Wout van Aert: “Mijn race tegen de tijd”
dinsdag 25 september 2018 om 18:07

Wout van Aert: “Mijn race tegen de tijd”

Deze column wordt af en toe een ‘achter de schermen’ verhaal. Deze week lijkt me een ideaal moment. Hoe geraak je op minder dan zes dagen tijd wedstrijdklaar – en dan bedoel ik niet conditioneel – als je vanaf nul start? Mijn race tegen de klok, zo gedetailleerd mogelijk.

Wie de voorbije week niet op een andere planeet heeft geleefd, weet uiteraard dat ik maandag mijn contract met Sniper Cycling heb verbroken. Omdat alle vertrouwen weg is, was het onder geen enkel beding nog mogelijk om samen te werken met mijn ex-team. In alle eerlijkheid, dit was geen ondoordachte beslissing, maar wel een compleet onverwachte.

Daar sta je dan, daags vóór je vertrek naar de Verenigde Staten. Zonder plan! Daar bestaat nu eenmaal geen draaiboek voor. Het was ook geen optie om onze vluchten uit te stellen. Omdat ik die reeds maanden geleden geboekt en betaald had, maar vooral omdat ik het ook weinig zin vond hebben om langer te wachten en zo het risico op een jetlag te vergroten. Dus hield ik me aan de oorspronkelijke planning. Weliswaar na een reeks telefoontjes naar vrienden en familie. Want zelfs een aantal mensen die me zouden vergezellen naar de VS, wisten niets af van mijn plotse breuk met de ploeg.

Vanaf dan was het hopen dat alles in orde kwam voor het weekend. Ik had namelijk heel veel vragen, maar op dat moment geen antwoorden. Zou ik überhaupt mogen starten? Toen ik op het vliegtuig zat, was ik daar nog niet zeker van. Ik kende wel de andere gevolgen van mijn actie: ik zou in geen geval nog beroep kunnen doen op materiaal en kleding van de ploeg. Hoe krijgen we nog op tijd een fiets ineen geknutseld? Welke fiets? En wat voor materiaal kan daar op gemonteerd worden? Wat voor kleding ga ik dragen? Vragen genoeg…

Mijn manager Jef van den Bosch is vanaf de eerste minuut in actie geschoten. Probleem één: bevestiging krijgen van de Internationale Wielerunie dat ik wel degelijk mocht koersen. Die kwam er gelukkig best snel.

Eerste geluk: twee frames op voorraad
Tweede probleem: de fietsen. Toegegeven, we werden overstelpt met voorstellen van fabrikanten. Maar ik wilde heel graag Stevens, waar ik tot op vandaag heel tevreden over ben, als eerste de kans geven om met mij verder te werken. Zij hebben er namelijk ook niet voor gekozen dat ik mijn contract zou verbreken. In Hamburg waren ze enthousiast en, eerste geluk, ze hadden nog twee kaders in mijn maat op voorraad. Daarvan kreeg ik bevestiging toen ik in Chicago landde. Op woensdag is Jef naar Duitsland gereden om die frames op te halen.

Ondertussen legde hij contact met Bioracer. Ik ken de kledingfabrikant, waarvan ik wist dat ze hoogstaande kwaliteit leveren, nog uit mijn Telenet-Fidea-periode. Ook de Belgische Wielerbond is er klant. Bioracer maakt zijn kledij trouwens in België, waardoor het best snel kan gaan. Ondertussen had de UCI ook zijn fiat gegeven wat betreft de print van mijn regenboogshirt. Publiciteit was verboden, maar mijn eigen initialen WVA konden wel. Er werd snel een design uitgetekend, woensdag vond het druk- en naaiwerk plaats. Donderdagmiddag was alles klaar en kon Wesley Theunis, mijn persoonlijke verzorger in de winter, de kledij oppikken in Tessenderlo.

foto: PhotoPress.be


Tweede geluk: hoofdzetel SRAM in Chicago
Eenmaal in Chicago, ben ik zelf bij onderdelenproducent SRAM – die in de buurt hun hoofdzetel hebben – gaan aankloppen om te bespreken wat bij hén kon. Ik heb altijd een goede relatie met hen onderhouden; ook de voorbije jaren steunden ze mij als ik in de VS moest crossen en ook nu kon ik op hen rekenen om me individueel bij te staan en ze waren onmiddellijk akkoord dat ik met een SRAM schakelgroep mocht koersen. So far so good.

Intussen had Jef een overeenkomst met Codagex zodat mijn vader daar een paar Prologo-zadels kon afhalen. Toen ik bij Crelan-Vastgoedservice reed, had ik met Codagex een goede band opgebouwd en die is nog steeds intact. Dus ook dat probleem was van de baan.

Derde keer geluk: verzorger en goede vriend vertrokken pas op vrijdag
Wat eerst een tegenvaller was, werd door de omstandigheden een meevaller van jewelste: Wesley Theunis, mijn verzorger, en Kenny Geluykens – een vriend uit de buurt – waren van plan om mee naar de VS af te reizen, maar konden door werkomstandigheden pas op vrijdag vertrekken, wat zorgde dat zij konden instaan voor het materiaal- en kledingtransport. Het toeval stond aan mijn kant.

Mijn vader propte thuis de zadels in dezelfde doos met de frames en Kenny checkte het hele zootje als extra bagage in. Wesley van zijn kant maakte in zijn koffer plaats om al mijn kleding mee op het vliegtuig te krijgen. Pas vrijdagavond rond half acht was al dit materiaal dus ter plaatse in mijn verblijfplaats, in Beaver-Dam, een veertigtal kilometer ten noorden van Waterloo.

Daar had ik ondertussen afscheid moeten nemen van Kristof Cop, mijn vaste mecanicien. Uiteraard had ik alles zelf bekostigd voor Kristof: vluchten, verblijfplaats, enzovoort. Maar ik had er in alle hectiek niet bij stilgestaan dat hij in dienst van het team was en mij dus niet meer mocht bijstaan. Ik kon niet anders dan de beslissing van de ploeg aanvaarden en hem naar huis sturen. Een grote aderlating, maar het was niet anders.

Vierde keer geluk: plots had ik pedalen
Toen ik maanden geleden mijn trip naar de VS plande, ik stond er op om alles zelf te regelen, kwam ik toevallig in contact met twee mecaniciens. We kwamen toen tot de overeenkomst dat zij mijn materiaal gedurende mijn trip hier met hun trailer mee zouden vervoeren. Daardoor hoefde ik geen extra wagen te huren. Die trailer was – puur toeval – gesponsord door Look, ook de pedalen waarmee ik gewend ben te rijden. Nog een probleem van de baan, dus.

Ondertussen waren we wel al vrijdagavond half acht. Toen pas konden we met de opbouw van mijn twee fietsen starten. In Europa trek ik met vijf, zes fietsen naar de wedstrijden, in de VS is dat beperkt tot drie. Dat zijn er nu dus maar twee – omdat Stevens maar twee kaders op voorraad had – maar ik was al lang blij dat ik geholpen was. Tot middernacht zijn we, samen met de mecaniciens van Look,  in Beaver-Dam bezig geweest met de opbouw. Alle extra toebehoren (stuur, wielen, zadelpen, stuurlint en de wielen) werden me geleverd door Zipp, dat ook onder SRAM valt. Net op tijd om zaterdag de omloop te verkennen en – vooral – de fietsen wat in te rijden. Ik switchte daarbij zoveel mogelijk tussen het rode en het zwarte exemplaar om zo beide tuigen volledig getest te hebben.

Vijfde keer geluk: Bontrager als helpende hand
Laatste probleem, maar niet het minste: ik heb een privé-contract met Red Bull. Dus was ik verondersteld zondag met een helm met daarop de publiciteit van hen te rijden. Alleen… mijn helm was eigendom van het Sniper Team. En kon ik dus niet meer dragen. Kwam ik in Waterloo bij Trek langs om mijn Bontrager-schoenen op te halen. Ter verduidelijking: Bontrager is een privé-sponsor en onderdeel van Trek. Ik krijg elk jaar voor de start van het seizoen een paar schoenen thuis opgestuurd, de andere mag ik afhalen tijdens mijn trip in de VS. Toen ik daar het probleem van de helm aankaartte, bood Bontrager me de oplossing aan. Na toestemming van Red Bull – dat normaal zelf de helms bestickert – is men daar vrijdagmorgen begonnen om de helm fietsklaar te krijgen. Straf dat dit gelukt is. Het knippen, afdrukken en bestickeren neemt namelijk  een volle dag in beslag. Ook die was dus net op tijd klaar om zaterdag de verkenning te kunnen doen.

Tot zo ver mijn race tegen de tijd. Dat ik die wedstrijd heb kunnen afsluiten met een tweede plaats en zo mijn klassement in de Wereldbeker heb gered, deed achteraf deugd en zorgde voor opluchting. Niet gewonnen? Toon Aerts was de betere, geen discussie over. Maar zaterdag in Iowa zal ik er toch alles aan doen om mijn Amerikaanse trip – die ik nooit meer vergeet – met een zege af te sluiten…

RIDE Magazine
72 Reacties
Sorteer op:
25 september 2018 21:17
"Wie de voorbije week niet op een andere planeet heeft geleefd, weet uiteraard dat ik maandag mijn contract met Sniper Cycling heb verbroken"

Uiteraard... Bescheiden mens die Van Aert.
    25 september 2018 21:23
    Ik denk dat de meeste mensen zoiets hebben van wie is Van Aert? Behalve de wielervolgers dan...
    25 september 2018 21:24
    Je kunt ook stellen dat eenieder die op een site genaamd Wielerflits een column opent van een renner genaamd Wout van Aert echt wel op de hoogte is van wat er onlangs allemaal is gebeurd. Dus die regel wordt sowieso enkel gelezen door mensen die het echt al wel weten lijkt me.
    25 september 2018 21:25
    En laat die column nou net alleen gelezen worden door wielervolgers... je kunt overal wel over zeiken.
25 september 2018 21:23
In de categorie 'column van sporter' is dit wat mij betreft een prima voldoende. Niet alle wielrenners heten Peter Winnen en kunnen zelf echt schrijven. (Als we aan het gokken slaan over wie dit geschreven heeft gok ik 1e versie Wout, 2e versie 'Dickie' - toch een paar manke zinnen tussendoor geglipt...)
Voor mij hoeven allerlei emotie-inkijkjes niet zo, ik vind dit soort inzicht in het-leven-van wel interessant, inclusief alle sponsor-relaties (die weglaten is ook vreemd, waar komt dat spul dan vandaan? LBS? Dacht het niet)
25 september 2018 21:28
Leuk stuk hoor. Ik vind de columns wel wat toevoegen, al heeft de paus zelf ze geschreven.

Wel opvallend dat hij aangeeft dat de vlucht naar de USA al door hem betaald was. Je zal toch verwachten dat de ploeg dat regelt?
25 september 2018 21:28
Zolang de reacties louter gaan over wie de column geschreven heeft, slaan de columnist, zijn ghostwriter en WF de plank volledig mis.
    25 september 2018 22:05
    In ieder geval degenen die denken dat een topsporter de tijd, zin én kunde heeft (tot wanneer zijn de meeste van die gasten naar school geweest?) om zelf week na week even een leuk columnpje uit de vingers te schudden...
25 september 2018 21:39
Ik vind dit fijn weglezen. Prima toevoeging!
25 september 2018 21:56
Dan kan de bewering van Nuyens direct de prullenbak bak in. Zo te lezen heeft Wout een prima relatie met vele sponsoren.
25 september 2018 22:36
Leuk inkijkje in een hectische week aan geluk geen gebrek zo te zien. Ook lekker die vlaamse woorden tussendoor; hoofdzetel klinkt lekker, sta ik morgen toch een stuk fijner op om naar mijn hoofdzetel te gaan om te werken.
26 september 2018 01:12
Ik lees Wielerflits elke dag! reageer alleen zelden. Wil jullie heel graag bedanken voor al jullie goede werk! echt een kwalitatieve super site. Maar heel jammer dat jullie dit zo slecht gescreend hebben(dit is regelrechte belangenverstrengeling). Ook als ik bijvoorbeeld de voorbeschouwing op het veldrit seizoen lees. Wordt eerst Wout van Aert besproken. Terwijl die eigenlijk al 2 jaar (op het wk na) weggereden wordt door van der Poel. Hopelijk stoppen jullie hier snel mee en gaan jullie weer de objectieve nieuwsite worden waarvan ik altijd kan genieten. Een column vind ik een erg leuk idee maar kies iemand die vrij kan schrijven en waarover jullie dan ook vrij kunnen schrijven. Jullie hoeven niet de pr-machine van W. van Aert te worden. Jullie zullen vast niks met deze post doen wat ik ook begrijp het is alleen jammer dat ik deze site op deze manier moet zien verloederen. hopelijk zetten jullie, jullie trots opzij en stoppen en redden jullie dit mooie project.
    26 september 2018 09:23
    Kan je eens uitleggen hoe dit precies belangenvermenging is?

    Ik heb de voorbeschouwing op het nieuwe seizoen niet gelezen, maar is dat zo vreemd dat ze beginnen met de huidige wereldkampioen, die trouwens 4 van de 5 laatste wereldkampioenschappen waar hij (en Mathieu) aan deelnam, won? Dat Van Aert er vorige winter pas laat op het veldritseizoen aan te pas kwam, had trouwens alles te maken met dat hij gestaag aan het opbouwen was naar het klassieke voorjaar. Op het WK was hij dus pas op volle sterkte (en zat Mathieu over zijn hoogtepunt heen).

    Ik vind het persoonlijk positief dat Wielerflits zo neutraal mogelijk schrijft of het nu Belgische of Nederlandse atleten betreft. Mijn tenen gaan al zo vaak krollen als ik (als Belg) bepaalde Belgische media moet lezen, waar elke scheet die een Belg laat, wordt opgehemeld. Er zijn wel wat zaken voor verbetering vatbaar aan dit artikel, vreemd dat jij er net deze zaken uithaalt.
26 september 2018 06:13
+1 en wiererrevue gaat ook die kant op met hun zogenanaamd grappige stukjes
    26 september 2018 09:05
    De Wieler revue heb ik vorig jaar na het eindejaarsnummer gelijk opgezegd. Een redacteur van dat blad die voor een eindejaarsspecial in staat is gebleken om niet verder te komen dan een "lief dagboek" artikel over zn snoepreisje naar de Ronde van Turkije en een ode als fanboy van Valverde hoef ik geen abonnee meer van te zijn.
26 september 2018 09:03
Mooi verhaal. Met name het noemen van al die sponsornamen vind ik heel interessant. Als hij er de volgende keer ook de types bij zet is het helemaal compleet.
26 september 2018 09:07
Het leest inderdaad wat als een reclamestukje. Maar anderzijds, als hij kaders van Stevens kreeg moet hij niet zeggen dat hij ze van een ander merk kreeg natuurlijk, en dan lijkt het niet abnormaal dat je die merken/mensen bij naam noemt. Op zich dus geen probleem. Enkel, had er wat meer informatie in gestaan over zijn gemoedstoestand, hoeveel uren hij ondanks heel de heisa nog op de fiets had gezeten, hoeveel uren hij nachtrust had, hoe moeilijk het was zijn "kop leeg te maken" en te focussen op de wedstrijd, dan had het dat allemaal een beetje authentieker gemaakt natuurlijk (en sympathieker).
Het geeft anderzijds natuurlijk wel mooi weer dat hij, los van zijn team, ook met persoonlijke sponsors zit, waar hij aan vast zit, en hoe hij dan achter elk onderdeel moet gaan lopen om raceklaar te geraken, zonder zijn sponsors tegen zich in het harnas te jagen.
    26 september 2018 10:02
    Vrij naar Nick Nuyens: Had Wout maar niet naast zijn schoenen gaan lopen na de Strade Bianche en die paar sponsormomentjes voor zijn ploeg zonder mokken gedaan.
26 september 2018 09:52
Misschien dat wielerflits deze column onder een apart tabblad kan wegmoffelen;
wielerboulevard/roddels- en achterklap.
Goed dat VDP zich hier niet toe laat verleiden.
Benieuwd hoe de columns straks zullen zijn als VDP Woutje "wielerflits" elke week op een hoop fiets en hij ook de rechtstzaak omtrent contractbreuk verliest.
26 september 2018 10:42
Wout zal dit seizoen dichter bij Mathieu staan, dat op een hoop fietsen zal wel mee vallen. Zeker nu Mathieu ook gaat proeven van het voor jaar op de weg Nog een jaar bij die ploeg blijven dan was het verlies voor Wout wellicht groter dan een afkoop som. De winnaar voor het gerecht doet niet noodzakelijk de beste zaak op iets langere termijn
26 september 2018 11:47
In deze context vind ik het wel oke om de namen te noemen van de bedrijven die het mede mogelijk gemaakt hebben dat v Aert kon starten, maar ik hoop toch wel dat deze columns geen 'sponsored content' zullen gaan zijn en we elke week zo'n tiental sponsoren naar ons hoofd geslingerd gaan krijgen.

Daarnaast kan ik me in deze zeer krappe week het ook wel voorstellen dat er nu is gekozen voor een 'ghostwriter', maar ik mag toch wel hopen dat Wout zijn eigen stukjes gaat schrijven zonder de duidelijke hulp van Nicky Dicky, de nieuwe WF man met veel te veel petten op.

Dus vind ik het toch wel een goeie column.
26 september 2018 14:17
Wat een flut verhaal. Al net zo zouteloos als dat hij crosst, niets spectaculair, alleen maar stoempen. Die Van Aert kan beter trainen i.p.v. schrijven want op 6 oktober staat Le Phénomène ook weer aan het vertrek.
26 september 2018 15:03
Wout heeft een heel mooie stijl op de fiets, een souplesse renner en helemaal geen stoemper. Heeft het fenomeen in vijf seizoenen toch maar mooi vier keer geklopt voor de wereld titel, dus laat ons vooral beleefd blijven. Wanneer je Wout niet graag leest,sla dan gewoon de link over in plaats van de renner zijn rekening te maken.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.