Sagan vraagt UCI drie kilometer-regel uit te breiden
foto: Sirotti
dinsdag 5 juli 2016 om 08:55

Sagan vraagt UCI drie kilometer-regel uit te breiden

Peter Sagan werpt zich als wereldkampioen, en momenteel ook geletruidrager, op als persoon om problemen in het peloton aan te kaarten. De Slowaak zei eerder deze Tour al dat er weinig respect meer was voor elkaar en nu roept hij op om de drie kilometer-regel op te rekken. “Dat is beter voor het wielrennen”, tekent NU.nl op uit de mond van Sagan op de persconferentie.

“Ik heb een vraag aan de UCI. Is het misschien mogelijk om de neutralisatie in de laatste drie kilometer uit te breiden?”, begint de wereldkampioen van Tinkoff zijn verhaal. Hij doelt op de regel dat in de laatste drie kilometer een valpartij of mechanisch defect geen achterstand oplevert in het algemeen klassement.

‘Wat wordt er nu aan gedaan?
“Neutralisatie in de laatste tien kilometer, de laatste vijf kilometer? Ik maak de regels niet, maar ik weet wel dat als ik vroeger naar de tv keek, dat ik Lance Armstrong nooit mee zag doen aan de sprint”, aldus Sagan. “Veel klassementsrenners willen in deze vlakke ritten meerijden met de sprinters. Dat is heel gevaarlijk, wij willen het als sprintploegen niet opnemen tegen én sprinters én klassementsrenners. Wie gaat dit soort etappes winnen? Sprinters, toch? Maar de klassementsrenners willen ook veilig blijven.”

“Ik begrijp niet dat de regels zijn zoals ze nu zijn. Iedereen praat over veiligheid in het peloton, maar wat wordt er nu aan gedaan?”


[poll id=”271″]

Cavendish ziet mentaliteit renners veranderen
“Peter heeft zeker een punt. Er gaat nu zoveel geld om in het peloton, dat renners bereid zijn om meer risico’s te nemen”, zegt Mark Cavendish als reactie hierop. “Het belang van winnen of verliezen is zoveel groter geworden. Winnaars tonen meestal wel respect voor elkaar; het zijn vooral de renners die zelden winnen die soms bitter zijn tegenover de winnaars.”

Cav is niet overtuigd van het voorstel van Sagan om de drie kilometer-regel langer te maken. “Om eerlijk te zijn: ik denk dat vooral de mentaliteit van de renners veranderd is. Klassementsrenners zijn er nu actief mee bezig om voor een breuk in het peloton te zitten in de hoop dat ze een paar seconden kunnen pakken. Dat heeft niets met het parcours te maken, maar alles met de renners.”

RIDE Magazine
34 Reacties
Sorteer op:
5 juli 2016 09:02
Eens met Cavendish. Het probleem ligt vooral bij de renners zelf.

Helaas hebben de meeste renners die zelfreflectie niet en leggen ze de grotendeels door hun zelf veroorzaakte problematiek bij derden neer.

Overigens ben ik wel benieuwd of het invoeren van de 3 kilometer regel überhaupt meer veiligheid heeft gebracht. Laat maar eens wat cijfers zien van voor- en na invoering van die regel en of het aantal ongelukken daarna inderdaad verminderd is.
5 juli 2016 09:07
Je kzn natuurlijk ook stellen dat er in sprintetappes geen tijdverschillen zullen genoteerd worden canaf de eerste renner van het peleton.
5 juli 2016 09:12
@Kingstown, huh?

Quote:
Kingstown - 3 juli 2016 om 15:21
Mensen zijn vergeetachtig. Het was vroeger misschien wel 10 keer zo erg qua gewring en gedrang in het peloton. En kamikazepiloten waarbij vergeleken een Bouhanni een brave padvinder bij is.


Ik dacht dat het allemaal wel mee viel joh. Maar mensen zijn blijkbaar zeker vergeetachtig..

Die drie km regel moet gewoon anders geinterpreteerd worden. Vanaf daar iedereen zelfde tijd, wel of geen valpartij. Nu is dat alleen zo bij een valpartij. Eventueel doe je dat vanaf km 5. De skytreintjes zakken dan uit. De sprinters komen naar voren.

Probleem is alleen dat ik vind dat een goed AK man ook wel mee moet kunnen doen in de finale van een grote sprintetappe, hoort erbij.
Sommige etappes lenen zich er voor, anderen niet. Krijg je daar weer discussie over.
Hoe om te gaan met valpartijen en evetuele terugaansluitingen?
Verleg je op deze manier niet gewoon de finishlijn?
5 juli 2016 09:22
ik heb een beter idee, laten we de neutralisatie van start tot eindstreep doen. lekker makkelijk en duidelijk.
5 juli 2016 09:23
@Scotty:

Het feit dat het probleem vooral bij de renners zelf ligt dat heeft verder weinig te maken met dat het er vroeger veel ruiger aan toe ging.

Joh.
5 juli 2016 09:27
In mijn herinnering wou Lance Armstrong ook heel goed vooraan zitten bij massasprints en eindigde hij dan rond plaats 20.
Maar toeren zoals Froome uithaalde in de Dauphine zijn echt niet nodig.
Laat de sprints aan de sprinters
5 juli 2016 09:27
Ook die 3 km regel werkt maar amper: gisteren zie je alle klassementsmannen tussen de 20-50ste plaats, die hebben zich dus echt niet uit laten zakken op 3 km maar gewoon volle bak mee doorgereden, bang om achter een gaatje te zitten. Hetzelfde zullen ze doen als je er 5 of 10 km van maakt.
En zo hoort het imo ook: een klassementsrenner moet iedere dag paraat zijn.

De manier waarop is volgens mij veel belangrijker: ze schijnen te denken dat je 8 man nodig hebt om 1 renner van voren te houden, terwijl 1 of 2 ook voldoende zijn. Een beetje wielrenner kan zichzelf prima handhaven. Ze hoeven immers alleen maar te volgen en zorgen dat ze niet achterop raken.
5 juli 2016 09:31
@kingstown
Oh, niet? Wat is dan het probleem? Cavendish heeft het toch duidelijk over een mentaliteitsverandering.

Maar vroeger konden ze gewoon niet fietsen ofzo?

@Pieter Peet. Omdat er geen valpartij was is elke renner nog steeds tot de laatste meter aan het vechten voor zijn plekje. Totdat er een valpartij is. Paradoxaal eigenlijk.
5 juli 2016 09:32
Op 5 km van de meet zijn de sprintersploegen ook al actief, daar krijg je dus ook gedrang. Als je daar de definitieve tijdmeting legt krijg je vervolgens dat er daar gesprint wordt door de ak mannen en door de sprinters aan de meet. Lijkt me ook niet perse veilger op worden...
5 juli 2016 09:34
Als je de tijd al bij 3 (of 5, of 10) km pakt, wat doe je dan met iemand die op dat moment nog vooruit is? Krijgt die voorsprong? Lijkt me wel eerlijk. Maar dus krijg je dan in de kms daarvoor net zoveel gehannes met renners die voorsprong willen pakken, en/of renners die er nog perse bij willen zitten en daan dringen.

En mensen die 800m voor die "tijd-lijn" een lekke band krijgen, hebben die opeens pech? of stellen we weer een extra 3km regel in voor de tijd-opname lijn?

Ik wil best een andere regel, maar ik heb nog nooit een voorstel gehoord wat niet of de problemen naar voren haalt, of andere issues maakt.
5 juli 2016 09:34
Ik zie wel wat voor een 3 of 5km regel hoor bij uitgesproken sprint etappes. Daar worden de tijden gemeten. Dus krijg je eerst gedrang voor die paar klassementsrenners, daarna gaat het dringen enkel nog tussen de sprinters. En dan ook de voorsprong of achterstand van andere renners op 3(of 5 km) meten. In de giro pakte het niet verkeerd uit.
5 juli 2016 09:41
Verhoog de drie kilometer-regel naar 5 of 10 kilometer. De klassementsrenners moeten zich wel handhaven in het peloton, maar je ziet ze niet meer helemaal vooraan. Want klassementsrenners hebben helemaal niks te zoeken aan het einde van een vlakke sprintersrit, maar toch zijn ze er. Zorg dat ze eerder weg zijn, en verhoog de huidige regel met een aantal kilometer. Lijkt mij de beste optie.

De tijd al opnemen een paar kilometer van het einde vind ik geen goed idee. Als uit een desbetreffende rit een waaieretappe ontstaat? Of als er nog renners vooruit zijn? Dan wordt de tijd al eerder opgenomen. Dat moet dan toch gewoon aan de meet gebeuren?
5 juli 2016 09:44
Eens met Sephiroth.
De huidige 3km regel heeft niets met veiligheid te maken maar alleen met valpartijen en lekke banden.
Wat mij ook wel interessant lijkt is dat in één bepaalde rit in de laatste kilometer maar een renner per ploeg voor de overwinning mag strijden....
Krijg je een soort baanwielrennen. Kan Theo Bos ook weer terug naar de weg...
5 juli 2016 09:45
Ik vind het zo raar dat er veel renners zijn die het hebben over het ontbreken van het respect en over het nemen van te veel risico's. Maar inmiddels hebben al zo veel renners dergelijke uitspraken gedaan dat het wel moet gaan over een kleine minderheid. Tenzij natuurlijk enkele van die renners hypocriet zijn en zelf ook geen respect hebben/te veel risico's nemen.
5 juli 2016 09:46
Minder ploegen aan de start en kleinere ploegen zou ook al een hoop helpen.
5 juli 2016 09:47
oprekken naar 10km, daar stopt de tijd voor het klassement. De renners die niets te doen hebben voor een sprint bollen lekker uit en de rest gaat strijden voor de eindzege. Lijkt me een prima idee om in te voeren. Minder valpartijen en de sprint wordt er ook mooier van als er niet allerlei valpartijen zijn. Dat de klassementsrenners dan niet elke dag op hun hoede moeten zijn... ach dat valt wel mee... voor di laatste 10km zal het alsnog wel hectisch zijn en dit zou ook alleen gelden bij een ecte aangewezen sprintfinale dus dat zijn er ook niet super veel.
5 juli 2016 10:08
Ik ben voor de 3 km regel, maar uitbreiden lijkt me geen goed idee. Klassementsrenners zijn degenen die een rittenkoers het snelst afleggen. Als die straks 10km voor het einde uitbollen en 6 van de 21 etappes op minuten achterstand binnenkomen, waar zit ik dan nog naar te kijken?

Dan moet je vlakke etappes gewoon helemaal niet mee laten tellen voor het klassement en dat slaat gewoon nergens op. Mensen klagen nu al dat vlakke etappes saai zijn. Als het straks ook nog eens tweederangs etappes worden dan wordt het alleen maar erger.

Ja het is gevaarlijk al die renners die voorin willen zitten, maar het is een gevaar dat gewoon bij de sport hoort.
5 juli 2016 10:11
Prima hoor een 10 km regel, maar dan ook op iets te smalle en iets te druk bezochte bergop aankomsten.
5 juli 2016 10:12
Wat ik niet snap, is waarom de klassementsmannen niet gewoon gezellig met z'n allen achterin het peloton gaan zitten. Verliest niemand tijd ten opzichte van elkaar, valt er niemand. Er zijn toch geen sprinters die mee kunnen in een klassement in dit soort wedstrijden.

Daarnaast is het aantal valpartijen opvallend beperkt dit jaar. Vorige jaar was zelfs de gele trui al uit de tour gevallen en dit jaar rijden ze er allemaal nog, sommigen wel wat gebutst natuurlijk.
5 juli 2016 10:14
het lijkt me eenvoudig. op het moment dat de stadsgrenzen bereikt worden iedereen die in dat peloton zit de tijd van de winnaar, de rest de eigen tijd. in de stad is het waar het doorgaans het gevaarlijkst is. het nadeel dat met waaiers ook een slag voor het ak kan worden gemaakt is er niet, want in de stad worden er doorgaans geen waaiers meer getrokken. uitzonderingen zijn natuurlijk lokale circuits.
5 juli 2016 10:52
Blijft een lastige discussie met meerdere meningen. Je kan klassementsrenners niet kwalijk nemen dat ze voorin willen zitten. Het is een ronde voor klassementsrenners. Zij hebben het meeste te winnen of te verliezen. Het gaat vooral om hen niet om sprinters. Die zijn wat mij betreft vulling en overbrugging.

Ga je achterin zitten en komt er een breuk of een val door een sprinttrein veroorzaakt, kan je klassement naar de vaantjes zijn. Kan je later terug kijken waar je de Tour verloren hebt....in een sprintersetappe... Dat is een te Realitisch scenario. Je hele seizoen naar de knoppen. Alles voor niets geweest. Sprinters krijgen meerdere kansen in verschillende rondes en kunnen halverwege afstappen met winst op zak. Alsof het alleen om hun nog maar draait. Hoe dit op te lossen? Geen sprintetappes meer. Zonder gekkigheid....Verlost van die treintjes en die belangen van die sprintploegen die nog even scoren moeten voor de bergen beginnen geeft minder hectiek. Groepjes die weg kunnen rijden en wel kans hebben vooruit te blijven. Dat brengt rust. Kleinere ploegen lijkt mij wel wat. Weg met die sprinttrein.
5 juli 2016 11:06
Ik heb trouwens voor uitbreiden gestemd, maar doel dan voornamelijk op wat de regel inhoud. Niet perse de afstand. 10 km is wat veel, terwijl 3km prima is. Voor mijn part zeg je:
3km is de tijdswaarneming mits je binnen 1 min (o.i.d.) van de groep binnenkomt waarin je zat op dat moment. Dan kunnen klassements renners iets uitbollen maar niet teveel. de laatste 10km is mij daarom ook wat te lang. Liever 3km met gewoon de tijdswaarneming daar.
5 juli 2016 11:10
Ik snap niet dat er bepaalde mensen ( ... ) zijn die steeds maar blijven doen alsof het óf de veiligheid zoals ie door de organisatie wordt gewaarborgd, óf de zelfreflectie van de renners is, die voor gevaar zorgt. Het is toch juist zo dat de renners nu in een situatie gebracht worden waardoor ze (als ze willen winnen) gewoon grote risico's moeten nemen? Ik lees geregeld reacties van renners die zeggen dat het peloton ook steeds gekker wordt. Maar dat betekent op geen enkele manier dat de omstandigheden waarin zij hun sport bedrijven niet tot die gekte leiden. Waarom is deze neutralisatie maar 3km lang? Als je een etappe van 230km(!) hebt, waarom kan dan alleen de laatste 3km "veilig" zijn? Dat is het bovendien ook niet, want als er gaatjes ontstaan doordat iemand uit zijn pedaal schiet maar niet valt, ben je alsnog de zak als je erachter zit. Leg gewoon de tijdmeting op 10km ofzo, en laat de sprinttreinen het daarna uitvechten. Wat is daar nou écht op tegen, na een etappe van zo'n afstand...?

Verder hebben we het al geregeld over de motoren, de dranghekken, achterlijke bochten op 200m vd finish, en andere zaken gehad. Ik blijf het gewoon apart, en een beetje dom, vinden dat er nog steeds mensen zijn die alles afdoen als de schuld van de renners. De renners strijden in een arena die door de organisatie en UCI wordt neergezet. Dan mag er best alles aan gedaan worden om die arena zo veilig mogelijk te maken. Het is gewoon een wisselwerking. Zolang die 3km alles is wat er aan "veiligheid" in sprintfinales wordt gedaan, zullen de renners wel alles moeten riskeren om geen klassement te verspelen.
5 juli 2016 11:53
Goede opmerking van LyndaLid.
Verder ben ik ook voor een vervroegde tijdmeting in massasprint etappes. Gewoon de tijdmeting voor iedereen op 10 km van de streep leggen. De klassementsrenners laten het daarna lopen samen met het grootste deel van het peleton. Dan hou je nog max 50 man over zie zich kunnen gaan organiseren voor de sprint.
Daarnaast moet er ook naar het parcours gekeken gaan worden, de plek waar de tijd stopt moet een zeer brede weg zijn, zodat diegenen die door willen voor de sprint niet vast zitten achter renners die t wel best vinden, en daarvoor ook niet hoeven te gaan dringen. Ook de laatste 10 km moet over brede, overzichtelijke wegen gaan, waar in laatste kilometer geen bochten meer mogen zitten.

@ Sephiroth, sprint etappes zijn vaak wat langer. Als je de klok stopt op 10 km, hoeven de sprintersploegen de klassementsrenners niet in de weg te zitten. Daarna hebben ze immers tijd genoeg om zich nog te gaan organiseren, 3 km is te kort om iedere sprintersploeg daarvoor de tijd te geven. Dan gaan ze zich als nog vroegtijdig organiseren waarmee we terug bij af zijn.
5 juli 2016 12:02
Even iets recht zetten , er zijn geen sprint dan wel massasprint etappes , er zijn vlakke etappes , tijdritten en bergritten.
Je rijdt van A naar B over een bepaalde afstand en wie daar het beste in is wint. Punt.
Als we dus straks in een vlakke etappe een mooie waaier oorlog meemaken dan kan je dus rustig je laten uitzakken vanuit de eerste groerp de laatste drie kilometer om iets eerder met het herstellen te beginnen.
Als je zonder tijd wil rijden moet je op punten rijden zoals rond 1910 , toen zijn er een paar Tour's gereden op punten en niet op tijd , kan een niet klimmer ook is winnen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.