Kritiek op niet verlichte tunnels in Giro: “Onverantwoord”
Veel zinnigs had Tom Dumoulin niet te melden na afloop van de zevende etappe van de Giro d’Italia. De Sunweb-kopman kwam de – voor de klassementsrenners geschiedenisloze – etappe zonder problemen door. Toch kraakte hij na afloop nog wel een kritische noot. “Die niet verlichte tunnels op het einde kunnen echt niet”, aldus de Nederlander tegenover de NOS.
Dumoulin werd door een voorbijrijdende Jos van Emden herinnerd aan de gevaarlijke finale. “De tunnels op het laatst waren gewoon niet verlicht. We reden met 70 per uur een donkere tunnel in. Dat daar niks is gebeurd, is echt waanzin. Dit kan echt niet”, stelt hij.
Waar Dumoulin het probleem nog op een humorvolle toon aankaartte, was LottoNL-Jumbo-renner Gijs Van Hoecke een stuk kritischer. “Het was echt onverantwoord. Ik had echt schrik, en dat heb ik niet vaak. Het was enorm gevaarlijk. Je ziet in de verte een wit gat, en je hoopt maar dat iedereen rechtdoor rijdt. Ik heb geen idee waarom we met 90 kilometer per uur door drie onverlichte tunnels worden gestuurd.”
“Waarschijnlijk is er niemand gevallen, en dat is dan de reden waarom het allemaal goed is zeker”, stelt Van Hoecke cynisch.
Ik dacht dat de uci tegenwoordig van te voren parkoersen checkt, misschien moet verlichting in tunnels verplicht worden voor wedstrijden, of er moet gewoon gehandhaafd worden.
Tunnels zijn aangelegd voor auto's die kunnen een lampie aan doen, voor wielrenners is dat wat lastiger.
In Italie zijn onverlichte tunnels bepaald niet ongebruikelijk, de Penserjoch vanuit Bolzano kent ook veel onverlichte tunnels, zo mocht ik zelf ervaren, kwestie van wachten tot een auto komt en je in het schijnsel van de auto dan veilig door de tunnel kan rijden.