9621 betalenden voor Urban Cross in Kortrijk: “Als de stad het wil, is dit een blijver”
foto: Cor Vos
maandag 2 december 2019 om 14:54

9621 betalenden voor Urban Cross in Kortrijk: “Als de stad het wil, is dit een blijver”

“Kortrijk, dat is voorlopig een blinde vlek in het veldritlandschap”, klonk het tot vorige zaterdag. Een terechte omschrijving, blijkt na een eerste snelle evaluatie van de Urban Cross. Tienduizend toeschouwers vonden de weg naar het Koning Albertpark. Als het van de organisator afhangt, komt er in 2020 een tweede editie.

Zaterdagnamiddag rond de klok van vijf uur. Christophe Impens van organisator Golazo glundert. Met hem de Kortrijkse burgemeester Vincent Van Quickenborne en schepen van Sport Arne Vandendriessche. De eerste editie van de CAPS Urban Cross is een schot in de roos. “Het is nog te vroeg voor een definitieve evaluatie”, vertelt Impens. “We moeten eerst alle partijen horen voor een grondige analyse te maken. Maar alles wat ik nu al gehoord heb, is positief en overtreft de verwachtingen.”

Later op de avond werden ook de bezoekcijfers bekendgemaakt. 9621 toeschouwers betaalden een inkomticket in het Kortrijkse stadscentrum. Dat is inclusief de voorverkoop, de VIP’s en de dagverkoop. “Een aantal dat we niet hadden verwacht”, gaat Impens voort. “En ook de renners waren enthousiast. Niet onbelangrijk in het plaatje.”

Christophe Impens geeft toe dat hij vooraf toch een beetje bang was van eventuele kritiek van de crossers. “Enerzijds was ik er best gerust in. Ook al is dit een centrumcross met heel wat wegpassages, sommige stroken lager er zwaar bij. Ik wist dat dit geen veredelde wegwedstrijd zo worden. Maar als je dan zoveel negatieve commentaren op social media leest, begin je toch weer wat te twijfelen. Ik denk dat vandaag duidelijk geworden is dat deze veldrit een meerwaarde op de kalender is. De beelden spreken voor zich.”

Kortrijk – foto: Cor Vos

Een aantal zaken moeten wel geëvalueerd worden. Zo zorgde de opbouw van het parcours – en het afsluiten van de Groeningebrug – voor een enorme verkeerschaos in de Kortrijkse binnenstad. “Daarom moet volgend jaar misschien iets later op de avond met de opbouw gestart worden. Daarmee kan al veel opgelost worden. Maar het klopt dat mobiliteit een belangrijk thema is. Los daarvan moeten we sowieso ook luisteren naar de feedback van de inwoners.”

De stad Kortrijk en Golazo hebben voorlopig een overeenkomst voor één organisatie. Maar als het van Impens afhangt, komt er sowieso een vervolg. “Waar op de kalender? Oei, dat is door de gegeven omstandigheden – met de hervorming van de Wereldbeker – nog niet aan de orde. Dat zou zelfs Einstein honderd jaar geleden zelfs niet geweten hebben. Maar we zien wel. Ik ben in elk geval een tevreden organisator.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.