Van Vliet miste aanvallen van Nederlanders
Foto: Sirotti
maandag 18 april 2016 om 08:58

Van Vliet miste aanvallen van Nederlanders

Wedstrijddirecteur Leo van Vliet heeft zich verbaasd over het koersgedrag van de Nederlanders in de Amstel Gold Race. Hij had meer demarrages van ze verwacht. “Als je niet aanvalt, kan je niet winnen”, stelde de voormalig bondscoach tegenover De Telegraaf.

“Het is natuurlijk ook zo dat bijna alle renners zich te lang gedeisd houden, maar als je Nederlander bent lijkt het mij dat je je wilt laten zien in deze wedstrijd. Als je dan alleen maar gokt op de Cauberg, waar het de laatste jaren ook niet is gelukt, begrijp ik niet dat niemand het ergens eerder een keer probeert”, aldus Van Vliet, die wel een speldenprik van Bert-Jan Lindeman opmerkte.

De Amsteld Gold Race werd gewonnen door Enrico Gasparotto. Bauke Mollema was op de veertiende plaats de beste Nederlander.

RIDE Magazine
66 Reacties
Sorteer op:
18 april 2016 11:11
Te zwaar, maar niet te zwaar voor sprinters als Coquard
18 april 2016 11:25
“Als je niet aanvalt, kan je niet winnen” Nee Leo: "Als je je parcours zo laat, valt er nooit meer iemand aan"
18 april 2016 11:30
Vond het een armoedige koers met weinig spanning. Inderdaad een hardere finale en een makkelijke aanloop zou wenselijk zijn. Finish op de Cauberg, niet zo'n afdaling, vind ik ook een idee. Verder is het natuurlijk geen 'klassieker' meer... dus minder animo om te winnen misschien? Podium was een giller als je het mij vraagt. Nee, de glans is er al jaren vanaf. De zaterdag lijkt meer in trek dan de dag waar het om gaat, de zondag. Leo van Vliet vind ik overigens wél een puike kerel. Wat zou ik ertegen moeten hebben.
18 april 2016 11:31
ja idd wat nou zwaar zwaar, er staan verdorie gewoon 3 veredelde sprinters in de top 5.
18 april 2016 11:31
'Minder erg om niet te winnen', bedoel ik meer.
18 april 2016 11:32
Leo een tip! ( noeste eine vaan us bis) aldus de burger vrouw van Maastricht moet je de eindstreep ook er na toe brengen dan ben je echt eine sjeng en wij hebben weer de rust die er altijd was en geen gekke die door de smalle straten race waar maar 30 is toegestaan
18 april 2016 11:39
Hopen dat Van Vliet meeleest en de goede suggesties van RV en Tuubke overneemt. Een makkelijker aanloop, niet te veel draaien in Limburg en dezelfde bergjes niet te vaak opfietsen (een beetje hoort er natuurlijk wel bij, dat is de AGR). Keuteberg en Cauberg vlak na elkaar en dan nog een kilometer of 8 vlak.
18 april 2016 11:40
Wat zijn eigenlijk de suggesties wat betreft het parcours? Hoe maak je dit parcours meer geschikt voor aanvallers?
18 april 2016 12:08
Ach, misschien hadden Nederlanders wel meer aan mogen vallen maar parcours is belachelijk. Knieval aan commercie. Dan was het oude parcours zelfs nog beter met finisch in Maastricht.
18 april 2016 12:16
Het leuke aan de Vlaamse klassiekers is dat er vroeg in de finale versnippering in het peloton optreed. Dit komt doordat er op smalle, slechte wegen omhoog gereden moet worden. Als dan ergens een gat valt ontstaat versnippering. De finale begint dan veel vroeger.
Die beklimming (Duivels Bosch) uit het NK van de 2012-2013 jaar zou voor zo'n versnippering kunnen zorgen als deze op 30-40km van de finish ligt. Je raakt dan een hoop knechten kwijt en zorgt dat de koers minder gecontroleerd verloopt.
18 april 2016 12:23
@RV: natuurlijk heeft commercie te maken met die laatste lus (om dat corrupt te noemen vind ik wel heel vreemd). Wat mij betreft moet het ook wel zo blijven dat er een soort lussen zijn, de enige manier om een koers winstgevend te maken. Eigenlijk zouden de plaatsen op de Cauberg gewoon verkocht moeten worden. Ik ben sterk voor meer inkomsten voor de organisaties.

Maar ook met lussen moet het anders kunnen. Minder slopend beginnen en in de laatste 25km wel ergens een kans om echt weg te rijden. Dat moet gewoon kunnen, daar hoef je die lus echt niet voor af te schaffen.


En wielrennen in zijn totaal is een knieval naar commercie. De Tour werd uitgevonden om meer kranten te verkopen. Bijna elke grote koers heeft zo'n achtergrond (de Giro en de Ronde van Vlaanderen in elk geval ook). Wielrennen is commercie en moet commercie zijn, dat hoort bij de sport.
18 april 2016 12:24
Ik vrees dat ze niet veel aan het parcours gaan doen. Er zijn allemaal bordjes door heel Limburg geplaatst, er is een experience in valkenburg. Uit commerciele overwegingen is iets anders waarschijnlijk lastig te realiseren.
Zelf zou ik liever een finale in het oostelijk deel van zuid-limburg zien. Ik denk aan een finale met achtereenvolgens Schweiberg-Camerig-Achterkant vaalserberg en dan afdalen naar Vaals en daar finishen (je zou hem nog kunnen uitbreiden door de camerig west te pakken, af te dalen naar vijlen en dan de rugweg weer terug omhoog te pakken). Dat lijkt met een prachtig parcours voor een finale. Net wat langere klimmen. Daarvoor gewoon heel limburg weer doorscheuren en alle meepakken wat je mee kan pakken.
18 april 2016 12:29
@boehoe: de Cauberg moet wel de beslissende berg blijven, dat is een berg met een oudere wielergeschiedenis dan de hele Amstel Gold Race. Voor de oorlog al een bekende wielercol.

Ook in de edities naar Meerssen en Maastricht was de Cauberg belangrijk in de koers.
18 april 2016 12:47
@Hakkie 12.23
in principe wel mee eens, maar deze Amstel is een beetje 'penny wise, pound foulish'. Als er jaar na jaar tweederangs (Gasparotto, Colbrelli) en zelfs derderangsrenners (Valgren) op het podium staan dan haken de sponsoren ook af. De sponsoren willen toppers en Nederlanders op het podium. Dat gaat niet met dit parcours. Hoewel vorig jaar natuurlijk een prima podium was met de wereldkampioen en Valverde.
18 april 2016 12:50
Kan de organisatie geen peiling doen via WF? Bijvoorbeeld over al dan niet vlakke aanloop, heuvels slechts één keer nemen of vaker, afstand, aankomstplaats, hellingen in de finale (inclusief afstand tot de eindstreep), aantal renners per ploeg.
18 april 2016 12:53
@PF: inderdaad willen ze toppers en die kregen ze dit jaar niet. Maar vorig jaar de Wereldkampioen, het jaar daar voor Gilbert en het jaar daar voor een erg sterke Kreuziger voor Valverde. Dat zijn de uitslagen op dit nieuwe parkoers. Dat lijkt me qua namen toch geen slechte score.
18 april 2016 12:55
@Hakkie bij die finish in Maastricht viel het belang van de Cauberg wel mee toch? Deden ze voor Maastricht nog zo'n lus door België met de Halembaye. Wat mij betreft hoeft die Cauberg niet perse beslissend te zijn. Is voor mij ook te veel kermis.
18 april 2016 13:02
inplaats 34 klimmetjes 17 en er zal gekoerst worden meer is vaak minder
18 april 2016 13:05
Het probleem is heel simpel volgens mij. Er liggen teveel mooie brede asfalt stroken tussen de belangrijke klimmen in de laatste 80 km. Er zijn in dat deel 2 of 3 keiharde secties nodig met meerdere snel op elkaar volgende klimmen en smalle wegen.

Nu is er maar één zo'n sectie, die vanaf de gulpenerberg (de loorberg zo je wilt) tot aan de derde keer cauberg. Er moet minstens nog zo'n clustering in de laatste 80 kilometer.

En dan kort erna de finish op de Cauberg of vlak erna. De koers moet namelijk wel finishen rond de Cauberg, de Amstel en de Cauberg horen nu eenmaal bij elkaar.

Wat mij betreft doen ze bovengenoemde lus 2x of 3x achter elkaar in de laatste 80km of 100km.
(Eventueel kan je dan de Dodeman de eerste keer doen ipv de Keutenberg en de Vrakelberg ipv de Fromberg)

Daarvoor een redelijk vlakke aanloop en een lus over de camerig en het 3 landenpunt en dan 100km knallen.
18 april 2016 13:06
@ Rode lantaarn > Prima Suggestie, schitterend klimmetje dat.

AGR kan natuurlijk ook rouleren en spelen met de vesrchillende mooie klimmen die er daar te vinden zijn maar ik ben het wel met Hakkie eens dat je op de Cauberg/net erachter moet finishen en de combi Eyserebosweg-Keutenberg is nagenoeg het enige waar de hedendaagse prof nog enigszins voor bibbert.
18 april 2016 13:19
Ik ook Leo. En misschien zijn er weinig goede punten om aan te vallen, maar Gesink gaf aan dat hij al wist dat het met deze groep lastig zou worden om te winnen. Probeer jezelf dan op z'n minst te laten zien. 3 man van TLJ bij de grote groep, dan is het gewoon een schande dat er na de poging van Battaglin en Vanmarcke helemaal niemand wat heeft geprobeerd. Het is de enige grote Nederlandse koers. Ik weet zeker dat Dumoulin wat zou hebben geprobeerd, hoe kapot hij ook zou hebben gezeten of hoe kansloos de aanval ook was geweest. Aanvallen kan altijd, ook al is of lijkt het kansloos.
Het was zelfs zo lastig om aan te vallen dat Gasparotto en Valgren wegbleven.....
18 april 2016 13:24
Laten ze maar de Dodeman doen, die is echt bijna zwaarder dan de Keuteberg wat mij betreft.
18 april 2016 13:29
Even op strava gekeken: Als ze nou in plaats van de N590 de onbekende hooverenweg (a.k.a. kuitenberg) afdalen richting Maastricht, heb je in ieder geval niet zo'n nare brede weg in de laatste kilometers en dus meer kans op lintvorming/verbrokkeling in het laatste rondje. Daarna via molenweg weer richting bemelen.

edit: @Guushovd: in de goede oude tijd finishten ze nog gewoon in Maastricht...
18 april 2016 13:55
Ik snap best dat de Cauberg hoort bij de AGR maar dat mag best eens ter discussie worden gesteld omwille van een levensvatbare koers. In de RVV is de bekende kapelmuur ook gesneuveld zonder dat de koers erdoor zijn glans verliest.

Ik zou wel wat zien in een vlakkere koers met een stevig laatste deel waarbij de finish best op de Cauberg mag zijn maar dan hoeft niet leidend te zijn. Wat mij betreft is de AGR gewoon niet de moeite van het kijken waard als koers. Hij verloopt al jaren niet meer als een spannende heuvelklassieker maar steeds meer en meer als een MSR. Je hoopt dat er wat gebeurt maar afgezien van een enkele aanvaller is het wachten op de laatste kilometer. Deze koers moet zoveel meer kunnen brengen.
18 april 2016 13:58
En maar klagen op Leo van Vliet , het zijn de renners die het "niet" doen , zelfde verhaal aanstaande woensdag bij de Waalse pijl en Zondag bij Luik-Bastenaken-Luik , renners wachten en wachten en wachten totdat ze de meet zijn gepasseerd , feit is dat dit al jaren het geval met deze drie heuvel klassiekers is.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.