Wielertransfers 2018: Delko Marseille, Hayman, Serry, Knees, Hermans…
We zijn bijna halverwege augustus en dat betekent dat de transfermarkt al twee weken open is. De laatste dagen hebben verschillende ploegen nieuwe renners gepresenteerd en zijn veel teams bezig om huidige contracten open te breken en verlengen. Wat speelt er in de wandelgangen? WielerFlits zet de laatste transfers en geruchten op een rij.
Delko Marseille Provence KTM
De Franse ProContinentale formatie is lekker bezig op de markt. Het heeft zich de afgelopen dagen versterkt met liefst vier renners. De bekendste is nog wel de Australiër Brenton Jones (25), die overkomt van JLT Condor. De sprinter rijdt al enkele jaren sterk in het Australische en Aziatische circuit en krijgt nu zijn kans bij Delko. Daarnaast komen Lucas De Rossi en Julien Trarieux over van twee Franse clubteams, terwijl Jérémy Leveau de overstap maakt van het continentale Roubaix Lille Métropole.
https://twitter.com/brenton_jones/status/893453839151529984
Ben Hermans
Dan speelde de naam Ben Hermans nog rond in de wandelgangen. Vertrekt de Belg bij BMC? Tegenover Sporza bevestigde hij in gesprek te zijn met een opvallende ploeg, namelijk Israel Cycling Academy. Bij de Israëlische formatie – waar ook de Nederlander Dennis van Winden rijdt – zou de 31-jarige Hermans komend jaar wellicht de Giro als kopman kunnen rijden. “Het klopt dat we onderhandelen, maar voorlopig is er nog niets getekend. Later deze week hoop ik op meer nieuws”, aldus Hermans. We wachten af…
Contractverlengingen
Naast bovenstaande nieuwtjes en de grotere transfers die wij reeds op onze website meldden, waren er de afgelopen dagen ook enkele contractverlengingen. Zo heeft Orica-Scott na Svein Tuft ook de ervaren Mathew Hayman een jaar langer aan zich gebonden. Chris Juul Jensen heeft dan weer zijn handtekening gezet onder twee extra seizoenen bij de Australische ploeg.
https://twitter.com/Pieter_Serry/status/895667364360060929
Pieter Serry heeft de hand geschud van Patrick Lefevere. De Belgische coureur blijft nog twee seizoenen rijden voor Quick-Step Floors, al moet over de toekomst van de ploeg nog duidelijkheid geschept worden. Bij Sky is men uiterst tevreden over het werk van Christian Knees, dat ze hem een nieuw tweejarig contract hebben aangeboden. Daar heeft de Duitse knecht zijn krabbel onder gezet. Tot slot was er nog een verlenging binnen het ProContinentale circuit: Anthony Perez, die in België ‘hij die Greg Van Avermaet versloeg in Luxemburg’ genoemd werd, rijdt ook de komende twee jaar voor Cofidis.
Een vlag is maar een vlag. UAE, Bahrein en zelfs Katusha zijn dan ook vreemdelingenlegioenen. Het is nu niet alsof Gazprom wel veel kwaliteit in huis heeft.
Anthony Perez, die door Nick Doup van Wielerflits "hij die GVA versloeg in Luxemburg" genoemd werd, zet volgend jaar hopelijk nog een extra stap, want naast zijn zege daar heb ik hem nergens meer in beeld gezien.
Want Gazprom reed de afgelopen jaren zo geweldig in de Giro... Je moet ook teams een keer een kansje geven en met zo'n start in Israel snap ik wel dat die Israelische ploeg in ieder geval in de running is voor een wildcard.
En het enige substantieel Israëlische aan ICA is de naam, want die handvol renners uit Israël die ze onder contract hebben staan heeft al de grootste moeite koersen van .1-niveau uit te rijden. Die kun je toch geen Giro aandoen lijkt me...
Ja, daar zeg je het: ICA is "maar" een PCT ploeg. Ze zijn op dit moment inderdaad erg zwak, daar kan niet echt discussie rond bestaan. Maar iemand als Ben Hermans aantrekken, toont echt wel dat het team stappen wil zetten. Om deze ploeg in de breedte te gaan versterken, zullen ze wellicht meer dan één transferperiode nodig hebben, maar als ze nu, naast Hermans nog 2-3 goeie renners binnenhalen, kunnen ze voor de Giro toch wel een behoorlijk sterke opstelling maken voor een PCT ploeg. Zeker als je weet dat ploegen als Cofidis, Direct Energy, en Caja Rural toch niet echt geïnteresseerd zijn in de Giro. Zo veel PCT ploegen die een sterke ploeg kunnen sturen naar een grote ronde, zijn er niet hoor. 10-15? Ik hoor ze graag.
Maar naast Roompot was er nog een andere Nederlandse ploeg die wel startte, TLJ. En ook Sunweb (de voorganger daarvan) is eigenlijk een Nederlandse ploeg. Dus de situatie is echt wel anders als nu bij ICA.
En als ze nu nog Ben Hermans halen, dan hebben ze ook meteen iemand die met kop en schouders boven de Roompot-selectie uitsteekt. Misschien is dat ook wel een voorwaarde van de organisatie, dat ze de selectie nog versterken. Maar hoe dan ook is het verhaal niet 1 op 1 te vergelijken met de Giro-start in NL en Roompot.
Volgens mij praten we langs elkaar heen. Tuurlijk, als ze bij ICA flink de knip trekken en renners van het kaliber Majka/Sagan binnenhalen (zoals BORA dat vorig jaar deed), dan kan de Giro-directie niet meer om de ploeg heen. Maar het ging mij om het gegeven dat ze blijkbaar een serieuze kans op die wildcard hebben voordat er überhaupt duidelijkheid was over enige versterkingen, puur en alleen vanwege het vlaggetje en de naam van het team.
Op dit moment zijn er absoluut 10-15 PCT-teams sterker dan ICA; zelfs een veredeld veldrijder-zomeropvangteam als Crelan heeft sportief betere ijzers in het vuur. Of de ploegen ook allemaal concrete interesse hebben doet er voor het maken van mijn punt niet toe. De Italiaanse PCT-teams, Wanty, welk Frans team dan ook met concrete interesse, Roompot, zelfs CCC en Gazprom staan op dit moment normaal gesproken hoger in de pikorde.
Het lijkt me gewoon een geste omwille van de commercie, niks meer of minder. En ik heb zelfs het gevoel dat het kunnen schermen met een Giro-deelname ervoor zorgt dat de Ben Hermansen van deze wereld interesse krijgen in een overstap en de selectie kan worden versterkt als gevolg daarvan, en niet dat de Giro-deelname een logisch gevolg is van de kwaliteit van de selectie.
Ach, kan Ben Hermans ook een keer vlammen in de Ronde van Azerbaidjan.
Ik begrijp heel goed dat je ICA in het PCT maar een dwerg vindt, dat is ook zo.
Die kans op een Wildcard is er echter altijd bij een PCT team. Als je de Giro kunt overtuigen dat je de start in Israel kunt laten geven, dan denk ik dat het maar een kleine moeite was om ze te overtuigen om van een CCC, Gazprom of zelfs Bardiani een ICA te maken. Dat zal dan wel onder de voorwaarde van een kwaliteitsinjectie geweest zijn. Die serieuze kans op een wildcard voor er überhaupt renners bijkwamen kun je logisch verklaren: geld. Als men weet dat ICA een stevig budget heeft dat ze willen investeren, dan weet je dat er namen gaan komen. Hermans gaat echt niet naar ICA gaan voor een loon van de doorsnee Roompotter.
Foliforov vergeten? Gewoon een etappezege vorig jaar, iets wat verder alleen Direct énergie en Bardiani ook lukte in een grote ronde vorig jaar (en dit jaar). Tenzij jullie het in beeld rijden in kansloze ontsnappingen belangrijker vinden, dan zijn er inderdaad een paar ploegen beter.
Daarbij hebben ze met namen als Brutt, Tsatevitch, Lagutin, Vorobyev en Rovny gewoon een hele goede selectie dus 10/15 betere ploegen is nogal overdreven....