Wielerploegen 2018: Metec-TKH
foto: Léon van Bon/Topcompetitie
vrijdag 2 maart 2018 om 15:15

Wielerploegen 2018: Metec-TKH

Met de Topcompetitie en de nieuwe Holland Cup in het verschiet, komen de Nederlandse Continentale teams het komende seizoen veelvuldig onder de aandacht op WielerFlits. We bespreken alle acht Nederlandse Conti’s. In de laatste aflevering is het de beurt aan Metec-TKH.

Metec-TKH p/b Mantel
Land: flag-nl Nederland
Sponsor: Metec (producent van o.a. straatmeubilair), TKH (technologiebedrijf) en Mantel (fietsenwinkel)
Sinds: 2012
UCI-code: MET
Fietsen: BMC
Tenue 2018:

2017
Metec-TKH kijkt terug op een goed seizoen. De eerste overwinning liet ook niet lang op zich wachten. Halverwege maart was Maarten van Trijp de sterkste in de hoog aangeschreven Dorpenomloop van Rucphen (UCI 1.2). In deze koers over bijna tweehonderd kilometer was hij sneller dan Fabio Jakobsen en Raymond Kreder.

foto: Marcel Koch

De ploeg wist uiteindelijk vijf UCI-zeges te behalen, waarvan drie door Johim Ariesen. De 29-jarige renner zegevierde in de Tour de Normandie (etappe 5), de Baltyk-Karkonosze Tour (etappe 1) en de Volta ao Alentejo (etappe 2), Van Trijp won naast de Dorpenomloop Rucphen ook het Circuit de Wallonie.

“Tot en met het Nederlands kampioenschap was ik zeer tevreden over het seizoen”, zegt Adri van Houwelingen, ploegleider van Metec-TKH. “Daarna hebben we geen wedstrijd meer gewonnen. Dat komt mede doordat we een heel aantal koersen op een hoger niveau (UCI .1) hebben gereden in België en bijvoorbeeld de Ronde van Portugal. Ik wil er wel de kanttekening bij plaatsen dat het niet door motivatieproblemen komt.”

“Onze absolute hoogtepunten van 2017 zijn toch wel het winnen van de Dorpenomloop Rucphen en de overwinning in de Ronde van Limburg van Jarno Gmelich Meijling, toch een van de zwaardere Topcompetitie-wedstrijden.”

Ook Jasper de Laat reed zichzelf naar de hoogste treden op het podium van een Topcompetitie-wedstrijd. Eind juni was hij de beste in de klimtijdrit op de Camerig in Vaals. In de vijftien kilometer lange strijd tegen de klok was hij sneller dan Julius van den Berg en Ike Groen.

Het was niet alleen maar voorspoed bij De Laat. Kort nadat de jonge Brabander een stagecontract had getekend bij Wanty-Groupe Gobert, raakte hij geblesseerd. In de Ronde van Portugal, die hij nog reed namens Metec-TKH, kwam hij ten val en brak daarbij zijn bekken.

“Jasper miste een bocht, die wilde hij corrigeren door hard te remmen, maar zijn wiel blokkeerde”, schreef teammanager Michel Megens toentertijd op de ploegsite. “Hij klapte met zijn rechterheup tegen de bergwand. Het was meteen wel duidelijk dat hij niet verder kon.” Van Houwelingen bestempelde de valpartij van De Laat als het dieptepunt van het seizoen.

Transfers
Metec-TKH telt op papier een renner minder dan vorig seizoen. Maar in feite telde de ploeg van Megens halverwege vorig jaar al zestien renners. Bob Olieslagers leverde na het NK voor beloften zijn contract in om zich te gaan richten op een maatschappelijke carrière.

Van de andere vertrekkers is alleen Maarten van Trijp naar ploeg op hetzelfde niveau overgestapt (DESTIL-Parkhotel Valkenburg). De jonge Brabander was in gesprek met een profploeg, maar door een samenloop van omstandigheden kwam hij uiteindelijk zonder contract voor 2018 te zitten. Pas vorige maand vond hij officieel onderdak bij een ploeg. Op voorspraak van technisch manager Frank Pennings werd een extra plek in de selectie van de oude Jo Piels-ploeg vrijgemaakt.

Uit:
flag-nl Maarten van Trijp (DESTIL-Parkhotel Valkenburg)
flag-nl Bob Olieslager (gestopt)
flag-nl Sjoerd Kouwenhoven
flag-nl Stefan Kreder

Arvid de Kleijn versterkt de rangen – foto: Baby Dump

Tegenover het vertrek van vier renner staat de komst van talentvol drietal. Meest opmerkelijke versterking is Arvid de Kleijn. De sprinter heeft de overstap gemaakt van Baby-Dump, tot grote spijt van Alecto-teammanager (opvolger Baby-Dump) Piet Rooijakkers. Bij Metec-TKH hoopt hij, middels het rijden van meer buitenlandse koersen, zich definitief in de kijker te rijden van profploegen. De Kleijn sloot vorig jaar af met een klapper in de Sluitingsprijs Putte-Kapellen.

De twee andere versterkingen zijn David Dekker (20), de jongste zoon van ex-Rabobank-prof Erik Dekker, en de pas 18-jarige Danny van der Tuuk.

In:
flag-nl Arvid de Kleijn (Baby-Dump)
flag-nl David Dekker
flag-nl Danny van der Tuuk

2018:
Het wedstrijdprogramma blijft dit jaar in grote lijnen hetzelfde. In Nederland zijn dat nagenoeg alle UCI-wedstrijden (geen Amstel Gold Race), waaronder ook de wedstrijden die dit jaar onderdeel uitmaken van de Holland Cup. Een ander belangrijk klassement is de Topcompetitie.

Metec-TKH is een graag geziene ploeg in buitenlandse koersen. Het team rijdt een heel aantal wedstrijden in het voormalig Oostblok en Frankrijk. Voor De Kleijn was dit een zwaar doorwegende factor in zijn beslissing om over te stappen van Baby-Dump naar deze ploeg.

Adri van Houwelingen – foto: Léon van Bon/Topcompetitie.nu

“Dit jaar willen we minder nadruk leggen op de koersperiode maart en april”, zegt Van Houwelingen. “Die piek willen we meer verschuiven naar mei en juni zodat we niet zoals vorig jaar minder goede uitslagen noteren in de tweede helft van het seizoen.”

“In onze ploeg krijgt iedere renner z’n kansen. In etappekoersen kan het voorkomen dat we voor een kopman gaan koersen of dat we een trui gaan verdedigen als een renner die weet te bemachtigen.”

“Onze ploeg voor 2018 bestaat uit een team van beloftevolle renners aangevuld met een aantal ervaren coureurs. De beloftes hebben nog wel de droom om profwielrenner te worden, bij de wat oudere renners leeft dat al wat minder.”

Met De Laat en De Kleijn bezit de ploeg twee renners die volgend seizoen zomaar prof kunnen worden bij een team op ProContinentaal of WorldTour-niveau. De Laat kan bijna zo goed als zeker in augustus opnieuw een stagecontract tekenen bij Wanty-Groupe Gobert.

Metec-TKH 2018
flag-nl Johim Ariesen
flag-nl Dylan Bouwmans
flag-nl Arvid de Kleijn
flag-nl Jasper de Laat
flag-nl Thijs de Lange
flag-nl David Dekker
flag-nl Tijmen Eising
flag-nl Jarno Gmelich Meijling
flag-nl Jasper Hamelink
flag-nl Stef Krul
flag-nl Jim Lindenburg
flag-nl Jelle Nieuwpoort
flag-nl Robbie van Bakel
flag-nl Lars van den Berg
flag-nl Dennis van der Horst
flag-nl Danny van der Tuuk
Totaal: 16 renners

RIDE Magazine
2 Reacties
Sorteer op:
2 maart 2018 17:15
Vraag me af of de gemiddelde wielerflitser niet meer geïnteresseerd is in alle ProConti ploegen ipv de NL conti's.
2 maart 2018 19:01
Ik vind NL conti's wel interessant, omdat deze ploegen steeds meer de kweekvijver van Nederlands talent vormen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.