Tony Martin niet blij met tijdritparcours: “Ben heel teleurgesteld”
dinsdag 19 september 2017 om 11:13

Tony Martin niet blij met tijdritparcours: “Ben heel teleurgesteld”

Viervoudig wereldkampioen tijdrijden Tony Martin is niet te spreken over het tijdritparcours in Bergen. De Duitser dicht zichzelf weinig kansen toe op een nieuwe regenboogtrui. “Dit parcours is veel te zwaar voor mij”, foetert hij tegen Cyclingnews.

“Als uittredend wereldkampioen zal ik alles geven wat ik heb, maar ik weet dat de kans op succes erg klein is”, zegt hij.

De renner van Katusha-Alpecin kan zich ook niet vinden in het besluit van de UCI om fietswissels toe te slaan. “Ik ben heel teleurgesteld en snap niet waarom ze die fietswissels toestaan. Het is in het voordeel van de klimmers. Zij verliezen weinig tijd bij het wisselen maar hebben wel een groot voordeel bij het klimmen met een wegfiets.”

[poll id=”607″]

“Als ze een tijdrit als deze maken, dan moeten ze iedereen op een tijdritfiets laten rijden. Ook in dat geval zou het nog steeds lastig voor mij worden om te winnen, maar dan had ik wel meer kans gehad.”

Lees alles over het tijdritparcours in onze uitgebreide voorbeschouwing.

RIDE Magazine
60 Reacties
Sorteer op:
19 september 2017 11:16
De Purist spreekt! Maar wou vooral 5x op ry Wereldkampioen zijn. Won echter nog geen grote TT dit jaar
19 september 2017 11:17
Ze zouden juist tijdritfietsen moeten verbieden. Gewoon op de koersfiets en kijken wie er het snelst is. Volgens mij krijg je dan hele andere uitslagen, omdat de wetenschap dan een mindere grote rol speelt.
19 september 2017 11:19
Ik ben juist heel bij dat de UCI laat zien dat tijdrijden meer is dan met een grote motor met 50km/u over vlak asfalt rijden is. Op dit soort parcours komt de beste eenzame rijder vanzelf boven drijven.
19 september 2017 11:21
Ben het an sich wel met zijn redenatie eens dat een WK tijdrijden op een tijdrit fiets zou moeten worden afgelegd.
19 september 2017 11:22
@wielerfan en dan op een fiets uit 1920, waarbij ze hun eigen banden plakken!! Weg met de wetenschap ! Vroeger was alles beter enz enz
19 september 2017 11:22
Ah gut, arme Tony. Lolly?
19 september 2017 11:28
Een beetje vreemd dat renners vooraf al spreken van een tegenvaller en teleurgesteld zijn. Eerst maar eens voluit op de pedalen, daarna kunnen we het erover hebben.
19 september 2017 11:32
Jankerd.
19 september 2017 11:32
Houten banden, rij je ook niet lek.
19 september 2017 11:34
Eens met 'Yskoud - 19 september 2017 om 11:19': Hellingen, verschillende ondergronden en bochten horen ook in een mooi en selectief tijdritparcours.

Maar dit parcours had ik toch liever niet gezien, met een slotbeklimming zó steil en moeilijk dat een fietswissel eigenlijk noodzakelijk is. Het was mooier geweest als de renners vergelijkbare kansen hadden gehad met of een tijdritfiets, of een (iets aangepaste) wegfiets zonder wissel.
19 september 2017 11:34
Wat betreft de fietswissel geef ik 'm wel gelijk. Op het parcours kun je weinig afdingen het kan niet elk jaar een biljartlaken zijn.
19 september 2017 11:35
Vind die fietswissel ook niks, weer zo'n voorbeeld van het creëren van chaos en het gelijktijdig in de wisselplaats aankomen van 2 of zelfs 3 renners is niet denkbeeldig. De beter geoutilleerde ploegen zullen voordeel hebben. Zou een stunt zijn wanneer Dumoulin niet wisselend wereldkampioen wordt maar verwacht dat niet.
19 september 2017 11:36
Tijdritten verplicht op een wegfiets, ik zou het prachtig vinden.
19 september 2017 11:37
Dit hoort bij de Tony van nu... wetende dat zijn suprematie voorbij is. 4 jaar geleden had je hem hier niet over gehoord en was hij net zo hard naar boven geknald. Nu zijn tijdrit gewoon minder is en hij voorbij is gestreefd door jongere renners die regelmatig harder fietsen dan hij gaat hij zich aan alles irriteren. Hij wilt nu het liefst 50km vlak met max 2 bochten en niet een technisch en zwaar parcours zoals hier in Bergen.
19 september 2017 11:41
Heeft iemand Usain Bolt al ingehuurd voor die fietswissel?
19 september 2017 11:42
wat een zeikerd zeg. ook bij het tijdrijden mogen de parcoursen best verschillen per jaar. en daar is helemaal niks mis mee!
19 september 2017 11:45
En probeer nu allemaal eens de tekst te lezen en aan te wijzen waar zijn ongelijk in zit. Iedereen geeft zo makkelijk af, en de tendens word dan door de volgende reacties lekker versterkt. Het enige struikelblok kan zijn 'Ik ben heel teleurgesteld en snap niet waarom ze die fietswissels toestaan', maar er is toch wat voor te zeggen? Fietswissels zijn spectaculair misschien, maar is het echt noodzakelijk? Wat nu als het volgend jaar weer zo zou zijn dat er een fietswissel is toegestaan? Mag je er dan wel wat van zeggen?

Edit: En daarnaast even het originele artikel gelezen waar ze koppen met 'Tony Martin angry about...' terwijl nergens in de tekst terug komt dat hij werkelijk boos is. Hij had het liever anders gezien, en is het niet eens met de fietswissel. Zegt het desondanks alles te willen geven maar niet op veel te hopen. Wat mij betreft een realistische reactie waar ik me goed in kan vinden.
19 september 2017 11:48
@Arry1337 hij zegt toch ook dat het parcours voor hem te zwaar is... dat die fietswissel nu hem nog niet meer helpt is begrijpelijk maar ik denk dat hij ook nog had geklaagd als de fietswissel verboden was geweest.
19 september 2017 11:48
@rahimns:
De enige echte klacht van Martin is die fietswissel en dat snap ik volledig. Het is het WK-tijdrijden en dat hoort volledig op een tijdritfiets afgelegd te worden.
19 september 2017 11:51
@rahimns
Denk jij dat het parcours te zwaar is voor Tony om WK te worden? Want ik denk dat ook.. en ik denk met mij een heleboel anderen. Is dat dan gewoon realistisch antwoorden op een vraag van een journalist, of is dat klagen?
19 september 2017 11:52
@Rhohan nee... lees het stuk nog maar eens terug. Hij begint over het parcours dat te zwaar is. Daarna staat er: De renner van Katusha-Alpecin kan zich ook niet vinden in het besluit van de UCI om fietswissels toe te slaan.

Dus het zijn 2 aparte zaken waar hij over klaagt.

@Arry1337 voor de Tony van nu is dit parcours idd te zwaar, de Tony van 4 jaar terug had je hier niet over gehoord. Heeft allemaal te maken met het feit dat hij minder is geworden als tijdrijder en de concurrentie sterker.
19 september 2017 12:05
@Smuckinho lees vanaf het begin... dat is waar hij over begint, pas daarna heeft hij ook nog kritiek op de fietswissel.
19 september 2017 12:05
Een klimtijdrit is ook een tijdrit. En een combinatie tussen een vlakke tijdrit en een klimtijdrit is ook een tijdrit.

Die fietswissel is juist prima. Als iemand een mechanisch defect krijgt aan zijn materiaal, wordt er ook gewisseld van fiets. En in kleinere tijdritten in kleinere rondes (en met kleinere ploegen) gaan er zeker niet twee tijdrit fietsen mee, dus wordt er meestal gewisseld naar een normale fiets. Het is dus niet uniek dat een tijdrit op een combinatie van een gewone fiets en een tijdritfiets wordt afgelegd.
19 september 2017 12:07
Ik snap de discussie over een fietswissel niet. Dat is toch gewoon al jarenlang toegestaan? Bv bij een defect. Maar ook bij tijdritten in grote ronden met een afwisselend parcours komt het voor. Een (deel van een) tijdrit afleggen op een gewone wegfiets is toegestaan.
Martin en veel reageerders doen net als of de UCI speciaal voor dit kampioenschap een uitzondering heeft gemaakt maar dat is toch niet zo?
19 september 2017 12:08
Wat Arry1337 zegt dus.

Dat in het artikel 'ook' staat, maken WF en Cyclingnews ervan, maar Tony zegt dat zelf dus helemaal niet.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.