Wout van Aert: “Ik heb nood aan wat mentale rust”
foto: Jos Kafoe (archief)
donderdag 2 november 2017 om 09:00

Wout van Aert: “Ik heb nood aan wat mentale rust”

Wout van Aert weet tot dusver nog niet zijn stempel te drukken op het veldritseizoen. In de Koppenbergcross deed de regerend wereldkampioen lang mee, maar moest hij op een gegeven moment passen. “Ik was goed gestart, maar de tweede helft was minder”, vertelt hij aan Sporza.

“Ik voelde me goed en dacht dat een goeie prestatie mogelijk was. Maar toen Mathieu overnam, ging het licht plots uit. Ik kwam die moeilijke momenten niet meer te boven”, kijkt hij terug.

Hij erkent dat zijn vorm hem belet om echt diep te gaan. Na de finish zat hij dan ook niet kapot. “Ik vecht tegen mezelf. Ik zou maar wat graag sprinten en vijf minuten moeten bijkomen, maar dat zit er nu gewoon niet in.”

Zoals bekend laat van Aert het EK Veldrijden aanstaande zondag in Tabor schieten. Vandaag vertrekt hij op stage naar het Italiaanse Lucca. “Ik heb nood aan wat mentale rust”, geeft hij aan. “Ik had echt toegewerkt naar deze Koppenbergcross, want het was het einde van het eerste deel van mijn winter. Het plan is om op stage de basis te trainen, ook nog wat bergop, en er wat volume in te steken. Neen, niet met het oog op mijn wegcampagne volgend jaar. Ik wil gewoon weer die goede conditie te pakken krijgen.”

RIDE Magazine
49 Reacties
Sorteer op:
2 november 2017 09:05
Ik hoop dat hij er na zijn stage weer helemaal staat, zodat hij VDP nog een beetje kan uitdagen. Op dit moment begint het namelijk wat eentonig te worden.
2 november 2017 09:10
Oprecht verhaal; chapeau!
2 november 2017 09:14
Waarom dan over 10 dagen weer aan de start in Asper-Gavere?
2 november 2017 09:32
Duidelijk een te zwaar wegprogramma gereden in de zomer. En niet zonder succes trouwens.

Zal volgend jaar de overstap wel maken, ik zie hem niet nog een jaar worstelen in het veld.
2 november 2017 09:50
edit WF: bedankt, aangepast
2 november 2017 09:59
Eerlijk gezegd is hij helemaal niet zo slecht. Van der Poel is op dit moment gewoon top. En iedereen bijt zich daarop stuk.
Als Wout van Aert gewoon zijn eigen koers rijdt wordt hij ook gewoon weer 2e en niet zoals gisteren 4e. Want met Van der Poel meegaan kost nou eenmaal kracht. Van der Haar zei het gisteren ook al. Wat Van der Poel op dit moment doet is niet normaal.
2 november 2017 10:15
Mentale rust? Misschien niet beginnen aan biografie en een eigen kledinglijn?
2 november 2017 10:23
Volume? Volgens mij heeft hij eerder behoefte aan interval.
2 november 2017 10:23
Foute beslissingen gemaakt. Hij rijdt gewoon niet op niveau.
2 november 2017 10:31
@Ferox Niet op niveau? Hij wordt zo'n beetje overal tweede.
2 november 2017 10:41
Vreemd dat hij op volume gaat trainen, ik hoor kenners net zeggen day Van Aert teveel op volume getraind heeft en meer op interval moet trainen..
2 november 2017 10:45
@JVD
Ik denk dat daarmee word bedoeld dat hij t.o.v de voorgaande jaren WvA niet op nivea is. Waar hij eerst Mathieu bij kon houden en/of kon winnen, kan hij nu niet meer het wil houden of uberhaupt in zijn wiel komen.
2 november 2017 11:05
Dit is met oog op zijn wegcampagne volgend jaar.
2 november 2017 11:09
ik heb nood aan mentale rust wat moet ik me er bij voorstellen.zulke dingen hoor je vaak bij wielrenners veldrijders schaatsers terwijl ze begeleidingsteams hebben van hier tot tokyo dat het dan toch zo vaak verkeerd gaat vind ik wel vreemd hoor. schaatsers heel vaak over traint dat moet niet kunnen toch als je van alles bij houdt.
2 november 2017 11:11
Dit waren de cijfers van afgelopen seizoen voor het WK.

Quote:
Als het om overwinningen gaat wint Mathieu van der Poel (wereldkampioen in 2015) dit seizoen op punten. 16 keer ging hij als winnaar over de streep. Wout Van Aert (die vorig jaar wereldkampioen werd) boekte 15 overwinningen. Voor beiden was één daarvan de nationale titel. Na de 22 wedstrijden waarbij ze samen aan de start stonden is de score op dit moment 14-7 voor Van der Poel. Slechts één keer - bij het EK - ging de zege naar een ander, Toon Aerts. Juist hij mist het WK vanwege een blessure.

https://www.ad.nl/sport/van-aert-en-van-der-poel-langs-de-meetlat~a91c9a82/

Het WK werd door van Aert gewonnen door zijn betere tuubjes, na het WK won vd Poel nog 6 maal en van Aert nog 2 maal. Ik meen dat van Aert na het WK wat wedstrijden liet schieten maar dat zou ik moeten opzoeken.

Let wel door een blessure begin vd Poel pas laat aan het seizoen en moest de WB laten lopen, hij won wel de SP.
Conclusie: ook vorig seizoen was vd Poel gewoon de beter veldrijder al won van Aert dan wel met wat geluk het WK.

Is van Aert dan nu uit vorm of rijdt ie veel slechter dan vorig jaar? Nee dat valt wel mee, kijk naar de laatste veldritten.
Tegen een VDP in topvorm, nu zeg maar supervorm is het gewoon lastig winnen, dat kan wel als je wat geluk hebt en VDP een slechte dag of pech heeft.
Van Aert heeft wel iets meer op de weg gereden als VDP maar dat zijn geen grote verschillen en VDP heeft dan weer wat MTB wedstrijden gereden.
Deze discussie is wel vaker gevoerd, de conclusie is lijkt me helder, van Aert is een getalenteerde renner maar ook als ie top is zal hij hij moeten afleggen tegen een vd Poel die ook top is.
Wat zeker ook een rol speelt is dat het geloof en zelfvertrouwen bij van Aert nu weg is, VDP ging gisteren tot het gaatje, van Aert probeerde het wel maar moest na drie kwart race afhaken.
2 november 2017 11:14
Had ik toch niet van Wout verwacht. Slimme zet van hem. Een time-out in de intensieve trainingen. Niet star vasthouden aan schema's maar luisteren naar het lichaam. Verwacht dat Wout in het WK volgend jaar de kampioenstrui weer gaat pakken.
2 november 2017 12:09
@col du bramont
Het verschil met vorig jaar is toch duidelijk? Van Aert klopt VDP dan een tiental keer in een rechtstreeks duel, en in de andere wedstrijd verloor hij vaak na een strijd in de slotronde, maar wel een eind voor mannen als Sweeck Van der Haar en Aerts. Dit jaar is hij gewoon niet goed genoeg om het tot een echt duel te laten komen, laat staan te winnen, en rijdt hij een hele wedstrijd rond in de buurt van mannen die vorig jaar na een halve ronde er al af zouden liggen. Als Van Aert top is, ben ik ervan overtuigd dat hij kan winnen tegen een Van Der Poel die top is. Niet altijd, niet op elk parcours, maar hij zou het moeten kunnen.
2 november 2017 12:12
Logisch dat het Wout allemaal te veel wordt. Er wordt veels te veel nadruk gelegd op die WK trui bij Van Aert, men verwacht te veel van hem terwijl VdP al ruimschoots heeft bewezen de betere te zijn in onderlinge duels. Daar is geen statistiek voor nodig.
2 november 2017 12:45
De beste Van Aert haalt het gewoon van VDP gisteren. Ik denk dat hij met zijn power tot nu toe nog enigszins kon verbloemen dat hij zeker niet in topconditie is, maar op de Koppenberg vallen de lijken uit de kast. Daar komt de conditie meer dan waar ook bovendrijven.
2 november 2017 13:25
Wat mij opvalt is dat er wordt aangegeven bij sporza dat met name aerts dichter is gekomen op van der poel. Dit alles op basis van 1 cross en dan ook nog een cross waar van der poel nooit indruk heeft gemaakt. Ten opzichte van vorig jaar maakt van der poel een progressie van 5 minuten ten opzichte van van aert op de koppenbergcross. (Is scorebordjournalistiek uiteraard en dit was een ander parcours). Ook hoor ik dat van der poel helemaal kapot ging op doe laatste klim gister en dat aerts dichter kwam. Als je naar de feiten kijkt was het van der poel die zijn voorsprong op aerts ruim verdubbelde op de klim. Ik verwacht buiten pech om gerekend geen spanning voor zondag. Hooguit voor plek 2 en 3.
2 november 2017 13:32
Waar wordt dat precies aangegeven?
2 november 2017 13:40
Mentale rust? De druk op de wereldkampioen ligt vooral bij Sporza die gister halverwege alweer aangaf dat hij de betere was van vdp. Mathieu ziet er gewoon frisser en gezonder uit wat hem waarschijnlijk dat surplus geeft, in Belgie houden ze nogal van sauzen, dikmakers.
Zijn buik "weg" trainen, komt alles goed, kracht heeft ie genoeg en met zijn korte benen zou ie meer rendement moeten hebben dan Mathieu.
Zijn biografie laat ie beter rusten want met al die neder lagen wordt het er niet vrolijker op, al is tweede nog altijd geen schande.
2 november 2017 14:20
Ik denk dat Van Aert gisteren gewoon een mindere dag had. In Ronse, Zonhoven, Boom en Ruddervoorde toonde hij toch beterschap. Vooral in Ronse zag het er naar uit dat hij kon winnen. Gisteren had hij gewoon geen antwoord op die splijtende versnelling vanuit zijn rug door Mathieu toen hij een ronde had achtervolgd op Van der Haar. Als hij geen kopwerk had gedaan was dat hem vast niet overkomen, maar het siert hem wel dat hij wilde achtervolgen.

Maar eigenlijk is er niet veel anders dan vorig jaar. Toen was Mathieu ook vaak de betere, maar begon hij wellicht met een conditionele achterstand aan het seizoen. Vorig jaar was het 21 - 9 tussen Van der Poel en Van Aert, waarvan Mathieu eigenlijk alleen op de Koppenberg, Spa-Francorchamps en Oostmalle op waarde werd verslagen.

Die andere 6 keer die Van Aert uiteindelijk won had hij (vrijwel) altijd een goed excuus:
Ronse: Crank eraf getrapt
Boom: Val door te hard door een bocht (eigen fout)
Essen: Lek + blokkerende ketting en ballen op stang/heup tegen hek
Zolder: Schoen kapot gereden na de start + lek
Loenhout: Val over een bultje (beetje eigen fout)
WK Bieles: 4x lek
2 november 2017 14:35
Ja, want Van Aert heeft natuurlijk geen enkele keer pech gehad vorig jaar.
2 november 2017 14:51
@delgado Nee. Geen beslissende pech. Hij gooide vorig jaar wel eens zijn ketting eraf, zoals in Ronse, maar toen won hij nog doordat Matthieu zijn crank eraf reed.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.