Lefevere over ongeval Vakoč en De Plus: “Lagen 45 minuten in een gracht te bloeden”

dinsdag 30 januari 2018 om 12:45
Lefevere over ongeval Vakoč en De Plus: “Lagen 45 minuten in een gracht te bloeden”

foto: Quick-Step Floors / BrakeThrough Media

Quick-Step Floors-manager Patrick Lefevere heeft bij de Belgische Radio 1 gereageerd op het ongeval van Petr Vakoč en Laurens De Plus. De twee renners werden afgelopen week in Zuid-Afrika aangereden door een vrachtwagen. “Dan is koers niet meer belangrijk. Dat was heel emotioneel, ook voor Bob Jungels die erbij was, maar zelf niet gewond raakte”, aldus Lefevere.

Het ongeluk gebeurde afgelopen donderdag tijdens een trainingsrit in Zuid-Afrika. De vrachtwagen reed De Plus en Vakoč van achteren aan waarna ze op het asfalt belandden. Bij De Plus werden in het ziekenhuis breukjes in het bekken, meerdere schaafwonden en een kleine kneuzing van de longen en de nieren geconstateerd. Bij Vakoč werden na onderzoek meerdere gebroken rugwervels aangetroffen. Hij is inmiddels geopereerd. “Het belangrijkste is nu dat ze goed thuiskomen en revalideren. Daarna zien we wel”, zegt Lefevere.

“Als je 45 minuten in een gracht ligt te bloeden en pijn te lijden, maar er komt geen ziekenwagen. Dat is een eeuwigheid. Dan denk je niet aan wielrennen. De Plus heb ik gisteren nog gebeld en hij zou eventueel vandaag van Johannesburg naar Europa getransporteerd kunnen worden. Maar het hangt een beetje af van de vluchten. Hij moet door de twee breukjes in zijn bekken plat liggen en dat kan niet in economy. Thuis moeten ze eerst revalideren, rustig, en dan zien we wel. Ze kunnen nog heel lang koersen.”

Dit artikel delen:

15 Reacties

debbie1998 30 januari 2018 om 12:52

De zorg is daar iets minder dan in Europa.

dca 30 januari 2018 om 12:56

De vraag is of je daar dan moet willen trainen… Kan me voorstellen dat het er erg mooi is. Maar of het beroepstechnisch de beste omstandigheden zijn?!

Hiddee95 30 januari 2018 om 13:04

@ dca mee eens. Lekker belangrijk die economy class. Lefevere kan toch zelf wel even de portemonnee trekken voor die beste jongen.

skylimit 30 januari 2018 om 13:32

@dca waar je ook gaat trainen, maakt niet uit, het blijft een openbare weg en dan kunnen dit
soort “ongelukken” helaas gebeuren. Had net zo goed in Belgie of Nederland kunnen zijn.

Marakus 30 januari 2018 om 13:46

@Hiddee95, hij bedoelt dat er niet zoveel vluchten zijn voor iemand in zijn situatie, niet zoveel als de reguliere “economy class” vluchten. Volgens mij hebben we hier juist te maken met de zachte kant van Lefevere..

molovin 30 januari 2018 om 13:49

@skylimit,
Ik denk dat er hier iets conservatiever gereden wordt dan daar. Daarnaast weet je dat als er hier iets gebeurd je heel snel goede zorg krijgt.

zipp404 30 januari 2018 om 14:13

Een aantal mannen van SKY, waaronder Froome, zoeken ook regelmatig gelijkwaardige gebieden op om te trainen.

dca 30 januari 2018 om 14:39

@Skylimit
Het is de vraag of je het risico wil nemen. Net wat @molovin zegt, de zorg is hier beter.
Je wilt je renners in de meest profesionele omgeving begeleiden. In landen waar de gezondheidszorg en de bereikbaarheid hiervan minder is, moet je als ploeg afvragen of je hier jouw medewerkers wilt hebben. Zelfde is als in de laatste koers waar Gaviria over de kop ging. Je loopt in het leven risico’s, de vraag is of je als ploeg hier actief beleid in wil voeren om de impact van deze risico’s zo klein mogelijk te houden. 45min of 15min wachten op hulp is wel een verschil.

Tripodboom 30 januari 2018 om 15:16

Als renners zover mogelijk van het lab gaan trainen, laten we zeggen Colombia, Zuid Afrika, Canarische eilanden, en niet om de hoek, het is toch prima weer om hier te trainen, kost ook minder, dan weet ik het wel.

wulu 30 januari 2018 om 15:20

Die laatste vergelijking met Gaviria loopt mank, hij komt uit Colombia nl. Renners en ploegen bepalen zelf waar ze trainen en de daarbij horende risico’s. Als je pakweg op een berg in Frankrijk wordt aangereden, geloof ik ook niet dat de hulpdiensten binnen 10 minuten bij je zijn, dan zijn 30 minuten ook al “normale” tijden.

Alexander 30 januari 2018 om 15:46

Snap er werkelijk niets van. Trainen rond Johannesburg. Dat is op de weg 100 maal gevaarlijker dan in de EU. Daarnaast uberhaupt zeer hoog criminaliteits gehalte in de regio. Voor de waarde van een racefiets zou men daar je makkelijk afknallen. Het idee van sommigen dat het niet uit maakt waar je traint want kans bestaat overal op een ongeluk is natuurlijk veel te kort door de bocht. In India mag je blij zijn als je een week geen ongeluk hebt en in Nederland eens per paar jaar max en alles er tussen in. Zuid Afrika ligt dichter bij India qua kans op ongeluk dan bij Nederland.

Noud89 30 januari 2018 om 16:43

Wie zegt dat ze bij Johannesburg aan het trainen waren? Misschien waren ze wel vlak bij Lesotho aan het trainen en dan is Johannesburg nog steeds de meest logische plek om terug te vliegen.

Zuid Afrika heeft prima wegen, waar het meestal niet al te druk is en de mensen over het algemeen best wel galant zijn in het verkeer. Het is er nu zomer waardoor je gegarandeerd goed weer hebt, terwijl het nu zelfs rond de Teide helemaal niet zo goed is.

Ik snap dat dit soort nieuws ervoor kan zorgen dat mensen wat ongenuanceerder en met beperkte kennis gaan posten. Maar een overdosis aan onzin neerplempen is ook weer niet nodig.

Piet Lut 30 januari 2018 om 17:55

Ah als hij zegt 45 minuten dat=n is het hooguit een kwartiertje. Lefevere is een ster in overdrijven.

Edit redactie: Dat laatste is niet nodig.

wielrennen 852 30 januari 2018 om 18:11

Echt een schande!

moa 31 januari 2018 om 09:21

en hopla, de ongenuanceerde meningen zijn er alweer.

45′ wachten kan ik best aannemen. Ik kan me zelfs voorstellen dat ik op sommige plaatsen in de Ardennen, in Frankrijk of Spanje ook een half uur zou moeten wachten.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.