‘Ook Omloop Het Nieuwsblad en Strade Bianche promoveren naar WorldTour’

vrijdag 24 juni 2016 om 08:31
‘Ook Omloop Het Nieuwsblad en Strade Bianche promoveren naar WorldTour’

Van Avermaet primus in de Omloop - foto: Sirotti

Omloop Het Nieuwsblad behoort volgend jaar tot het hoogste UCI-wedstrijdniveau, dat schrijft de naamgevende Belgische krant. Ook de eendagswedstrijd de Strade Bianche zou vanaf volgend jaar tot eind 2019 tot de WorldTour behoren. Gisteren werd al bekend dat Dwars door Vlaanderen dezelfde stap hogerop zet.

De mondiale wielerbond heeft bekendgemaakt nog een aantal nieuwe koersen aan de WorldTour-kalender toe te voegen, die het wielrennen verder moeten globaliseren en het seizoen beter moeten spreiden.

Dit artikel delen:

32 Reacties

Belkinrabo 24 juni 2016 om 08:32

mooi zijn beide leuke wedstrijden

flashke 24 juni 2016 om 08:35

Goed voor het Vlaamse openingsweekend. Dit jaar kozen oa. Vanmarcke en Spartacus om hier niet te starten, volgend jaar zullen alle topper er wel gewoon staan.

Tpinotfan 24 juni 2016 om 08:36

Dit zijn wedstrijden die het allebei verdienen, maar zowel de Omloop als ‘Dwars’ is misschien te veel van het goede

Wheely 24 juni 2016 om 08:45

De top 10 van beide koersen bestond toch al uit enkel WT renners dus ergens superlogisch, verschil wordt dus wel/geen oortjes en aantal deelnemers?

Chaba 24 juni 2016 om 08:50

Het belang van een goede kasseien/klassiekerrenner neemt wel substantieel toe zo binnen de WT ranking.. Je ontkomt er bijna niet aan om als ploeg een renner te halen die punten kan binnen harkt op de kasseien.

Alles aan doen om Vanmarcke te houden zeg ik!

rkfiets 24 juni 2016 om 09:02

Veel te grote nadruk op de Vlaamse voorjaarsritten. Maar dat heeft natuurlijk te maken met de mondialisering van het wielrennen?
Strade Bianche wel terecht. Dat was in de beleving van velen al WT denk ik.

aoyen 24 juni 2016 om 09:03

@chaba moet je er sowieso niet alles aan doen om je beste renner te behouden?

Ciclismo92 24 juni 2016 om 09:13

Ik las zowel gisteren als nu weer de nodige reacties die klagen over een gebrek aan mondialisering van het wielrennen. Maar hoe zien jullie dat precies voor je? Koersen buiten Europa? Ik ben er niet op tegen, maar kom dan met een betere suggestie. De enigen die er geld in kunnen en willen steken lijken de sjeiks in het Midden-Oosten te zijn, en ik zit niet te wachten op platte koersen in de zandbak. Waar moeten die mondiale WT-koersen zich dan gaan afspelen?

rkfiets 24 juni 2016 om 09:30

@ciclismo, allereerst VS. Is toch opvallend dat we tot nu toe geen WT hebben daar. In California of Utah ofzo kun je toch prachtige rondjes uittekenen. Colombia, dacht ik ook aan. In Japan houden ze ook van een feestje. In Noorwegen heb je nu al leuke koersen, die opgewaardeerd kunnen worden.

Mac-S 24 juni 2016 om 09:32

Wat de mondialisering betreft: ik verwacht in ieder geval California en Qatar ook in de WT met deze veranderingen. Misschien gaan er nog meer zandbak-koersen over (Oman is best een leuk rondje, Dubai en Abu Dhabi liever niet, maar ja, money talks). San Luis en Tour of Japan zou ook mooi zijn, maar dat is onwaarschijnlijker.

castroviejo 24 juni 2016 om 09:37

Quatar zou mogelijk kunnen maar Californie wil zelf niet ivm het uitnodigen van continentale amerikaanse teams.

heuvelcolombia 24 juni 2016 om 09:41

Mooi voor de organisaties!

De kalender wordt wel steeds voller zo. Minder keuzeruimte om andere kleine wedstrijden te rijden voor de WT ploegen.

Daarnaast is dit vervelend voor ploegen als Ver. Willems (tenzij ze promoveren) en Lampre en Movistar die nóg een keer naar die Vlaamse hobbels moeten komen.

Ik hoop op nog op Yorkshire en California.

Edit: @castroviejo, oja daar is wel wat voor te zeggen. Zou zonde zijn om Axeon niet meer te kunnen zien in ie wedstrijden daar.

guyremgabdel 24 juni 2016 om 09:45

Mondialisering hangt zoals ciclismo92 schrijft, soms teveel af van een bepaalde oliesjeik. Als er WT koersen moeten komen in andere werelddelen, moet je vooral ook rekening houden met de renners zelf ivm jetlags. Vandaar dat je de koersen per werelddeel moet samenbundelen. Dus is er niks mis mee dat de focus in maart en april hier in onze contreien op de klassiekers komt te liggen. Je moet ook niet kijken naar het aantal wedstrijden in een bepaald land, maar naar de wedstrijddagen. Sommigen vinden 5 kasseiklassiekers teveel, maar een ronde van Californie die 5 dagen duurt is dan wel ok ?

Knaljaas 24 juni 2016 om 09:46

Omloop het Nieuwsblad én Dwars door Vlaanderen lijken inderdaad misschien wat te veel van het goede. Langs de andere kant is het toch nog steeds zo dat meerdaagse rittenkoersen het overgrote deel van de WorldTour uitmaken. In dat opzicht is het niet slecht om wat meer eendagswedstrijden te hebben.

123poetertjes 24 juni 2016 om 09:51

Ik snap die drang naar de WT nooit zo echt, je krijgt er allemaal restricties bij en in beide gevallen schiet je er eigenlijk noppes mee op. Voor het deelnemersveld hoef je het niet te doen. De Omloop moet nu Vérandas Willems teleurstellen en een halfbakken slectie van Lampre verwelkomen. En de Strade gedijt het beste met een klein peloton, achttien ploegen is genoeg. Nu moeten alle WT-teams +Italiaanse PCT-teams + ecventueel CCC uitgenodigd en zit je al snel op 25. Resultaat: een grotere kans op een gesloten koers, ook de waarde van WT-punten in ogenschouw nemend.

Da’s ook precies waarom Californië nooit en te nimmer ook maar moet overwegen een stap hogerop te doen. Dat raakt dan echt karakter kwijt, van nationale koers met landelijke ploegen naar een soort Tour of Beijing.

janus89 24 juni 2016 om 09:52

Hopen dat Yorkshire er ook nog bij komt!

Wordt het niet tijd dat de Duitsers ook weer een ronde gaan organiseren? En dan niet een Ronde om Keulen, een meerdaagse ronde..

Romāns Vainšteins 24 juni 2016 om 10:01

Yorkshire is wel leuk om erbij te nemen maar die moeten er dan wel voor zorgen dat het parcours ietsie lastiger wordt. Ook kunnen ze (vind ik nog steeds) gewoon een ééndaagse maken van die mooie Nibali-etappe 2014 of tenminste dat parcours in zijn geheel met nog een aanloop van van 50 km als absoluut zwaartepunt opnemen.

Wat betreft extra koersen lijkt het me geen slecht idee om één of ander tweeluik te ontwerpen in Colombia, die hebben ons veel gegeven en misschien is het tijd voor wederzijds respect.

Al die olie-sh*t & Kamelerij ? Linea recta opzouten naar het oosten.

guyremgabdel 24 juni 2016 om 10:03

Alweer een ronde bijvoegen ? Dat is ook de hoofdreden waarom de UCI er nu enkele eendagswedstrijden bijneemt, precies omdat het overwicht van de rondes in de WT-ranking te groot is.

Laatste man 24 juni 2016 om 10:11

Eens met 123Poetertjes. Het schiet een beetje het doel voorbij. Bepaalde ploegen hebben er gewoon weinig te zoeken (zeker in het Vlaamse voorjaar), nu maak je het juist interessant voor de sponsoren van PCT en CT om dit soort koersen op tv te kunnen rijden. Daarnaast starten die wel met hun betere renners. Nu wordt de WT nog belangrijker en prominenter. Zijn ze op weg naar een soort CL als bij het voetbal? Mag het hopen van niet.

Voorlopig weinig vooruitgang op het gebied van financiën en veiligheid, maar alleen maar wat WT-regeltjes en koersen toevoegen.

r_nijman 24 juni 2016 om 10:20

Gisteren meen ik gelezen te hebben dat het voor WT-ploegen niet verplicht wordt om aan alle (nieuwe) WT-wedstrijden mee te doen. Dat zou kunnen betekenen dat ploegen die nu slechts veldvulling zijn in bepaalde kasseienklassiekers de Omloop en DDV niet hoeven te rijden en er alsnog plek overblijft voor een extra PCT-team. Maar ik deel wel de mening van 123ploetertjes dat de WorldTour-status niet zaligmakend is. Naast voordelen (veel punten te verdienen, grotere kans op grote namen in het deelnemersveld) is er ook het nadeel dat je als organisatie minder flexibel bent. (In het kiezen van de deelnemende ploegen bijv.).

Timothy12 24 juni 2016 om 10:27

Mooie koersen!
Waarschijnlijk komen de races van Noorwegen, Denemarken en Qatar er ook wel bij

Sprietje-222 24 juni 2016 om 10:33

Goede toevoegingen. Hoewel het aantal kasseienwedstrijden in de WT wel gaat toenemen, denk ik niet dat dit onterecht is. De leukste en belangrijkste wedstrijden zouden van het hoogste niveau moeten zijn. Ik denk dat DDV en de Omloop daar zeker bij horen. Dan maakt het verder niet uit dat de nadruk meer gaat liggen op de kasseienklassiekers. Het WT klassement stelt toch weinig voor.

pinarello 24 juni 2016 om 10:40

helemaal voor.. tuurlijk zijn er in het voorjaar veel kasseienklassiekers in de WT, anderzijds kijk naar de publieke belangstelling… dat is wel iets anders dan in het midden oosten !

Verweggistan 24 juni 2016 om 11:10

De sprint in Siena met 20 man; ik ben benieuwd.
Ik vind het niet echt een goede ontwikkeling, hoe meer WT koersen hoe minder WT ploegen zich zullen spreiden over de kleinere koersen die op hetzelfde moment gehouden worden.
Ik pleit voor een nieuwe categorie: wedstrijden waar 100% van de WT ploegen aan mee mag doen. Als een WT ploeg zich aanmeld kan de organisatie de ploeg niet weigeren. (Nu mag bij .HC 65% meedoen en bij .1 iets van 40%.)
De WT moet iets unieks zijn, met de mooiste koersen van het jaar, die elkaar ook het liefst niet overlappen op de kalender. Daar kunnen best koersen bijkomen; ook koersen zonder hele grote historie (geld blijft ook belangrijk), maar die wel bewezen hebben een goede organisatie neer te zetten. Ik snap het vanuit de UCI wel, hoe meer koersen hoe meer inkomsten, maar daarmee help je juist het format om zeep. In bijv. DDV zullen de PCT ploegen wellicht met sterkere en gemotiveerde teams deelnemen dat bepaalde WT teams. Een oplossing is wellicht om wat nu WT2 etappekoersen zijn (TDU, Eneco, Catalunya, Polen enz) met 6 man te starten, dan is het nog te doen voor WT koersen om op verschillende vlakken actief te moeten zijn.

Rosanero 24 juni 2016 om 11:15

Als er één koers niet WT moet worden, is het de Strade Bianche. Dat deelnemersveld is ideaal op deze manier. Daar mogen geen saaie renners starten.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Wielernieuws

Materiaalzone

Populair