WK Ploegentijdrit in 2018 voor het laatst met merkenteams
Het WK Ploegentijdrit zal dit jaar voor het laatst met merkenteams worden verreden. Dat meldt de UCI in een persbericht.
De internationale wielerunie laat zich niet uit over een mogelijk WK Ploegentijdrit voor landenploegen, maar geeft wel aan te onderzoeken hoe het volgend jaar in Yorkshire de nationale bonden maximale zichtbaarheid kan geven. UCI-voorzitter David Lappartient verklaarde eerder dat de discipline vanaf 2020 verdwijnt.
Het WK ploegentijdrit maakt sinds 2012 onderdeel uit van het WK wielrennen. De afgelopen jaren slonk de interesse in de discipline, mede vanwege de hoge kosten die de teams zelf moeten dragen. Afgelopen jaar deden er slechts elf WorldTour-teams mee aan de ploegentijdrit in het Noorse Bergen. Het jaar ervoor in Doha waren dat slechts acht teams. De wereldtitel ging in 2017 bij zowel de mannen als de vrouwen naar Sunweb.
De UCI maakte daarnaast bekend dat de mannen en de vrouwen dit jaar evenveel prijzengeld uitgekeerd krijgen. Bij de mannen krijgen alle WorldTour-teams een uitnodiging, net als de Oostenrijkse continentale ploegen. Bij de vrouwen zijn de vijftien beste teams verzekerd van startrecht. Het WK Wielrennen wordt dit jaar verreden in het Oostenrijkse Innsbruck.
Of ze moeten terug naar het systeem van vroeger met 3-4 renners.
Wellicht terug naar de oude 100km tijdrit met 4 renners...
België: Lampaert, Campenaerts, Gilbert, Van Avermaet, Wellens, Stuyven,... allemaal krachtpatsers
Nl: Dumoulin, Kelderman, Poels, Terpstra, Clement, Van Emden
En Australië, GB, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Polen, Slovenië, Tsjechië-Slowakije (vormen toch vaak een verbond op de weg en een gezamenlijk NK dus why not), VS, team Scandinavia, Rusland,... landen genoeg die minstens 6 man hebben.
Het zit hem in de verschillende fietsen. Tenzij je natuurlijk met eens soort neutrale fietsen werkt via een nationale sponsoring (Specialized voor België, Scott Australië, Bianchi Nl,...). Of gewoon twee teamwagens. Probleem opgelost.