Review Tacx NEO 2 – Het succesnummer krijgt een upgrade
Foto's: Joris Knapen
maandag 11 februari 2019 om 09:00

Review Tacx NEO 2 – Het succesnummer krijgt een upgrade

Winter miles, summer smiles. Het is een keiharde wielerwet dat wielrenners die in de zomer top willen zijn, daarvoor de basis leggen in de winter. Wanneer het Nederlandse winterweer niet uitnodigt om de fiets uit de schuur te pakken, is binnen trainen een welkom alternatief. Om erachter te komen waar fietstrainers vandaag de dag tot in staat zijn, testen we een serie Direct Drive trainers. Afgelopen weken onder de fiets, rechtstreeks uit Wassenaar: De Tacx NEO 2. De opvolger van het succesnummer uit 2015.

Uitpakken en uitklappen

Daar staat hij dan in doos, de nieuwste aanwinst van Tacx. De opvolger van het topmodel; de NEO 2. Het heeft aan aantal jaar geduurd voordat deze update op de markt kwam. Dit is wellicht te danken aan het succes van de NEO 1. Deze trainer werd destijds direct de geldende standaard op direct drive gebied.

De Tacx bevindt zich opgeklapt in de doos, zoals je hem ook zou opbergen mocht je er in de zomer niets mee doen. Omdat de trainer opgeklapt is verpakt, is de doos smal en goed handelbaar ondanks het gewicht. De ruimte die je hiermee in beslag neemt valt mee. Naast de trainer vind je een aantal adapters voor quick release en de bekende voorwielsteun in het karton.

Als ik de ruim 21 kilo uit de doos gehaald heb, kan ik gelijk aan het werk. Er zit net als bij een aantal andere direct drives geen cassette gemonteerd. Monteren stelt niet zo veel voor, zolang je maar het juiste gereedschap gebruikt. Je kunt zelf het type en merk cassette bepalen bij deze trainer. De NEO 2 is geschikt voor Shimano en SRAM cassettes variërend van 8 tot en met 11 speed. Voor Campagnolo heb je een andere body nodig die los verkrijgbaar is.

Nadat ik de poten heb uitgeklapt, ontvouwt zich een machtig apparaat. Niets meer aan doen, hij staat direct stabiel. Zo op het eerste gezicht is er niet veel anders aan deze opvolger. Het enige wat opvalt is de blauwe onderkant waar zijn voorganger zwart was.

Onvermijdelijk vergelijken

Wat biedt de NEO 2 meer ten opzichte van zijn voorganger? Het grootste gedeelte van de vernieuwingen zit binnenin en krijg je als gebruiker niet te zien. Hoewel het niet zichtbaar is, hoopt Tacx wel dat je het zult merken zodra je op de NEO 2 stapt. Er is namelijk een nieuwe snellere chip geïnstalleerd. Had de NEO 1 sinds de laatste firmware al pedaalanalyse, door de nieuwe chip heeft Tacx deze analyse weten te verbeteren. Daarnaast is het nu mogelijk om onderscheid te maken tussen je linker- en rechterbeen als het op wattage aankomt. Hiermee wordt duidelijk aan welk been je deze winter extra aandacht moet besteden mocht je hiervan nog niet op de hoogte zijn. Deze informatie is ook beschikbaar voor apps als Zwift en TrainerRoad. Dit is een unieke eigenschap voor deze direct drive en hier is Tacx de concurrentie mee vooruit.

De cadanssensor is intern weggewerkt en hoeft niet meer op je crankarm van je fiets aanwezig te zijn. Op deze manier kun je de NEO 2 selecteren als controllable trainer, powermeter én candanssensor op je favoriete trainingsplatform. Je doet dit vaak enkel op het moment dat je een nieuwe trainer in gebruik neemt, maar ik vind het een groot voordeel. Zodra de trainer aangaat herkent de software de sensors direct. Hartslagmeter om en gaan. Alle sensoren zijn te koppelen door middel van ANT+ en bluetooth 4.0.

Een van de grote voordelen van nummer 1 was de stilte. Je hoort alleen maar je ketting door je derailleur. Dat is met de NEO 2 onveranderd. Ik kom tijdens testen niet boven de 65 dB uit. Zet je de radio aan dan overstemt dit al snel het geluid van je trainer.

Verder heeft de NEO 2 net als zijn befaamde voorganger verrassingen in huis. Een tijd na de release van de NEO 1 werd daar door middel van een software update road feel aan toegevoegd. Zodra je over virtuele kasseien rijdt, voel je dit schokkerige effect terug op je fiets en trainer. Het zat er altijd al in en in samenwerking met Zwift werd deze feature groots aangekondigd. Wellicht voor sommigen een gimmick maar wie weet wat ons voor de NEO 2 dan nog te wachten staat. De tijd zal het leren met de deels vernieuwde binnenkant.

Trainen en beter worden

Het jaar 2019 is nog maar net begonnen. Niet het moment om te verslappen. Ik wil dan ook invulling geven aan die goede voornemens en pak de gestructureerde trainingen op. Ik zet een plan uit voor de komende maanden om fitter, sterker en strakker te worden. Elke week staan er 3 à 4 trainingen klaar gebaseerd op mijn FTP. Om een goed getal te hebben voor FTP, start ik begin januari eerst met de gevreesde FTP-test. Alles geven in 20 minuten en zo een nulmeting creëren voor de rest van het binnenseizoen. Drinken ligt klaar, ik heb voldoende gegeten. Om het onvermijdelijke zweet op te vangen heb ik een handdoek binnen handbereik. De NEO laat onder je crank allerlei kleuren zien. Welke kleur je op de grond ziet heeft te maken met de intensiteit waarmee je fietst. Rustig dwarrelen, een beetje losrijden geeft de blauwe kleur. Ga je vol gas en probeer je in de sprint je tegenstanders te verslaan, dan zul je rood zien. Als je er al oog voor hebt op dat moment. Tussen blauw en rood zitten veel variaties. Zoals je mag verwachten zie ik veel rood op de grond tijdens mijn FTP-test op de NEO 2.

Een bijkomend voordeel is, dat je de trainer ook zonder stroom kan gebruiken. Ook dan zie je deze geinige led op de grond schijnen. Zonder dat de trainer is ingeplugd in het stopcontact, moet je er rekening mee houden dat je moet blijven trappen. Zodra je benen stilvallen, wek je geen energie meer op. De verbinding met je computer of tablet zal dan verloren gaan.

Nadat ik op adem ben gekomen, zie ik het getal op mijn beeldscherm. Deze cijfers vertegenwoordigen mijn FTP. Ik kies een trainingsprogramma wat bij mij past. Elke week vier trainingen waar mijn FTP als basis dient. Tacx biedt met de nieuwe app en Tacx-cloud een handig platform. Hier zitten verschillende trainingen en programma’s in. Het geeft je ook de mogelijkheid om bekende cols en routes te rijden. Fit richting de lente.

Het verloop van deze trainingen verloopt soepel. Zo’n training staat bekend als een ERG-workout. Op een smarttrainer als de NEO 2 is dit ontzettend fijn. De trainer dicteert het wattage wat je moet rijden en als fietser gehoorzaam je met je benen. De nieuwste Tacx weet mij keurig aan de gevraagde wattages te houden. Geen fluctuaties of vreemd gedrag. Wat opvalt is de snelheid waarmee de Tacx wisselt tussen verschillende blokken. Ga ik van een ontspannen blokje met 120 watt naar een zwaarder blok van 200 watt, dan past dit zich vliegensvlug aan. In een fractie van een seconde merk je verschil in weerstand. De NEO 2 kent geen genade. Draaien die wattages, voltooien die blokken en trainen maar.

Trainen is leuk maar af en toe een sociaal rondje op Zwift met wat virtuele vrienden is ook vermakelijk. Zeker voor de afwisseling rijd ik regelmatig mee op vrijdag met een grote club. De trainer staat als een huis. De stabiliteit geeft mij een vertrouwelijk gevoel op de trainer. Of het nu een relaxed tempo is of een afsluitende sprint, de Tacx beantwoordt telkens keurig. Gedurende de hele testperiode heb ik geen uitvallers gehad. De verbinding bleef constant en de data van alle sensoren kwam keurig op Strava terecht. Een sublieme ervaring dus.

Vragen op social media

Aan de lezers vroegen we op onze social mediakanalen of ze nog vragen hadden over het topmodel van Tacx. De meest gestelde vraag ging wel over pedaalanalyse. Hoe zie je deze analyse en kun je deze achteraf nog ergens terugvinden? Pedaalanalyse bestaat uit meerdere delen. Je kunt laten zien of je alleen je voet naar beneden duwt op het pedaal, maar ook of je het pedaal met je kuit omhoog trekt. Veel profs beheersen deze techniek tot in de puntjes. Duwen naar beneden en trekken naar boven in een soepele beweging. Zo maak je optimaal gebruik van je krachten en heb je nergens een dood punt tijdens een omwenteling. Een dood punt betekent verlies van snelheid en flow. Dit wil je uiteraard niet.

Wie wel eens op een Wattbike heeft gezeten, kent deze analyse en bijbehorende grafiek vast wel. De NEO 2 is uitgebreid als het op analyses aankomt. Zoals gemeld kun je ook het verschil in wattage wat je linker- en rechterbeen levert weergeven. Dat is handig want zo kom je erachter wat je zwakkere been is. Tijdens je trainingen kun je hier extra aandacht aan besteden. Wil je wat meer richting een 50/50 verdeling tussen links en rechts dan is de NEO 2 waardevol.

Deze features van de NEO 2 zijn enkel nog beschikbaar op de app van Tacx zelf. Deze app is te downloaden vanaf de Tacx website en beschikbaar voor diverse platformen. Na afloop kon ik de informatie van de pedaalanalyse echter niet terugvinden in mijn dashboard. Dat is wel een gemis want het lijkt mij waardevol om deze data later te kunnen inzien. Er is goed nieuws! Tacx heeft de data die met pedaalanalyse gegenereerd wordt, beschikbaar gesteld voor apps als Zwift en TrainerRoad. Het slechte nieuws is dat dit nog niet geïmplementeerd is. Of het in de toekomst als functie beschikbaar komt is de vraag, maar ik verwacht van wel.

Er was ook nog een vraag en die ging over het geluid. Hoeveel decibel komt er van de NEO 2 af op het moment dat je aan het fietsen bent? Zijn voorganger werd al bestempeld als fluisterstil. Het enige wat je hoorde was je ketting en je derailleur. Dit is met de opvolger niet anders. Je hoort een licht gezoem maar voornamelijk je ketting. Het geluid van schakelen overstemt het gezoem. Oftewel, ook deze NEO is stil. Dit kan ook bijna niet anders tegenwoordig. Breng je nu een direct drive uit die herrie maakt, dan heb je niet met een schuin oog naar je concurrentie gekeken.

Conclusie

Ruim 500 kilometer fietsen en toch stilzitten op zolder. Dat hebben de Tacx NEO 2 en ik gedaan om te beoordelen hoe het nieuwste topmodel uit Wassenaar het er vanaf brengt. Tijdens de vele ritten, testen en trainingen heb ik geen nadelen kunnen ontdekken. Het is een fijne trainer die voor 1299,- te koop is, onder meer op de site van Tacx. Tel daar nog een cassette bij op en je kunt voor zo’n 1370 euro genieten van een van de beste trainers die op dit moment op de markt zijn.

Zijn voorganger was al subliem, de NEO 2 doet dit dunnetjes over. Interessant is de vraag of je moet upgraden als je nu op de NEO 1 rijdt. Wil je gebruik maken van de nieuwste technieken en mis je nu de geavanceerde pedaalanalyse? Dan zeg ik ja. Als je nu tevreden bent met de NEO 1 en geen belangstelling hebt in nieuwe features, dan heeft deze upgrade vooralsnog weinig meerwaarde. Tacx heeft met de NEO 2 een trainer op de markt gezet die weer flink wat jaartjes vooruit kan.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.