POC Ventral Air SPIN: De helm van EF Education First

Door , woensdag 4 september 2019 om 20:00
POC Ventral Air SPIN:  De helm van EF Education First

Foto: Joris Knapen

Bij Zweeds design is POC niet het eerste merk wat bij mij opkomt. Nee, dan denk ik eerder aan namen als Ikea en Volvo. Desalniettemin heeft het eigenzinnige POC de afgelopen jaren zijn naam gevestigd in de wielerwereld. De nieuwste helm uit Stockholm luistert naar de naam POC Ventral Air SPIN. Wij ontvingen een blauwe uitvoering om te testen.

Knalroze in het profpeloton

Het Scandinavische POC is nog een relatief jong bedrijf en werd pas opgericht in 2005. Destijds hadden zij alleen de focus op het beschermen van wintersporters en dan met name in wedstrijdverband. Negen jaar later werd de wielerploeg Cannondale-Garmin voorzien van POC helmen. Inmiddels is POC niet meer weg te denken uit het profpeloton.

In de poll die WielerFlits het voorjaar hield, werd de opvolger van team Cannondale-Garmin verkozen omdat zij volgens onze lezers het mooiste tenue in de WorldTour dragen. EF Education First heeft het soigneren verheven tot een ongekend niveau. Zowel de fiets, de kleding én de helm zijn op de afspraak als het op kleurstelling en design aankomt. De nieuwe kit van Rapha combineert namelijk fraai met de opvallend roze helm van POC. Wellicht dat je als toerfietser zelf niet snel kiest voor een zuurstokkleur op je hoofd, maar daar biedt het assortiment met acht verschillende kleuren uitkomst in.

De Zweden bieden vandaag de dag naast helmen ook kleding en brillen te koop aan. Hierbij maken ze onderscheid tussen mountainbikers en kleppers op de racefiets.

SPIN

POC heeft veiligheid van de fietser hoog in het vaandel. Niet heel gek voor een bedrijf dat zich onder meer specialiseert in helmen. Ze maakten als een van de eersten gebruik van MIPS. Dit beschermende systeem in de helm zorgt ervoor dat de impact op het hoofd van de fietser veel beter verdeeld wordt tijdens een val.

Sinds vorig jaar gebruikt POC echter een in eigen beheer ontwikkeld systeem, wat veel weg heeft van MIPS. De Zweden noemen deze manier van bescherming SPIN en deze afkorting staat voor Shearing Pad Inside. De SPIN technologie maakt direct verbinding met je hoofd wanneer je de helm draagt. Je kunt het vergelijken met een siliconen gelkussentje tussen je schedel en de hoofdbeschermer. Mocht je tijdens een moment van onoplettendheid tegen het asfalt gaan, dan zorgen de gelpads ervoor dat de kracht die vrijkomt met de val minder invloed heeft op je hoofd. De gelpads lopen door de hele helm heen en zijn opvallend blauw van kleur.

Op deze innovatie heeft POC een patent aangevraagd en ik begrijp wel waarom. Wanneer je losse pads op maat kunt maken en bestellen, ben je in staat om elke helm zonder MIPS of SPIN te voorzien van een extra bescherming. Het is mij niet duidelijk of dit de bedoeling is bij POC, maar het zou in mijn ogen wel slim zijn.

Licht en luchtig

Mijn hoofd is met een omtrek van 57 centimeter gemiddeld. De maat medium past mij perfect. Zodra ik de helm uit de verpakking haal, valt het gewicht direct in positieve zin op. Het weegt namelijk niets, deze Ventral Air SPIN. Nou ja, het weegt wel wat natuurlijk, maar deze POC is met zijn 230 gram een vedergewicht voor de middelste maat. Tijdens de ritjes die ik ermee gemaakt heb, voel ik de helm niet zitten.

POC heeft drie maten in het assortiment voor dit model. Small past met een hoofdomtrek van 50 tot 56 centimeter. De medium is een stapje groter maar er is wel enige overlap. Op de site vind je dat medium past bij 54 tot en met 59 centimeter. De grootste maat loopt van 56 tot 61. Opvallend is het lichte gewicht met 230 gram voor de kleinste maat.

Het klinkt gek, maar als ik met een testrit vijf kilometer van huis ben en de drukke stad verlaten heb, schrik ik omdat ik mijn helm vergeten ben. Dat is natuurlijk niet zo want hij zit keurig op mijn hoofd, maar ik voelde hem niet. Ik wil ook nog wel eens een koerspet dragen en dan voel je de helm wat beter zitten.

Met het wieltje achterop de POC is hij nauwkeurig af te stellen. Zelfs als je al aan het fietsen bent. Een kwart draai en je voelt direct het verschil.

Door de vele ventilatiegaten is Ventral Air SPIN een ideale partner voor de zomerse ritten. De frisse lucht die door de grote gaten aan de voorkant naar binnen komt loopt door de hele helm heen. Het aerodynamische ontwerp van het hoofddeksel zorgt voor een sublieme luchtdoorvoer waardoor je het hoofd langer koel houdt. Twee gaten aan de voorkant zijn bedoeld om je bril in op te bergen. De ingangen zijn voorzien van smalle stukjes rubber waardoor deze veilig op zijn plaats blijft zitten. Bij wat minder strakke wegen blijft de bril in deze eyegarage , zoals POC de opbergplek noemt, zitten.

Rijden maar

Tijdens de wat zwoelere ritten draag ik deze helm met veel plezier. De frisse lucht die door de grote gleuven naar binnenkomt is zeer welkom.

Met een nieuwe helm is het vaak even puzzelen hoe strak je hem op je hoofd wil zetten. Ik raad aan om thuis te proberen wat je prettig vind, maar onderweg kan je ook makkelijk aan het wieltje op de achterkant draaien. De POC sluit goed aan en ook het riempje onder je kin is naar wens af te stellen. Een helm die je onderweg niet stoort, is wat mij betreft een fijne helm. Daar slaagt het nieuwe paradepaardje uit Zweden perfect in.

Mat en glans

Rijd je op een fiets met een matte lak, dan kan je dit ook terug laten komen in jouw helm. Hier vind je een mix van glans en mat alsof je bij de Gamma naar het assortiment muurverf kijkt. Eigenlijk is er nog een negende beschikbaar want online zie ik de EF Education variant niet staan. Die is overigens wel te koop.

De helm is verkrijgbaar voor 249,- euro en dat is een flink fortuin voor op je hoofd. De hoge prijs valt te verklaren door de in huis ontwikkelde SPIN technologie en de aerodynamische vormgeving. Schrikt de prijs je af, dan heeft POC een goedkopere variant met SPIN in huis. De Omne Air SPIN gaat voor 160 Euro over de toonbank en heeft iets minder grote ventilatiegaten en is daarom ook zwaarder. Voor de maat medium mag je 75 gram bij de helm optellen, want deze weegt 305 gram. Dat is iets zwaarder, maar je hebt nog steeds het veilige SPIN tussen je schedel en de helm zitten om je te beschermen.

Conclusie

De meningen over het uiterlijk van de POC-helmen zijn verdeeld. Je vindt het prachtig of spuuglelijk. Ik voeg mij bij de eerste groep. Ik vind de verschillende kleuren fraai en de pasvorm heel fijn. Daarbij vind ik de looks van de helm met grote gleuven, waar menigeen zich nogal eens aan stoort, niet hinderlijk. Tel daar bij op dat de helm ook nog eens een laag gewicht heeft en mijn eindoordeel is positief.

Ik raad de helm aan voor warme ritten in de zomer of een moordende beklimming tijdens je fietsvakantie. Druppelt het zweet voor je ogen en ben je de bril voor je ogen zat, dan berg je deze snel en simpel op aan de voorkant.

Zou ik zelf 249 Euro voor deze POC uitgeven? Dat denk ik wel, al zou ik zeker de goedkopere variant overwegen. Want voor 90 Euro minder heb je een iets zwaardere en warmere helm, maar nog steeds met dezelfde SPIN technologie.

Verantwoording:
Wij hebben van POC een helm gekregen om te testen en mochten deze ook houden. Het artikel is geschreven door een van onze redacteuren. Er is geen bedrag betaald voor plaatsing van dit artikel.

Dit artikel delen:

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.