•
woensdag 17 februari 2016 om 09:18
Madiot: “Levenslange schorsing voor mechanische doping”
De Franse bond voor beroepsrenners (LNC) heeft een vastberaden standpunt ingenomen wat betreft mechanische doping. Volgens LNC-voorzitter Marc Madiot is er slechts één optie: een levenslange schorsing. Dat schrijft de Fransman volgens het ANP in een brief aan de UCI.
Keiharde maatregelen
Madiot, tevens teammanager bij FDJ, vindt dat er zware straffen nodig zijn. Volgens de Fransman staat de toekomst van het wielrennen namelijk op het spel. Mechanische doping staat sinds het voorbije WK Veldrijden nadrukkelijk in the picture, toen bij beloften-crosster Femke Van den Driessche voor het eerst in de geschiedenis een motortje in een fiets werd geconstateerd. “We eisen dat er zo snel mogelijk systematisch wordt gecontroleerd en willen strengere straffen voor iedereen die betrokken is bij deze fraude. Het is onaanvaardbaar als vermoedens over fraude blijven bestaan”, schrijft Madiot in zijn betoog. Het CPA, de internationale associatie van beroepsrenners, nam maandag eveneens een standpunt in.
Normale doping is een idiote lijst van de meest eenvoudige doping(huis tuin een keuken ) tot aan het slepen met bloedzakken en injectienaalden. De laatste groep zou zeer zwaar gestraft moeten worden. Maar een foutje met een voedingssupplement kan je moeilijk iemand levenslang voor schorsen.
http://www.dopingautoriteit.nl/onbewust-dopinggebruik/onbewust-dopinggebruik
Ik gebruik weleens rhinocort voor sinitus, zoek het even op en jahoor ik gebruik doping. maar goed dat ik geen prof ben.
Dat is toch wel ongeveer wat Femkevdd beweerde...
Ook hier ligt een schone taak bij de UCI: wat valt precies onder mechanische doping (hoe zit het met de electromagnetische achterwielen) en hoe te voorkomen dat wielrennen net als formule 1 wordt waarbij de stand wordt bepaald door de kwaliteit van het vervoermiddel.
Hakkie2 - 17 februari 2016 om 09:39
Mechanische doping heeft geen grijs gebied. Er is 0% kans dat je onschuldigen pakt.
.
Hoe ging die discussie rond Femke ook al weer?
"Was het wel of niet haar fiets"
"Heeft ze er wel of niet op gereden"
"Stond hij wel of niet in de box"
"Wist ze er zelf wel of niet vanaf"
Allemaal dimensies die afgedekt moeten worden door regelgeving omtrent mechanische doping, om zo dicht mogelijk bij jouw 0% in de buurt te komen. Net als bij 'gewone' doping.
Je kunt wellicht met 100% zekerheid vaststellen dat er een motortje in een fiets zit, dat is waar. Maar dat is juridisch niet hetzelfde als 100% schuldig. Net als bij 'gewone' doping.
En what to do met fietsen met motors die op een ploegleiderswagen staan? Hele ploeg schorsen?
Of als je echt een nare baas bent; identieke fietsen met motortjes van een concurrentieploeg laten rondslingeren?
Ploegleider uit de auto: "druk op dat knopje"
Renner: "waarom dan?"
Ploegleider: "maakt niet uit, doe het gewoon"
Renner drukt knopje in en denkt "hé, nu fiets ik veel makkelijker"
Tja, dat gaat er bij mij niet in :P
Mechanische doping heeft geen grijs gebied. Er is 0% kans dat je onschuldigen pakt.
Euhm:
[] mijn batterij is leeg. Het motortje functioneerde dus niet. Terwijl mijn fiets zwaarder erdoor is. Ik heb er dus zelfs nadeel van gehad, eerwaarde.
[] iemand anders heeft die fiets in mijn handen geduwd, eerwaarde. Ik ben geflikt. Ik heb de vrouw van de mechanieker ooit gepakt, dus ik vermoed dat hij nu wraak heeft genomen
[] deze fiets had ik voor mijn vrouw besteld. Die moet in de service cours zijn verwisseld met mijn exemplaar, eerwaarde?
[] Dit is mijn trainingsfiets, eerwaarde, daar gebruik ik die fiets alleen. Er moet een verwisseling hebben plaatsgevonden.
[] Ik had hier geen weet van eerwaarde. Wat zegt u? U een knopje op het stuur? Waar dan? Heb ik niks van gemerkt. Ik ben geflikt.
De verdediging is altijd erop gebaseerd om verwarring te zaaien over de mate van schuld, intentie en betrokkenheid van beklaagde. Daarin kan dus ook rond mechanische doping genoeg verwarring gezaaid worden in het disciplinaire traject.
Van Avermaet ook levenslang schorsen? Hij liet zich duwen door een motard in San Sebastiaan.
Of je nou (bewust) doping gebruikt of een motortje gebruikt maakt weinig verschil. De schone renner zal in beide gevallen een stuk minder vaak winnen. Vals spelen is vals spelen, lekker gelijk bestraffen dus.
p.s. hoe (on)mogelijk is het om tijdens een Tour bijv. 's nachts een fiets van een concurrent te jatten, een motortje er in te plaatsen en de fiets terug te zetten? Anders is dat ook wel een makkelijke manier om van je concurrenten af te komen ;-)
Mechanische doping is competitie vervalsing, en verdient een schorsing maar fysieke doping is verwerpelijker.
Verder zij er zoals boven aangegeven voldoende grijze gebieden aan te geven, maar met voldoende controle zal mechanische doping wel uitgebannen worden.
Verder: in het zog van de motor/auto rijden? aan de bidon van de ploegleider hangen? De versnellingen bijstellen en terug gereden worden naar het peloton? net zo verwerpelijk.
Madiot en anderen (Mercx) zijn de realiteitszin een beetje kwijt.
Lijkt me vrij onmogelijk, die fietsen worden doorgaans streng bewaakt. Meestal worden ze op een (bewaakte) parking in de vrachtwagen bewaard, met een auto voor de deuren van de vrachtwagen zodat die niet open kan. Al is dat wel vooral vanwege fietsendieven...
Niet voor niks dat de uci het tijdens de eerste ronde heeft vastgesteld en ze pas toen Femke uit koers stapte hebben ingegrepen. Ze waren gwn aan het hopen dat ze een keer die fiets zou gaan gebruiken aangezien hun zaakje anders op zeer losse schroeven staat...