-groene (celeste) lak bespaart al snel 120 gram, zegt ploegleider Jan Boven.
De tijdritfietsen blijven vandaag in de vrachtauto. De renners rijden de klimtijdrit naar de top van de Col d’Eze op de wegfietsen voorzien van een opzetstuur. Kelderman zou aanvankelijk ook met een nieuw type ‘crono’ fietsband van Vittoria gaan rijden, maar vanwege de slechte weersvoorspellingen (regen) gaat dit waarschijnlijk niet door.
De 23-jarige renner rijdt vooralsnog een teleurstellende Parijs-Nice. De gewenste top 5-notering in het algemeen klassement kon hij na afgelopen donderdag (rit 4) door een jour sans al vergeten. Die dag liep hij een achterstand op van 1:23 minuut op ritwinnaar en favoriet voor het eindklassement Richie Porte. In de etappe van gisteren was Kelderman door aan te haken in de achtervolgende groep met Porte en Thomas lange tijd op weg naar eerherstel, maar door een lekke band op de laatste klim moest hij dat groepje laten lopen. Op de Promenade des Anglais eindigde hij uiteindelijk als 16e op 2:17 minuut van ritwinnaar Gallopin.
De verwachtingen van de ploegleiding zijn vandaag een plek in de top 10. “Na de offday van Kelderman hebben we snel de knop omgezet”, zegt Boven. “Hij voelt zich nu iedere dag beter worden. Dat was vandaag (gisteren, red.) goed te zien. Een plek in de top 10 zou heel mooi zijn. Het hangt af van hoe sterk hij in zijn kop is.”
In het algemeen klassement staat Kelderman 15e, met een achterstand van 3:28 minuut op leider Tony Gallopin. Hij begint vandaag om 14:02:00 uur aan zijn klimtijdrit. Gallopin sluit als laatste af. Zijn starttijd is 14:25:00 uur.
Maar ik denk ook wel dat het met het schema van de ploeg te maken heeft, de meeste van de LottoNL mannen hebben simpelweg al een kleine 7 dagen minder koersritme dan de andere ploegen.
Als je daarnaast zoals Kelderman midden in je winter een sleutelbeenbreuk oploopt waardoor je ook al 1 of twee weken training mist dan mis je gewoon de nodige basis die anderen wel hebben.
Op zich dus helemaal niet onlogisch.
Ik ga mij pas zorgen maken om Kelderman als hij na de Tour nog niks laten zien heeft.
1 zwaluw maakt geen zomer, maar geen zwaluw maakt ook geen zomer. Think about this.
Over de 120 gram minder: misschien kan hij 120 gram minder spaghetti eten? Maar alle credits voor Willy, heb alle vertrouwen in hem voor dit jaar
Haha wat een larie.
Als TLJ vooraf op haar site aangeeft dat ze willen oogsten en dat resultaten worden verwacht dan heb ik als supporter verwachtingen. Top 5 wordt mogelijk geacht.
Ik kan nu anders concluderen dat de resultaten daar ver van af liggen. Dat mag dan ook benoemd worden. Think about that!
Goed punt. Viel mij ook op.
@wielerfan87
Ik lees bijna alle multi-testen van racefietsen, van middenklassers tot de dure topmodellen en Bianchi zit standaard hoger (+\- 300 gram) in gewicht zit dan de concurrentie, bij vergelijkbare afmontage. Wordt ook vaak in de testcommentaren genoemd in de trant van "van Bianchi is bekend dat het niet de meest lichte fietsen maakt of voorop loopt in de innovaties, maar het is zeker geen slechte fiets, hij doet meer dan keurig mee".
@dikkechaap
Echt eens inlezen voordat je iemand opmerking als "larie" wegzet. Gewicht is niet zomaar gewicht. Er is bijv. statisch gewicht en dynamisch gewicht. Zo loont het veel meer om een licht wiel te hebben (dat telkens op gang moet worden gebracht en middelpuntvliedende krachten kent) dan een licht frame. En 200 gram op het frame is geen 200 gram op het lichaam. De factor 7:1 kende ik niet, maar dat het niet hetzelfde is heb ik in veel technische artikelen al gelezen.
Goed materiaal natuurlijk niet onderschatten. Over een heel seizoen genomen worden de mini voordeeltjes best groot natuurlijk.
Hij is gewoon niet echt in vorm, hoe dat dan ook komt. In klimtijdritten heeft hij sowieso nog niet uitgeblonken.