Rick Zabel doet oproep na aanrijding: “We hebben allemaal maar één leven”

Rick Zabel doet oproep na aanrijding: “We hebben allemaal maar één leven”

foto: Marcel Koch

dinsdag 26 juni 2018 om 09:12

Rick Zabel is gisteren aangereden. De renner van Katusha-Alpecin kwam vlakbij zijn woonplaats in aanraking met een auto. Zabel, die met de schrik vrij kwam, deed een emotionele oproep op zijn Instagram.

“Het begon als een normale trainingsdag met andere renners uit de regio,” vertelt de 24-jarige renner. Na meer dan vier uur koersen, reed een auto op een smal kruispunt tegen Zabel aan. Het gebeurde op bekende wegen waar de Duitse sprinter iedere dag gebruik van maakt. “Het is de eerste keer dat ik zoiets meemaak. Ik heb heel veel geluk gehad dat ik er zonder grote blessures van af ben gekomen, maar ik ben nog steeds in shock en realiseer hoe snel deze dingen kunnen gebeuren.”

Zabel, die in de komende Ronde van Frankrijk Marcel Kittel aan ritzeges moet helpen, deed een oproep aan iedere weggebruiker. “Ik vraag iedere wielrenner, bestuurder, buschauffeur, motorrijder (eigenlijk iedereen die deel uitmaakt van het verkeer) om meer respect te hebben voor elkaar. Je kunt beter drie seconden wachten dan risico’s nemen. Het is het niet waard. We hebben allemaal maar één leven.”

Today in training i had an accident with a car. It started as a normal training day with other cyclists from my region like @lucas.liss or @aarongrosser, but then after a bit more then 4 hours I crashed into a car at a small crossing. It all happened on my home roads which I use everyday and it was the first time i experienced something like this. I was very lucky today, no big injuries, but I‘m still in shock and I realized how fast these things can happen. I really ask every cyclist, car driver, bus driver, motorcyclist or just in general everybody who‘s part of the daily traffic to have more respect for each other and better wait 3 seconds more then to take any risks, it‘s not worth it. We all just have one life. A big thank you to the guys of the ambulance and the hospital, I don‘t even know your names but you helped me so fast, thanks!

A post shared by Rick Zabel (@rickzabel) on

Eerder dit seizoen werd ploeggenoot Marco Haller ook al aangereden. De Oostenrijker is nog altijd druk met revalideren. Ook Laurens de Plus, Petr Vakoc en George Bennett overkwam dit seizoen hetzelfde.

Dit artikel delen:

27 Reacties

skylimit 26 juni 2018 om 09:48

Wielrenners dienen zich tijdens training wel te beseffen, dat ze op een openbare weg rijden en dat er dus rekening gehouden dient te worden met ander verkeer. In het bericht wordt er verder niet ingegaan op de schuldvraag…

laupie 26 juni 2018 om 10:00

Denk dat een deel van het probleem ook is dat de meeste automobilisten geen wielrenners verwachten op de wegen, al helemaal niet met de snelheid die zij rijden.

limburgia 26 juni 2018 om 10:05

Maar de personen auto bestuurder stopt wel voor een Scania Vabis .

Justin Case 26 juni 2018 om 10:14

@skylimit en anderen.
Zabel noemt in zijn oproep allereerst de fietsers. Ik denk dus niet dat hij met vingers aan het wijzen is.

Merlinappa 26 juni 2018 om 10:24

@skylimits
Eens. Maar alle weggebruikers op gemotoriseerde voertuigen dienen zich ook te beseffen dat fietsers een enorm kwetsbare groep weggebruikers zijn, met nauwelijks tot geen bescherming. Veel automobilisten lijken dat vaak niet te beseffen helaas.

Romāns Vainšteins 26 juni 2018 om 10:37

Wielrennen is en blijft gewoon linke soep, je kunt alvast 75% aan gevaar wegnemen door normaal te doen en die laatste 25% blijft er gewoon, ongeacht het aantal oproepen, smeekbedes etc.

ikbenprocycling 26 juni 2018 om 10:48

Boven alles moet je als fietser te allen tijde bewust zijn en blijven van je eigen extra kwetsbaarheid op de openbare weg (ook al hebben wielrenners i.h.a. de beste fietsvaardigheden) ALS dat ene leven je inderdaad lief is. Vertrouw (dan) nooit dat een ander je daadwerkelijk voorrang geeft tot het goed duidelijk is. Betekent dus continu situational awareness hebben, anticiperend rijden en alleen vol gaan daar waar het overduidelijk kan.
In groepjes rijden verhoogt risico’s flink om allerlei redenen.

Persoonlijk wat crashes gehad, maar vooral ook vaak domme mazzel. Bovenstaande wijsheid
kwam met vele fietsjaren.

ikbenprocycling 26 juni 2018 om 10:53

en ja m.n. die AVG speed op de fietscomputer is daarbij een pain, dwingt bijna tot gejaagd rijden

Abdoe 26 juni 2018 om 11:17

Er lijkt een correlatie te bestaan tussen het gebruik van Strava en het aantal ongelukken. Vooral wat @ikbenprocycling zegt: altijd extra veiligheidsmarges inbouwen.

ikbenprocycling 26 juni 2018 om 11:27

Abdoe Idd, Strava had ik eruit gehaald in die post om het 'kort' te houden. Vele strava segmenten liggen in de dicht bebouwde kom (done that, guilty as sin), en die met finish NA kruising van autoweg zijn helemaal achterlijk: russian roulette voor strava hunters met oogkleppen.

guyremgabdel 26 juni 2018 om 11:31

Ik vind zijn oproep heel terecht. Als fervent cyclo toerist rij ik hier in België heel veel op landelijke wegen omwille van de zgn. rust . Als ik dan soms merk hoe automobilisten toch door die landelijke wegen komen gesnord om toch maar wat extra seconden tijdswinst te maken tov grotere wegen, dan is dit meestal onverantwoord rijgedrag. En die chauffeurs dan maar afgeven op ons omdat ze bijna 2 sec oponthoud hadden.

ikbenprocycling 26 juni 2018 om 11:38

Dit onderwerp gaat me evident aan het hart:
@ guyremgabdel, volledig herkenbaar uiteraard. Vreselijk als je er netjes aan het fietsen bent. Hier in Holland zijn vele leuke smalle dijken om over te rijden, vaak alle ruimte. Natuurlijk af en toe boeren met trekkers, snap ik en ruimte aan geven, maar boerenzonen en aso’s gaan daar graag als malloten rallyrijden via de apexen van de bochtjes, en maken zo zelfs zulke rustieke weggetjes tot roulettespel.

Lopopodium 26 juni 2018 om 11:45

Om over spookfietsers op het fietspad nog maar te spreken… Spookfietsers zijn voor mij ondertussen echt een reden geworden om minder te (kunnen) genieten van het fietsen.

Romāns Vainšteins 26 juni 2018 om 12:09

Rij zonder strava of navigatie (weet altijd waar ik ben en/of of het lekker gaat) en altijd alleen dan wel met 1 metgezel, voila veiligheid.

Veloburto 26 juni 2018 om 12:36

Ik moet eerlijk toegeven dat ik laatst met 48 km/u door een woonwijk fietste om een Kommetje op Strava te bemachitgen. Best triest, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan

Jan Blokland 26 juni 2018 om 13:18

Maar ja, wacht Zabel zelf ook drie seconden? Ik denk het niet.
M.a.w. iedereen moet uitkijken, maar…….

ikbenprocycling 26 juni 2018 om 13:20

Er gaat wat mij betreft niets boven de optimale S.A. en last but not least ideale lijnen kiezen van het solo rijden. Soms met (voice)navigatie op de phone (de goede Fietsknoop app) en alles postride uploaden naar Garmin en Strava. Ik rij nooit live segmenten met mijn 2e garmin edge 500 :-) Meet me uiteraard niet met profs en verslaafde kom hunters op tijdritfietsen of weight weenie klimgeitjes, maar heb vele leuke klasseringen staan die door de jaren standhouden. Vind (free) Strava bovenal leuk voor prima review van de routes, de grafiekjes (kunnen grafisch wel beter) en het persoonlijke klassement van segmenten door de jaren. Ben inmiddels flink gaan dimmen qua prestatiegericht rijden (moest).

Zjoske 26 juni 2018 om 13:26

Ik heb Strava en mijn moyenne helemaal losgelaten. Fiets nu veel ontspannender en minder gestresst. Merk ook dat ik minder risico’s neem, lekker rustig naar dat verkeerslicht rijden en pas weg als het licht op groen staat. Remmen voor onoverzichtelijk kruispunten etc.
Ik zou zeggen probeer het eens als je nog lang en vaak wilt fietsen. Echt een zegen.

Justin Case 26 juni 2018 om 13:44

Ik gebruik strava met veel plezier. Het voordeel is dat ik segmentjes kan uitkiezen waar ik vol wil gaan (nooit in drukke gebieden dus) en dankzij Strava hoef ik niet meer zo te hangen aan het gemiddelde dat mijn fietscomputertje aangeeft.

rahimns 26 juni 2018 om 13:57

@jan blokland nu doe je dus een aanname, beschuldig je hem ook maar meteen terwijl hij in zijn verhaal ook de renners benoemt. Erg jammer.

wielrenner 26 juni 2018 om 14:33

Ik kom regelmatig van die mede “wielrenners”tegen die op het éénrichtingsfietspad mij tegenmoet fietsen i.p.v het fietspad te nemen aan de andere zijde van de weg.
Te beroerd om vanuit een ziijweg eerst over te steken en dan op het juiste fietspad hun weg te vervolgen.

Romāns Vainšteins 26 juni 2018 om 15:10

Beetje spook/stoep rijden nu en dan verleidelijk resp. onvermijdelijk om niet uit de clips te hoeven natuurlijk. Iets waar ik op ga letten de aankomende ritten.

Bikeage 26 juni 2018 om 16:05

@ikbenprocycling
Strava segmenten die na een gevaarlijke kruising eindigen, die markeer ik tegenwoordig als onveilig. Weg klassement. Dan bouwt maar iemand een nieuw en veilig segment. Stelletje gekken!

ikbenprocycling 26 juni 2018 om 16:38

Prima idee en actie die segmenten te flaggen. Ik heb het zelf ook een paar keer gedaan, zoals bij een achterlijk segment over kasseienstrook rammen op de parkeerplaats van een treinstation (rakelings langs de geparkeerde auto’s)

guyremgabdel 26 juni 2018 om 18:50

Zopas gaan fietsen en ook door een “fietsstraat”. Dat is hier in België een straat waar fietsers voorrang hebben en auto’s de fietsers niet mogen voorbijsteken. Er kwamen achter mij 2 auto’s af. Je mag eens raden hoeveel er achter mij gebleven zijn .

Antwoord : 0 (triestig hé)

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.