Tadej Pogacar heeft een hekel aan copy-paste
foto: Cor Vos
Kerckhoffs Raymond
zondag 26 mei 2024 om 08:12

Tadej Pogacar heeft een hekel aan copy-paste

Ride Het heet een onmogelijke missie in het moderne wielrennen te zijn: de dubbel Giro d’Italia en Tour de France. Behalve, misschien, wanneer je Tadej Pogačar heet. De beste wielrenner van deze generatie. De tweevoudig winnaar van de Tour de France lijkt inmiddels de eindzege in de Giro d’Italia zo goed als zeker op zak te hebben. In het zomernummer van RIDE Magazine, dat deze week verschijnt, een grote reportage met de Sloveen zelf en zijn omgeving over dé dubbel.

De nieuwe Tourspecial van RIDE Magazine is een must-have voor echte wielerfans! Onze nieuwe 236 pagina’s dikke zomer-editie is de meest complete Tourgids van deze zomer en staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Tadej Pogacar, Remco Evenepoel, Fabio Jakobsen, Gio Lippens, Christian Prudhomme en Charlotte Kool. Verzeker je van een heerlijke sportzomer en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

Achter de dubbel Giro-Tour zit een groot masterplan. “Het allerbelangrijkste is dat we weten dat Tadej nu fysiek twee grote rondes achter elkaar aankan. Hij is 25 jaar en eindelijk volgroeid”, benadrukt sportief manager José Matxin.

Ze wisten bij UAE Emirates na de ‘verloren’ Tour de France van 2023 dat er iets moest veranderen in het programma van hun Sloveense wonderkind. In 2022 had hij op de Col du Granon een genadeloze klap van Vingegaard gekregen. In 2023 kon ‘Pogi’ dan wel zijn gebrekkige voorbereiding, nadat hij in Luik-Bastenaken-Luik twee botjes in zijn linkerhand had gebroken, aandragen als excuus. Toch waren de afstraffingen door Vingegaard in de tijdrit naar Combloux en op de Col de la Loze zo overduidelijk dat een totaal andere aanpak nodig was om de Deen ooit weer te kunnen verslaan.

foto: Cor Vos

Parijs-Roubaix?
“Tadej heeft sowieso nieuwe uitdagingen nodig om gemotiveerd te blijven”, stelt Matxin. “Vorig jaar hebben we een paar andere wedstrijden veranderd, zoals de Ruta del Sol in plaats van de UAE Tour, die hij al twee keer had gewonnen. Evenals de keuze voor Parijs-Nice, omdat hij de twee voorgaande jaren de Tirreno-Adriatico al op zijn naam had geschreven. Maar de opbouw richting de klassiekers en vervolgens naar de Tour kwam ongeveer op hetzelfde uit. Een heel andere aanpak werkt bij hem stimulerend.”

“Het is voor Tadej tevens een motivatie om alle belangrijke wedstrijden op de UCI-kalender te winnen”, vult zijn zaakwaarnemer Alex Carera aan, die al met hem samenwerkt sinds de beloften. “Hij wil zoveel mogelijk verschillende koersen op zijn palmares hebben staan. Dit jaar de dubbel Giro-Tour. Volgend jaar misschien Tour-Vuelta. En schrijf maar op: in het tweede deel van zijn loopbaan gaat hij zich ook op Parijs-Roubaix richten.”

Wanneer we Pogačar zelf naar de continue veranderingen in zijn programma vragen reageert hij kordaat: “Copy-paste is saai.” Hij zegt het met een glimlach, zoals de fonkeling in zijn ogen eigenlijk nooit dooft. “Wanneer ik elk jaar dezelfde kalender zou afwerken, zou ik waarschijnlijk een prikkel missen. Daarom wil ik elk jaar veranderingen in mijn wedstrijdkeuze. Ja, ik heb elk jaar nieuwe uitdagingen nodig. De dubbel Giro-Tour is dat zeker. Die challenge motiveert me enorm.”

Langere rustperiode
“De eerste grote verandering die we in Tadejs voorbereiding hebben doorgevoerd, was om slechts tien dagen competitie op te nemen in zijn programma voor de Giro d’Italia”, legt Gianetti uit. “Daarbij hebben we bewust in de winter een langere rustperiode ingepland. Na de Ronde van Lombardije werd zijn seizoen afgesloten. Waar hij andere jaren in februari weer in koers kwam, hebben we nu tot de Strade Bianche in maart gewacht. Hij heeft dus vijf maanden rust gehad”

foto: Cor Vos

“Na de Ronde van Catalonië (waar Pogačar vier ritten won en het eindklassement met bijna vier minuten voorsprong won, red.) is hij op hoogtestage naar Sierra Nevada gegaan. In al zijn voorbereidingen is veel meer gewerkt aan een brede basis om in de grote rondes te scoren, waardoor de klassiekers wel moesten geschrapt worden.”

“Alleen Luik-Bastenaken-Luik werd een doel. Die Ardennenklassieker heeft dan weer 4.260 hoogtemeters en dat paste wel in de planning. Luik kan je zien als een intensieve training voor de grote rondes. Vervolgens hebben we ook bewust geen koersen meer gereden tussen Luik en de Giro om hem mentaal zo fris mogelijk te houden.”

Hongerig
Matxin: “We merkten na dit voorjaar met slechts tien wedstrijddagen dat Tadej richting de Giro d’Italia enorm hongerig was. De wil om te koersen en vooral om te winnen was groot.”

Pogačar geeft aan dat deze nieuwe aanpak in 2024 hem wel bevalt. “Als je veel koerst, raak je soms vermoeid zonder het te merken. Minder wedstrijden rijden en juist meer trainen, werkt voor mij. Ik heb meer structuur en merk dat ik mentaal frisser ben. Ik kruip met meer vertrouwen op de fiets en geniet meer. Na een maand zonder wedstrijden, is de honger ook groter. Misschien niet zoals bij een tijger, maar als je veel traint en alleen wedstrijden op televisie ziet, dan is de motivatie alleen maar groter wanneer je weer met een rugnummer op koerst.”




Over de ambitieuze plannen van Tadej Pogačar
In de nieuwe RIDE Magazine (€9,95) lees je de volledige reportage over Tadej Pogačar. Daarin komt de Sloveen aan het woord, net als zijn trainer/coach José Matxin, ploegmanager Mauro Gianetti en zaakwaarnemer Alex Carera. Alles over het masterplan staat in het 236 pagina’s tellende zomernummer van RIDE. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2024 van RIDE Magazine hier!

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.