Mollema baalt van organisatie Tirreno-Adriatico: “Top tien wordt nu moeilijk”
Foto: Sirotti
dinsdag 15 maart 2016 om 11:38

Mollema baalt van organisatie Tirreno-Adriatico: “Top tien wordt nu moeilijk”

Bauke Mollema werd vorig jaar tweede in Tirreno-Adriatico achter Nairo Quintana. Dit jaar wilde hij opnieuw bij de beste vijf eindigen, maar het schrappen van de koninginnenrit van zondag gooide roet in het eten. “Een top vijf-klassering is uitgesloten. Misschien dat een top tien er nog net in zit, maar ook dat gaat moeilijk worden”, vertelde hij in aanloop naar de afsluitende tijdrit aan De Telegraaf.

Net als Vincenzo Nibali vindt Mollema dat de organisatie veel te rigoureus te werk is gegaan. “Hadden we niet op een plaatselijk circuit kunnen gaan en een deel van de klim kunnen oprijden?”, vraagt hij zich hardop af. “De finish was nu gepland op 1200 meter, maar misschien hadden we ook tot 800 meter kunnen gaan. Ik vind het jammer dat de organisatie geen alternatief achter de hand had.”

“Speciaal naar deze wedstrijd toegeleefd”
De Tirreno is voor Mollema de eerste serieuze test van het jaar. “Ik heb hier speciaal naar toegeleefd en uitgekeken naar de bergrit naar Monte San Vicino.” Met een uitlooppoging in de slotfase liet de renner van Trek-Segafredo zich gisteren nog wel even van voren zien. “Ik voel me de hele week al goed. Ik heb het helaas niet echt kunnen laten zien en daar baal ik van.” Een tegenstander van het extreme weather protocol is hij absoluut niet. “Maar ik denk dat daar wel uiterst zorgvuldig mee moet worden omgegaan.”

Mollema staat in het algemeen klassement op de twaalfde plaats. Hij begint aan de afsluitende tijdrit om 15.24 uur.

RIDE Magazine
50 Reacties
Sorteer op:
15 maart 2016 11:51
Lijkt me duidelijk. Benieuwd of die stoere Brammeier nu ook met zo'n toffe tweet komt.
15 maart 2016 11:58
Hij gaf tegenover de Telegraaf ook aan dat hij het voorbarig vond om de rit al op zaterdag te schrappen, en daar heeft hij een goed punt. Ze hadden toch ook zondagochtend kunnen besluiten om de etappe niet door te laten gaan?
15 maart 2016 12:05
Laat je benen dan maar spreken met uitmuntende tijdrit.
15 maart 2016 12:07
Het al dan niet terecht toepassen van het "extreem-weather protocol" gaat voor tweespalt zorgen in het peleton. Er zou dan ook altijd een alternatieve route voorhande dienen te zijn. Aleen als de weersomstandigheden ten tijde van het vertrek op de route van die dag dermate extreem zijn (bijv.storm boven windkracht 9-10, sneeuw/ijzel op het wegdek) kan er niet anders dan tot afgelasting worden besloten.
15 maart 2016 12:09
Gaat Mollema ook Catalonie doen? Kan die daar eventueel zich meten met zo'n beetje alle grote namen..
15 maart 2016 12:12
Er zal best een goede reden zijn geweest om het protocol toe te passen. Het kan gaan om meer dan alleen wat sneeuw. Ik denk dta ze niet van die Parijs Nice toestanden wilde krijgen en dit eens wilde uitproberen. Er zullen altijd voor- en tegenstanders blijven en dat kan ook per dag wisselen. Als er een vlakke etappe van 200+ KM werd geschrapt omdat het koud zou zijn en dergelijke dan had je Nibali niet gehoord.
15 maart 2016 12:12
@robotour, alsof het praktisch mogelijk is om telkens een alternatieve route klaar te hebben, 't is niet zo dat je met een peloton even een tochtje gaat maken zoals wielertoeristen, daar komt enorm veel voorbereiding aan te pas
15 maart 2016 12:13
+ je kan moeilijk weten hoe het weer gaat zijn op je alternatieve route ;-)
15 maart 2016 12:16
Hij heeft gelijk met zijn plan B-argument. In Umbrië zijn genoeg alternatieven, bv een klimkoers in de buurt van Foligno
15 maart 2016 12:17
Er was een alternatieve route als we Vegni moeten geloven maar die bleek door de weersvoorspelling ook niet goed begaanbaar. Hij gaf ook aan dat op de dag zelf aflasten niet mogelijk was omdat alle vrijwilligers en dergelijke al ter plaatse waren geweest. (interview Cyclingnews) Zoals NumberSeventeen al aangeeft denk ik ook dat ze Parijs-Nice herhaling wilden voorkomen en dus dit eens probeerden als experiment. Voor renners als Mollema en Nibali is het jammer maar ze zullen hier vast wel van geleerd hebben als organisatie en de volgende keer er nog eens extra naar kijken voordat ze besluiten af te lasten.
15 maart 2016 12:22
@vbd44 een goede organisatie dient met alles rekening te houden en ten alle tijde een alternatief te hebben hoe dan ook. Hetgeen nu gebeurt is, is gewoon een zwaktebod van de organisatie.
Betreffende de weersomstandigheden heb ik al aangegeven dit voor de start op de dag zelf te bezien aan de hand van de actuele weersvoorspellingen. Algehele afgelasting alleen als het echt niet anders kan.
15 maart 2016 12:25
Ik kan me goed indenken dat het (te) lastig is een alternatieve route te organiseren. Wel zou een organisatie altijd kunnen proberen een deel van het parcours te rijden, bijvoorbeeld wat Mollema stelt. Zelfs als je alleen maar een halve klim rijdt bijvoorbeeld. Je kunt er dan ook een klimtijdrit van maken. Pas als dat niet kan kun je de rit alsnog schrappen. Dan kom je iedereen enigszins tegemoet.
15 maart 2016 12:30
Volledig met Mollema eens. Alle renners met enige ambities hier kunnen het min of meer wel vergeten. De renners die hier eerst in een dienende rol kwamen kunnen nu opeens een ronde winnen. Dat is gewoon ook een absurde situatie.

Misschien is het überhaupt reden te meer om nu eens goed na te gaan denken of P-N en TA niet te vroeg gepland staan. Als je kijkt naar het klimaat/weer is dit altijd lastig hier terwijl koersen in Spanje qua weer veel beter zouden kunnen. Is het dan geen optie om dat om te ruilen.
15 maart 2016 12:35
Zeer terechte frustratie van elke renner met klimmersbenen (er zijn op internet nog zeker 10 interviews te vinden van renners die er niet blij mee waren en ook nog reacties genoeg van andere renners naast phinney, brammeier, ...). Mss was het volledig cancellen van de rit wat voorbarig, maar stond wel vast dat ze zeker niet de normale etappe zouden kunnen rijden met 5 bergen boven de 800 meter in deze weersomstandigheden dus gwn tot smorgens doen alsof er niets aan de hand was, was zeker gezien de klucht in p-n ook geen optie. Wat dan wel...? Tjah, ik weet het niet. Gwn laten starten en net als in p-n op de 2de col van de dag verkleumde renners in de volgwagens steken en vervolgens toch neutraliseren? Dan was er ook geen winnaar of tijdsverschillen geweest, maar had vast wel iedereen het oké gevonden dat de rit niet door ging. Dat plaatselijke rondje... njah, begin er maar eens aan om dat nog ff snel te organiseren. Als je dan al op 24u de nodige vergunningen, toestemmingen krijgt omdat te doen, krijg je nooit een hele stad leeggetakeld en alle andere objecten weggewerkt om er veilig een peloton door te laten rijden. Hier had ook een pak kritiek op gekomen. Hoe dan ook een begrijpelijke frustratie van alle klimmers, maar wat de organisatie ook beslist zou hebben het zou sowieso 'fout' zijn geweest volgens een bepaalde groep renners.
15 maart 2016 12:37
@robotour: zoals een paar jaar terug met MSR zeker, allemaal de bus op en verderop terug starten :-) Het weer laat zich niet sturen, als het tegen zit, zit het tegen, dan moet je knopen durven doorhakken, voor de veiligheid van het peloton, jammer voor de renners die naar die bepaalde wedstrijd hebben toegewerkt. Je kan niet voor elke wedstrijd een alternatief klaar hebben, want je weet niet wat er op je af komt. Als het bv stormt, dan is dat wss overal zo, enz... Maar dit is het mooie aan koers hé, over alles valt te discussiëren. ;-) Als het onverantwoord wordt dan klagen bepaalde renners en wielerflits, als ze afgelasten klagen andere renners en wielerflits.
15 maart 2016 12:38
In elk geval vind ik dat in de tirreno duidelijk en klaar is opgetreden. ZO hoort het!
In Parijs-Nice daarentegen konden ze blijkbaar niet beslissen.. met als resultaat totale chaos, bevroren renners en aflasting tijdens de rit!
15 maart 2016 12:39
@VDB44 +1
Inderdaad, in die editie van MSR was het pas ook om te lachen.
Nu werd er in elk geval klare wijn geschonken.
15 maart 2016 12:41
@TomVD: volkomen gelijk

@SoloSlim: in Frankrijk werd er alleen geen sneeuw voorspeld, maar regen. Je kunt organisatoren niet kwalijk nemen dat ze afhankelijk zijn van voorspellers van het weer die er wel eens naast zitten. Ik vind dat er zowel in Frankrijk als in Italië prima is opgetreden. Al had het achteraf andersom gemoeten, dat is achteraf makkelijk praten.
15 maart 2016 12:44
Toch een beetje onterecht. Het is niet dat de organisatie even in zijn vingers kan knippen en de koers 100km naar het Zuiden verhuizen. Er zullen wel alternatieven zijn geweest in de buurt, maar wie weet hoe slecht was het weer daar...

Er zullen altijd wel renners klagen, ofwel omdat ze door de sneeuw gestuurd worden, ofwel omdat ze net niet door de sneeuw gestuurd worden...
15 maart 2016 12:45
Sommigen denken dat je een rit gewoon ff op de dag zelf omzet in een klimtijdrit.
Dat is echt totaal iets anders qua organisatie. Dat regel je echt niet ff in 1 ochtend...
15 maart 2016 12:51
@VDB Je hoeft ook niet voor elke koers een alternatief te hebben, maar wel als je begin maart op 1200 meter hoogte wil gaan rijden.

En het mag dan allemaal wel lekker duidelijk zijn zo, maar dat kan toch geen argument zijn voor een hele slechte oplossing, waarmee je het hele rondje tot een aanfluiting degradeert. (Waarmee ik niet wil zeggen dat deze ronde per se een berg-rit moet hebben, maar wel dat er nu een aantal klimmers aan de start staan die nu feitelijk voor spek en bonen daar rond rijden).
15 maart 2016 12:54
Het grappige is nog wel dat de etappe die waarin quintana vorig jaar de tirreno naar zijn hand zette het ook sneeuwde, leverde toen iig heldhaftige beelden op, mollema werd daar overigens 2e. Op het filmpje dat nibali op twitter plaatste leek het dit keer niet erger dan vorig jaar, beetje met 2 maten meten zo hea.
15 maart 2016 12:57
@Zjoske: dat is het em nu juist. Dat (= plan B of C) organiseer je ruim van tevoren, dat heet organisatie en daar kunnen deze heren dus helemaal niks van. Amateuristisch is het juiste woord.
15 maart 2016 13:03
Nogmaals, je hebt het weer niet in de hand, dus ook je alternatieve route kan getroffen zijn.
Ten tweede, een koers organiseren kost geld, er is geen enkele organisatie die alternatieve routes gaat organiseren voor elke rit die getroffen kan worden door slecht weer. Je gaat geen andere wegen verkeersvrij houden, seingevers inzetten, nadarhekken plaatsen, enz... op één dag tijd. Om nog te zwijgen over vergunningen. Ik zie ze al lachen bij plaatselijke gemeentebesturen: "Wij gaan hier mogelijk een koers doorsturen op die dag als het slecht weer wordt ergens anders."
15 maart 2016 13:07
Misschien gaan klimmers nu wel anders naar hun programma kijken. Koersen in Italië in het vroege voorjaar worden vaak geteisterd door slecht weer. Dan kun je misschien beter in Spanje gaan rijden, bijvoorbeeld Andalusië en Catalonië waar zulke taferelen toch minder vaak voorkomen. Ik kan mij zomaar voorstellen dat zulke koersen de komende jaren sterker bezet zijn en dat het deelnemersveld van TA en PN wat minder wordt.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.