Stelling van de Week: Er moeten meer Nederlandse koersen op profniveau komen
foto: Marcel Koch (archief)
maandag 17 april 2017 om 08:00

Stelling van de Week: Er moeten meer Nederlandse koersen op profniveau komen

Iedere week poneren we in WielerFlits Live de Stelling van de Week. In de week van de Amstel Gold Race en de Arno Wallaard Memorial gaat die over het aantal Nederlandse profwedstrijden. Stem en reageer onder dit bericht op de stelling.


[poll id=”482″]


Met de Amstel Gold Race is er slechts één Nederlandse eendagswedstrijd op het allerhoogste niveau, terwijl de BinckBank Tour (nieuwe naam Eneco Tour) de enige meerdaagse wedstrijd is in de WorldTour, die deels door ons land gaat.

Is het voor het Nederlandse wielrennen nodig dat er meer koersen van UCI .1-niveau of hoger komen? Laat je reactie achter onder dit bericht.


WielerFlits Live, iedere maandag om 20:30 uur live op YouTube, Facebook en WielerFlits.nl. Wil je meepraten? Gebruik dan #WFLive op Twitter.

RIDE Magazine
50 Reacties
Sorteer op:
16 april 2017 13:37
Het is lastig om in Nederland selectieve parcoursen uit te zetten waar profs een fraaie strijd kunnen laten zien. Te veel zijn we daarvoor afhankelijk van het weer. Met harde wind kun je op de Afsluitdijk of bij Neeltje Jans prachtige koersen krijgen, maar helaas is dat weer niet op bestelling leverbaar. Telkens rondjes in Limburg om nog enige mate van selectiviteit te vinden werkt ook niet. Voor mij hoeven er daarom niet meer koersen in Nederland te komen.
16 april 2017 13:38
Nee prima zo toch, nog meer sprinterskoersen of uitmelken van zuid limburg heb ik toch ook niet echt behoefte aan
16 april 2017 13:47
nog meer wt koersen? neuh doe maar niet. en al zeker niet in Nederland waar je toch flink beperkt bent qua mogelijke parcoursen.
16 april 2017 13:49
De ZML toer mag wel wat meer aandacht krijgen in de media, wellicht (en ik weet niet of dat mag en kan) kunnen ze het de ZML Ronde van Nederland noemen om wat meer aandacht te genereren. En het zou leuk zijn als de Nederlandse eendagskoersen ook een soort Coupe-de-France ontwikkelen. Wellicht kunnen ze daar een gezamenlijke hoofdsponsor voor krijgen. Dus de Eneco-Holland-Cup of iets dergelijks. Drenthe, Limburg, Veenendaal, die koers is in Zeeland en wellicht een hoger niveau voor Norg en je hebt er al 5. (of je moet de .2's ook mee laten doen, maar dan wordt het lastig qua deelnemersveld, want daar mogen maar beperkt profteams aan meedoen)
16 april 2017 13:53
@ verweggistan:
de ZML toer? die ken ik nog niet. wel is er de ZLM tour U23 en de Ster ZLM toer.
16 april 2017 14:12
Om te beginnen zouden de Nederlandse toppers hun gezicht kunnen laten zien in de World Tour koers die er wel is. Dat zou al meer helpen om het wielrennen in Nederland smoel te geven dan nog meer wedstrijden organiseren.
16 april 2017 14:18
@ MaxvanHeeswijk:
mee eens, alle Nederlandse toppers zouden verplicht moeten starten in de binkbanc toer.
16 april 2017 14:19
Opzich heeft Nederland te weinig koersen op het hoogte niveau gezien het fiets land dat Nederland is, we hebben helaas het parcours niet mee. We zouden iets artificieels neer moeten leggen (die berg van Zonneveld?) om het echt interessant te maken. (Andere opties blijven saai- rondje Zuiderzee.. artificieele kasseistroken)
Nederland doet er goed aan het Engels model te volgen en nog een stuk of 3/4 Velodrome's uit de grond te stampen. (Rotterdam/den Haag - Groningen/Assen - Nijmegen/Arnhem - Breda/Eindhoven)
Helaas investeert de KNWU weinig in Baanwielrennen, maar het levert fantastische renners en facaliteiten op, zie Engeland en Australie. (En Australie heeft het niet nodig qua klimaat, Maar die investeren omdat het olympisch is.)
Het blijft vreemd dat we in Nederland uitblinken in Klimmers en klassementsrenners, baanrennen, waar het meer om kracht gaat zou meer renners moeten opleveren die mee kunnen in de klassiekers voor de stoempers.
16 april 2017 14:22
Waarom. ze doen toch niet mee
16 april 2017 14:22
Eens. De kasseistroken en klimmetjes in NL kunnen best onderscheidend zijn als er kleinere teams van start gaan: van bijvoorbeeld 3 of 4 man. Meerdaagse koersen bieden al helemaal veel interessante mogelijkheden met bijvoorbeeld tussensprints met bonificatieseconden, (ploegen-, koppel-
en/of individuele) tijdritten en korte, gesloten circuits. Het grootste obstakel voor aantrekkelijke WT-koersen in NL is conservatisme.
16 april 2017 14:27
@Verwegistan
We hebben de Topcompetitie sinds kort, vergelijkbaar met het Coup de France concept. Is Ook op Eurosport te zien. Dat is goed voor de opleiding, Maar dat gaat het niet doen qua internationale Exposure.(geen enkel concept gaat internationaal aanspreken, behalve een WK tegenwind fietsen.)
16 april 2017 14:34
Voor mij hoeft het niet zonodig maar als je dan toch perse een selectieve koers wilt combineer dan bv de kasseien van de brakman met de limburgse heuvelzone.
16 april 2017 14:38
Een wedstrijd enkel in Nederland lijkt me niet per se wenselijk, maar waar ik wel voorstander van zou zijn, is een wedstrijd vanuit Keulen via de Eifel naar de omgeving van Luik, dan naar Zuid-Limburg en dan terug naar de Eifel om daar te finishen.
Prachtig gebied en een erg leuk en selectief parcours. Waarbij je ook nog eens een aantal prachtige steden en dorpen langsgaat.
16 april 2017 15:09
Oneens.
We moeten eerst de prachtige koersen die nu op het tweede plan staan, zoals Veenendaal-Veenendaal en de Volta Limburg Classic eens op een hoger plan tillen. Daar staan nu slechts twee WT ploegen aan de start.

Daarnaast moeten men in Nederland eens accepteren dat sprinterskoersen ook koersen zijn. Je merkt in alle koersen dat er gezocht wordt naar meer spektakel. Dat is in Nederland nauwelijks te doen. Waarom moet er met minder man gestart worden, een extra passage op de plaatselijke pukkel worden verreden et cetera? Accepteren dat het een sprinterskoers is en hier voor uitkomen. Er is niets mis met een degelijke sprinterskoers.
16 april 2017 15:14
Het zou leuk zijn, alleen heb je niet echt veel keus wat betreft parcours. Limburg is denk ik nog het beste maar daar hebben we AGR al.
16 april 2017 15:18
Ik vind het raar dat er geen prof wedstrijd is in Zeeuws Vlaanderen. Kasseistroken die aan Belgische stroken kunnen tippen en altijd windkracht 3 of hoger. Als er zoals bij de AGR meer grote bedrijven sponsoren inplaats de provincie en kleine Zeeuwse bedrijven.
16 april 2017 18:09
ZLM en Volta Limburg opwaarderen tot WorldTour-niveau
16 april 2017 18:16
Slag om norg en ronde van drenthe kunnen wel een stap omhoog. Net als veenendaal en volta. Verder zou er in overijssel toch ook wel een leuk rondje te organiseren moeten zijn.
16 april 2017 18:33
Slag om Norg uitbalanceren en verbeteren, zo'n koers biedt wat anders en spectaculairs.
16 april 2017 18:43
@8.6: Haha, al die afkortingen ;)
16 april 2017 18:50
En dan de NL-de toppers nog wat vaker op trainingskamp zeker. Liever niet.
16 april 2017 20:06
Er moeten meer prof ploegen bij komen uit Nederland.
16 april 2017 20:36
Het is enigste dat ik kan zeggen is dat ik blij ben als Vlaming en Belg zijnde dat er heel veel volk komt naar de grote Belgische en vooral Vlaamse wedstrijden. De grote koersen met naam en faam van vroeger zijn voorbij in Nederland. Een goeie raad voor de Nederlandse wielerbond. Zoek een oplossing voor dat er grotere ploeg uit buitenland terug naar Nederland komen. Ik zeg het niet graag als Belg en toch is het zo.
16 april 2017 21:58
Het nationale niveau in Nederland heeft het lastig. Met de topcompetitie en de vernieuwde clubcompetitie wordt daar hard aan gewerkt, maar nog altijd verdwijnen er koersen op nationaal niveau. Drielandenomloop, Witte Kruis Klassieker, Meeus Race, Haarlemmerliede, Friese Wouden klassieker; om er maar een paar te noemen. De clubs - het nationale niveau - vormen de basis van het Nederlandse wielrennen. Ik vind het een verkeerde gedachtegang om aan meer profkoersen te gaan denken als de basis nog niet stabiel is. Zeker niet als zo'n nieuwe profkoers ten koste gaat van een koers op nationaal niveau. Je kunt wel bouwen aan de top van een pyramide, maar de gaat instorten zonder stevige onderkant.
16 april 2017 22:04
Canadees-achtige koersen

Grand Prix Postbank (Arnhem)
Zeven Heuvelen Grand Prix (Nijmegen)

Om te reageren moet je ingelogd zijn.