Astana’s stayergedrag bleef onbestraft: “Slechts een kort moment”
De tijdstraf van Tom Dumoulin vanwege stayeren deed gisteren behoorlijk wat stof opwaaien, te meer omdat Jakob Fuglsang en Astana onbestraft bleven voor ogenschijnlijk hetzelfde vergrijp. Op tv-beelden was te zien hoe Jakob Fuglsang achter de volgauto’s op sleeptouw werd genomen door zijn ploeggenoten. De Kazachse ploeg reageerde inmiddels op de ophef.
Dumoulin kreeg gisteren in de zesde rit naar Mûr-de-Bretagne twintig seconden tijdstraf vanwege stayeren achter de ploegleiderswagen. Onze landgenoot kreeg op vijf kilometer van de aankomst te maken met een spaakbreuk en moest daardoor wisselen van voorwiel. Daarna probeerde hij achter de auto terug te keren, wat reglementair niet mag.
We understand the confusion, but our team was behind the team car for a short moment after the crash. After this moment, the whole team had to ride 15 kilometers on their own to bring Jakob Fuglsang back in the bunch (with control of the UCI commissars and a TV camera).
— Astana Pro Team (@AstanaTeam) 12 juli 2018
https://www.telegraaf.nl/sport/2296436/tele-visie-kerckhoffs-uci-meet-met-twee-maten
Eens kijken wat er gebeurd als komende zondag de ongenode gast op achterstand wordt gereden na pech en gaat stayeren achter de ploegleidersauto.
Van Sunweb was te overduidelijk.
Er wordt wel heel veel gestayerd.
Ook de plakbidon is een bekend fenomeen, als we het er toch over hebben.
Wat de meerwaarde van de VAR is, snap ik niet. Of mag die geen gebruik maken van reguliere TV-beelden?
Ik wacht met spanning de rit van zondag
af, hoe het stayeren daar beoordeeld gaat
worden.
Dan heb ik nog een vraag voor de echte
kenners;
De reserve fietsen op de ploegleiderswagens worden die voor een
rit gecontroleerd en voorzien door een of
ander teken.
Ik heb nog nooit een jurylid bij een wisseling
van fietsen gezien, die een controle deden.
Weet iemand hoe dit in zijn werk gaat?