Tejay van Garderen: “Misschien ben ik geen renner voor grote rondes”
Tejay van Garderen - Foto: Sirotti
donderdag 18 mei 2017 om 16:15

Tejay van Garderen: “Misschien ben ik geen renner voor grote rondes”

Tejay van Garderen kent tot dusver geen gelukkige Giro d’Italia. De kopman van BMC slaagt er niet in om zich bergop te meten met de beste klimmers en kijkt na bijna twee weken tegen een achterstand van 27 minuten en 25 seconden aan. “Ik ben met hoge verwachtingen naar deze wedstrijd toegekomen. Dit is niet hoe ik het mij voorgesteld had”, vertelt de 28-jarige Amerikaan aan Velonews.

De Amerikaan kan op dit moment niet rekenen op zijn lichaam. “Ik weet niet waarom. Het voelde de dag voor de Blockhaus een beetje alsof ik een zonnesteek had. Ik deed wat water over mijn hoofd en dronk en at wat en het voelde alsof ik het afgewend had. Sindsdien voelt het alsof ik niet in het rood kan gaan. Dat is de enige verklaring die ik momenteel heb.”

De tegenvallende prestaties zorgen voor twijfels bij de kopman van BMC. “Misschien ben ik geen renner voor grote rondes. Maar dat betekent niet dat ik geen goede renner bent. Aan de andere kant besef ik dat ik deze renners al eens verslagen heb. Ik zou ertussen moeten staan. Misschien ben ik niet van het niveau van Quintana of Froome, maar ik zou daar in de buurt moeten rijden.”

Woensdag verloor hij opnieuw veel tijd omdat hij besliste om met het oog op de komende dagen niet te diep in zijn reserves te tasten. “Ik hoop dat ik de komende dagen in een vlucht mee kan zitten en mij kan laten zien. Dat zou deze beslissing rechtvaardigen.”

RIDE Magazine
43 Reacties
Sorteer op:
18 mei 2017 16:40
Goh dat wisten we nog niet......
18 mei 2017 16:42
is hij pas 28?

maar goed, goeie zelfkennis. presteren in rondjes van een week, en dan aanvallen of knechten in een grote ronde, en dan kan hij nog jaren mee.
18 mei 2017 16:45
Het is voornamelijk uit teleurstelling dat hij dit zegt. Als je twee keer vijfde bent geworden​ in de Tour dan ben je natuurlijk geschikt voor grote rondes. Hij is het alleen helemaal kwijt.
18 mei 2017 16:45
Is geen schande. Rondes van een week of ontsnappingen kan hij ook voor gaan.
18 mei 2017 16:46
Misschien eens in een vrije rol zonder druk laten koersen.
Kan zijn dat hij mentaal het kopmanschap niet aankan of gewoon tekort komt voor de grote rondes, qua duur.
18 mei 2017 16:47
Tja, dan valt Kruijswijk nog wel mee...
18 mei 2017 16:50
Hij zegt dat hij geen man voor de grote rondes is, maar is 2 x 5e geeindigt in de Tour. Daaraan merk je dat hij er gewoon doorheen zit, heb met m te doen.
18 mei 2017 17:00
Van het niveau Nibali of Dumoulin is hij ook allerminst.
18 mei 2017 17:03
@Wielrennertje - 18 mei 2017 om 16:50 Teejay is in al de andere rondes nooit stabiel geweest, altijd zitten er een of meerdere slechte tot hele slechte dagen tussen.
18 mei 2017 17:13
Ik ken TJ natuurlijk helemaal niet dus het is moeilijk oordelen. Maar ik heb het idee dat hij er zelf ook veel mee bezig is dat hij vaak een slechte dag heeft in een grote ronde. Als het dan een keer pijn doet bij hem dat hij dan denkt 'oh jee dit wordt weer een slechte dag'. Terwijl een renner met zelfvertrouwen denkt 'bij mij doet het pijn, dus dan bij de anderen helemaal'.

Of hij traint helemaal verkeerd. Want zijn talent kan toch niet helemaal weg zijn?
18 mei 2017 17:17
Op een of andere manier heb je bij Van Garderen de laatste jaren het idee dat hij niet echt diep meer kan gaan. Als hij moet laten lopen, gaat het gelijk ook met minuten. Wel raar dat het in dit artikel lijkt alsof hij gisteren bewust heeft laten lopen terwijl ik op Cyclingnews lees dat ze bij BMC gisteren nog hoop hadden dat hij toch nog wat van zijn klassement kon maken maar dat die hoop door een nieuwe slechte dag de grond in is geboord.
18 mei 2017 17:21
@Samus: Dumoulin heeft nog alles te bewijzen in het rondewerk.
18 mei 2017 17:25
Ook in rondjes van een week haalt hij al anderhalf jaar zijn niveau niet. Dat hij geen man voor de grote rondes kan ik me wel in vinden, maar op het moment heb ik het idee dat er meer aan de hand is.
18 mei 2017 17:28
Ja, is Hermans ineens de best genoteerde, die ook al 19de staat op meer dan 8 minuten. Zullen ze het toch helemaal over een andere boeg moeten gooien en voor ritoverwinningen gaan rijden, want een sprinter hebben ze ook niet meegenomen.
Overwinning van Dillier maakt natuurlijk al wel veel goed.
18 mei 2017 17:30
Dat is toch al geruime tijd bekend? Twee keer vijfde in de Tour weliswaar maar je moet toch flink je best doen om te herinneren hoe hij dat heeft gedaan. In ieder geval nooit bepalend geweest in het koersverloop. Ik krijg altijd wat medelijden met hem want hij is zeker niet gespeend van talent en hij lijkt mij geen onaardig persoon. Iets mentaals misschien?
Zou hij al weer handjes schudden met mensen?
18 mei 2017 17:30
Hij heeft het eindelijk door net als Gesink
18 mei 2017 17:39
@Wigo: Als Gesink gezond en zonder tegenslag een grote ronde kan betwisten dan is ie in principe altijd nog een kandidaat voor de top 6. Dat lijkt alleen zijn plafond te zijn, en om daarvoor nu zoveel energie en stress te steken in (de voorbereiding op) een grote ronde... Dan is z'n huidige kijk inderdaad beter.
18 mei 2017 17:41
Als je 2x vijfde wordt in de Tour, ben je gewoon een renner voor grote rondes.
Geen slappe excuses gaan verzinnen en gewoon alles eraan doen om erachter te komen wat er steeds mis gaat en eraan werken dat dat niet meer gebeurt.
Doodzonde van deze renner.
18 mei 2017 17:50
Was ie geen vegetarier toevallig? Was vernederend om te zien hoe alle kracht uit zijn lichaam vloeide gisteren op een klim van niks, moet meer aan de hand zijn.
Zonnesteek is toch vergelijkbaar met 1e graad verbrand of zit ik er weer naast?
18 mei 2017 18:10
Tj is vader geworden. Ik denk dat de familie belangrijker is dan fietsen voor hem. Heeft ie genoeg getraind van de winter ?
18 mei 2017 18:43
Gelukkig dat hij zelf nu ook door heeft dat hij geen renner voor de Grote rondes is. Volgendjaar misschien maar eens de grote rondes overslaan en gaan voor podium/winst in de kleinere rondes als Catalonië, Californië, Romani of Zwitserland.
18 mei 2017 18:46
Blijft bizar, iemand die tweemaal vijfde kan worden in de Tour de France en er niets meer van bakt in de grote rondes.
18 mei 2017 18:53
Inderdaad. Hoe kan het verschil zo groot zijn. Valt ie een keer niet.. krijg je dit.
18 mei 2017 18:53
@ Jacco:

Niet onaardig? Herinner je de Ronde van Catalunya nog van een paar maanden terug en zijn enorm kinderachtige actie destijds? Wat mij betreft zakt hij nog vaker door het ijs. Gunfactor nul.
18 mei 2017 19:02
@Kingstown

Idd door dat gemier is ook bij mij de sympathie helemaal weg.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.