Vuelta 2019: Movistar biedt excuses aan voor actie na valpartij Roglic
foto: Cor Vos (archief)
vrijdag 13 september 2019 om 22:31

Vuelta 2019: Movistar biedt excuses aan voor actie na valpartij Roglic

Movistar heeft op social media excuses aangeboden voor de poging om Primoz Roglic op achterstand te zetten na diens valpartij. De Spaanse ploeg kreeg veel reacties op die actie. Movistar zegt dat het van tevoren al van plan was om op het betreffende moment aan te vallen vanwege de wind.

“De Movistar-ploeg wil zijn excuses aanbieden voor wat gebeurd is tijdens de Vuelta-etappe van vandaag. Onze actie was volgende de strategie die we voor de etappe hadden uitgetekend, en was helemaal niet om voordeel te halen uit de valpartijen van onze rivalen”, schrijft de ploeg.

De Spaanse armada hoopt wel dat de situatie van vandaag aanleiding is voor meer duidelijkheid. “We hopen dat dit zorgt voor een duidelijke rij aan criteria met wat er moet gebeuren als dergelijke situaties zich voordoen. Dat is in het voordeel van iedereen, voor ploegen en wedstrijdcommissarissen.”

Movistar-ploegleider: “Als de UCI beslist wie wint, dan is dat perfect”
Direct na de etappe liet Movistar-ploegleider José Luis Arrieta zich ook uit over het voorval op ruim zestig kilometer van de finish in Toledo. “We waren al van plan om daar te versnellen, op een plek waar de wind hard waaide. Omdat we dat wisten, namen we daarvoor al de leiding in het peloton”, zei hij tegen de Spaanse zender TVE.

Movistar trok het peloton op een lint en pakte een minuut op een groep met de gevallen Roglic en López, maar stopte een kwartier later. De jury had namelijk besloten om de volgwagens niet weg te halen tussen de groepjes in. Daardoor konden de achtervolgers makkelijker terugkeren. “We hebben eerder die situaties gehad met Alejandro in de Tour en de Vuelta, toen vroeg niemand zich af waarom er niet gewacht werd. Als dit wielrennen is, en de UCI beslist wie er wint, dan is dat perfect. Daarom liet ik mijn renners stoppen.”

Arrieta haalt opnieuw het verleden aan. “Het is ons vaker overkomen en toen werd deze beslissing niet genomen. Ik haat valpartijen, maar we hebben zo vaak wedstrijden verloren vanwege een val. Ik heb de renners laten stoppen omdat de UCI besloot de achtervolgers toe te staan om achter de auto’s te rijden”, aldus de Spaanse oud-renner. “Mij is verteld dat de jury die beslissing heeft genomen omdat er een grote val was. In andere gevallen deden ze dat echter niet. Ik vind dat de val te wijten was aan de spanning en de onrust. Het was een koersincident.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.