Wilco Kelderman slaat Gold Race en Luik-Bastenaken-Luik over in 2016

Wilco Kelderman slaat Gold Race en Luik-Bastenaken-Luik over in 2016

foto: WielerFlits

zondag 17 januari 2016 om 11:00

Wilco Kelderman kiest dit jaar voor een ander voorjaarsprogramma dan in 2015. De 24-jarige renner van LottoNL-Jumbo rijdt van het drieluik Ardennenklassiekers alleen de Waalse Pijl (20 april). De Amstel Gold Race en Luik-Bastenaken-Luik slaat hij dit seizoen over.

“De Ronde van Romandië, die daarna komt, past mij denk ik beter. In de Gold Race en Luik-Bastenaken-Luik ligt het niveau heel hoog. De kans dat ik daar top-5 rijd is klein”, zegt Kelderman in gesprek met WielerFlits. “Romandië ligt mij denk ik beter.”

Dit artikel delen:

24 Reacties

theking 17 januari 2016 om 11:13

Verstandig

walkowiak 17 januari 2016 om 11:33

vreemd

katerkop 17 januari 2016 om 11:35

Heel goed om dit soort keuzes te maken. Is meer ronde- dan klassiekerrenner.

DrJ 17 januari 2016 om 11:38

Zeker niet vreemd.
Precies zoals Katerkop zegt, Veel meer een ronderenner.

Wielerfan1987 17 januari 2016 om 11:43

De kans dat Kelderman een rit wint of podium rijd in Romandie is vele malen groter dan dat hij podium zou rijden in een waalse Klassieker.

fvtende 17 januari 2016 om 11:52

Dit vind ik nu echt verstandig op zijn leeftijd. Keuzes maken!

Ronderenners winnen zelden deze eendagswedstrijden, en Kelderman is ook zo’n renner.

Op de erelijst van Froome of Contador staat geen van deze klassiekers. En volgensmij kan Kelderman zich beter proberen te spiegelen aan die twee dan spiegelen aan Gilbert.

nafnikleb 17 januari 2016 om 11:58

Vorig jaar reed hij wel sterk in AGR, afgezien van die bocht in de afdaling van de Fromberg.

Hakkie2 17 januari 2016 om 12:02

Heel verstandig, met meer rust in de benen dan bijna alle anderen niet kansloos in Romandië.

rahimns 17 januari 2016 om 12:09

Wilco is een echte ronderenner en dan is dit een verstandige keuze. Robert zal wel alle klassiekers rijden en die kan daar wel beter uit de voeten. Dus zo kan je ook je kopmannen beter verdelen, prima toch.

kelderfan 17 januari 2016 om 12:21

Over een paar jaar zie ik Kelderman ook strijden voor de winst in een klassieker als Quebec e/o Montreal. Maar waarom zo’n kort artikeltje.

DerEffe 17 januari 2016 om 12:40

Alles voor die 12e plaats in de Tour!

Nick Doup 17 januari 2016 om 12:48

@kelderfan
In het filmpje staat: ‘Binnenkort het volledige interview op WielerFlits.nl’

wolfje 17 januari 2016 om 13:08

Goede keuze, ik zie hem in Romandie inderdaad eerder een goed resultaat halen dan in de Amstel of in Luik. Hij zal dan in de Waalse Pijl ook wel in dienst rijden van Gesink

tendam 17 januari 2016 om 13:16

Kelderman werd vorig jaar nog 10e in de Waalse Pijl. Gesink nieuwe stijl zie ik het niet beter doen, eerlijk gezegd. Ook de andere Ardennenklassiekers zijn niet op het lijf van Gesink geschreven. Maar goed, keuzes maken is inderdaad wel van belang.

Turtlehead 17 januari 2016 om 13:48

Eens met meeste bovenstaande reacties: goed zo. Nu ook durven pieken naar een koers als Romandië. Beter daar een prijs(je), dan overal 8e/6e/12e.

MooieMario 17 januari 2016 om 13:52

Renners zoals Kelderman en Gesink kunnen alleen een klassieker winnen als het koersverloop heel erg meezit. Dat ze een keer een gaatje hebben na een demarrage maar het zijn geen afmakers zoals Valverde,Purito en Gilbert. Ik geef ze nog de meeste kans in Lombardije.

Kettingkast 17 januari 2016 om 14:51

Ik zou hem wel de AGR laten rijden, aangezien ik denk dat zijn meeste winst te behalen valt in het analyseren van een chaotisch koersverloop, waar juist dit limburgse rondje om bekend staat.

Romāns Vainšteins 17 januari 2016 om 15:39

Op zich te verdedigen keuze maar sla dan ook gewoon de (erg gevaarlijke) FW over en pak de AGR (leuk vd fans) mee. Ik vind hem echt een 100% ronderenner wat niet wegneemt dat er kansen liggen in eendaagse koersen wanneer je anticipeert in deze.

Jungle Man 17 januari 2016 om 18:34

In 2015 hebben we “rondrenner” kelderman niet echt gezien. Het is te hopen dat ie zich dit jaar zal laten zien, anders denk in dat de giro van 2014 slechts een uitschieter was. Een beetje slap om het niveau in de Agr en lbl te hoog te vinden. Wie zal tlj naar voren schuiven in de Agr en lbl?

Hakkie2 17 januari 2016 om 19:21

@Jungle Man: Ze zullen gewoon Gesink naar voren schuiven, met ook nog Battaglin en Martens achter de hand. Alle 3 in principe betere eendagsrenners dan Kelderman.

maklukzat 17 januari 2016 om 19:46

Vorig jaar te veel hooi op de vork genomen. Kan gebeuren bij een jonge renner. Goed dat hij nu keuzes maakt.

Wielerfan1987 17 januari 2016 om 20:14

Wat ik begreep uit een interview was dat Wilco vorig jaar te extreem op zijn gewicht lette en dat dat hem geen goed deed.
Daarnaast had hij schijnbaar veel last van zijn rug waarmee hij is blijven aanmodderen in plaats van het op tijd aan te geven bij de medische staf.

Nu hij beter weet wat zijn valkuilen zijn zie ik geen reden waarom hij niet het weer het niveau van Giro en Dauphiné 2014 zou kunnen ervaren en hopelijk nog verbeteren

IljoKeisseFan 18 januari 2016 om 00:27

Zijn interviews blijven toch altijd ongemakkelijk. Kan nog wel een lesje mediatraining gebruiken, want het lijkt me gewoon een vriendelijke/aardige jongen.

Retro Lex 23 februari 2016 om 13:33

Het is volgens mij ook een hele aardige vriendelijke jongen. Maar of dit positieve kwaliteiten zijn voor een toprenner ?
Jarenlang bestond Wilco niet. Nu wel inmiddels. Ik wacht tot ie 27/28 jaar is en zijn babyvet uit zijn gezicht is weg getraind. Podiumkandiaat……