Stelling van de Week: Er moeten meer Nederlandse koersen op profniveau komen
foto: Marcel Koch (archief)
maandag 17 april 2017 om 08:00

Stelling van de Week: Er moeten meer Nederlandse koersen op profniveau komen

Iedere week poneren we in WielerFlits Live de Stelling van de Week. In de week van de Amstel Gold Race en de Arno Wallaard Memorial gaat die over het aantal Nederlandse profwedstrijden. Stem en reageer onder dit bericht op de stelling.


[poll id=”482″]


Met de Amstel Gold Race is er slechts één Nederlandse eendagswedstrijd op het allerhoogste niveau, terwijl de BinckBank Tour (nieuwe naam Eneco Tour) de enige meerdaagse wedstrijd is in de WorldTour, die deels door ons land gaat.

Is het voor het Nederlandse wielrennen nodig dat er meer koersen van UCI .1-niveau of hoger komen? Laat je reactie achter onder dit bericht.


WielerFlits Live, iedere maandag om 20:30 uur live op YouTube, Facebook en WielerFlits.nl. Wil je meepraten? Gebruik dan #WFLive op Twitter.

RIDE Magazine
50 Reacties
Sorteer op:
16 april 2017 22:17
Mooie koersen zat zijn er denkbaar. Alleen moeten we ervan af dat alles saai is in Nederland. Om te beginnen kunnen we aan de slag met bestaande koersen. In Limburg zijn er daarnaast genoeg mooie stroken en ook in Zeeland kan het leuk zijn met de wind. In de rest van het land hebben we kinderkoppen genoeg. En waarom geen sprinterskoersen? Niet alles hoeft wat mij betreft over een heuvel.
16 april 2017 22:30
Vijftig keer de Cauberg op fietsen met een oliesjeik als sponsor
16 april 2017 23:25
Nederland is een fantastisch land voor de recreatieve fietser maar voor de heren-elite zijn er weinig selectieve parcoursen te maken of je moet hopen op snert-weer.
Ik vind het best zo, voor mij hoeven er niet meer profkoersen te komen.
16 april 2017 23:39
Voegt niks toe aan het nl wielrennen en wat hebben Spanjaarden meer aan een rondje ijssel dan vanuit elke spaanse kustplaats direct de bergen als achterland te hebben. Nederland is wel een fietsland maar als wielrenner heb je er weinig te zoeken, laten we stoppen met dat ophemelen, alleen Limburg valt serieus te nemen.
16 april 2017 23:55
Oneens gestemd. De reden daarvoor is dat de Nederlandse infrastructuur en gebrek aan selectieve wegen. Vooral de steden zijn niet bepaald koers vriendelijk. In Noord-Amerika zijn de wegen ook vaak niet selectief, maar zijn de wegen wel breed genoeg en vluchtheuvel arm voor een groot peloton.

Er kan best wel leuk gekoerst worden in Nederland, maar dan vooral in meerdaagse wedstrijden. Een bijkomend probleem, wanneer moet die koers dan gereden worden? Het voorjaar zit stampvol. Dan moet je op de plek van Kuurne, Scheldeprijs of Brabantse Pijl gaan zitten.

De enige échte optie die ik zie is een wind koers, die tussen Vlaanderen en Roubaix gaat zitten. Dat zou wellicht wat grote sprintnamen kunnen aantrekken.
17 april 2017 00:04
Eveneens oneens gestemd. De kalender is al overvol en we hebben sinds 1966 een mooie klassieker die we (ook de Nederlandse toprenners) in ere moeten houden.
17 april 2017 00:06
@piet lut
Interessant dat je net die twee steden noemt voor een fictieve (toch?) wedstrijd. Daar dacht ik als buitenlander die wel goed vertrouwd is met het Nederlandse landschap meteen ook aan. Sowieso vreemd dat geen enkele wedstrijd met naam de Veluwe aandoet.
17 april 2017 00:37
Ik meen te herinneren dat Erik Dekker destijds een mooi parcours had uitgezet in Drenthe met wat kasseienstroken etc.
17 april 2017 00:38
Oneens men moet in Nederland eerst maar eens leren fietsen, dan kan er misschien kwalitatief een bijdrage worden geleverd aan een nieuwe ronde
17 april 2017 00:47
Jammer dat er niet meer positieve stemmers reageren. Er zijn blijkbaar veel meer positief ingestelde stemmers dan er negatief zijn.
17 april 2017 01:48
Misschien iets als Brussel-Maastricht lijkt me wel aardig. Probeer hem tussen Ardennen klassiekers en de kasseien te doen, als ware het een overgang van kassei naar heuvels.

2 mooie, grote en aansprekende steden. Volgens mij meer dan voldoende keuzes om een mooi parkoers te maken. Een zwaar, onderscheidend parkoers heeft de voorkeur.

Lijkt me leuker dan een Scheldeprijs. En dat is niet alleen omdat dat een vlakke rit is.
17 april 2017 05:44
@Covadonga, dat komt omdat de keuze beperkt is tot ja/nee.
Niet weer een rondje met kasseien en enkele heuveltjes, voegt niets toe.
Als er al een NL wedstrijd bij zou moeten is het een eendaagse ronde met een karakteristiek Nederlands parcours met brede dijken en polderwegen. Niets mis met een sprinters festijn maar in feite is de internationale kalender al overvol.
17 april 2017 09:18
De Ronde van Zeeland bestaat al vanaf 1959 en heeft zijn waarde als waaierkoers zeker al bewezen. Dat is ook terug te zien in de namen van de overwinnaars. De Tacx Pro Classic zo hij vanaf dit jaar gaat heten heeft een parcours waar je niet om de Zeeuwse wind heen kan, drie keer over Neeltje Jans. Met een afwisselend parcours van smal naar breed en tegenovergesteld zodat het "op de kant" komen zeker aan de orde gaat komen.
Deze koers heeft de intentie om volgend jaar 1 HC te worden en de KNWU en UCI staan achter deze ambitie. Met Tacx als hoofdsponsor, en het feit dat Tacx heel veel (7) world-tour ploegen sponsort en daarnaast nog 6 Pro-conti ploegen zal er een geweldig mooi deelnemersveld in Zeeland staan. Wij hopen dan ook dat op 14 oktober 2017 een mooie wielerdag gaat worden waarbij vooraf aan de koers toertochten zijn over het parcours zodat iedereen kan beleven wat de Zeeuwse wind is en hoe mooi Zeeland is om te fietsen. zonder al te veel verkeersremmers .
Tot 14 oktober.
Kees Bal
17 april 2017 09:28
Ik vind dat profkoersen niet prioriteit 1 moet zijn in NL.
Dan zie ik er liever 1 klassieker bij voor de Nieuwelingen en/of de Junioren
Of een klassieker voor de dames waar de junioren dames en nieuwelingen meisjes een keer apart starten, samen starten is toch bullshit?
Ik vind dat daar meer geld heen moet i.p.v naar de profs
17 april 2017 09:56
Er zijn al prachtige koersen in Nederland, ik noem de Arno Wallaard Memorial, Ronde van Overijssel , Norg, maar waar het om gaat is bereidwilligheid van de media om in te stappen. Je kunt niet zonder TV-beelden en livestreams. Kostbare zaken voor koersinrichters, die al alles op alles moeten zetten om hun koers in de lucht te houden. Waarom niet meedoen regionale zenders?? Prachtige kans voor profilering. Koersen zijn er al zat. En dan nog iets, nog weer beter dan te kijken vanuit die luie stoel: kom zelf eens kijken bij die 1.1 en 1.2 wedstrijden: je ziet er wielersport waar de vonnken vanaf vliegen, en je ziet de talenten van morgen... De Amstel Goldrace en hun renners, die kennen we nu wel...:)
17 april 2017 10:11
in de winter ipv in de woestijn in druilerig snertweer bij een graad of drie koersen, met gladheid en een finish in de duisternis, Unox sponsort bij gebrek aan elfstedentocht.
17 april 2017 10:13
Gezien het aantal fietsen in Nederland, meer dan mensen, zou wielrennen hier DE sport moeten zijn en toonaangevend in de wereld. Ik las ooit dat dit nooit zal gebeuren, omdat de fiets hier in de eerste plaats een vervoersmiddel is (woon/werk/school) en daarna pas recreatief. Wielrennen als wedstrijdsport zal dus altijd een relatief kleine sport blijven in Nederland. Of je moet het enorm gaan promoten met meer lokale rondes en dikke bandenraces. Of net als in de muziekwereld waar een kind een viool kan huren zou het huren van een race-fiets een optie zijn.
Als de beoefening van de wielersport in NL niet van onderaf wordt gepromoot heeft het geen enkele zin om meer prof-wedstrijden te organiseren, eerder minder.
Ik heb zelf ooit het wielrennen geleerd met eindeloze rondjes op ons plaatselijk clubparcours, ook met oudere erevaren renners, en talloze rondjes om de kerk. Daar moet de aandacht weer naar toe.
17 april 2017 10:16
of een zigzagparcours aanleggen op de zeedijken, spectakel met stuurvaardigheid en veel hoogtemeters
17 april 2017 10:18
tevens goed trainingsparcours bij gebrek aan bergen
17 april 2017 10:25
DHC: Den Helder Cadzand
17 april 2017 12:47
Ik zie een mooie nieuwe koers met kasseien best zitten in Nederland, maar denk dat het ook belangrijk is dat er naast Roompot nog een nieuwe procontinentale ploeg komt. Het is eigenlijk zonde dat er op het moment dat er drie world tour teams uit Nederland waren hier niet op is gebouwd vanuit een bredere discussie over wielrennen in Nederland.

Hopelijk wordt Sunweb over een seizoen of twee weer Nederlands.
17 april 2017 18:48
Van Bergen (NH) naar Dalen (ong 200km) via de afsluitdijk, wind schuin in de rug dus kans op waaiers

Van Dalen naar Bergen misschien ook leuk met tegenwind op de afsluitdijk
17 april 2017 19:01
@jarnae
Mooi initiatief, fietsen begint een rijkeluissport te worden, kinderen op carbon bmxen van 3000 euro!! Occasions zijn er zat te vinden, soms voor amper 100 euro, volledig campagnolo.
Zou leuk zijn als Leo like een cruyf foundation de kansarme jeugd nieuw leven kan inblazen, betaalt zich altijd terug, ook al is het niet in geld.
17 april 2017 21:26
Oneens, zo lang de Nederlandse toppers zelfs niet naar de AGR meer willen komen, heeft het wat mij betreft geen zin.
18 april 2017 00:17
je kunt toch ook starten in drenthe met kasseien en wind, door naar de heuvelrug. en eindigen in nijmegen.
Kom op zeg al, er is meer als limboland.
Je moet alleen veel variatie brengen kasseien heuvels en ik blijf erbij innovatie in technologie voor de thuiskijkert. Laat de koers vallen eind september begin oktober met bagger weer. Kom maar op hoor.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.